Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا شهرستان آبادان به دلیل واقع شدن در مجاورت ۲ رودخانه بهمنشیر و اروندرود از ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری آبی و جذب گردشگر به منطقه بهره‌مند است که متاسفانه کمتر به آن توجه شده و مردم این شهرستان نیز از آن بی‌بهره هستند.

رودخانه بهمنشیر در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان واقع شده که مهمترین منبع تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های خرمشهر و آبادان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رودخانه از انشعابات رودخانه کارون بوده که در حاشیه آن به دلیل داشتن نخلستان‌های زیبا، ظرفیت مناسبی برای گردشگری روستایی و آبی است.

روستاهای واقع در۲سوی رودخانه‌ بهمنشیر فرصت مناسبی برای اجرای طرح‌های اشتغالزا، با رویکرد گردشگری است و مسوولان شهرستان آبادان و استان خوزستان می‌توانند با اجرای طرح‌های گردشگری به اقتصاد خانوارهای روستای کمک کنند.
با نوسازی و توسعه صنعت لنج‌سازی موجود در برخی قسمت‌های رودخانه بهمنشیر و ایجاد مراکز قایقرانی، می‌توان در راستای ایجاد اشتغالزایی دایمی و فصلی در این شهرستان گام‌های مهمی برداشت.
در بخش ورزشی می‌توان با راه‌اندازی استخرهای ساحلی در حاشیه رودخانه بهمنشیر، ضمن برطرف کردن کمبود استخرهای روباز در شهر از غرق شدن افراد در فصل گرم تابستان جلوگیری کرد.

در شهریور سال ۹۹ قرار بود عملیات اجرایی ساحل‌سازی رودخانه بهمنشیر آبادان با هدف زیباسازی و توسعه گردشگری انجام شود ولی این پروژه همچنان متوقف است.

جزیره شادمانی طرح ناموفق در حاشیه بهمنشیر

مسوولان شهرستان آبادان در دولت دهم، طرح گردشگری فرهنگی و ورزشی را در محدوده جزیره شادمانی ساحل بهمنشیر مطرح کردند که در عمل توفیقی در اجرای این طرح حاصل نشد.

طرح جزیره شادمانی آبادان با هدف ایجاد قطب گردشگری و جذب سرمایه در خوزستان، در ۴۷ هکتار از زمین‌های حاشیه‌ای رودخانه بهمنشیر کلید خورد و قرار بر این بود تا با اجرای آن تحولی در بخش اقتصاد و اشتغال مردم این شهرستان ایجاد کند که با کمتر از پنج درصد پیشرفت کاری متوقف شده است.

یکی از اهالی ساکن در حاشیه رودخانه بهمنشیر به خبرنگار ایرنا گفت: پیشتر ساحل بهمنشیر به دلیل داشتن چمن طبیعی، شاهد حضور گردشگران و اهالی به ویژه در ایام نوروز و سیزده بدر بود ولی از زمانی که برای جاده سازی این ساحل در محدوده ایستگاه ۱۲ کوی بهار، اقدام و سپس نیمه کاره رها شد کمتر کسی در این ساحل حضور پیدا می‌کند.

علی خضیرپور افزود: جاده‌ای که قرار بود از کنار ساحل بهمنشیر احداث شود همچنان خاکی است و هیچ عملیات دیگری در این منطقه انجام نشده است.

یکی دیگر از اهالی ساکن در حاشیه رودخانه بهمنشیر آبادان گفت: رودخانه بهمنشیر به لحاظ داشتن ۲ طرف ساحل و نخلستان‌های سرسبز چشم‌انداز بی‌نظیر و زیبایی دارد و می‌تواند موجب جذب گردشگران در فصول سرد و بهاری سال شود.

مهدی رسول‌زاده افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی در دهه ۷۰ که اهالی این منطقه به تدریج به خانه‌های خود بازگشتند تمام این ساحل سرسبز و دارای چمن طبیعی بود اما در دهه ۸۰ پروژه ساحل‌سازی و ایجاد جاده شروع شد و تاکنون در نیمه کاره مانده و زمین چمن تبدیل به زمین خاکی شده و آن چشم انداز زیبا که مردم پیش از آغاز پروژه داشتند دیگر در این منطقه دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: مردم این منطقه تفریحی ندارند و بیشتر اوقات فراغت خود را در ساحل بهمنشیر سپری می‌کنند و هم اکنون منتظر راه اندازی و تکمیل این پروژه هستند.

یک کارشناس گردشگری در خصوص ظرفیت‌های گردشگری آبی آبادان و خرمشهر بیان کرد: این شهرستان‌ها  به دلیل برخورداری از رودخانه‌های کارون، بهمنشیر و اروند می‌توانند ظرفیت‌های عظیمی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فعالیت‌های گردشگری داشته باشند که با وجود این نعمت بزرگ الهی اما تاکنون بهره بسیار کمی از این ظرفیت‌ها شده است.

محمود نواصر راه‌اندازی ایستگاه‌های تاکسی آبی، میان آبادان و خرمشهر از طریق رودخانه اروند و رودخانه بهمنشیر را یکی از ظرفیت‌های ویژه قلمداد کرد و افزود: راه‌اندازی تاکسی آبی در این رودخانه‌ها، علاوه بر تسهیل آمد و شد شهروندان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل شود.

وی راه‌اندازی ایستگاه ماهیگیری را یکی از مزیت‌های نادیده در ساحل رودخانه‌های اروند و بهمنشیر بیان کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که باید برای آن به شیوه اصولی برنامه‌ریزی شود، ماهیگیری است چون ماهیگیری رشته‌ای آرام‌بخش و بی‌نهایت مفرح است و فردی که یک بار آن را امتحان کرده باشد به طور قطع آن را ادامه می‌دهد.

نواصر ادامه داد: مزیت ماهیگیری تفریحی در آبادان و خرمشهر این است که به لطف رودخانه‌های متعدد در این منطقه، امکان آن در همه سواحل وجود دارد، و تنها به تهیه قلاب ماهیگیری نیاز است.

وی بیان کرد: در برخی از شهرها که رودخانه ندارند با ایجاد دریاچه مصنوعی و رهاسازی ماهی، مردم را به ماهیگیری تشویق می‌کنند اما در آبادان و خرمشهر با وجود اینکه رودخانه‌های طبیعی و بکر وجود دارد ولی تاکنون در این خصوص گام‌های عملی برداشته نشده است.

این کارشناس گردشگری درباره امکان ورزش‌های آبی نیز گفت: آبادان و خرمشهر ظرفیت تبدیل به قطب جت اسکی جنوب غرب کشور را دارند و باید در این خصوص بسته‌های سرمایه‌گذاری و مشوق‌های لازم برای بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

رودخانه بهمنشیر از جاذبه‌های جزیره آبادان و منطقه است

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: رودخانه بهمنشیر از جاذبه‌های جزیره آبادان و منطقه است و با توجه به اینکه این رودخانه از وسط شهر عبور می‌کند و به خلیج فارس می‌ریزد نیاز است تا با بهره برداری و ایجاد بستر مناسب برای جذب گردشگران از سراسر کشور اقدام شود.

سیدمجتبی محفوظی بر لزوم برنامه‌ریزی برای جذب گردشگر به ویژه از کشورهای همسایه با هدف ایجاد اشتغال و ارزآوری تاکید کرد و افزود: وجود ۲ خور بسیار زیبا و منحصر به فرد با جاذبه‌های فراوان گردشگری از جمله جزر و مد زیبا، آبشارهای گِلی طبیعی و زیستگاه ۱۶۷ گونه از پرندگان مهاجر از ویژگی‌های رودخانه بهمنشیر است که شایسته توجه و نگاه ویژه ملی است.

مدیر توسعه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت:رودخانه بهمنشیر ساحل بکری دارد و یکی از جذابیت‌های رودخانه‌ها به بکر بودن آن است.

محسن قنبری با بیان اینکه آماده‌سازی رودخانه بهمنشیر برای استفاده گردشگری به اعتبار کلان نیاز دارد افزود: برای اجرای طرح گردشگری در رودخانه بهمنشیر باید از سوی دولت و یا بخش خصوصی سرمایه گذاری انجام شود.

قنبری ادامه داد: ساحل‌سازی رودخانه بهمنشیر مسایل و مشکلات خاص خود را دارد چرا که ساحل بهمنشیر به لحاظ داشتن مالکیت خصوصی نیاز به تملک دارد که  از عهده منطقه آزاد اروند خارج است.

وی اجرای مطالعات طرح جامع گردشگری را از اقدامات منطقه آزاد اروند بیان کرد و گفت: حوزه فنی منطقه آزاد اروند مطالعات طرح جامع گردشگری در منطقه که بخشی مرتبط با رودخانه‌ها و سواحل و زیرمجموعه آن از جمله مطالعات ساحل رودخانه بهمنشیر است را انجام داده است.

قنبری ادامه داد: در این مطالعات مسایل فنی و مهندسی و توانمندسازی روستاییان و جذب بخش خصوصی مدنظر گرفته شده و نتیجه بحث مطالعات به بسته‌های سرمایه‌گذاری تبدیل و این بسته‌ها در نخستین فرصت فراخوان خواهد شد.

وی تعامل بین بخشی دستگاه‌های متولی را در پیشبرد اهداف طرح جامع گردشگری مهم بیان کرد و گفت: برای حمایت و جذب سرمایه‌گذار دستگاه‌های متولی همچون محیط زیست، سازمان آب و برق خوزستان، شهرداری، بندر و دریانوردی، بهداشت و فرمانداری باید تعامل داشته باشند تا به پیشرفت کار در این طرح کمک شود.

مدیر توسعه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه ساحل‌سازی کار پرهزینه‌ای است، گفت: با شرایط حاکم بر منطقه و کشور فعلا نمی‌توانیم طرح ساحل‌سازی را اجرا کنیم ولی به صورت نقطه‌ای در حاشیه بهمنشیر به دنبال سرمایه گذار هستیم.

قنبری افزود: هر سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در ساحل بهمنشیر باید در ابتدا زمین را تملک کند اما در حاشیه بهمنشیر زمین‌های کشاورزی مردم وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده ۶ نقطه در ساحل بهمنشیر به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده که می‌توان ایستگاه‌های قایق سواری، رستوران و اقامتگاه بوم‌گردی در آن احداث کرد.

قوانین دست و پاگیر مانع اجرای طرح‌های گردشگری

وی بیان کرد: هم اکنون در روستای سادات برای سرمایه‌گذاری اقامتگاه بوم‌گردی تقاضا وجود دارد ولی برای گرفتن مجوز برق با مشکل برخورد کردند چون زمین‌های روستاها فاقد سند رسمی هستند به همین دلیل اداره برق مجوز صادر نمی‌کند.

وی افزود: منطقه آزاد اروند برای احداث اقامتگاه بوم‌گردی و سایر کارهای گردشگری متقاضیان را به ادارات مربوطه معرفی می‌کند ولی متاسفانه قوانین دست و پاگیر مانع پیشرفت کار آنها می‌شود.

قنبری یکی از معضلات اصلی منطقه آزاد اروند را نداشتن حاکمیت بر ادارات در این منطقه دانست و گفت: برخی ادارات همچون آب و برق زیرمجموعه منطقه آزاد اروند نیستند و به همین خاطر یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این منطقه با مشکل روبه رو می‌شود.

مدیر توسعه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به طرح احداث جزیره شادمانی افزود: جزیره شادمانی یکی از بسته‌های سرمایه‌گذاری شهرداری آبادان است و در این جزیره ۱۶ تا ۱۷ خانوار ساکن هستند و هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در این جزیره سرمایه‌گذاری کند باید به این خانوارها خانه واگذار کند.

قنبری با بیان اینکه بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در جزیره شادمانی جذب سرمایه‌گذار است، گفت: زمانی سرمایه‌گذار در این منطقه جذب می‌شود که گردشگران نیز در این منطقه حضور داشته باشند و این در گره خلق یک جاذبه گردشگری است.

وی ادامه داد: به همین منظور در تلاش هستیم که پرواز باری از استانبول ترکیه و سایر کشورهای خارجی به مقصد آبادان راه‌اندازی شود و مردم به واسطه خرید در این منطقه آزاد حضور پیدا کنند و در کنار آن از جاذبه‌های گردشگری سواحل رودخانه نیز استفاده کنند و این توجیهی برای جذب سرمایه‌گذار خواهد شد.

قنبری افزود: پیشتر که ورود عراقی‌ها بدون روادید در منطقه آزاد شده بود خیلی از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در زمینه احداث هتل، پارک آبی و شهربازی اعلام آمادگی کردند و در صورتی که ورود اتباع خارجی به ویژه عراق به درون منطقه آزاد اروند مستمر باشد به طور قطع اقتصاد آبادان و خرمشهر رونق مناسبی خواهند گرفت.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است، که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است. این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برچسب‌ها گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند اشتغال زایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند اشتغال زایی گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند اشتغال زایی برای سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد منطقه آزاد اروند رودخانه بهمنشیر آبادان و خرمشهر توسعه گردشگری جزیره شادمانی ساحل بهمنشیر جذب سرمایه راه اندازی رودخانه ها ساحل سازی اجرای طرح ظرفیت ها بسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۹۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • موعود شمخانی کیست؟
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  •  طی چندماه گذشته، معرفی ۳۰ بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو 
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان