Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش خبر فروش نخل به کشور‌های حاشیه خلیج فارس خبرساز شد و گفته می‌شد که نخل‌ها به دلیل خشکسالی در حال نابودی هستند و نخل‌داران مجبورند، هر اصله از این درخت‌ها را به قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومان به کشور‌های همسایه بفروشند.

برای بررسی صحت و سقم موضوع با زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفتگو کردیم که از نظر شما خوانندگان می‌گذرد:

جلیلی با بیان اینکه صادرات نخل به دلیل ریسک بالای انتقال آلودگی و بیماری مرسوم نیست، گفت: در تمام دنیا برای واردات و صادرات گیاه و اندام‌های گیاهی و مشتقات آنها، قوانین، پروتکل‌ها و فرایند تعریف شده‌ای وجود دارد که کشور ما نیز از این قواعد مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که صادرات و مبادلات بین کشور‌ها در زمینه نخل، به دلیل ریسک بالای انتقال آلودگی آفات خرما به ویژه آفات چوبخوار مرسوم و متداول نیست و غالب کشور‌ها به دلیل احتمال جابجایی آفات از جمله سوسک سرخرطومی حنایی، سوسک کرگدنی و سوسک شاخک بلند از واردات نخل با ُقطر تنه بیش از ۱۵ سانتی متر جلوگیری می‌کنند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری تصریح کرد: صادرات نخل و نهال خرما از ارقام بومی ممنوع است، به منظور حفاظت از ذخایر ژنتیکی، تصمیم گیری در مورد صادرات، حتی با عنوان ارقام غیربومی و غیرمثمر و دارای ناهنجاری ژنتیکی و نخل بذری مسن هم، تحت نظارت و تکمیل فرایند و ضوابط تعیین شده، بانک ژن گیاهی، مرکز مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی، پس از جایگزینی با نهال خرما ارقام تجاری و بازارپسند و حفظ کاربری اراضی وزارت جهادکشاورزی به صورت محدود، صورت می‌گیرد و خارج از این فرایند تخلف بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

ماجرای صادرات نخل‌های جنوب به کشور‌های عربی 

به گفته این مسئول، با توجه به اینکه بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر برگزار می‌شود، این کشور برای توسعه فضای سبزش، قوانین سهل گیرانه تری را برای واردات نخل مُسن داشته، لذا برخی باغداران که نسبت به جایگزینی و تامین نهال ارقام تجاری خرما و کشت آن اقدام کرده بودند، درخواست صادرات نخل‌های فرسوده غیربومی را داشتند که در طی ۴ سال گذشته با نظر بانک ژن و با اخذ تعهدات لازم، به تعداد بسیار اندکی از نخل‌های غیر مثمر و فاقد توانایی تولید پاجوش و صرفاً به منظور استفاده در فضای سبز توسط دستگاه‌های متولی اجازه صادرات داده شده است که تاکنون به دلیل شرایط و احتمال جابجایی آفات، فقط بخشی از آن‌ها صادر شده و با آغاز سال میلادی ۲۰۲۲ نیز این موضوع متوقف خواهد شد و سیاست وزارت جهاد کشاورزی صادرات نخل نیست.

جلیلی افزود: از آنجاکه حذف بخشی از باغات قدیمی و غیر اقتصادی و لزوم جایگزینی با ارقام تجاری و بازار پسند دنیا مانند پیارم، مجول، دگلت نور و... یک ضرورت انکارناپذیر است، لذا در همین راستا در سال گذشته حدود ۵۰ هزار اصله نهال کشت بافتی خرما رقم مجول (گرانترین رقم دنیا)، به کشور وارد شده که پس از طی دوران قرنطینه‌ای با رعایت تمام اصول بهداشتی گیاهی در استان‌های خرماخیز به منظور اصلاح و نوسازی نخیلات کشور بین نخلداران کشور توزیع شده است و هم اکنون واردات نهال دیگر ارقام تجاری و روز دنیا در دست اقدام است و تاکید می‌شود با توجه به خشکسالی‌های اخیر و طغیان برخی آفات و بیماریها، تمام استان‌ها تحت هر عنوانی، حتی به منظور استفاده از نخل در فضای سبز هم، از جابجایی پاجوش و تنه درختان خرما بین استان‌های مختلف حتی در سطح شهرستانی نیز جلوگیری کنند.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری تصریح کرد: غالبا در باغاتی که جایگزینی ارقام تجاری صورت گرفته، درختان مُسن حذف شده برای تهیه زغال، پنیر خرما و با ظرفیت کم برای صنایع جانبی مانند نئوپان سازی به کار می‌رود که یکی از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی توسعه صنایع وابسته به خرما جهت استفاده از ضایعات تنه و برگ خرما و تولید محصول با ارزش افزوده بالا استفاده می‌شود.

منبع: فارس 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادارت جهادکشاورزی ارقام تجاری صادرات نخل نخل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش بینی ترسناک از هوای تابستان امسال!

تین نیوز

برای تابستان امسال رکوردشکنی گرما و رطوبت استوایی پیش بینی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، برای تابستان امسال رکوردشکنی گرما و رطوبت استوایی پیش بینی شده است. کمربند گرمسیری برای گرمای بی سابقه تابستان امسال آماده می شود و شرایط برای رکوردهای جدید در دما و رطوبت فراهم شده است.

ایسنا در گزارشی به نقل از ارث نوشت: این پیش بینی، بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، بر تأثیر فزاینده تغییرات آب وهوایی همراه با ال نینوی شدید تأکید می کند.

چرا رطوبت گرما را خطرناک می کند؟

بدن ما برای خنک ماندن به شدت به تعریق متکی است. هنگامی که عرق از پوست ما تبخیر می شود، گرما را با خود می برد و دمای داخلی بدن ما را کاهش می دهد، با این حال، در رطوبت بالا، هوا به شدت مملو از بخار آب است. این امر تبخیر عرق ما را بسیار سخت تر می کند و اثر خنک کنندگی آن را کاهش می دهد.

رطوبت بالا مانع از عملکرد مؤثر فرآیند تنظیم دمای طبیعی ما می شود و خنک ماندن بدن در شرایط گرم را بسیار دشوارتر می کند.

پروفسور ویلیام از محققان این تحقیق گفت اگر نتوانید بدن خود را تا دمای زیر ۹۸.۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتی گراد خنک کنید، جان خود را از دست خواهید داد. عرق اصلی ترین راه برای خنک کردن خود در هنگام گرم شدن است.

ال نینو و گرم شدن زمین منجر به رطوبت گرمسیری می شود

افزایش مداوم دمای زمین که به عنوان گرمایش جهانی شناخته می شود، باعث افزایش میزان بخار آب در جو می شود به این دلیل که هوای گرمتر می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. ال نینو، الگوی آب وهوایی طبیعی است که باعث گرم شدن اقیانوس آرام گرمسیری می شود. این امر تبخیر را بیشتر می کند و مقدار زیادی هوای گرم و مرطوب را به اتمسفر می فرستد. نتایج این تحقیق در Geophysical Research Letters منتشر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • واکنش یورگن کلوپ به دعوا با صلاح: قضیه برای من تمام شده است
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • گاف دولتی در اعلام خودرو‌های وارداتی دپویی
  • یک پیش بینی ترسناک از هوای تابستان امسال!