Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@18:19:29 GMT

تولید زعفران در کشور ۳۵ درصد کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۸۳۶۰

تولید زعفران در کشور ۳۵ درصد کاهش یافته است

گروه استان‌ها-عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران از کاهش ۳۵ درصدی تولید زعفران در کشور خبر داد و گفت: اگر چه کشاورزان واقعی را تا حدی راضی کرده است که حق آنهاست، اما سود نجومی نصیب انبارهای چند هزار کیلویی زعفران می‌شود. - اخبار استانها -

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در   بیرجند  اظهار داشت: امسال به دلیل خشکسالی در بسیاری مناطق استان  تولید زعفران مقداری کاهش پیدا کرد و این امر در بحث قیمت زعفران در بازار تاثیر گذار است، اما بیشترین تأثیر مربوط به رفتارهای حساب شده ای هست که توسط یک عده با عنوان تقاضای کاذب برای خرید زعفران به راه افتاد  در صورتیکه اکثر این تقاضاها صوری و صرفاً برای جو سازی مطرح می‌شد و این عده  در مواردی حتی یک کیلو زعفران هم خریداری نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حق کشاورز این است که به معنای واقعی ارزش کالای خود را دریافت کند زیرا چندین سال بود که قیمت زعفران یکسان مانده بود، اما بخشی از اتفاقات اخیر برای رضایت کسانی است که انبارهای زعفران را در اختیار دارند در حالی که دینار ی از این سود چند برابری نصیب کشاورزان زحمت کشی که محصولشان را به این انبارها تحویل دادند نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: آقایانی که در حال حاضر دغدغه این را دارند که چرا قیمت زعفران قبلاً پایین بود و از طرفی دیگر خوشحال هستند که قیمت دو تا سه برابر می شود باید این توانایی و قدرت را می داشتند که روند افزایش قیمتی را با یک شیب ملایم از دو سال گذشته اجرا می‌کردند.

حسینی تصریح کرد: زیرا مصرف کننده نیز در داخل کشور حقی دارد و تاثیر یک گرانی دو سه برابری ناگهانی، بر روی بسیاری از عوامل  تاثیر می گذارد، برای مثال مصرف سرانه زعفران را به شدت کاهش می دهد و متقلبین با دستکاری در کیفیت سلامتی مصرف کننده را به خطر می اندازند.

وی با بیان اینکه ما خواهان ارزان فروشی و  خام فروشی زعفران نیستیم خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد آهنگ رشد قیمت زعفران با این شتاب پیش برود تا دو سال دیگر همه در کشور زعفران خواهند کاشت.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران یادآور شد: متاسفانه دلالانی که الان سر و صدایشان در کشور برای افزایش و کاهش زعفران بلند است پیازهای زعفران ما را در حد وسیعی از مرزهای کشور به افغانستان و سایر کشورها می‌برند، اما هیچ حساسیتی در برابر این باندهای قاچاق وجود ندارد.

حسینی اظهار داشت: باید منصفانه رفتار کرد، قیمت زعفران در دو سه سال گذشته واقعی نبود و متاسفانه شاهد بودیم که با دادن آدرس غلط، گناه بی تدبیری را به گردن تشکلی انداختند که هیچ نقشی در خرید، فروش، انبار کردن، قیمت و ...  نداشت و تنها دغدغه آنها تولید محصول با کیفیت برای رسیدن کشاورزان به ارزش واقعی دسترنجشان بود ودر بسیاری مواردی حتی نظر مشورتی تشکل‌ها و از جمله شورا گرفته نمی‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران گفت: کشاورزان ما حق دارند از مسئولان سوال کنند که پیازهای زعفران ما کجا رفت و شما برای آینده زعفران کشور و برای مدیریت تولید و تجارت زعفران چه کرده اید؟  اما متأسفانه  قضیه برعکس است ، دائما سعی می‌شود کشاورزان در مقابل صادرکنندگان و تشکل‌ها قرار بگیرند.

وی با گلایه از اینکه برای اینکه ما ماده خام نفروشم و صنعت تبدیلی زعفران را رونق دهیم در 40 سال اخیر هنوز کار مفیدی انجام نشده است افزود: سال گذشته چندین هزار کیلو زعفران را هم دولت و هم بخش خصوصی خریداری و انبار کردند و الان متوجه می شویم که سودی که از گرانی زعفران به دست می آید مربوط به آنان است و کشاورزان با توجه به عملکرد پایین و چندین سال تحمل ارزانی محصولشان  سود نا چیزی می برند.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: بخش دولتی که خود را حافظ منافع کشاورز می داند با همین زعفرانی که در انبار دارد و الان قیمت آن 3 برابر شده است، آیا حاضر است بخشی از سودی که از فروش این زعفران می‌برد را به کشاورزان بازگرداند؟ 

