Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، صبح امروز در آیین تقدیر از فعالان رسانه ای که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد گفت: کتاب ماندگارترین رسانه در طول تاریخ بشریت بوده چرا که همواره نقش مهمی را در انتقال دانش و تجربیات بشری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند تکنولوژی از جمله فضای مجازی در حال حاضر گسترده تر شده است ولی هرگز نمی توان جایگاه کتاب را نفی کرد.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی و ایرانی نیز کتاب از منزلت و جایگاه خاصی برخوردار است، کتاب شناسنامه هویت فرهنگی یک جامعه است و نقش مهمی را در معرفی فرهنگ یک جامعه دارد و در مبادلات فرهنگی و در سطح جهان نیز اثر بخش است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: مبنای فرهیختگی علمی هر جامعه بر اساس؛ تعداد کتاب ها، نویسندگان و سرانه مطالعات در جامعه است و در ابعاد مختلف کتاب فراگیرترین و با داوم ترین راه های انتقال دانش است و جایگزینی برای آن نمی توان یافت. 

وی در قیاس کتاب و عرصه مجازی گفت: عرصه مجازی با کتاب قابل مقایسه نیست چرا که عرصه ای گذار است و نمی توان به آن استناد کرد ولی کتاب ماندگاری دارد.

وی با اشاره به وظیفه مسوولان و خبرنگاران در مورد حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: باید نقش آگاهی بخشی به مردم در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشیم و همچنین ضروری است که کتاب های خوب را به اقشار مختلف مردم معرفی کنیم که نیازمند خلاقیت و استفاده از روش های نوین از جمله فضای مجازی است.

فاطمه محمـدبیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در ادامه گفت: در حال حاضر، بحث این است که در دنیای کنونی چگونه بتوانیم با ابزارهای نوظهور نقش کتاب های چاپی را حفظ کنیم که البته فضای مجازی در این زمینه تسهیل کننده بوده است.

وی افزود: وبینارهای فراملی در حوزه کتابخوانی برگزار شد تا بتوانیم از تجربه سایر کشورها در زمینه کتابخوانی استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: با توجه به آمارهای اعلام شده، شرایط کرونایی موجب شد تا مردم دنیا به سمت کتابخوانی حرکت کردند و میزان مطالعه در ایام قرنطینه افزایش پیدا کرد. بسترهایی هم  فراهم شد تا در سطح استان نیز در این ایام سرانه مطالعه افزایش پیدا کند. 

محمد بیگی با بیان این‌که سواد سلامت حوزه ای بود که کتابخانه ها به آن ورود کردند، گفت: در زمینه پیشگیری در حوزه سلامت از جمله آگاهی دهی در مورد دیابت، پوکی استخوان و... کتابخانه های استان فعالیت کردند و در حال حاضر نیز این فعالیت ادامه دارد. 

وی ادامه داد: برای عدالت در توزیع منابع اقدام به تجهیز کتابخانه های عمومی به وای فای رایگان کردیم تا همگان به منبع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. 

وی عنوان کرد: پادکست های کتابخوان از جمله مواردی بود که توسط نهاد کتابخانه های عمومی تولید شد که به معرفی کتاب ها توسط نویسنده پرداخته می شد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، با اشاره به این که، بخش نابینایان کتابخانه شهدا به روشندلان خدمات ارائه می دهد، گفت: منابع صوتی در این کتابخانه تهیه شده است که روشندلان می توانند از آن بهره ببرند. حتی نیاز به مراجعه حضوری روشندلان نیست و با درخواست آن ها منابع ارسال  می شود.

گفتنی است که، در پایان این مراسم از فعالان رسانه ای در حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین هفته کتاب و کتابخوانی کتابخانه های عمومی کتابخانه ها استان قزوین کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۹۸۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا

آقای موسوی اظهار داشت: این گروه جهادی خدمات پزشکی رایگان به مناطق محروم روستایی و کم برخوردار روستای فارسون بخش ارمند ارائه کردند.

بیشتر بخوانید

ارائه پنج هزار و ۸۰۰ خدمت بسیجیان جامعه پزشکی در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: معاینه رایگان پزشک عمومی، خدمات مامایی، خدمات دارویی و مشاوره روانشناسی و پرستاری با همکاری سپاه و بسیج جامعه پزشکی شهرستان به اهالی این روستا ارائه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • قم در ارائه خدمات مکان محور رتبه نخست کشور را در اختیار دارد
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است