Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@21:37:42 GMT

کلید واژه‌ای که قفل تحریم‌ها را شکست

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۲۰۲۳۶

کلید واژه‌ای که قفل تحریم‌ها را شکست

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، امام علی چه زیبا تعبیری از علم کرده است:العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیه (دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و پیروز شود، و هر که آن را نیابد بر او یورش برند و مغلوب گردد.)

براستی که اکنون علم هم قدرت و هم مایه آسایش و رفاه انسان‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام معظم رهبری نیز بار‌ها به کسب دانش و پیشرفت علمی تاکید کرده و از نخبگان و افسران علمی کشور حمایت‌های همه جانبه کرده اند.

ایشان علم را گشایش افق آینده ایران دانسته و فرمونده است: علم قدرت است و باید دنبال علم بود. محیط‌های دانشگاهی، محیط‌های تحقیقاتی و پژوهشی حتماً بایستی به مسئله‌ی علم توجّه کنند. ضمناً توجّه بکنید، اینکه من تأکید می‌کنم روی مسئله‌ِی علم، [برای این است که]علم برای پیشرفت کشور است، علم برای گشایش افق آینده است، علم برای همان چیزی است که من سال‌ها پیش گفتم که پنجاه سال بعد باید ما به جایی برسیم که هر کسی خواست از تازه‌های علمی دنیا بهره ببرد، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد.

اما زمانی قدرت کسب علم برای ما محسوس‌تر شد که کشور با تحریم‌های بی سابقه و ناجوانمرانه کشور‌های غربی قرار گرفت و مصادف شدن تحریم‌ها با اپیدمی بیماری کرونا زهر تحریم‌ها را برای کشور و مردم ما دوچندان کرد.

این شرایط برای مردم و مسئولین کشورمان ناشناخته و منحصر به فرد بود. مسئولینی که تا دیروز به واردات انواع کالا‌های مورد نیاز کشور عادت کرده بودند اکنون با شرایط بسیار سختی روبرو بودند.

تحریم‌های همه جانبه اقتصادی برای کشوری که بسیاری از کالا‌های مصرفی و سرمایه‌ای آن وارداتی بود به تنهایی کشنده بود چه برسد که با همه گیری بیماری منحوس و ناشناخته‌ای به نام کرونا مصادف شود.

کشور نیاز به ماسک، دارو، دستگاه اکسیژن ساز و مایع ضدعفونی کننده و سایر اقلام مبارزه با کرونا داشت و واردات این اقلام به دلیل تحریم‌های یکجانه با مشکل مواجه بود.

اکنون کشور با تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران مصادف بود. اقدامات یکجانبه قهری اعمال شده توسط دولت ایالات متحده تاثیر منفی بر روند مبارزه با همه‌گیری کرونا در کشور داشت بطوریکه دسترسی آسان مردم به اقلام و ملزومات پزشکی اساسی را با مشکل روبرو می‌کرد و این جان میلیون‌ها شهروند ایرانی را در مواجهه با بیماری کرونا تهدید می‌کرد.

در این شرایط سخت تحریمی و بیماری فراگیر، کشور به یک نقشه راه داشت و این نقشه راه در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان و استعداد‌های برتر علمی کشور در سال ۹۷ نهفته بود.ایشان قبل از وقوع این اتفاقات ناگوار فرموده بودند: ما احتیاج داریم به اینکه از لحاظ علمی پیشرفت کنیم؛ این نیاز قطعی ما است. اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنانِ تمدّنی ما و دشمنان فرهنگی و سیاسی ما، تهدید دائمی خواهد بود؛ آن وقتی این تهدید متوقّف می‌شود یا خطرش کم می‌شود که ما از لحاظ علمی پیشرفت کنیم. بنده بار‌ها روی این مسئله تکیه کرده‌ام. الان قریب بیست سال است روی این تکیه می‌کنم و بار‌ها هم این حدیث شریف را خوانده‌ام که «اَلعِلمُ سُلطان»؛ (۱) علم، قدرت است.

از این نظر هم نگاه به نخبگان اهمّیّت پیدا می‌کند. نخبگان می‌توانند علم کشور را پیشرفت بدهند و کشور را به موضع اقتدار و عزّتی برسانند که آسیب‌پذیری‌هایش کاهش پیدا کند؛ بنابراین در این دوره سخت، راه نجات کشور در دست نخبگان علمی و مخترعین جوان بود. با شروع تحریم‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری مباحث توسعه نوآوری فناورانه در کشور بسیار رونق گرفت و برای رهایی از این مشکلات، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و بسیج علمی، نخبگان و مخترعین و سایر نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه پای کار آمدند تا کشور را از وابستگی به سایر کشور‌ها در تامین اقلام پزشکی و دارویی و بهداشتی نجات دهند.

یکی از مهمترین سازمان‌هایی که با اپیدمی کرونا پرچم مبارزه را در دست گرفت بسیج علمی بود.

فاضل احدی، مسئول سازمان بسیج علمی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با ذکر حمایت از جوانان نخبه استان اردبیل گفت: بسیج علمی همزمان با شیوع ویروس کرونا، با اعلام رسمی به نخبگان استان و توزیع فراخوان حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه و خلاقانه تمام توان خود را در زمینه پیشگیری و مبارزه با این ویروس بکار گرفت.

او گفت: این فراخوان مورد استقبال خوب نخبگان و مخترعین استان اردبیل قرار گرفت و طرح‌های مختلفی توسط نخبگان جهت حمایت از ساخت و اجرا و تجاری سازی به این سازمان ارسال شد.

مسئول بسیج علمی استان اردبیل افزود: بعد از فراخوان، ۱۵ طرح موفق کرونایی به سازمان مرکزی ارسال شده که مهمترین این طرحها، طرح دستگاه ویروس یاب دکتر حاجبی می‌باشد که بعنوان یکی از ۵ فناوری برتر علمی بسیج کشور انتخاب شد که در صورت اخذ کد اخلاق می‌تواند تاثیر شگرفی در مقابله کشوری با ویروس کرونا داشته باشد و طرح موفق دیگر، طرح ضدعفونی کننده اولتراسونیک مهندس دامون نوری که مورد استفاده استانی نیز داشته از جمله مهمترین طرح‌های حمایتی سازمان می‌باشند و طرح داروی گیاهی نوزاک که توسط برادر بسیجی محمد علیپور ارائه شده تا کنون بر روی ۴۰ نفر از بیماران محترم کرونایی تست شده و کاملا موفق بوده است.

از دیگر طرح‌های کرونایی که توسط این سازمان مورد حمایت قرار گرفته است میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

دستگاه جت پلاسمایی ۱۶ گانه، که این محصول در جشنواره جهادگران کشوری شرکت کرده و نمونه نیمه صنعتی آن موجود است.

محلول ضد عفونی کننده آنتی سپتیک: این محلول در حال حاضر با هماهنگی معاونت وزارت بهداشت مراحل آخر تست خود را طی کرده و در روز‌های آتی آماده عرضه به بازار می‌شود.
- اتاق ایزوله سازی با تکنولوژی اولتراسونیک جهت اتمیزه و متراکم کردن محلول‌های ضد عفونی کننده این اتاق در اماکن حساس و یا بیمارستان‌ها مستقر شده و فرد در درون آن کاملا با محلول مورد نظر ضد عفونی می‌گردد. این طرح در مرحله آخر ساخت می‌باشد.
- داروی گیاهی به صورت کپسول و شربت: بطور خلاصه می‌توان گفت که با تحقیقات انجام شده، این کپسول بر روی بسیاری از بیماری‌های عفونی اثر درمانی بسیار خوبی از خود نشان داده است.


- طرح دمنوش و بخور گیاه دارویی میخک: این طرح توسط مهندس جواد عابدی به طور بسیار مفصل مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و تمام مقالات مطرح اخیر در مورد این گیاه و خواص دارویی ن مورد مطالع قرار گرفته است. گیاه مذکور به شدت خاصیت ضد ویروسی داشته و از عفونت ریه جلوگیری می‌کند.
- طرح محلول ضد عفونی کننده گیاهی چند منظوره
- داروی استنشاقی گیاهی برای درمان عفونت ویروسی (خصوصا کرونا)
- ساخت دستگاه پدالی استفاده از مایع دستشوی و ضد عفونی کننده.
- قرص گیاهی ضد ویروس کرونا
- ساخت دستگاه پرتابل استفاده از گاز ازن برای ضدعفونی کردن تمام سطوح
- نوشیدنی پروبیوتیک کمبوجا با تقویت سشیستم ایمنی بدن
- دستگاه تصفیه حرارتی هوا ضد ویروس و باکتری دارای قابلیت مکنده و پاکسازی هوا مناطق ایزوله شده
- دستگاه ویروس یاب (هرگونه ویروس از جمله کرونا) با فاصله بیشتر از ۵ کیلومتر این دستگاه بنا به ادعای بسیج علمی کشور جزو ۵ فناوری برتر کشور در سال جاری است.

احدی در راستای حمایت از طرح‌های مخترعین گفت: حمایت کارگاهی از مخترعین بسیجی در چهار مرکز رشد این سازمان در سطح استان به بسیجیان خدمات رایگان ارائه می‌کند.

پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز همزمان با اپیدمی ویروس منحوس کرونا فعالیت‌های خود را دو چندان نمود و توانست با انجام فعالیت‌های جهادی تولیدی در عرصه مقابله با ویروس کرونا در سطح استان و کشور بدرخشد.

حبیب ابراهیم پور، رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با ذکر اینکه نخبگان استان اردبیل از پتانسیل بالایی برخوردارند گفت: همزمان با همه گیری این ویروس منحسوس مخترعین و نخبگان استانی مبارزه با این اپیدمی و خودکفایی در تامین اقلام بهداشتی و درمانی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دادند بطوریکه در خصوص تولید ماسک n۹۵ نه تنها نیاز استان بلکه بخشی از نیاز کشور را توانستند تامین بکنند.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک با رویکرد خودکفایی و رونق تولید توانستند بیش از ۱۵۰ دستگاه تولید کننده ماسک n۹۵ تولید و در سطح کشور توزیع شد؛ و ۵ هزارو ۵۰۰ عدد تب سنج لیزری دقیق توسط این شرکت‌ها تولید و در بازار‌های داخلی کشور عرضه شد و همچنین برای اولین بار در سطح کشور بیش از ۷۰۰ لباس ایزوله مخصوص کادر درمان تولید و در اورژانس‌ها و درمانگاه‌های کشور توزیع شد.

برای اولین بار در سطح کشور دستگاه ویدیولارنگسکوب و دستگاه اکسیژن ساز ویژه آمبولانس‌ها در این مرکز ساخته و با کسب مجوز‌های لازم به مرحله تجاری سازی رسیده است.

ابراهیم پور افزود: از دیگر محصولات این پارک می‌توان به تولید انبوه مایع ضدعفونی کننده پایه گیاهی و همچنین الکل پایه اشاره کرد.

او بیان کرد: به دلیل نیاز داخل کشور به این محصولات اجازه صادرات داده نشد، ولی با توجه به کیفیت بالای این اقلام در صورت اعطای مجوز می‌توان به بسیاری از کشور‌های منطقه صادرات داشته باشیم.

یکی از هزاران جوانان نخبه و مخترع اردبیلی که با شعار ما می‌توانیم توانست به نوبه خود نقش مهمی را در خنثی سازی تحریم‌ها و خود کفایی در تامین برخی از اقلام پزشکی در مبارزه با کرونا داشته باشد مهندس دامون نوری بود.

او توانست فعل شدن را صرف کرده و در سال‌هایی که به رونق تولید و جهش تولید نام گذاری شده بود محصولات استراتژیک در زمینه مهار بیماری کرونا تولید کند.

او توانست برای اولین بار لباس ایزوله فشار مثبت با فناوری جدید، که در بخش‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد را بصورت انبوه تولید بکند.

دامون نوری توانست دستگاه پیشرفته ویدئو لارنگوسکوپ جهت اینتوبه کردن بیماران کرونایی را برای اولین بار در کشور تولید و به مرحله تجاری سازی برساند.

این جوان نخبه اردبیلی وقتی نیاز کشور به دستگاه اکسیژن ساز خانگی را مشاهده کرد با همت والای خود این دستگاه را با کیفیت بالا و قابل قیاس با نمونه‌های خارجی به تولید انبوه رساند.

از دیگر فعالیت‌های این نخبه بسیجی می‌توان به دستگاه نبولایزر و دستگاه ارتقای دمای ریه و خودروی ضدعفونی کننده شهری اشاره کرد؛ و همچنین کابین ضدعفونی کننده با سیستم اولتراسونیک را در شرایط حساس کرونایی طراحی و تولید کرد که در مراکز بیمارستانی و درمانگاهی مورد استفاده قرار گرفت.

شیوع این بیماری کرونا اگر چه جان هزاران نفر از مردم کشورمان را گرفت، ولی شرایطی را مهیا کرد تا جوانان نخبه و مخترعین و دانشمندان جوان خودشان را برای مسئولین اثبات بکنند و نشان بدهند که همانند دوران دفاع مقدس اگر به جوانان اعتماد شود کشور افق روشنی را در تمام عرصه‌ها خواهد داشت.

گزارش از: علی اعتباری

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحریم علم و فناوری پیشرفت علمی پژوهش برای اولین بار ضد عفونی کننده ضدعفونی کننده استان اردبیل بیماری کرونا ویروس کرونا بسیج علمی قرار گرفت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۰۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید

تین نیوز

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: میزان تولید تراکتور در این گروه صنعتی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر افزایش یافته و به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی وحیدزاده خاطرنشان کرد: تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ روزانه حدود ۸۰ دستگاه تراکتور در این گروه صنعتی تولید می شد .

وحیدزاده با بیان اینکه برنامه امسال این شرکت، تولید ۴۲ هزار دستگاه تراکتور است، اظهار کرد: بیشترین عامل جهش تولید در این گروه صنعتی، اتکا به نیروهای داخلی، شرکت های دانش بنیان و نیروهای مجموعه است.

وی گفت: تولید سالانه تراکتور در این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ هزار دستگاه بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۳۲ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ هزار دستگاه رسید و امسال به ۴۲ هزار دستگاه می رسد.

تولید سالانه تراکتور در این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ هزار دستگاه بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۳۲ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ هزار دستگاه رسید و امسال به ۴۲ هزار دستگاه می رسد.

وحیدزاده ادامه داد: تراکتورسازی به عنوان نگین صنعت سنگین کشور می تواند محور تحول و توسعه صنعت باشد و به عنوان صنعت مادر، بقیه صنایع را نیز به دنبال خود بکشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون این گروه صنعتی تولیدات و تکنولوژی خود را به بسیاری از شرکت های بزرگ قطعه سازی و کشورهای خارجی صادر می کند، یادآور شد: محصولات این گروه صنعتی در سایت های تبریز، ارومیه و سنندج تولید می شود و روز به روز علاوه بر افزایش کمیت آن ها، کیفیت تولیدات نیز ارتقا می یابد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: این شرکت هم اکنون برچسب انرژی محیط زیست به عنوان صنعت پاک در مصرف پایین انرژی و استاندارد کشورهای مختلف را اخذ کرده است تا امکان صادرات تولیدات این مجموعه به این کشورها که در حوزه استاندار بسیار سختگیر هستند، فراهم شود.

وحیدزاده، با اشاره به افق ۱۴۰۶ این گروه صنعتی افزود: رسیدن به جایگاه نخست تولید تراکتور در منطقه، سرآمد شدن در جاری سازی اقتصاد مقاومتی، توسعه جهشی کسب و کارهای جدید، رشد جهشی صادرات، کسب رتبه اول تولید موتورهای دیزلی در منطقه و کسب رتبه اول تولید قطعات چدنی از برنامه های این شرکت است.

وی اظهار کرد: بر اساس این برنامه، تلاش می شود میزان تولید تراکتور از ۴۲ هزار دستگاه در سال جاری به ۶۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۶، انواع موتور از ۴۷ هزار و ۵۰۰ به ۶۹ هزار دستگاه، تولید قطعات ریخته از ۷۵ هزار به ۱۰۰ هزار تن، تولید انواع بکهولودر از ۷۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه و انواع کامیون از ۸۲۰ به ۲ هزار دستگاه برسد.

میزان تولید تراکتور از ۴۲ هزار دستگاه در سال جاری به ۶۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۶، انواع موتور از ۴۷ هزار و ۵۰۰ به ۶۹ هزار دستگاه، تولید قطعات ریخته از ۷۵ هزار به ۱۰۰ هزار تن، تولید انواع بکهولودر از ۷۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه و انواع کامیون از ۸۲۰ به ۲ هزار دستگاه می رسد.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: بر این اساس، فروش قطعات یدکی این شرکت نیز از ۲۴ هزار میلیارد ریال در سال جاری به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال، انواع ادوات از ۱۲ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و انواع ابزار از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۴ هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

وحیدزاده، تولید سالانه ۶۰۰ دستگاه لیفتراک، ۶۰۰ دستگاه مینی لودر، ۵۰۰ دستگاه کمباین، ۵۰۰ دستگاه ون و یک هزار و ۲۰۰ دستگاه ادوات پیشرفته را از برنامه های آتی این گروه صنعتی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کل تقاضا برای خرید تراکتور ۵۷ هزار نفر است، یادآور شد: کشاورزان بدون هیچ واسطه ای می توانند به صورت ۲۴ ساعته با ورود به سایت این گروه صنعتی، بدون هیچ محدودیتی برای خرید تراکتور ثبت نام و از طریق این سایت تقاضای خود را تا آخرین مراحل خرید پیگیری کنند.

تراکتورسازی ایران اکنون با ۹ شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور است که در زمان حاضر ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن کلید خورد
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • عملیاتی شدن دو پلتفرم و یک نردبان اطفاء حریق و امداد و نجات آتش‌نشانی به همت متخصصان مشهدی