Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اکبر سام خانیانی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه پهنه تمدنی ایران فرهنگی گذشته در این گردهمایی حضور دارند افزود: اولین بار از ۷۷ استاد زبان و ادب فارسی کشورهای مختلف در کمیته علمی این گردهمایی استفاده شده است.

وی گفت: دبیران کمیته علمی گردهمایی از کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، بنگلادش، اسپانیا، تونس، آلبانی، فرانسه، آمریکا، انگلستان، روسیه و قزاقستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا این گردهمایی به‌صورت مجازی ۱۴ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

وی مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این گردهمایی را ۳۰ آذر امسال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده و اعلام نتایج داوری ۱۵ بهمن ماه است.

سام خانیانی گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی قدیمی‌ترین انجمن علمی در رشته زبان و ادبیات کشور است که تاکنون ۱۵ همایش با عنوان گردهمایی بین‌المللی در کشور برگزار شده و شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: با توان و ظرفیتی که در دانشگاه بیرجند وجود دارد، سعی کرده‌ایم همه پژوهشگران فعال در ارتباط با زبان و ادبیات فارسی دعوت شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: حتی پژوهشگرانی که از طریق ترجمه و موسیقی ادبیات فارسی را می‌شناسند، دعوت شدند و این همایش با سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی)، ادبیات آیینی و پایداری، فلسفه ادبیات، جامعه‌شناسی ادبیات فارسی، وجوه فرهنگ‌شناختی و تمدن‌شناختی ادب فارسی، حکمت علمی و سیاسی در ادبیات فارسی و تاریخ‌شناسی ادبی از محورهای این گردهمایی است.

سام خانیانی پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان، آشنایی با نقد و نظریه‌های نوین، نقد آثار و بررسی وضعیت ادبیات معاصر، شعر پژوهی، نثر پژوهی، داستان پژوهی، ادبیات انقلاب اسلامی، ترجمه پژوهی، زبان پژوهی ادبی، ارزیابی زبان و ادب فارسی در نظام آموزش و ‌پرورش، نقد و بررسی عملکرد رسانه‌ها و نهادها در موضوع ادب فارسی، ارزیابی وضعیت آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، ارزیابی عملکرد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی را از دیگر محورها برشمرد.

وی افزود: زبان و ادبیات فارسی حلقه اتصالی است که اقوام مختلف را در ملتی واحد همزیست کرده و غنای فرهنگی فصل این زبان باعث شده است که از جغرافیای سیاسی بالایی برخوردار باشد.

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: زبان و ادبیات فارسی متعلق به قومیت خاصی در ایران نیست و فرهنگ و تمدن این مرز و بوم بین‌الاقوام است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه زبان فارسی زبان مردمان مرز چین تا مدیترانه بوده است همه این کشورها میراث‌دار ایران بزرگ تاریخی با تکیه بر این زبان هستند.

سام خانیانی افزود: ادبیات زبان زندگی است و وقتی این زبان پهنه وسیعی از چین تا مدیترانه دارد این صدای قومی و محلی نیست بلکه امروز به زبان بین‌المللی تبدیل شده است.

وی گفت: اندیشمندان تاریخی ما صدای کل بشریت هستند و در تمدن چند هزار ساله زبان فارسی پل مشترک همه اقوام بوده است.

پژوهشگران تا ۳۰ آذر امسال می‌توانند آثار خود را در محورهای ذکر شده به دبیرخانه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند ارسال کنند.

برچسب‌ها بیرجند زبان فارسی خراسان جنوبی دانشگاه همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند زبان فارسی خراسان جنوبی بیرجند زبان فارسی خراسان جنوبی دانشگاه همایش زبان و ادبیات فارسی زبان و ادب فارسی دانشگاه بیرجند زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک گفت: به مناسبت گرامیداشت دهم اردیبهشت سال جاری، از آهنگ خلیج‌فارس به دو زبان فارسی و عربی تهیه شده به سفارش این سازمان، رونمایی می‌شود.

محمود افتخاری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی با تبریک فرارسیدن دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس اظهار کرد: طی سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه اربابان غریب‌شان که از انقلاب اسلامی و اقتدار ایران زخم خورده‌اند همواره سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند.

وی افزود: البته اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گاه گاه از سوی بعضی مؤسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می‌شدند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک تصریح کرد: این همراهی‌ها در نهایت به عذرخواهی این گونه مؤسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نام‌های جعلی دیگر شد.

افتخاری فرد خاطرنشان کرد: به مناسبت گرامیداشت دهم اردیبهشت ماه سال جاری، از آهنگ خلیج فارس به دو زبان فارسی و عربی تهیه شده به سفارش این سازمان، رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای ارج نهادن این روز بزرگ و با عنایت به برنامه‌ریزی انجام شده سفارش ساخت یک قطعه موسیقایی به نام خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته شد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک گفت: این اثر امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در صحن علنی شورا با حضور اعضای شورای شهر و شهردار اراک رونمایی می‌شود.

کد خبر 749104

دیگر خبرها

  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • مدال آوران شانزدهمین لیگ علمی بین المللی پایا گیلان در مراسمی تجلیل شدند
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد