Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در مراسم روز کتابدار از توجه نمایندگان مجلس به سهم نهاد کتابخانه‌ها در بودجه ۱۴۰۰ قدردانی کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مراسم بزرگداشت روز کتاب کتابخوانی و کتابدار با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلاکمی ،‌علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مشور،‌ علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. صبح امروز دوشنبه 24 آبان در تالار وحدت برگزار شد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در این مراسم در سخنانی گفت: ارتقای فرهنگ کتابخوانی، تکریم کتابداران و شناساندن سازمان‌ها و نهادهای متولی کتاب و کتابخوانی به مردم وظیفه همگانی است، اگرچه ذائقه و اقبال عمومی در مطالعه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد، اما کتاب‌ها می‌تواند با همت شما کتابداران جایگاه اصلی خود را بازیابند، کتابدار مشفق و آگاه می‌تواند کتابخانه را به فضای پرنشاط اجتماعی تبدیل کند.

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه مدیریت نهاد کتابخانه‌ها توانسته بی‌توجه حاشیه‌ها و غرض‌ورزی‌ها و هیاهوها پیشبرد کار را سرلوحه خود قرار دهد و توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌ها و هزاران برنامه فرهنگی را تحقق بخشد.

رمضانی گفت:‌ اگرچه به فضل الهی و تلاش دولت خدمتگذار شاهد بهبود شرایط و از سرگیری فعالیت‌های اجتماعی هستیم، اما از سال گذشته با کاهش خدمات حضوری مواجه بودیم.

وی با اشاره به تقدیر از کتابداران گفت:‌ امروز از 75 نفر در 32 سطح  تقدیر می‌شود، این تقدیر شامل خیرین حقیقی و حقوقی که در واگذاری زمین و ساختمان حامی و همراه نهاد بودند یا با اهدای کتاب از کتابخوانی حمایت کردند، انجمن کتابخانه‌های عمومی در سطح استان و شهرستان، سه استاندارد و پنج فرماندار، صفحات برتر مجازی، کتابخوانان برتر خردسال، کودک و نوجوان و بزرگسالان از 15 کتابخانه، کتابخانه برتر مشارکتی، روستایی سیار،‌ کتابدار و مسئول برتر کتابخانه و10 کتابخانه می‌شود. 

رمضانی ضمن اشاره به برنامه‌های نهاد در هفته کتاب گفت:‌ امیدوارم کتابداران کاری کنند که کتابخانه‌ها همواره اولین محل روجوع و پاسخگویی به سؤالات باشند. من همیشه فکرم این بود که لذت کتابخوانی لذتی فردی است، اما اقتضای کار اجرایی ـ فرهنگی در نهاد مخصوصاً در معاونت توسعه که ارتباط مستقیم با کتاب و کتابدار دارد، مستلزم شلوغی و تراکم است. این شلوغی را به جان می‌خریم، سختی کار برخی حوزه‌ها را می‌پذیریم و با صبر و رضا از آن عبور می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلیمن قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به خاطره‌ای از کتابخوانی خود دردوران نوجوانی گفت: سال‌ها پیش زمانی که دانش‌آموز دبیرستان بودم عصرها جایی کار می‌کردم، گاهی مجالی فراهم می‌شد کتابی را هم بخوانم. صاحب مغازه که تحصیلاتی عالیه‌ای نداشت یکروز از من پرسید، می‌خواهی چه‌کاره شوی؟ من گفتم فیزیکدان. یک نگاهی به کتاب‌هایی که همراهم بود کرد و گفت، نه تو شیخ می‌شوی. گفتم چطور؟ به کتاب‌هایی که من مطالعه نگاه کرد، کتابی از مرحوم شهید آوینی، شهید مطهری و ... به همین استناد گفت شیخ می‌شوی. باید کتاب فیزیکی اینجا می‌بود که اشاره به آینده تو داشته باشد.

وی با اشاره به مخاطرات امروزین تولید کتاب و عرضه و پخش گفت: اگر کتابخانه‌ها و کتابداران نبودند، عنصر ترویج و در دسترس قرار دادن کتاب که امروز نیز با مشکلاتی مواجه است،‌ ما فاصله‌مان با کتاب و کتابخوانی بیشتر و بیشتر می‌شد.

مطالبات رهبر انقلاب در حوزه کتاب/ هفته کتاب چگونه باید باشد؟

حجت‌الاسلام قمی ادامه داد:‌ ما به عنوان سازمان تبلیغات نسبت به ترویج کتاب و عرضه بهتر محصولات فرهنگی پاکیزه و ترویج و تکریم فرهنگ کتاب و کتابداری و کتابخوانی موظفیم که بعد از امروز رویکردمان تفاوت محسوس و معناداری داشته باشد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور، نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ اگرچه هر سال از جمع معدودی از شما کتابداران تقدیر می‌شود، اما در واقع همه کتابداران و همکارانی که با تمام وجود به خدمت مشغول هستند، برگزیده هستید.

وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از کرونا در دو سال گذشته یادآور شد:‌ شما عزیزان با تحمل مشکلات ناشی از محدودیت در ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شکل‌های مختلف چراغ کتابخانه‌ها و کتابخوانی را روشن نگه داشته‌اید، اینک با فراهم آمدن شرایط مصون سازی گسترده فصل تازه‌ای در ارائه خدمات آغاز گردیده است. 

مختارپور تصریح کرد:  از خرداد 1393 تاکنون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مسیر تازه‌ای قرار گرفت و با برطرف شدن برخی مشکلات امکان خدمات بیشتر فراهم آمد، از جمله بهبود نسبی شرایط معیشت، تثبیت شان و منزلت کتابداران آغاز فعالیت‌های نوین کتابخوانی و مشارکت در فعالیت های اجتماعی فراهم آمد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:‌ اینک و در آغاز این ماه‌های شروع خدمت دولت مردمی امید به گسترش کتاب و کتابخوانی و حمایت از شأن و منزلت کتابداران بیش از پیش احساس می‌شود، از حمایت‌های نمایندگان مجلس که در بودجه 1400 امکان فعالیت بیشتر در حوزه کتاب و کتابخوانی  را فراهم کردند، سپاسگذارم. از وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد که در مدت 100 روزه خدمت توجه خود را به تمامی عرصه‌های فرهنگ و هنر و به ویژه کتابداران نشان دادند، صمیمانه تشکر می‌کنم. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هفته کتاب کتاب نهاد کتابخانه های عمومی هفته کتاب کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کتابخانه های عمومی کشور نهاد کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه ها سازمان تبلیغات کتابخانه ها دبیرکل نهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۸۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام

ایسنا/ایلام رییس سازمان مدیریت بحران کشور یا بیان اینکه مشارکت مردم اساس قدرت جمهوری اسلامی در مواقع بحران‌هاست، گفت: ایلام از استان‌های شاخص در مدیریت بحران است.

محمدحسن نامی، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور امروز جمعه، ۷ اردیبهشت‌ در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام، گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجه مدیریت بحران کشور برای استان ایلام مصوب شد و اختصاص یافت.

وی افزود: مشارکت مردم اساس قدرت جمهوری اسلامی در مواقع بحران‌هاست و در پیشگیری از تلفات در مواقع بحران هر قدر مردم بیشتر مشارکت داشته باشند به آن اندازه، خسارت و تلفات کاهش می‌یابد.

وی با بیان این‌که ایلام از استان‌های شاخص در مدیریت بحران به ویژه مدیریت سیلاب بود، یادآور شد: امسال از نظر میزان نزولات جوی و بارش، ۱۴ میلیمتر بیش از سال ۹۸ بود که در سال ۹۸ خسارات جانی و زیرساختی و مالی زیادی وارد شد.

 نامی با تاکید بر رفع مشکل نخاله‌های ساختمانی و پسماندها در حاشیه جاده و مسیرها، یادآورشد: نیازمند هستیم در کنار کار جهادی شهرداران، مردم نیز بیشترین مشارکت را در این حوزه داشته باشند.

وی تصریح کرد: قرارگاه مردم‌نهاد در سازمان مدیریت بحران نهاد تشکیل شده که همه سازمان‌های مردم نهاد در آن قرار می‌گیرند و با فعالیت این قرارگاه تلاش می‌کنیم که مشارکت مردم در مدیریت و پیشگیری از بحران بیشتر شود.

معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر این مطلب که کل صنایع باید از پساب‌ها استفاده کنند، گفت: این مهم در قانون بودجه ۱۴۰۳ هم دیده شده و لازم اجرا است.

نامی اضافه کرد: پیوند و هماهنگی خوبی بین مدیران و استاندار ایلام وجود دارد که یک اصل بسیار مهم و پرفایده است و در مواقع بحران می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد. 

حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام نیز در این نشست، گفت: مطالبات مردم پایین دست‌ سد سیمره  باید پرداخت شود.

وی افزود: در قانون، مالکیت ساکنان روستاهای پایین‌دست سد سیمره محترم شمرده شده و دولت هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد که باید مدیر سد سیمره نسبت به کارشناسی و سپس پرداخت مطالبات ساکنان بالادست و پایین‌دست از جمله روستای تلخاب اقدام کند. 

بهرام‌نیا ادامه داد: در آخرین نشست مقرر شد در قالب نهضت ملی به ساکنین روستای تلخاب زمین و اقدام به ساخت مسکن شود.

نماینده عالی دولت در استان ایلام بیان داشت: یکی از مطالبات مهم استان بحث پسماند است که در این حوزه باید بیشتر کار کنیم که محل پسماند در شهر ایلام، مهران، ایوان و ملکشاهی و استان مشخص شود. 

وی یادآور شد: به مدیران متولی حوزه پسماند اخطار می‌دهیم که وضعیت خوبی در این حوزه نداریم چرا که بی‌توجهی به حوزه پسماند زیبنده استان ایلام نیست.

استاندار ایلام تاکید کرد: معاون محترم عمرانی استانداری، فرمانداران و شهرداران ایلام، ملکشاهی و مهران به‌صورت مستقیم برای ایجاد محل پسماند وارد عمل شوند.

وی بیان داشت: سرمایه‌گذاری، هم‌افزایی و تعامل مردم و جدیت مدیران دستگاه‌های مرتبط در این حوزه بسیار ضروری است.

دکتر بهرام‌نیا تصریح کرد: به معدود شهروندانی که حقوق شهروندی مردم را رعایت نکنند و پسماندهای خود را در حاشیه جاده‌ها و اطراف شهر رها می‌کنند اخطار می‌دهیم که برابر قانون با قانون‌شکنان برخورد می‌شود.

وی با قدردانی از مشارکت مردم برای داشتن شهری زیبا، گفت مردم برای داشتن شهری زیبا بیش از گذشته مشارکت کنند، به خاطر جلوگیری از رها شدن پسماند توسط برخی افراد، در بسیاری از  بلوارهای اطراف شهر ایلام از جمله بلوار شرقی شهر و میدان قرآن نیوجرسی نصب شد. باید در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم.

استاندار ایلام در پایان با بیان این‌که نهضت زیباسازی نمای بیرونی و داخلی ادارات در استان آغاز شده است، افزود: از مدیران دستگاه‌های اجرایی که در این راستا اقدام کردند، قدردانی می‌کنیم و اداراتی هم که تاکنون در این راستا اقدام نکردند، باید هر چه سریع‌تر نسبت به زیباسازی سردرب ادارات تحت مدیریت خود اقدام نمایند. هم‌چنین دستگاه‌های اجرایی که این عملیات را آغاز کردند عملیات زیباسازی سیمای بیرونی و درونی شهر را تسریع دهند. 

وی ضمن قدردانی از سازمان های مردم نهاد تاکید کرد: مساعدت و اعتبارات لازم  برای خرید تجهیزات و امکانات برای اطفای حریق به این استان اختصاص یابد. 

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام