Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:33:55 GMT

ارزش حق سرقفلی به قیمت روز به مستاجر پرداخته شود

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۳۲۴۰۸

ارزش حق سرقفلی به قیمت روز به مستاجر پرداخته شود

ایسنا/لرستان یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: مالک موظف است هنگامی که مستاجر ملک را تخلیه می‌کند ارزش حق سرقفلی(حق کسب و پیشه یا تجارت) را به قیمت روز به مستاجر بپردازد.

علیرضا خرمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وجود تعداد املاک زیاد نهایتاً منجر به این شد که برای هر ملکی یک شماره اصلی و یک شماره فرعی تعیین شود که ترکیب اصلی و فرعی تحت عنوان پلاک ثبتی نامیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شماره پلاک ثبتی معمولاً به چهار صورت در اسناد مالکیت ذکر می شود که شامل یک شماره اصلی یا مادر و بدون شماره فرعی مانند عدد ۲۲، یک شماره اصلی یا مادر و یک شماره پلاک فرعی مانند۲۲.۱۹۵۰،   یک شماره اصلی و چند پلاک فرعی مانند۱۹۵۲--۲۲.۱۹۵۰ وچند پلاک اصلی و چند پلاک فرعی مانند ۳۳۰۲-۶۱۸/۳۳۰۳-۵۱۱ هستند.

شماره پلاک ثبتی و اصلی برای قطعه مادر صادر می‌شود

این کارشناس رسمی دادگستری با بیان اینکه شماره پلاک ثبتی و اصلی برای قطعه مادر صادر می‌شود، بیان کرد:  پس از آن هر بخش کوچکتری که از قطعه اصلی جدا شود یک شماره پلاک فرعی هم خواهد داشت برای مثال، برای شماره پلاک۷۹/۱۸۸۰ عدد ۷۹ سمت چپ ممیز نوشته شده شماره پلاک ثبتی اصلی ملک است و عدد  ۱۸۸۰ که در سمت راست ممیز نوشته شماره فرعی محسوب می‌شود.

مطالبی در مورد سرقفلی ملک

وی در خصوص سرقفلی ملک اظهار کرد: سرقفلی(حق کسب و پیشه یا تجارت)   که در قانون قدیمی روابط موجر و مستاجر با نام حق کسب و پیشه یا تجارت شناخته می‌شد، حقی است که قانونگذار برای مستاجران اماکن تجاری در نظر گرفته بود تا از آنها به نحوی ویژه حمایت کرده باشد.

خرمی اضافه کرد: براساس این قانون مستاجر تا هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک را در اجاره خود نگه دارد.

این کارشناس رسمی دادگستری تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه اگر مالک زمان عقد قرارداد از مستاجر حق سرقفلی(حق کسب و پیشه یا تجارت)   را گرفته باشد، موظف است هنگامی که مستاجر ملک را تخلیه می‌کند ارزش حق سرقفلی را به قیمت روز به مستاجر بپردازد.

مالک نمی‌تواند پس از پایان یافتن مدت قرارداد مستاجر را مجبور به تخلیه مکان تجاری کند

وی خاطر نشان کرد: این موضوع بدان معناست که مالک نمی‌تواند پس از پایان یافتن مدت قرارداد مستاجر را مجبور به تخلیه مکان تجاری کند.

خرمی یادآور شد: براساس قانون پس از پایان یافتن مدت قرارداد مستاجر،  قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود و مستاجر تا هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک را در اجاره خود نگه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دادگستری حق کسب و پیشه و تجارت مغازه خرید ملک حق کسب و پیشه یا تجارت یک شماره اصلی حق سرقفلی پلاک فرعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۳۲۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای گردنبند کهنه شمسایی در جام ملت‌های آسیا +عکس

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در طول جام ملت‌های آسیا یک گردنبند خاص به گردن داشت.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتسال کشورمان امروز با برتری ۴ بر یک مقابل تایلند برای سیزدهمین بار به قهرمانی جام ملت‌های آسیا رسید.

از ابتدای این مسابقات یک گردنبند و پلاک روی سینه وحید شمسایی توجهات را به خودش جلب کرد و با توجه به نوع لباس پوشیدن سرمربی تیم ملی، این موضوع بیشتر به چشم آمد.

طبق پیگیری‌ها مشخص شد نام حضرت زهرا (س) روی این پلاک نقش بسته است. شمسایی این پلاک را از زمان بازیگری خود روی گردنبندش می‌انداخت و با توسل به نام صدیقه طاهره وارد مسابقات می‌شد. در واقع این پلاک برای اسطوره فوتسال کشورمان خوش یمن بوده است.

نکته مهم این است که با وجود کهنه شدن این گردن‌بند و پاره شدن بخشی از زنجیرش، شمسایی همچنان علاقه زیادی به استفاده از آن دارد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • ماجرای گردنبند کهنه شمسایی در جام ملت‌های آسیا +عکس
  • مخدوش کردن پلاک موتور جرم است
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان بازگشایی شد
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه تویسرکان بازگشایی شد
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • به ظرفیت‌های خدمات‌رسانی مشهد به صورت ویژه پرداخته شود
  • بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان
  • مسیر فرعی مهرستان - ایرانشهر براثر بارندگی بسته شد