Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسی خلیل اللهی روز دوشنبه در آیین سوگند کارشناسان جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های دستگاه قضایی رفع  اطاله دادرسی است، از اینکه بخش قابل توجهی از علل اطاله دادرسی مربوط به تاخیر در ارائه نظریات کارشناسی است، ابراز تاسف کرد و خواستار رفع سریع این مشکل توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: تاخیر پیش آمده در ارایه گزارش کارشناسان موجب مراجعه مکرر ارباب رجوع به دستگاه قضایی و کارشناس و در نهایت موجب بدبینی به دستگاه قضایی و کارشناسی توسط مردم می شود.

خلیل اللهی با اشاره به موضوع اختلاف نظر در نظریات کارشناسی، ادامه داد: گاهی نظرات کارشناسان تفاوت های ۱۰۰ درصدی با یکدیگر دارند و این امر موجب ایجاد رویّه شده است تا هر نظری ارائه می شود پشت سر آن اعتراضی هم وجود داشته باشد، هر چند اختلاف جزئی در نظریات کارشناس طبیعی است اما وجود تفاوت ۱۰۰ درصدی صحیح نیست و باید با دقت نظریات ارائه شود.

وی با تاکید بر رعایت شأن و منزلت مقام قضایی توسط کارشناسان، اضافه کرد: متاسفانه استفاده از برخی الفاظ خلاف شآن قضایی بوده و می تواند در جریان دادرسی آثاری را به دنبال داشته باشد و باید توجه داشت که هر چند هر کدام از کارشناسان در حوزه کاری خود مجرب هستند، اما باید به این نکته توجه کنند که بعد از این مراسم، نظرات صادره از طریق آنها در آرای مراجع قضایی متجلی خواهد شد و زمینه ساز صدور آرا در محاکم می شود.

خلیل اللهی با بیان اینکه امروز اکثر همکاران قضایی به نظر کارشناسی عقیده دارند، افزود: کارشناسان رسمی متعدد با تکرار پرونده ها سر و کار دارند، اما تکراری بودن نباید موجب عادی انگاری شود، زیرا که هر پرونده اهمیت خود را دارد و کارشناسان باید آنها را با توجه به مفاد، محتویات و اسناد موجود در پرونده با دقت و مطالعه اظهار نظر کنند.

وی گفت: کارشناسان رسمی دادگستری در زمان ارجاع یک پرونده در مرحله اول باید به بحث صلاحیت تخصصی خود توجه کنند، زیرا اظهارنظر کارشناسی به صِرف ارجاع مقامات قضایی در حالی که فاقد صلاحیت در آن زمینه باشند، موجب اطاله دادرسی و بدبینی به کارشناسان می شود.

خلیل اللهی اضافه کرد: هر قرار کارشناسی که ارجاع شد، کارشناس باید در دفتر دادگاه حاضر و متن قرار را برای چند بار مطالعه و نسبت به الفاظ به دقت توجه و بر مبنای درخواست و متن قرار اظهار نظر کند.

وی با اشاره به اینکه در بعضی موارد کارشناسان نظرات مبسوطی ارائه می کنند اما یک بخش عمده آن خارج از قرار کارشناسی است و در عین حال نسبت به آنچه مد نظر دادگاه بوده، توجه نمی شود، اظهار داشت: بر همین اساس دادگاه مجبور به درخواست نظر تکمیلی می شود که این امر موجب اطاله دادرسی می شود.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارشناس باید از همان ابتدای ارجاع قرار کارشناسی رفتار متعادلی با طرفین داشته باشد تا مورد سوء ظن و سوء برداشت قرار نگیرد، افزود: قانون گذار کیفیت و نحوه تعیین حق الزحمه را مشخص کرده و کارشناسان می توانند نسبت به کیفیت کار حق الزحمه را از مقام قضایی درخواست تعدیل کنند اما نباید خارج از این محدوده اقدام به درخواست حق الزحمه از ارباب رجوع کنند.

برچسب‌ها آیین دادرسی کیفری دادگستری آذربایجان شرقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیین دادرسی کیفری دادگستری آذربایجان شرقی آیین دادرسی کیفری دادگستری آذربایجان شرقی کارشناسان رسمی اطاله دادرسی خلیل اللهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوینس: توخل نگرش متفاوتی دارد

به گزارش "ورزش سه"، توماس توخل در پایان فصل از بایرن مونیخ جدا می‌شود. در رابطه با دوران او در این باشگاه نظرات متفاوتی وجود دارد اما قطعا یکی از جالب‌ترین‌ها از سوی رئیس باشگاه مونیخی است.

اولی هوینس درباره رابطه‌اش با توخل می‌گوید: «توماس توخل را سرزنش نمی‌کنم، او اغلب در تگرنسی با من شام می‌خورد، من با او خیلی خوب هستم.»

با این حال، هوینس می‌گوید: «او نگرش متفاوتی دارد. او فکر نمی‌کند که بتواند روی پیشرفت بازیکنانی مانند دیویس، پاولوویچ یا موسیالا کار کند. اگر جواب نداد باید یک بازیکن دیگر بخرید. من فکر می‌کنم باید روی بازیکنان سخت کار کنید و به آنها اعتماد‌به‌نفس بدهید.»

اظهارات جالب از رئیس افتخاری باشگاه که بیش از همه چیز نشان می‌دهد که نظرات بین توخل و او در این مورد بسیار متفاوت است.

وقتی نوبت به بحث جستجوی باشگاه برای مربی رسید، هوینس به صراحت گفت که ژابی آلونسو، مربی چیره‌دست لورکوزن، اولین انتخاب باشگاه بوده است. او همچنین به موضوع بحث صبحانه با همسرش سوزی، اشاره کرد. هوینس: «همسرم بلافاصله گفت "اگر شخصیت داشته باشد، نمی‌آید و اگر شخصیت نداشته باشد و بگوید بله، پس او مربی مناسبی برای شما نیست." و مثل همیشه حق با او بود.

در ادامه آلونسو به ما گفت: «ما کار فوق‌العاده‌ای را انجام دادیم، بازیکنان زیادی به‌خاطر من آمده‌اند، من اکنون نمی‌توانم باشگاه را ترک کنم.»

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: اسرائیل قبل از حمله به رفح نظرات ما را خواهد شنید
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • کاخ سفید : اسرائیل قبل از حمله به رفح نظرات ما را خواهد شنید
  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می‌کند
  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می کند
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • فقط ۱۰ درصد توان نظامی «وعده صادق» عملیاتی شد
  • هوینس: توخل نگرش متفاوتی دارد
  • عدم توجه به جلو بازهم حادثه آفرید
  • باید برای جهش تولید به رفع موانع پرداخت/ لزوم توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه