Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@01:26:46 GMT

بهبود وضعیت بورس؛ از وعده تا اجرا؟!

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۸۲۶۶

بیش از یک سال است که شاخص بورس با ریزش شدید مواجه شده و در بیشتر مواقع تابلوی بورس قرمزپوش بود؛ رویکردی که مجلس در زمان دولت قبل به شدت از آن انتقاد داشت و حالا این وضعیت به دولت فعلی کشیده شده است؛ امروز وزیر اقتصاد به بهارستان آمد تا برنامه های اقتصادی دولت سیزدهم برای رونق بازار سرمایه تشریح کند.

به گزارش تابناک، احسان خاندوزی در جلسه امروز مجلس، با تشریح وضعیت بازار بورس گفت: بازدهی بازار سرمایه در اقتصاد ایران در بازه بلندمدت 10 ساله و بیش از همه بازارهای رقیب مانند بازار طلا، ارز، مسکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا برنامه اصلی ما افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و متنوع کردن ابزارها و محصولات و قیمت‌گذاری های غیرضرور، سپردن موضوع قیمت گذاری به بخش رقابتی بورس کالا، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق و سهام و پایان انحصارها است.البته حتما دولت برای حمایت از بازار سرمایه و خروج نقدینگی از سایر بازارهای غیر مولد به سمت تولید حرکت می کند.

او از برنامه دولت برای حمایت از بازار سرمایه و سهامداران خرد سخت گفت و باید سازمان بورس پروژه عدالت و نوسازی را به پایان برساند.

وزیر اقتصاد همچنین خاندوزی به ضعف نظارت بر بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: این موضوع دغدغه مشترک میان دولت و مجلس است. مردم و نمایندگان شاید هر هفته ده ها خبر می شنیدید که فلان عمل دهی و سیگنال دهی از طرف یک شبکه مجازی و یا شخص صورت می گرفت و این تنها به دلیل ضعف نظارت بازار بورس بود. اکنون از رئیس بازار بورس خواسته ایم تا به این موضوع به صورت جدی ورود کند و در ماه های باقیمانده از سال 1400 ضمن بررسی گزارش خود را در این خصوص ارائه کند.

همچنین مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران را مهمترین ماموریت سازمان بورس عنوان و خاطرنشان کرد: این برنامه ها دیده شده و مهمترین برنامه بحث حمایت از حقوق سرمایه گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت است. البته بازار سرمایه جایی نیست که ما وجوه مورد نیاز و لازم و ضروری خودمان را در مدت یک تا دو هفته، سودی به دست بیاوریم. بنابراین باید بازار سرمایه را با دید بلندمدت نگاه کنیم.

او با اشاره به عملکرد شرکت های حقوقی در بورس اظهار کرد: شرکت‌های حقوقی بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند و اصلا منطقی نیست که این شرکت‌ها بخواهند وضعیت بازار را تخریب کنند. در طول یک ماه گذشته جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشتیم و از آنها خواستیم در شرایطی که اخبار منفی نسبت به بازار بورس منتشر می‌شود آنها واکنش منفی نداشته باشند، این مسئله به نفع دولت هم نخواهد بود چرا که به هیچ عنوان منطقی نیست، دولت با تخریب بازار نسبت به انتشار اوراق اقدام کند.

بعد از آن نوبت به اظهارات تعدادی از نمایندگان رسید؛ احد آزادی خواه نماینده ملایر گفت: ملت مبتنی بر اعتمادی به دولت در بازار سرمایه ورود کردند اما خیلی از خانواده ها و سرمایه ها در این بازار به خاطر مشکلات مدیریتی در این نظام از بین رفت.ما در بحث نرم افزاری و نظام مدیریتی حاکم بر بازار سرمایه مشکل داریم و با این نظام مدیریتی هر اقدامی انجام دهیم وضع بازار سرمایه تغییری نمی کند.

غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی نیز گفت: سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید. شما چه کار برای جلوگیری از ضرر طبقات پایین و مستضعف و متوسط که به دولت اعتماد کردند انجام دادید.اینکه شما برای فرار از مسئولیت عنوان می کنید که اظهارنظر نمایندگان مجلس و برخی متخصصین باعث ریزش بورس می شود درست نیست. این چه بورسی است که با یک اظهارنظر جابه جا می شود و نوسان پیدا می کند.

وی ادامه داد:حقوقی ها سهامداران خرد را بیچاره کردند، بورس کالا نیز هنوز در ید سهامداران عمده است و برای آن ها هیچ سقفی تعریف نشده است.مهم تر از بورس برای ما هیچ مساله ای وجود ندارد. روزانه هزاران پیامک برای ما می آید که از حقوق از دست رفته سهامداران در بورس دفاع کنید. زمانی که نماینده مجلس بودید طرح های خوبی را تدوین کردید و امروز نیز ایده های خوبی دادید، چه برنامه ای برای عملیاتی شدن و اجرای این برنامه ها دارید.

مجتبی رضاخواه عضو دیگر کمیسیون اقتصادی نیز اظهار کرد:نزولی شدن بازار سرمایه در سال گذشته پس از صعود بسیار آن خطایی بود که دولت گذشته انجام داد زیرا عموم مردم و حتی آنهایی که با بورس آشنایی نداشتند را نیز به حضور در این بازار تشویق کرد. آیا دولت قبلی در نزولی شدن شاخص بورس دخالت داشته یا خیر، آیا دولت دوازدهم با سیاست‌گذاری‌هایی در بورس به دنبال تأمین کسری بودجه خود بوده است و در آخر اینکه آیا دولت فعلی نیز همین هدف را دارد.

مصطفی طاهری نماینده زنجان گفت: باید ساختار معیوب شرکت های دولتی اصلاح شده و شفافیت مالی داشته باشند.طبق فرمول های اقتصادی برخی از شرکت های دولتی که وضعیت اقتصادی مطلوبی دارند در بورس رشد داشته باشند و لازم است اعتماد مردم به بازار سرمایه برای شرکت ها بازگردد و اعتماد مردم که با تغییر دولت مثبت شده بازسازی شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد نیر بیان کرد: در حال حاضر کشور با حجم نقدینگی بسیاری روبرو است و این نقدینگی هر بار یکی از بازارهای مسکن، سکه، ارز و بورس را با خاک یکسان می کند. ما باید تکلیف نقدینگی و پول های در اختیار موسسات مالی، بانک ها و اشخاص حقوقی را تعیین کنیم. اقتصاد نباید دولتی باشد به گونه ای که دولت اراده کرده و پول مردم را با عرضه سهام جمع آوری و پس از آنکه نقدینگی را جمع و نرخ ارز را کاهش داد، قیمت سهام را نزولی کند.

وی ادامه داد: سهامداران حقوقی اراده کنند، قیمت را در بورس تغییر می دهند. باید از سهامداران خرد حمایت شود و این امر از طریق قانونگذاری و توسط مجلس صورت گیرد.

در جمع بندی محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ثبات در بورس را انتظار و توقع مجلس از وزارت اقتصاد بیان کرد و‌ افزود: ما از بورس و آقای عشقی توقع داریم، بحث نظارت و کنترل و روابط و رانت های اطلاعاتی وود کند چون باعث شده عده ای در بورس بهره مند شده و عده ای آسیب ببینند که آن ها عمدتا سهامداران خرد از نوسانات هستند؛ این موضوع مستقیم به مدیریت بورس و نظارت و کنترل ذاتی مرتبط است.

علاوه بر این در جلسه امروز، رییس مجلس نامه معرفی ومسعوذ فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت بررسی صلاحیت و اخذ رای اعتماد را اعلام وصول کرد؛ بنا بر گفته قالیباف جلسه رای اعتماد هفته آینده برگزار می شود.

همچنین نمایندگان مجلس با درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذار شده بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی موافقت کردند؛ آن ها گزارش استنکاف ریاست جمهوری وقت و سازمان برنامه و بودجه کشور از اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی نیز جهت بررسی تخلفات قوه قضاییه ارجاع دادند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح جهش تولید مسکن کامبیز درم بخش مهاباد مذاکرات وین مسعود فیاضی بورس شاخص بورس اقتصاد طرح جهش تولید مسکن کامبیز درم بخش مهاباد مذاکرات وین مسعود فیاضی سهامداران خرد بازار سرمایه بازار بورس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت