Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رئیس جمهور و هیئت دولت به زودی به استان زنجان سفر می‌کنند و در این میان بیان مطالبات و مشکلات موجود در استان در راستای حل مشکلات ضروری است، شهرستان طارم به عنوان قطب کشاورزی استان زنجان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی در زمینه ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی است به گونه‌ای که تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی در این شهرستان باعث شده، زمینه مناسب برای توسعه صنایع تبدیلی در این شهرستان وجود داشته باشد ولی ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی تاکنون به شکل جامع و هدفمند محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان طارم با توجه به اقلیم در کنار برخورداری از ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی و باغی، دارای قابلیت‌ها و فرصت‌های مناسب در زمینه گردشگری به خصوص گردشگری طبیعی است که به دلیل بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی استان زنجان آنچنان که باید شناخته نشده است.

شهرستان طارم در شمال استان زنجان، دیار همیشه سبز پوشیده از درختان زیتون با جاذبه‌های دیدنی بی شمار؛ نظیر آثار باستانی از قبیل آتشکده‌ها، قلعه‌های باستانی و محوطه‌های تمدنی و تاریخی، آب و هوای سرد، معتدل و گرم، سواحل زیبای ماسه‌ای و صخره‌ای قزل اوزن و در بعضی نقاط همراه با کشت محصولات کشاورزی و باغات میوه از شرق تا غرب این شهرستان، آبشارها و چشمه‌های خروشان، اماکن توریستی کوهستانی، جاده‌های چشم نواز و منتهی به طبیعت بکر در نزد ایرانیان و جهانیان همچنان ناشناخته است.

دغدغه‌های زیتون کاران اولویت سفر رئیس‌جمهور باشد

رئیس شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با مهر در این خصوص اظهار کرد: حل دغدغه‌هایی که در حوزه زیتون وجود دارد، باید در اولویت سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان قرار گیرد.

مهدی عباسی با بیان اینکه موضوع اولی که می‌تواند در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان زنجان مطرح شود، بحث تأمین آب زیتون‌کاران استان زنجان است، گفت: امروز در پیک آب و مشکلات ناشی از کم آبی هستیم.

با توجه به اینکه زنجان سهم ۴۰ درصدی تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده است، به تناسب همین جایگاه نیز باید راه‌های ارتباطی توسعه پیدا کند

این مسئول با یادآوری اینکه ورودی طارم از سمت غرب این شهرستان که شامل رودبار و منجیل می‌شود، بعد از گذشت نیم قرن هنوز یک طرفه است، ادامه داد: با توجه به اینکه زنجان سهم ۴۰ درصدی تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده است، به تناسب همین جایگاه نیز باید راه‌های ارتباطی توسعه پیدا کند، به همین خاطر نباید این گونه باشد که همه به دنبال توسعه تولید زیتون در استان باشیم اما نیم‌نگاهی به توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه نیندازیم.

رئیس شورای ملی زیتون ایران، سومین موضوعی را که می‌توان در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان زنجان مطرح کرد، مربوط به بحث تسهیل در صدور مجوزها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد صنایع تبدیلی طارم مجوز بهره‌برداری نداشته و مهم‌ترین دلیل آن نیز به مسائل زیست‌محیطی برمی‌گردد.

عباسی با یادآوری اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند با ایجاد تصفیه‌خانه‌های مرتبط با زیتون، این مشکل را برطرف کند تا صنایع تبدیلی استان بتواند به صورت برندینگ فعالیت کنند، بیان کرد: امروز اولین سوال در حوزه زیتون این است که چرا زیتون زنجان برند نشده است. بدون شک تا زمانی که مجوزی در این خصوص صادر نشود، نمی‌توان در حوزه برندینگ ورود کرد؛ چرا که موضوع برندینگ باید به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد، به همین خاطر صدور مجوزها می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

وی تخصیص آب بخشی از اراضی شیب‌دار طارم را به عنوان یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند در سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان در اولویت قرار گیرد مطرح کرد، و گفت: در شهرستان طارم حدود ۹۰۰ هکتار بستر رودخانه به کشت برنج اختصاص داده شده و هر روز شاهد توسعه آن نیز هستیم، این در حالی است که جلوی توسعه زیتون در طارم گرفته شده است و این خود، دامن زدن به شرایط بحرانی موجود است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه زیتون یک ششم برنج آب مصرف می‌کند، به همین خاطر می‌توان نیمی از آب اراضی شیب‌دار را به موضوع زیتون اختصاص داد.

۱۵۵ واحد فرآوری صنعتی و حدود ۷۰۰ واحد فرآوری سنتی در شهرستان طارم فعالیت می‌کند که حداکثر ۵ درصد از این واحدها مجوز بهره‌برداری دارند

رئیس شورای ملی زیتون ایران عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۵ واحد فرآوری صنعتی و حدود ۷۰۰ واحد فرآوری سنتی در شهرستان طارم فعالیت می‌کند که حداکثر ۵ درصد از این واحدها مجوز بهره‌برداری دارند.

یک فعال رسانه‌ای در شهرستان طارم نیز در این خصوص گفت: در شهرستان طارم به عنوان قطب کشاورزی استان زنجان نیاز به وجود صنایع تبدیلی است تا محصولات کشاورزی بدون فرآوری صادر نشوند، نبود صنایع تبدیلی سبب شده صادرات محصولات این شهرستان بدون ارزش افزوده باشد که باید مسئولین با حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان این مشکل را برطرف کنند.

مهدی اسدی افزود: اختصاص تسهیلات برای آبیاری تحت فشار به مقدار ۱۰ هزار هکتار، تأمین اعتبار احداث کارخانه پودر سیر، تولید چیپس و ایجاد سردخانه، کمک به تجهیز کارگاه‌های تولید زیتون، بومی سازی و فرآوری محصولات زیتون و سیر توسط کشاورزی، برنامه ریزی و کمک به صادرات محصولات تولیدی طارم، اختصاص تسهیلات برای تکمیل و توسعه باغات زیتون در اراضی شیب دار از عمده درخواست‌ها و مطالبات کشاورزان این شهرستان است.

تقویت و استقرار صنایع تبدیلی یکی از راهکارهای توسعه و پیشرفت شهرستان طارم است

وی ادامه داد: تقویت و استقرار صنایع تبدیلی یکی از راهکارهای توسعه و پیشرفت این شهرستان است و با تقویت تعاونیها و تقاضا محور قرار دادن کشت و کار می‌توانیم الگوی کشت و کار را برای کشاورزان تعیین کرد.

این فعال رسانه‌ای در شهرستان طارم با بیان اینکه تأمین آب پایدار و مورد نیاز برای کشاورزی از دیگر دغدغه‌های مهم مردم طارم است که به رغم وجود ۲۲ رودخانه فصلی و دائمی گفت: در تابستان کشاورزان با بحران آب مواجه می‌شوند و کشاورزی و باغداری این خطه در خطر نابودی قرار می‌گیرد و احداث سدهای معیشتی و حفاظت از منابع آب عظیم این شهرستان همراه با بهره برداری از سدهای بالادستی می‌تواند نجات دهنده صنعت کشاورزی در این شهرستان باشد.

اسدی افزود: توسعه و بهسازی راههای ارتباطی داخلی و بین استانی از دیگر مشکلات این شهرستان است، چندین سال است که دو محور مواصلاتی مهم با ردیف اعتبار ملی به صورت لاک پشت وار در حال اجرا است.

وی ادامه داد: محور ارتباطی خلخال-کلور-درام-منجیل بیش از نیم قرن است که در پیچ و خم اعتبارات هنوز به بهره برداری نرسیده است، مسیری که می‌تواند علاوه بر توسعه اقتصاد شهرستان فاصله استان اردبیل به پایتخت کشور را نزدیک به ۹۰ کیلومتر کاهش دهد.

این یک فعال رسانه‌ای در شهرستان طارم گفت: محور مواصلاتی زنجان-بناب-طارم-منجیل دیگر مسیر مهم ارتباطی است که مرکز استان را به گیلان متصل کرده و علاوه بر ایمن بودن این راه و نزدیک کردن مرکز استان به شمال کشور، محوری مطمئن و امن برای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان و کرمانشاه جهت اتصال به شمال کشور خواهد بود.

