Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@17:29:08 GMT

دلیل اوج گیری تنش بین ایران و آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۰۹۰۶

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره این تحلیل که وقتی تنش ها بین دو طرف دعوا بالا می گیرد، نشانه نزدیک شدن آنها به زمان توافق است، گفت: این تحلیل لزوما درست نیست، بعضی وقت ها اگر تنش زیاد شود رسیدن به توافق سخت تر می شود، لزوما این طور نیست که تنش زیاد شود تا توافق راحت تر شود. ناطقان: این روزها تحلیل ها درباره نتیجه از سرگیری مذاکرات وین بسیار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی با اشاره به افزایش تنش های بین ایران و آمریکا، این اتفاق را نشانه ای از قطعی بودن توافق می دانند، در مقابل برخی نیز معتقدند تشدید تنش ها بر پیچیدگی مسائل خواهد افزود.

فؤاد ایزدی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره معنا و مفهوم اوج گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفت: آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری قول های اقتصادی زیاد داد و علاقه‌مند است با طرف مقابل به توافق برسد و بعضی از تحریم‌ها لغو شود اما مشکل این است که طرف آمریکایی می گوید «سال 2021؛ سال 2015 نیست».

وی افزود: خانم وندی شرمن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا آن حرف را زد که خودش روزی مذاکره کننده اصلی آمریکایی در گفتگوهای برجامی بود. معنای حرف او این است که آمریکا آن زمان یکسری دغدغه ها داشت که الان آن دغدغه ها وجود ندارند. آن زمان ایران سایت اراک را داشت اما داخل رآکتور آن بتن ریختند و الان دیگر راجع به آن آمریکایی ها دغدغه ندارند. آن زمان ایران 10 تن اورانیوم غنی شده داشت که از کشور خارج شد. ضمن آنکه تعداد سانتیریفیوژهای ایران در راستای اجرایی شدن برجام به یک سوم کاهش یافت.

رئیسی علاقه دارد با آمریکا به توافق برسد

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: آمریکایی ها امروز امتیاز بیشتری می خواهند و قصد دارند در متن برجام موضوع منطقه را هم بیاورند. در واقع این که آنها صحبت از توافق قوی تر می کنند، معنایش این می شود که ایران امتیاز بیشتری باید بدهد، ضمن آنکه تعهدات تهران به برجام نیز باید طولانی تر شود.

وی افزود: یکسری از محدودیت های ایران در برجام بازه زمانی دارد، آمریکایی ها می گویند مثلا آن محدودیت هایی که بازه 8 ساله دارند باید 15 سال بشوند و آن محدودیت هایی که بازه 10 ساله دارند باید به 20 سال افزایش پیدا کنند. این هم حرف جدیدی نیست و ربطی به بایدن و ترامپ ندارد. اوباما بعد از امضای برجام مصاحبه کرد و گفت این تاریخ هایی که در برجام است وقتی به آنها نزدیک شدیم دوباره بازبینی خواهند شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آمریکا امتیازهای جدید می خواهد چون امتیازهای قبلی که از ایران گرفته مزه کرده، حال آنکه خودش به هیچ کدام از تعهداتش پایبند نبوده است.

وی درباره این تحلیل که وقتی تنش ها بین دو طرف دعوا بالا می گیرد، نشانه نزدیک شدن آنها به زمان توافق است، گفت: این تحلیل لزوما درست نیست، بعضی وقت ها اگر تنش زیاد شود رسیدن به توافق سخت تر می شود، لزوما این طور نیست که تنش زیاد شود تا توافق راحت تر شود.

فوأد ایزدی با اشاره به شکست آمریکا در سرقت نفت ایران، گفت: چون آمریکایی ها به روی خودشان نیاوردند که در آن صحنه شکست خوردند خیلی تغییری در عمل ایجاد نمی شود. منبع: خبر انلاین برچسب ها: اوج گیری ، تنش ، ایران ، آمریکا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: اوج گیری تنش ایران آمریکا آمریکایی ها تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود

 به گزارش تابناک، محمد ایمانی در کانال تلگرامی عقل و انصاف نوشت: اردیبهشت ۱۴۰۰، درز فایل صوتی گفت‌وگوی محرمانه ظریف با «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری»، اعتراض‌ بسیاری را موجب شد. او در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی کرده بود.

سه سال بعد، سعید لیلاز که فرد مصاحبه‌کننده بود، می‌گوید افشای آن فایل (که قرار بود محرمانه و برای ثبت در آرشیو و اسناد ملی باشد) عمدی بوده است!

لیلاز در گفت‌وگو با شرق، درباره این که چرا حامی مذاکره بود اما منتقد برجام شد، می‌گوید: من آن زمان موافق مذاکرات برابر بودم. اتفاقا اگر ما برجام یک را امضا نمی‌کردیم و به شکست نمی‌رسید، من مخالف جدی برجام ۲ و ۳ نبودم؛ ولی وقتی برجام این سرنوشت را پیدا کرده است، دیگر برجام‌های بعدی فایده‌ای ندارد. مخالفت من نتیجه یک سیر تحلیلی از تطور تاریخی مذاکرات و نتیجه آن است. وقتی ما نتیجه برجام را در شرایط کنونی می‌بینیم، واقعا دیگر نباید نگاه مثبتی به مذاکرات نابرابر- تاکید دارم مذاکرات نابرابر- داشت.

او درباره افشای فایل گفت‌وگوی محرمانه‌اش با ظریف اظهار کرد: من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل افشاگری آن، با هدف ارسال پالس بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متاسفانه حتی همین کمک را هم نکرد.

لیلاز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد.

او می‌گوید: اکنون ایران زمین بازی را عوض کرده. غنی‌سازی را تا ۶۰ درصد برده، فلز اورانیوم تولید کرده و سانتریفیوژهای نسل جدید را هم به کار برده است. پس دیگر روند بازی عوض شده است. چرا؟ چون ایران فهمیده اگر کماکان به انفعال و مماشات ادامه دهد، حد یقفی برای زیاده‌خواهی آمریکا وجود ندارد و مرتبا جلوتر می‌آید».

یادآور می‌شود ظریف در  مصاحبه مورد بحث، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی می‌کند.

ظریف به شکلی مغرضانه و تحریف‌آمیز گفته بود: «من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم، تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد. هیچ زمانی نتوانستم به فرمانده میدان [نظامی] بگویم کاری را بکن، چون در دیپلماسی نیاز دارم. تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم، این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. وقتی میدان [نظامی] تصمیم‌گیر باشد، این می‌شود. وقتی که میدان بخواهد بر استراتژی کشور حاکم شود، ‌این می‌شود که می‌توانند با ما بازی کنند.»

ظریف همچنین گفته بود: «بین ۲۳ تیر ۹۴ که برجام نهائی شد تا ۲۶ دی ۹۴ که برجام به مرحله اجرا درآمد، پشت ‌سر هم اتفاقاتی افتاد که به توافق ضربه زد؛ سفر سلیمانی به روسیه، گرفتن دو قایق جنگی آمریکایی (۲۲ دی ۹۴)، نوشتن مرگ بر اسرائیل روی موشک و... سفر آقای سلیمانی به روسیه، به اراده مسکو شکل گرفت، نه به اراده ما. ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی، پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود.».

این روایت غلط -که آمریکا را برای گردن‌کشی و گروکشی بیشتر در مذاکرات احیای برجام تشویق کرد- در حالی بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر شهید سلیمانی به مسکو نوشته بود:

«دیدار مهم ژنرال سلیمانی با پوتین، نقشی مؤثر در نقش‌آفرینی روسیه در جنگ سوریه داشت. یکی از قدرتمندترین مقامات نظامی ایران، نشستی سه‌ ساعته را با پوتین داشت تا او را متقاعد کند. سلیمانی و پوتین، نقشه‌ها و عکس‌ها را بررسی کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بررسی‌ها نشان داد گروه‌های ‌تروریستی، در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، فعالیت‌شان را به نزدیکی روسیه در قفقاز گسترش خواهند داد. در این نشست درباره برنامه تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق، سوریه، ایران و روسیه توافق شد. این نقش‌آفرینی، حاکی از نفوذ شدید ایران در منطقه است».

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت