Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@23:29:11 GMT

لئونارد؛ درخشان‌ترین دنباله‌دار آسمان ۲۰۲۱

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۲۵۶۵

لئونارد؛ درخشان‌ترین دنباله‌دار آسمان ۲۰۲۱

۲۱ آذرماه دنباله‌دار لئونارد به نزدیک‌ترین فاصله با زمین خواهد رسید و حتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که فاطمه فخرایی فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان در اختیار ایمنا قرار داد:

دنباله‌دار لئونارد (دنباله‌دار کریسمس) که در ابتدای سال ۲۰۲۱ کشف شد؛ دسامبر امسال (اواخر آذرماه) به نزدیک‌ترین فاصله با زمین خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دنباله‌دار لئونارد چیست؟

در ۳ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۴ دی ماه ۱۳۹۹)، ستاره شناس آمریکایی گرگوری جی لئونارد یک دنباله‌دار جدید را در رصدخانه مونت لمون در آریزونا، ایالات متحده کشف کرد و C/A1 2021 (لئونارد) نامگذاری شد؛ حرف "C" به معنای "دنباله‌دار غیر تناوبی" است و "2021A1" نشان می‌دهد که این دنباله‌‎دار برای اولین‌بار در نیمه اول ژانویه ۲۰۲۱ رصد شده است.

ویژگی خاص دنباله‌دار لئونارد سرعت باورنکردنی آن است؛ سرعت این دنباله‌دار حدود ۷۰ کیلومتر بر ثانیه است و شش کیلومتر بر ثانیه سریع‌تر از دنباله‌دار نئووایز (NEOWISE) که سال گذشته در آسمان زمین حضور داشت، حرکت می‌کند. با توجه به چنین سرعتی، موقعیت دنباله‌دار در آسمان هر روز از دید زمینی‌ها تغییر می‌کند.

دنباله‌دار لئونارد دارای یک مسیر هذلولی است، به این معنی که تنها یک بار از منظومه شمسی عبور می‌کند سپس از ما دور شده و هرگز باز نمی‌گردد؛ بنابراین شما تنها یک فرصت برای دیدن آن خواهید داشت.

بهترین زمان رصد دنباله‌دار لئونارد

۲۱ آذرماه این دنباله‌دار به نزدیک‌ترین فاصله با زمین خواهد رسید و حتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود. در این وضعیت از فاصله ۳۴ میلیون کیلومتری سیاره زمین عبور کرده و با قدر حدود چهار می‌درخشد. در لحظه‌ای که میان خورشید و زمین قرار گیرد قدر آن به دلیل اثر پراکندگی نور خورشید از ذرات غبار در کما و دم دنباله‌دار، حتی می‌تواند به یک برسد؛ این بدان معنا است که شما می‌توانید دنباله‌دار لئونارد را از طریق دوربین دوچشمی یا حتی با چشم غیرمسلح رصد کنید.

دنباله‌دار لئونارد چگونه خواهد بود؟

هنگامی که دنباله‌دار به حداکثر روشنایی برسد، یک دم غباری و یک دم یونی گازی خواهد داشت. دم غباری به شکل یک داس، پخش و خمیده خواهد بود؛ این نوع دم هنگامی تشکیل می‌شود که یک باد خورشیدی مقداری ماده از کما جدا می‌کند زیرا این ذرات بسیار کوچک است و با کم‌ترین نیرو جابجا می‌شود. دنباله‌دار لئونارد یک دم بلند گازی (یونی) دارد که اکنون دوبرابر اندازه زاویه‌ای یک ماه کامل است؛ جهت دم غبار و گاز در بیشتر مواقعی که دنباله‌دار قابل مشاهده است یکسان خواهد بود.

به طور کلی دنباله یونی ستاره دنباله‌دار نتیجه بادهای خورشیدی است که ذرات گاز را مستقیماً از خورشید دور می‌کند و دنباله گرد و غبار ستاره دنباله‌دار مجموعه‌ای از غبار و مواد سنگی است که هنگام حرکت در امتداد مسیر در مدار خود باقی می‌ماند.

این دنباله‌دار ممکن است یک ضد دم نیز داشته باشد که به نظر می‌رسد در جهت مخالف دم‌های دیگر (به سمت خورشید) است؛ در واقع ضد دم یک توهم نوری یا خطای دید است و زمانی ایجاد می‌شود که ذرات غبار رسوب شده در لبه مدار یک دنباله‌دار، مشاهده می‌شود. به طور کلی در برخی شرایط خاص به‌دلیل پرسپکتیو به نظر می‌رسد که دم به سوی خورشید نشانه رفته است که این پدیده به عنوان ضد دم شناخته می‌شود.

زمان شروع رصد دنباله‌دار لئونارد

اگر در نیم‌کره شمالی زندگی می‌کنید و تلسکوپ دارید، می‌توانید از همین امروز رصد دنباله‌دار را شروع کنید؛ درحال حاضر دنباله‌دار لئونارد دارای قدر بصری حدود هشت است و می‌توان آن را از طریق تلسکوپ‌های متوسط مشاهده کرد و برای یافتن آن باید در صورت فلکی تازی‌ها در نزدیکی دب اکبر و گیسو جستجو کنید.

در دو هفته نخست ماه دسامبر (۱۰ تا ۲۳ آذرماه) دنباله‌دار لئونارد از صورت فلکی عوا، مار، هرکول و مارافسای عبور خواهد کرد و در این دوره به راحتی از طریق دوربین دوچشمی و اگر خوش‌شانس باشید با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. در نیمه دوم دسامبر (اواخر آذرماه تا اواسط دی‌ماه) دنباله‌دار به سمت نیمکره جنوبی آسمان حرکت می‌کند و در روز کریسمس (۲۵ دسامبر یا ۴ دی) دنباله‌دار لئونارد از نیمکره جنوبی در صورت فلکی میکروسکوپی قابل مشاهده خواهد بود.

دنباله‌دار لئونارد ممکن است به نئووایز جدید تبدیل نشود و در حد آن درخشان نباشد، اما تا پایان سال ۲۰۲۱ یک پدیده نجومی تماشایی و خاص خواهد بود.‌

کد خبر 540683

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ستاره دنباله دار ستاره شناسی علم ستاره شناسی رصدخانه های ایران غبار ستاره ای ستاره نوترونی ستاره شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق قابل مشاهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۲۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور

فرهاد فتحی‌نژاد به راهکار سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش درباره ‌کارآفرینی و مهارت‌محوری اشاره کرد و گفت: «بر اساس راهکار (۵-۶) سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش، آموزش و پرورش با موضوع «تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت‌آموزی برای تمام دوره‌های تحصیلی به ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی» و با عنایت به اینکه یکی از ضرورت‌‎های جامعه امروز، آموزش نیروی متخصص و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور است، سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان اجرای طرح «سمپاد مهارتی» را آغاز کرده است.»

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره رویکرد طرح سمپاد مهارتی گفت: «طرح سمپاد مهارتی برای شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان به «رشته‌ها،‌ حِرَف و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور» با اهداف ارتقا و بهبود کیفیت آموزشی، شناسایی دانش‌آموزان خلاق و نوآور و ارتقای مهارت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان و تربیت افراد ماهر متناسب با نیازهای صنعت و فناوری روی کار آمده است.»

وی از اجرای این طرح و آزمون ورودی مناسب برای این دانش‌آموزان از سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ خبر داد و افزود:«این طرح از سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ با رویکرد گسترش تدریجی، آرام و منطقی آغاز شده است. در طرح سمپاد مهارتی، جذب دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در مدارس سمپاد از طریق برگزاری آزمون ورودی تکمیل ظرفیت پایه دهم دوره دوم متوسطه مدارس استعدادهای درخشان انجام می‌شود.»

وی درباره استان‌های فعال در زمینه اجرای این طرح ‌گفت: «در سال تحصیلی جاری، ۸۱۸ دانش‌آموز مدارس سمپاد در رشته‌های شبکه و نرم‌افزار، فتوگرافیک، پویانمایی و الکترونیک در ۱۱ استان البرز، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، شهر تهران، کرمان، همدان، یزد، خوزستان، قم و اصفهان مشغول به تحصیل هستند. صرفاً دو هنرستان سمپاد مهارتی امیرکبیر (پسرانه) و سعدی (دخترانه) به‌صورت مستقل در شهر مقدس مشهد فعالیت دارند و در سایر استان‌های مجری طرح سمپاد مهارتی، رشته‌های مهارتی در فضای آموزشی رشته‌های نظری دایر است.»

فتحی‌نژاد بر لزوم اجرای برخی موارد برای راه‌اندازی رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد تأکید کرد و افزود: «سازمان برای راه‌اندازی رشته‌های مهارتی در مدارس سمپاد مواردی را لحاظ می‌کند. هماهنگی و اخذ مجوز ایجاد رشته مورد نظر از دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای معاونت آموزش متوسطه توسط ‌اداره کل آموزش‌وپرورش استان‌ها یکی از این موارد است. مکاتبه رسمی اداره کل با این سازمان مبنی بر اعلام نتیجه بررسی تمام جوانب ایجاد رشته مهارتی و تعهد استان مبنی بر تأمین نیروی انسانی توانمند مرتبط و تجهیز مدرسه مجری طرح سمپاد مهارتی به امکانات و تجهیزات آموزشی و استاندارد مورد نیاز، دیگر موضوع پیگیری سازمان استعدادهای درخشان است. در نهایت بازدید میدانی کارشناسان این سازمان برای تأیید فضا و تجهیزات جهت تشکیل این مدارس از مواردی است که سازمان استعدادهای درخشان برای تشکیل رشته‌های مهارتی لحاظ می‌کند.»

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از آغاز به‌کار این طرح در دو استان دیگر خبر داد و گفت: «سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با هماهنگی دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش معاونت متوسطه، با ایجاد رشته گرافیک در هنرستان سعدی مشهد مقدس و شبکه و نرم‌افزار در مدارس فرزانگان دو اهواز و فرزانگان حکیم‌زاده یزد موافقت کرده است و در سال تحصیلی آینده ۱۱ استان کشور در زمینه طرح سمپاد مهارتی فعال خواهند بود.»

منبع: پانا

دیگر خبرها

  • لواندوفسکی: توپ طلای 2021 حق مسی بود؛ بلینگام و ام باپه بهترین بازیکنان دنیا هستند
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود
  • مسی، مسی است و هر کار بخواهد می‌کند!
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • درخشان: تعویض‌های اوسمار باعث شکست پرسپولیس شد
  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • واکنش باخ به دوپینگ شناگران چینی
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • نمایش درخشان دو دروازه‌بان مس مقابل پیکان