Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@21:29:22 GMT

چرا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فعال نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۳۰۶۳

چرا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فعال نمی‌شود

به گزارش خبرنگار مهر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم با هدف پیگیری اقدامات اولویت دار و جهشی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی با دستور رهبر انقلاب تشکیل شد. با این حال و علیرغم تأکیدات مکرر مقام معظّم رهبری بر اهمیت این ستاد و نقش آن در خنثی کردن تحریم، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وقت نتوانست از ظرفیت آن به درستی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در نهایت این ستاد در دولت روحانی تعطیل شد. با این حال، هنوز از این ظرفیت بزرگ و مهم در دولت آقای رئیسی استفاده نشده و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه اقدامی نکرده است.

عدم توجه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وقت به ظرفیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پیگیری کارهای کلان، سپردن کار به بروکراسی اداری سازمان برنامه و بودجه به جای یک دبیرخانه چابک، استفاده از افراد بی انگیزه و بعضاً با سنین بالا در مدیریت ستاد و … از جمله عواملی بود که باعث شد ستاد در مسیر درستی قدم بر ندارد و کارهای جاری دستگاه‌ها را به جای اقدامات اولویت دار در دستور کار قرار دهد.

همچنین دبیرخانه ستاد که در سازمان برنامه و بودجه و مشترک با شورای اقتصاد بود نیز مانعی بر کارایی آن شده بود و عملاً نگذاشت ستاد در مسیر درستی قدم بردارد.

دقیق‌ترین بررسی و آسیب شناسی عملکرد ستاد در کتاب «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛ توقف یا تحول» آمده است. در این کتاب که در آن به بررسی اقدامات ستاد در زمان فعالیت پرداخته، نظرات ۱۱ دستگاه فعال در ستاد را واکاوی نموده و تجربیات جهانی مشابه را نیز مورد مطالعه قرار داده، ۳ عامل مهم به عنوان دلایل ناکارآمدی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. این ۳ عامل عبارتند از جانمایی نادرست دبیرخانه ستاد از منظر ساختاری؛ تصویب حجم بالای فعالیت برخلاف مأموریت اصلی ستاد؛ تبدیل اقدامات جاری دستگاه‌ها به پروژه‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی.

بر اساس پیشنهادهایی که در این کتابچه آمده، ضروری است دبیرخانه ستاد از سازمان برنامه و بودجه خارج و به دفتر معاون اول رئیس جمهور منتقل شود و ساختاری چابک و کوچک اما کارا داشته باشد و به جای تصویب کارهای مختلف و متعدد، بر ۵ تا ۱۰ کار کلیدی اما مؤثر که مقاوم سازی اقتصاد را نتیجه می‌دهد، تمرکز نماید.

بنابراین ضروری است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هر چه سریع‌تر توسط معاون اول رئیس جمهور فعال شود و ظرفیت آن در پیشبرد اقدامات کلان و راهبردی که خنثی کننده تحریم است مورد استفاده قرار گیرد. در فعال سازی ستاد و برای کارآمدی آن، حتماً باید از افراد متخصص و جوان استفاده شود، مخصوصاً در شرایطی که در دفتر معاون اول و اطرافیان وی، عموماً از رویکردهای فکری و افراد سابق استفاده شده و کمتر به ظرفیت جوانان توجه شده است.

کد خبر 5370424

منبع: مهر

کلیدواژه: اقتصاد مقاومتی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی محمد مخبر لایحه بودجه 1401 وزارت جهاد کشاورزی بانک مرکزی ایران قیمت دلار سید احسان خاندوزی مرکز آمار ایران سید جواد ساداتی نژاد کارنامه ۱۰۰ روزه دولت نهاده های دامی قیمت سکه بهار آزادی نهضت ملی مسکن سازمان برنامه و بودجه ارز 4200 تومانی مالیات بر ارزش افزوده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی معاون اول رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۳۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس فعال می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه‌ای با حضور سرهنگ پاسدار روح الله محمد حسین زاده دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور و هیأت امنای یادمان شهدای هویزه درباره مسائل یادمان و تسهیلگری در حل مشکلات یادمان هویزه برگزار شد.

در ابتدا مسؤولان و اعضای هیأت امنای یادمان شهدای هویزه گزارشی از فعالیت‌های خود در ایام اوج جنوب کشور ارائه کردند و مشکلات و انتظارات خود را جهت بهسازی و خدمت رسانی بهتر به زائرین شهدا را اعلام کردند.

سرهنگ حسین زاده ضمن گرامیداشت شهدای هویزه به ویژه شهید علم الهدی و قدردانی از زحمات خادمان و مسؤولان این یادمان گفت: پشتیبانی از یادمان‌ها و فعال سازی و پای کار آوردن ظرفیت هیأت امناهای یادمان‌ها در دستور کار ستاد مرکزی راهیان نور کشور است.

وی افزود: ستاد مرکزی به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی و دولت در راستای حل مشکلات و مسائل یادمان‌ها است.

در این جلسه حمید صادقی معاون مهندسی ستاد مرکزی راهیان نور کشور و سید ایمان یاراحمدی معاون دولت ستاد مرکزی راهیان نور کشور نیز حضور داشتند.

کد خبر 6097317 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • سپاه حضرت ولیعصر به وجود افراد فعال و جهادی نیازمند است
  • ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس فعال می‌شوند
  • فیلم| رئیسی: فعال شدن اقتصاد در روستاها مانع مهاجرت جوانان به حاشیۀ شهرها می‌شود
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرمیت زدایی و عمرانی در سروستان
  • ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات مدیریت بحران در دهلران تشکیل شد
  • اسرائیل: در پاسخ به تصمیم ترکیه اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده‌ایم
  • ارایه خدمات ۳۰ گروه جهادی به جامعه هدف در بوانات
  • ۳۳۰ عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود