Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@20:00:05 GMT

چهار اثر ناملموس قزوین در راه ثبت ملی

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۰۹۳۳

چهار اثر ناملموس قزوین در راه ثبت ملی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی استان گفت: پرونده ثبتی چهار اثر ناملموس استان شامل آیین سماق‌چینی روستای زناسوج در منطقه الموت‌غربی، مهارت بافت قلاب‌سنگ، مهارت سیاه‌مشق عمادالکتاب و مهارت تهیه گِله‌ترشی روستای نیاق آماده شده است و این آثار پس از تایید اعضای شورای ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس کشور در فهرست آثار ملی ناملموس قرار خواهندگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نورانی افزود: سماق مهمترین محصول روستای زناسوج است و علاوه بر اهمیت اقتصادی این محصول برای روستا، عمده پوشش گیاهی این منطقه را درختچه‌های سماغ تشکیل می‌دهند و دارای منبع غنی از آهن و آنتی‌اکسیدان بوده که برای سلامتی بسیار مفید است.

به گفته وی، برداشت این محصول اوایل مهر‌ماه انجام و پس از برداشت و آماده‌سازی در بسته‌بندی‌های مختلف روانه بازار می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی استان گفت: پسته و بادام از محصولات عمده باغستان سنتی قزوین به‌شمار می‌روند که کلاغ زاغچه از آفات این محصولات است و باغداران برای فراری دادن و دفع این پرنده سلاحی دست‌ساز دارند که به آن «قلاب‌‎سنگ» یا «قلاق‌سنگ» گفته می‌شود که بیشتر جنبه ترساندن دارد و از سه بخش شامل دو دسته و بخش میانی شامل محل جاگذاری سنگ تشکیل شده است.

نورانی با اشاره به اینکه عمادالکتاب قزوینی از خوشنویسان سرشناس دوره قاجاریه است، اظهارکرد: شیوه سیاه‌مشق از جمله انشعابات خط نستعلیق است که از زمان میرعماد شروع شده و در دوره قاجاریه توسط هنرمندانی، چون میرحسین خوشنویس‌باشی، میرزاغلامرضا اصفهانی به اوج خود رسید، شیوه عمادالکتاب در سیاه‌مشق تکرار حروف به تعداد زیاد است تا جایی که برخی نقاط قطعه کاملا مرکبی می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین افزود: روستای نیاق از مهم‌ترین مراکز کشت انگور در استان به‌شمار می‌رود که شیوه کشت این محصول در این منطقه به شکل کاملا سنتی بوده و همچنین تهیه فرآورده‌های انگور از جمله شیره، کشمش، سرکه و گله‌ترشی به روش گذشتگان انجام می‌شود. گله‌ترشی از جمله محصولات این منطقه است که در پاییز تهیه می‌شود و با آغاز فصل زمستان از آن استفاده می‌کنند که مهمترین استفاده آن شب چله یا شب یلدا است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی ثبت ملی آثار ملی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه ساکنان چهار مجتمع مسکونی_تجاری به علت گودبرداری غیراصولی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، افسر کشیک سازمان آتش نشانی شهرداری قزوین از تخلیه ساکنان چهار مجتمع مسکونی_تجاری در شهر قزوین به دلیل گودبرداری غیراصولی و ریزش بخشی از سازه توسط آتش نشانان خبر داد.

یاسر شکوری اظهار کرد: در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ مبنی بر گودبرداری غیراصولی وسازه نگهبان، در میدان میرعماد، کوچه کاروان بلافاصله آتش نشانان ایستگاه ۲ شهید بابایی به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در این حادثه سه مجتمع مسکونی تجاری در قالب ۱۳ واحد مسکونی به علت گودبرداری غیراصولی، وسازه نگهبان، بخشی از سازه آن تخریب شده بود که در معرض خطر ریزش قرار داشت.

شکوری ادامه داد: آتش نشانان با ایمن سازی مکان ضمن هشدار به ساکنان مبنی بر تخلیه واحد‌های خود، نسبت به ایمن سازی مکان اقدام کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اقدامات پیشگیرانه و مدیریت حوادث در این مکان صورت گرفته است.

شکوری یادآور شد: با ایمن سازی مکان حادثه، ساختمان مذکور را برای انجام اقدامات قانونی تحویل عوامل ذی‌ربط شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • تخلیه ساکنان چهار مجتمع مسکونی_تجاری به علت گودبرداری غیراصولی
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود