Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اضافه وزن و کم تحرکی دانش‌آموزان، موضوعی است که مدت‌ها در این باره اظهار نظر می‌شود، اما همچنان به قوت خود باقی است و با ورود کرونا به کشور و مجازی شدن آموزش‌ها شدت گرفت، معضلی که کلید حل بخشی از آن وابسته به نیروی انسانی متخصص، یعنی معلمان ورزش است.

معلمانی که تعدادشان مانند بخش‌های دیگر آموزشی با کمبود‌هایی مواجه است و باز هم ترازوی نامتوازنی در ترکیب نیروی انسانی آموزش و پرورش مشاهده می‌شود و گاه کلاس‌های درس حتی در بخش تربیت بدنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اتفاقی که نادیده گرفتن یکی از ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین را نشانه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذری به روند ترکیب کمبود معلم در بخش تربیت‌بدنی حاکی از آن است که حدود ١٠-١٢ سال پیش یعنی اواخر دهه ٨٠، این رقم به بیشترین حد خود رسیده بود و اظهارات مسئولان وقت و آمار‌های موجود از کمبود ١۵ هزار نفری معلمان تربیت بدنی حکایت می‌کند.

استاندارد‌های تامین معلم تربیت‌بدنی

کمبود معلم همان درد مزمن چندین و چندساله آموزش و پرورش که در برخی از تخصص‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند و جبران کمبود معلم ورزش هم در همین گروه قرارمی‌گیرد، طبق شیوه‌نامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال ١۴٠٠، به ازای هر ٧۵٠ نفر دانش‌آموز مدارس دولتی شهری در سطح منطقه، یک نیروی موظف مرتبط (از بین پزشکان، مربیان بهداشت و سایر شاغلان گروه پزشکی و پیراپزشکی) به این فعالیت قابل تخصیص است.

این نیروها، بر اساس شاخص فوق، در سرجمع منطقه، در اختیار حوزه تربیت بدنی و سلامت قرار می‌گیرند؛ تا برابر دستورالعمل ابلاغی از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت، در مدارس دولتی شهری (با اولویت دورۀ ابتدایی و مدارس پرجمعیت و استثنایی)، سازماندهی شوند.

چند روایت از یک آمار

براساس مطالعات و داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم ورزش ۵۵۹/۷۵ نفر در وضعیت بسیار نامطلوبی است این میزان در مقایسه با نسبت کل دانش‌آموزان به معلم (۲۲.۵) بیانگر وضعیت نامطلوب نیروی انسانی متخصص در حوزه ورزش مدارس است با توجه به اینکه در آمار‌های تفصیلی وزارت آموزش و پرورش کیفیت و وضعیت تحصیلات معلمان ورزش مدارس از دیگر معلمان و کادر آموزشی و پرورشی تفکیک نشده است، امکان بررسی شاخص سطح تحصیلات معلمان تربیت‌بدنی مدارس به صورت مجزا فراهم نیست.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که محمد جعفری مدیرکل دفنر تربیت بدنی آموزش و پرورش به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این باره توضیح داد و گفت که اگر از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم، ١٢ کلاس داشته باشیم و به طور میانگین در هر کلاس ٣٠ دانش آموز باشد، بنابراین به ازای هر ٣۶٠ دانش آموز یک معلم کافی است همچنین اگر این رقم به تعداد کل دانش آموزان تعمیم یابد، حدودا ١٢ میلیون دانش آموز معلم دارند و با این احتساب حدود ۴ هزار کمبود داریم که البته از طریق ساعت حق التدریس در دوره متوسطه جبران می‌کنیم.

چند معلم ورزش در کشور کمبود داریم؟

با این وجود طبق آنچه جعفری اظهار کرد: برای جبران کسری نیرو هر سال جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان در دوره‌های یکساله و چهارساله انجام می‌شود که امسال حدود هزار نفر از طریق دوره چهار ساله جذب شدند و تا چهار سال آینده به کار گرفته می‌شوند همچنین ٢ هزار نفر هم از طریق دوره یکساله جذب و از سال آینده به جمع معلمان تربیت بدنی اضافه خواهند شد.

او ادامه داد: در شرایط کنونی ٣٣ هزار معلم متخصص تربیت بدنی هم داریم که در دوره متوسطه ساماندهی می‌شوند همچنین از این تعداد
١٠ هزار نفر در دوره ابتدایی تدریس می‌کنند آن هم در شرایطی که معلمان ابتدایی سابقه کاری بیش از ٢٠ سال داشته و تقلیل ساعت دارند.

تخصص‌گرایی در مدارس ابتدایی جایگاهی دارد؟

شواهد و آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که در نظام‌های کشور‌های دیگر جهان هم در دوره ابتدایی یک معلم براب آموزش تمام دروس در نظر گرفته می‌شود و در کشور ما هم آموزگار همه دروس مقطع تحصیلی ابتدایی را تدریس می‌کند، بنابراین آموزش‌های مربوط به درس تربیت بدنی هم در برنامه‌های ضمن خدمت موضوعی قابل تامل است.

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت که در مطالعات انجام شده در کشور، براساس طرح طبقه بندی مشاغل آموزگار در دوره ابتدایی داریم و این آموزگار تربیت بدنی را هم باید تدریس کند که از سال ٩٧ به دلیل اینکه کمبود‌های آموزشی را جبران کنیم به سمت توانمندسازی آموزگاران پایه از دو مسیر حرکت کردیم اولین مسیر برگزاری دوره‌های ضمن خدمت با همکاری با معاونت ابتدایی صورت گرفت و ١٣٧ هزار و ۵٠٠ آموزگار در دوره ۴٠ ساله آموزش دیدند، در شرایط کنونی هم دوره بازآموزی هم شروع شده است.

او ادامه داد: مسیر دیگر اینکه در دانشگاه فرهنگیان که آموزگار پایه آموزش می‌دهد، به این رشته‌ها ورود کردیم تا آموزش بیشتری ببینند و مانند سایر دانشجویان رشته تربیت بدنی آموزش ببینند و دوره‌های بازآموزی می‌گذرانند.

جعفری بیان کرد: آموزش تلفیقی با رویکرد سواد حرکتی در دستور کار داریم تا حتی آموزگار پایه از مباحث آن‌ها اطلاع بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش ورزش تربیت بدنی آموزش و پرورش نیروی انسانی دانش آموزان تربیت بدنی کمبود معلم معلم ورزش دانش آموز هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین از جذب ۳۰۲ نفر در اداره کل آموزش و پرورش استات قزوین خبرداد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نقی سیاهکلی مرادی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که به ریاست محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در محل سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که همواره مورد تاکید اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین  قرار داشته پیگیری توسعه هنرستان های جوار کارگاهی در شهر صنعتی البرز بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین یادآور شد: با برنامه‌ریزی های صورت گرفته، 302 نفر جذب اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین خواهند شد.

سیاهکلی با اشاره به اعتبار لازم جهت کمک به هدایت تحصیلی دانش آموزان قزوینی، خاطرنشان کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در راستای اجرای طرح هدایت تحصیلی 200 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: با همکاری های صورت گرفته بناست کارگاه های مشاوره شغلی و تحصیلی جهت انتخاب صحیح رشته برای دانشجویان و دانش آموزان در سرای سعدالسلطنه برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ضمن اشاره به برنامه های گرامیداشت روز معلم در سطح استان قزوین، افزود: مراسم تقدیر از معلمان توسط اولیا و دانش آموزان در مدارس، حضور دبیران به همراه دانش آموزان در نماز جمعه های سطح استان، تجلیل از پیشکسوتان حوزه ی تعلیم و تربیت و خانواده معظم شهدا از جمله برنامه های گرامیداشت هفته معلم در سطح استان قزوین است.

سیاهکلی مرادی با اشاره به اینکه از بین دبیران قزوینی 951 نفر انتخاب )معلم نمونه ثبت نام کرده‌اند، تصریح کرد: از بین معلمان قزوینی 951 معلم جهت انتخاب (معلم نمونه) در سطح استان قزوین ثبت نام کرده اند، که از این میان 565 نفر به مرحله منطقه ای، 40 نفر در مرحله استانی و 3 نفر در مرحله کشوری راه خواهند یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان تاکید کرد: به مناسبت هفته معلم و در جهت تجلیل از معلمین نمونه، 100 میلیون تومان جایزه نقدی برای منتخبین سطح کشوری، 40 میلیون تومان برای منتخبین سطح استانی و 10 میلیون تومان جایزه نقدی برای منتخبین سطح منطقه ای پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • رسالت معلم ،‌ارتقاء علمی و معنوی دانش آموزان است
  • مسابقات فوتسال دانش آموزان ابتدایی جنوب فارس
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • نماینده آیت الله العظمی سیستانی خواستار تربیت شخصیت قرآنی دانش آموزان و دانشجویان شد
  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد