Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از گردشگران به گورستان‌گردی علاقه‌ زیادی دارند و گشت و گذار در بین قبرهایی که هر کدام طرح و حال و هوای متفاوتی دارند را راهی میان‌بر برای بررسی تاریخ، معماری و فرهنگ مردم هر منطقه می‌دانند؛ 

اسامی مردم، مجسمه‌ها و تزئینات، ذکر تاریخ‌ها و وقایع همگی از جذابیت‌های این بخش از گردشگری هستند و  البته آماده شدن شهرها برای داشتن یک آرامستان مناسب و به روز جزء ضرورتهای زندگی شهری است؛

بهشت زهرای کلانشهر تهران نیز هر روز بزرگ‌تر می‌شود و با این حال، مسئولان خدمات شهری همچنان به فکر تدابیری برای افزایش ظرفیت و بهبود خدمات آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری که این روزها مورد توجه سرویس‌های شهری رسانه‌ها قرار گرفت، ما را به فکر بازدید از مشهورترین آرامستان‌های جهان انداخت؛ از قدیمی‌ترین آنها تا بزرگ‌ترینشان:

غار تافوغالت در روستایی به همین نام در مراکش (مغرب)، عنوان قدیمی‌ترین قبرستان شناخته شده جهان را به خود اختصاص داده. بقایای اجساد پیدا شده در این منطقه متعلق به انسان‌های ۱۴ هزار سال قبل است. علاوه بر این غار، خود روستا نیز با فضای طبیعی زیبا و باغ‌های خرمش یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر وجده در شمال غربی مراکش است. نمایی از غار تافوغالت که محل دفن اموات بوده است.

قبرستان وادی‌السلام  شهر نجف (عراق) بزرگ‌ترین قبرستان جهان است. مساحت وادی السلام ۱,۴۸۵.۵ هکتار انداگیزی شده و برآوردها حاکی از آن است که قریب به ده‌ها میلیون مقربه در این مکان وجود دارد. قدمت تدفین روزانه در این قبرستان ۱۴۰۰ سال است و بسیاری از بزرگان شیعه در این مکان آرام گرفته‌اند. قبرستان وادی‌السلام یا مکان آرامش در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. نمایی از خیابان اصلی وادی‌السلام که شاید کسی تمام آن را قدم نزده باشد.

گورستان پق لاشز با بیش از ۳.۵ میلیون بازدید سالانه، پربازدیدترین گورستان جهان و یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های فرانسه لقب گرفته است. بسیاری از شعرا، نویسندگان، فلاسفه و حتی سیاستمدران مطرح جهان در این مکان آرمیده‌اند. قدمت این مکان به سال ۱۸۰۴ میلادی بازمی‌گردد و بخشی مخصوص مسلمانان دارد. از میان مشاهیر ایرانی افرادی چون صادق هدایت، غلامحسین ساعدی، عیسی بهادری و ... در این مکان مدفونند. زیبایی لاکچری پق لاشز به خصوص در پاییز پای عکاسان زیادی را به آن باز می‌کند.

گورستان ویورلی در حوالی شهر سیدنی (استرالیا) در سال ۱۸۷۷ ایجاد شد و در طراحی آن تلاش شد تا از بخش‌بندی‌های قبرستان پق لاشز تبعیت شود. این مکان به دلیل قرار گرفتن در سواحل صخره‌ای که منظره زیبایی از اقیانوس دارد و نیز سنگ‌تراشه‌های ویکتوریایی و ادواردی بناهای یادبود آن شهرت جهانی پیدا کرده است. برخی نماهای فیلم «گتسبی بزرگ» نیز در این مکان تصویربرداری شدند. تصویر بی‌نظیر دریا در افق قبرهای ویکتوریایی پیداست.

قبرستان اوکونائین در شهر مذهبی کویاسان (ژاپن) با جنگلی از درختان احاطه شده و محل خاکسپاری مونک‌ها یا روحانیان بودایی است. این مکان بزرگترین گورستان در ژاپن است و بیش از ۲۰هزار مونک و پیرو مذهب شینگون در آن دفن شده‌اند. محل مقبره بنیانگذار بودیسم شینگون و یکی از مشهورترین افراد در تاریخ مذهبی ژاپن  نیز در این مکان قرار دارد و همین موضوع پای زائران زیادی را به این جنگل شگفت‌انگیز باز کرده است. زائران یادبودهای مونک‌ها را تزئین می‌کنند.

آرامگاه رکوله‌تا نام گورستانی در محله‌ای به همین نام در بوینس آیرس (آرژانتین) است. یکی از دلایل شهرت این مکان وجود مقبره «اوا پرن» محبوب‌ترین بانوی آرژانتین است. قدم زدن در این قبرستان حسی مانند بازدید از یک شهر مرمرین و کوچک را در ذهن تداعی می‌کند. نام مشاهیر آرژانتینی، بناهای یادبود زیبا و کوچه‌های پیچ دار همگی برای اینکه متوجه گذر زمان نشوید کافی است. کوچه‌های مرمرین رکوله‌تا با مقبره‌هایی با شکوه احاطه شده‌اند.

در پایان این گردش مجازی می‌توان سری به بزرگترین آرامستان ایران، بهشت زهرای تهران، نیز زد که میزبان افراد مشهور و مقبره‌های گوناگونی است. در این میان شاید بازدید و زیارت مزار شهدا لذت دیگری داشته باشد. جایی که هر قبر صاحب قابی از خاطرات خانواده‌ای است که تجدید آن را به ابدیت موکول کرده‌اند.

مزار شهدای تهران هر سال طی آئینی غبار روبی می‌شود.

بازدید از قبرستان‌های شهرهای مختلف نکات جالب توجهی از فرهنگ، مذهب و هنر هر قوم را به نمایش می‌گذارد. آنچه که این آرامستان‌ها را دیدنی کرده است مفهوم منحصر به فردی است که به طور مشترک در طراحی و معماری قبرهای هر دوره تاریخی لحاظ شده و استمرار آن زیر نظر مدیریتی واحد تضمین شده است.

قبرستان ويورلي قبرستان وادي السلام قبرستان پق لاشز قبرستان اوکونائین قبرستان رکوله‌تا کد خبر 637704 برچسب‌ها کشورهای‌ جهان گورستان‌ متروکه سفر - گردشگری سازمان‌ بهشت‌ زهرا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کشورهای جهان گورستان متروکه سفر گردشگری سازمان بهشت زهرا ترین آرامستان وادی السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۱۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ مسئول برگزاری این همایش با بیان اینکه اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی کشور در این همایش بزرگ میزبان هزار و ۲۰۰ نفر ورزشکار باستانی کار بود، گفت: در این همایش شرکت‌کنندگان به اجرای ورزش زورخانه‌ای و آئین پهلوانی پرداختند.
محسن رویگری با بیان اینکه این همایش بزرگ ملی -مذهبی -ورزشی در بزرگ‌ترین میدان تاریخی ایران برای مردم اصفهان به نمایش گذاشته شد، افزود: هدف از برگزاری چنین رویداد‌های بزرگ فرهنگی در فضا‌های عمومی شهر توسعه فرهنگ و منش‌های پهلوانی است.
وی گفت: یکی از وظایف دبیرخانه اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ پهلوانی یادآوری منش‌ها و خصائل پهلوانی همچون گذشت، جوانمردی، دینداری، اخلاق‌مداری، شجاعت، تواضع و فروتنی، حسن خلق، حرمت پیران، ایثار و بخشش است.
مسئول برگزاری این همایش در ادامه گفت: همگی این صفات در آئین کهن پهلوانی نهفته است و وظیفه خود می‌دانیم در توسعه این منش‌ها در بین فرهنگ عامه و فرهنگ شهروندی از تمام ظرفیت‌های مدیریت شهری استفاده کنیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • شمسایی: کار سخت آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی می‌طلبد
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • خواسته امروز آزادگان جهان، محو رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار است
  • شکست جادوگر بریتانیایی پس از توهین به وفایی
  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • وجدان بیدار دانشگاهیان جهان در مقابل نسل کشی غزه خروشید
  • (تصاویر) ترسناک‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان؛ از قلعه اجنه تا جنگل خودکشی!