وی با بیان اینکه بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی پیش بینی شده است  امسال کاهش 35 درصدی زعفران را در کشور شاهد باشیم افزود: با وجود این کاهش باز هم معادل کل مصرف دنیا در کشور تولید زعفران داریم و این درحالی است که چندین تن زعفران توسط دولت در انبارها دپو شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران سطح زیر کشت زعفران در کشور را بالغ بر 120 هزار هکتار عنوان کرد و یادآور شد: متاسفانه سال‌ها فقط حرف زدند و شعار داده شد اما برای افزایش میانگین تولید از هر متر مربع اراضی زعفران از 300 میلی گرم به یک گرم هیچ کار مهمی انجام نشد و در حال حاضر کشور ما  مقام نخست تولید زعفران در دنیا را در اختیار دارد اما اگر اینگونه پیش برویم این شرایط را از دست خواهیم داد چون کافی است رقبای ما زعفران را به هر شکلی ارزان تر از ما در بازارهای دنیا عرضه کنند.

هشدار کارشناس بازار کشاورزی: رشد قیمت زعفران کاذب و غیرمنطقی است رشد قیمت زعفران کاذب و غیرمنطقی است 4 مرکز خرید زعفران در استان خراسان جنوبی آغاز به‌کار کرد

حسینی با اشاره به اینکه ما باید هوشمندانه عمل کنیم و صادر کننده ، صنعت گر  و تشکل‌ها را دشمن تولید معرفی نکنیم  گفت:  در مواردی  با بخش خصوصی و تشکل ها بی انصافی می‌شود  در حالی که  بر خلاف بعضی  صحبت ها که تلاش می‌شود تشکل‌ها و فعالان این صنعت  را مقصر بدانیم واقعیت این است که اکثر فعالان  حامیان واقعی تولید هستند.

وی به تولید زعفران در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی سال گذشته 450 تن زعفران در کشور تولید شده است که بخش مهمی صادر و بخشی هم  در چند انبار نگهداری می‌‍ شود.

حسینی به بحث صادرات زعفران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: صادرات تابع عرضه و تقاضا و تابع این است که ما بتوانیم کالایی مرغوب و خوب و با حفظ حقوق خریدار و مصرف کننده خودمان به بازار دنیا برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد 20 استان کشور به سمت تولید زعفران است اظهار داشت: باید در حوزه تولید و صادرات زعفران هوشمندانه تر عمل کنیم و ضعف مدیریت تولید را باید برطرف کنیم تا کشاورزان راضی باشند.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران ایران با گلایه از اینکه متاسفانه در بحث آموزش عقب هستیم بیان کرد: باید آموزش ها را به روز و کشاورزان را حمایت کنیم تا بتوانند محصولات خوب و با کیفیت تولید کنند.

 وی با بیان اینکه باید دلالان ماجراجو را از کشاورزان جدا کنیم اظهار داشت: سود مافیایی قیمت زعفران به  جیب  کسانی می‌رود که هیچ نقشی در تولید این محصول ندارند و  سال گذشته زعفران را با یک سوم قیمت فعلی و با منت  خریداری و در انبارها دپو کرده‌اند.

انتهای پیام/255/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولید زعفران زعفران در کشور قیمت زعفران سال گذشته تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۸۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت

ایتنا - اتریوم پیش از انتشار صندوق قابل معامله در بورس هنگ‌کنگ، به میزان سه درصد کاهش یافت و بیت‌کوین نیز در همان زمان افت کرد.
ارزهای دیجیتال پیشرو جهان نزول کردند و اتریوم بیش از سه درصد از دست داد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این حرکت یک روز قبل از برنامه‌ریزی هنگ‌کنگ برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس لحظه‌ای روی بیت‌کوین و اتریوم اتفاق افتاد.
تحلیلگران بازار انتظار دارند ۲۵ میلیارد دلار به صندوق‌های بیت‌کوین نقدی هنگ‌کنگ وارد شود.

به نقل از مارکت، بیت‌کوین در ساعت سه و یک دقیقه بعد از ظهر به وقت شرقی ۰.۵۵ درصد سقوط کرد و به قیمت ۶۲هزار و ۷۶۲ دلار فروخته شد، در حالی که اتریوم با افت ۲.۹۲ درصدی به قیمت ۳۱۶۹ دلار در همان زمان رسید.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۴۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۳۱ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶.۰۶ میلیارد دلار است که ۱۷.۸۱ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۷۳ میلیارد دلار است که  ۸.۶۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۱.۵ میلیارد دلار است که ۹۳.۱۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۳ هزار و ۳۹۹.۱۱ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۵۳ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۱۷۲.۴۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۷ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۲ درصد کاهش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۶۰۱.۵۰  دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۰.۰۴ درصد کاهش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۳۵.۶۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۴ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۰۵ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۰ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۱۳۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۶.۶۵ درصد کاهش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۲۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۱.۱۱ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۵۴ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۳۷ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۲.۶۲ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۳.۰۳ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۵۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۵ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۰.۹۹ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