Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سازمان اکو تاکنون نتوانسته نقش کلیدی در فراهم کردن شرایط توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو و رفع موانع تجاری و غیر تجاری آن‌ها ایفا کند، گفت: تحقق این امر به شناخت کامل کشورهای عضو از نیازها و ظرفیت‌های خود و تدوین نقشه راه برای گسترش مبادلات تجاری و غیرتجاری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در ۱۹۸۴ تاسیس شد و افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند.

از جمله اهداف دیگر سازمان گسترش تجارت درون منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و همچنین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی است که پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و ششمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر هفتم آذر ماه به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود.

در این زمینه، وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هدف از تشکیل سازمان همکاری اقتصادی، فراهم کردن شرایط توسعه اقتصادی پایدار برای کشورهای عضو  و رفع موانع تجاری و غیر تجاری آن‌هاست تا از این طریق یک همگرایی بین کشورهای عضو در جهت گسترش تجارت درون منطقه‌ای فراهم شود. در صورتی که برای همه پیمان‌های منقطه‌ای یک طراحی اصولی شکل بگیرد، این پیمان‌ها می‌تواند به افزایش تعاملات درون منطقه‌ای بین کشورهای عضو منجر شود که تاکنون اکو نتوانسته است نقش کلیدی در این زمینه ایفا کند.  

وی با بیان اینکه اگر هر کشوری در پیمان‌های تجاری و منطقه‌ای یک طراحی و شناخت درست از ظرفیت‌های صادراتی و کالاها و خدماتی کشورهای عضو داشته باشد، می‌تواند از این پیمان‌ها بیشترین منفعت را ببرد، گفت: در کل زمانی پیمان‌های منطقه‌ای برای هر کشوری می‌توانند کارآمد باشند که آن کشور از توسعه کالاها و خدمات صادرات محور خود در درون کشورهای عضو استفاده و نیازهای اقتصاد درونی خود را نیز با تکیه بر اعضای این سازمان و پیمان‌ها برطرف کند که این امر به یک برنامه مشخص درباره تامین نیازهای درونی از لحاظ مواد اولیه و نهاده‌ها از خلال این کشورها و تدوین نقشه راه صادراتی برای کشورهای عضو  نیاز دارد که با برطرف کردن موانع تجاری و غیرتجاری و شناسایی درست ظرفیت کشورها از قابلیت سازمان اکو به درستی استفاده شود.  

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تاکنون از ظرفیت‌های سازمان اکو به عنوان یک پیمان تجاری برای استفاده و ارتقای ظرفیت‌های مختلف کشورهای عضو این سازمان از لحاظ معدنی، انرژی، جمعیتی و ... استفاده نشده است که این موضوع به یک نقشه راه متناسب با نیازها و ظرفیت‌های هر کشور نیاز دارد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اجلاس اکو 2021 کشورهای عضو سازمان اکو منطقه ای پیمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۸۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

در دیدار «محمدحسن حبیب ‌الله‌زاده»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با خانم «زهرا زومروت سلجوق»، مدیرکل سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی پیرامون توسعه همکاری‌ها میان ایران با این سازمان گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

 به گزارش ایسنا ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به اهمیت استفاده از نتایج تحقیقات این مرکز و تبادل و انتقال تجربیات کشورهای اسلامی در حوزه‌های مربوطه، خواستار افزایش همکاری‌ها و بهره‌ مندی بیشتر کشورمان از خدمات این نهاد سازمان همکاری اسلامی شد .

 وی همچنین بررسی امکان تعریف پروژه‌های مشترک با سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی و نیز مشارکت در پروژه‌های آن مرکز را از دیگر زمینه‌های افزایش همکاری‌ها دانست.

خانم زهرا سلجوق، مدیرکل سازمان آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی نیز با برشمردن برخی از زمینه‌های کاری آن مرکز در حوزه‌های مختلف، برای افزایش همکاری‌ها با کشورمان در زمینه‌های مورد نیاز، اعلام آمادگی کرد .

وی با اشاره به برخی از پروژه‌های مرکز آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی، حوزه‌های فعالیت این سازمان را شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها با درخواست کشورهای عضو دانست و با اشاره به تجارب ارزشمند کشورمان در برخی از حوزه‌های فعالیت این مرکز بین المللی، آمادگی این نهاد برای  ارتقای همکاری و مناسبات کشورمان را اعلام کرد .

براساس این گزارش، مرکز آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی یکی از نهادهای تخصصی وابسته به سازمان همکاری اسلامی (OIC) است که بر اساس مصوبه هشتمین نشست وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی (طرابلس) تاسیس و از اول ژوئن ۱۹۷۸ فعالیت خود را در آنکارا آغاز کرد.

 مهمترین وظایف این نهاد جمع آوری، پردازش و انتشار آمار و اطلاعات اقتصادی - اجتماعی برای استفاده کشورهای عضو، مطالعه و ارزیابی تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشورهای عضو به منظور ارتقای همکاری میان کشورهای اسلامی و نیز سازماندهی برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای کشورهای عضو و اهداف کلی سازمان همکاری اسلامی  است .

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است