اسدی افزود: مشکل آب شرب نیز از دیگر مشکلات اساسی طارم است که با توجه به منابع آبی مناسب هنوز مدیریت منابع آب در طارم اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: طارم به دلیل دارا بودن آثار طبیعی و تاریخی متنوع از جمله مناطق با ظرفیت بالا در حوزه گردشگری است که متأسفانه از این ظرفیت بهره برداری کافی نشده است و هنوز زیرساخت‌های لازم در این بخش صورت نگرفته است که نیاز به حمایت‌های ویژه از سرمایه گذاران در این بخش دارد.

سوء‌مدیریت و نداشتن آینده نگری باعث خشک شدن قزل اوزن شد

عضو کارگروه جوانان شهرستان طارم نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: مردم این منطقه سال‌هاست که در نتیجه کم‌کاری‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که از جمله این موارد می‌توان به سوء‌مدیریت و نداشتن آینده نگری در خصوص قزل‌اوزن اشاره کرد که منجر به خشک شدن این رودخانه و آثار زیانبار آن شده است.

صدرا محمدی با بیان اینکه انجام سفرهای استانی در ابتدای کار دولت سیزدهم حاکی از جدیت دولت در خدمت‌گزاری به مردم است، گفت: اقدام رئیس‌جمهور در بازدید از استان‌ها، آن هم در روزهای اول تشکیل دولت، نشانگر اهتمام قوه مجریه به حل مشکلات و بازدیدهای میدانی منتهی به تدبیر، برنامه‌ریزی، اقدام و عمل مؤثر برای دست‌یابی به بالاترین حد بهره‌وری است.

وی در ادامه با یادآوری برخی دیگر از دغدغه‌های این منطقه ابراز کرد: عقب‌ماندگی سه پروژه مهم و حیاتی راه ارتباطی خلخال – کلور – درام - منجیل، زنجان – بناب – طارم - منجیل و آب‌بر – شفت - ملاسرا، تغییر نقشه و حذف بخش بزرگی از پروژه سد تنظیمی پاوه‌رود به عنوان نجات‌دهنده بخشی از کشاورزی شهرستان از دیگر مشکلات این شهرستان به شمار می‌رود.

در حوزه درمان نیز با مستهلک شدن ساختمان بیمارستان و نبود زیرساختهای لازم برای جذب تخصص‌های مهم در امور پزشکی مواجه هستیم

محمدی با بیان اینکه مشکل آب شرب طارم با وجود دارا بودن منابع عظیم آب به ویژه در شهرها و دهستان‌های بزرگ این منطقه هنوز پا بر جا است، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از همه در حوزه درمان نیز با مستهلک شدن ساختمان بیمارستان و نبود زیرساختهای لازم برای جذب تخصص‌های مهم در امور پزشکی مواجه هستیم.

عضو کارگروه جوانان طارم تاکید کرد: مردم این شهرستان بی‌صبرانه منتظرند تا برای احیای رودخانه قزل‌اوزن و پروژه‌های نیمه جان این منطقه و نیز جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به محیط زیست، اقتصاد، کشاورزی، اجتماع، زیر ساختهای سلامت و سایر ابعاد مرتبط با این موارد؛ جلساتی به ریاست رئیس‌جمهور پس از بازدید میدانی از بزرگ‌ترین باغ‌شهر زیتون ایران برگزار شود.

محمدی عنوان کرد: مردم این منطقه انتظار دارند که با درایت و اقدام و عمل جهادی دولت سیزدهم این موارد مهم و حیاتی برای شهرستان طارم در کانون توجه قرار گیرد.

توجه جدی به توسعه راه‌های ارتباطی و مواصلاتی صورت بگیرد

فرماندار طارم نیز در گفتگو با مهر ضمن اشاره به اینکه موضوعات اصلی توسعه این شهرستان، توجه به توسعه راه‌های ارتباطی و مواصلاتی این منطقه است، اظهار کرد: امیدواریم با کمک مسئولان استانی و شهرستانی، استاندار و نمایندگان، این انتظارات به تحقق برسد.

رضاعلی انبارلو با یادآوری اینکه دیگر مسئله مهم در این شهرستان، موضوع کمبود آب کشاورزی است، افزود: متأسفانه با وجود خشکسالی، چند سالی است که موضوع حق‌آبه به دغدغه اصلی مردم طارم تبدیل شده است، به همین خاطر موضوع حق‌آبه را برای تأمین آب پایدار پیگیری خواهیم کرد، همچنین در کنار آن برنامه‌هایی برای احداث سدهای معیشتی داریم.

وی در ادامه، جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران برای احداث واحدهای فرآوری برای برندسازی محصولات طارم را جزو مطالبات این منطقه در سفر رئیس‌جمهور به استان دانست و یادآور شد: فراموش نکنیم که تنها راه توسعه، شکوفایی و بالندگی، وحدت و انسجام خواهد بود.

کد خبر 5344841

منبع: مهر

کلیدواژه: طارم ریاست جمهوری زنجان ویروس کرونا بوشهر یوم الله 13 آبان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا گرگان واکسن کرونا لیگ برتر فوتبال ایران عکس استانها بارش باران استانداری سمنان کرمانشاه سفر استانی اردبیل رئیس جمهور به استان زنجان راه های ارتباطی شهرستان طارم سفر رئیس جمهور صنایع تبدیلی همین خاطر تولید زیتون بهره برداری واحد فرآوری زیتون ایران قزل اوزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۷۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد

 ملک رئیسی دستیار فرماندار در امر مردمی سازی در شورای مردمی سازی فرمانداری سرباز  سخنان خود را با  فرمایشات مقام معظم رهبری شروع کردند و گفتند اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که ... بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود.

ملکرئیسی  گفت: جلسات شورای مردمی با دستور کار تبیین شعار سال و بررسی مسائل و مشکلات آب شرب شهرستان می باشد.

وی افزود: با عنایت به اینکه نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری سال« جهش تولید با مشارکت مردم» نشان از آن دارد که اقتصاد کشور بیمار است و انتخاب شعارهایی با موضوع تولید و اقتصاد در ۱۶ سال گذشته مهر تاییدی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی امسال که ضعف اساسی کشور را در حوزه اقتصادی دانستند.

دستیار فرماندار شهرستان سرباز در امر مردمی سازی عنوان کرد طبق گفته مقام معظم رهبری تنها راه برون رفت از مشکلات و نجات کشور  رونق تولید و اقتصاد می باشد و تنها نسخه شفابخش اقتصاد بیمارگونه کشور، تغییر و تحول اساسی و  ورود انقلاب جهادی در اقتصاد می باشد.

ملک رئیسی در ادامه اشاره به مشکلات، معضلات و مطالبه ی مردم شهرستان سرباز  بیان کردند اگر  در دو حوزه  آب شرب بهداشتی و کشاورزی  بصورت برنامه ریزی اصولی و هدفمند  ورود کنیم و مشکلات این دو حوزه را با مشارکت مردم و دولت بصورت جهادی مرتفع کنیم  بار سنگینی از دوش ملت و دولت برداشته می شود و رضایت عمومی مردم در شهرستان بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی باید برنامه ریزی درستی جهت برند نمودن محصولات انحصاری شهرستان و فرآوری محصولات کشاورزی بخصوص خرمای شهرستان و بهبود اقتصاد کشاورزان  می تواند نقطه عطفی در تحقق شعار سال در شهرستان باشد.

اربابی معاون فرماندار ضمن تشکر از نگاه امیدبخش دستیار مردمی در حوزه های مختلف، مدیران و مسئولان ادارات و سازمان ها و خیرین شهرستان را در تحقق اهداف کلان شهرستان تشویق نمود و بحث کشاورزی را از مهمترین و بهترین پتانسیل های مردم شهرستان دانست و در برنامه ریزی جهت رفع مشکلات این حوزه نیز تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • طارم، نگین سبز زنجان
  • لزوم سرعت بخشی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات مددجویان کمیته امداد
  • جهش تولید به نهضت مردم نیاز دارد
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال