Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: کشته شدن ۳ نظامی ترکیه در شمال عراق، بیانیه مشترک قطر و عربستان پس از پایان سفر بن سلمان به دوحه، قطعنامه سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی درباره جولان، بیانیه پنتاگون درباره پایان مأموریت نیروهای رزمی آمریکا در عراق و توافق صدر و بارزانی بر سر مذاکرات جدی درباره ائتلاف‌های آتی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشته شدن ۳ نظامی ترکیه در شمال عراق 

وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه از کشته شدن سه نظامی این کشور در شمال عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، سه سرباز این کشور در جریان عملیات «چنگال صاعقه» در شمال عراق کشته شدند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، این سه سرباز در حمله گروه تروریستی «پ. ک. ک» کشته شدند.

وزارت دفاع ترکیه همچنین اعلام کرد، در حمله هوایی که جنگنده‌های این کشور در شمال عراق انجام دادند، ۶ تروریست کشته شدند.

وزارت دفاع ترکیه تاکید کرده که حملات علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در شمال عراق ادامه خواهد یافت.

ترکیه، پ. ک. ک. را به‌ عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد که از سال ۱۹۸۴ میلادی، تاکنون همواره علیه این کشور دست به اقدامات تروریستی و ضدامنیتی زده و حتی در مقاطعی که آتش‌بس اعلام شده بود، باز هم در سودای جدایی‌خواهی و استقلال‌طلبی بوده است.

ارتش ترکیه در شمال عراق آن‌قدر عملیات و حملات متعددی را با اسامی مختلف انجام داده است که یادآوری اسم این عملیات‌ها، روز به روز دشوارتر می‌شود.

به تازگی در مناطقی در نزدیک آمیدی، متینا و حوزه‌های جغرافیایی نزدیک به دهوک در اقلیم کردستان عراق، حملاتی صورت گرفته است که وزارت دفاع ترکیه این حملات را با اسامی پنجه رعد و پنجه صاعقه نامگذاری کرده است.

بیانیه مشترک قطر و عربستان پس از پایان سفر بن سلمان به دوحه

قطر و عربستان در پی پایان سفر ولیعهد سعودی به دوحه با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که لبنان «نباید خاستگاه اقداماتی باشد که منطقه را بی‌ثبات می‌کند».

 عربستان و قطر روز پنجشنبه همزمان با پایان سفر محمد بن سلمان به دوحه، بیانیه‌ای مشترک در رابطه با تحولات منطقه از جمله لبنان، سوریه و یمن صادر کردند.

دو طرف قطری و سعودی در این بیانیه مشترک مدعی شدند که لبنان نباید خاستگاه اقداماتی باشد که منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

این بیانیه بدون اشاره به اقدامات ثبات‌زدای عربستان و تنش‌آفرینی‌های این کشور در لبنان اشاره کرد که بیروت نباید به کانون بی‌ثباتی در منطقه تبدیل شود.

در ادامه این بیانیه همچنین بر اهمیت انجام اصلاحات همه جانبه در لبنان برای اطمینان از غلبه بر بحران و عبور از مشکلات کنونی این کشور تأکید شده است.

در رابطه با سوریه، دو طرف بر اهمیت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه مطابق با بیانیه ژنو (۱) و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تأکید کردند.

در مورد موضوع یمن هم طرفین خواستار ادامه تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی جامع برای حل بحران یمن بر اساس طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفتگوی ملی جامع قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت شدند.

در این بیانیه مشترک به تجاوزات هفت ساله عربستان و ائتلاف آن که همواره در یمن قربانی می‌گیرد، هیچ گونه اشاره‌ای نشده است.

سفر محمد بن سلمان به قطر اولین سفر از زمان بروز بحران شورای همکاری بین قطر و چهار کشور عربی (مصر، بحرین، امارات و مصر) در سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

این بیانیه مشترک دو کشور در پایان سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دوحه در چارچوب سفر منطقه‌‎ای او صادر شده است.

بن سلمان دیروز در سومین ایستگاه تورش به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بعد از عمان و امارات وارد قطر شد و اکنون در بحرین به سر می‌برد.

قطعنامه سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی درباره جولان

سازمان ملل متحد بامداد جمعه به وقت تهران با تصویب قطعنامه‌ای با ۱۴۹ رای مثبت مبنی بر محکوم کردن و باطل بودن اقدامات رژیم صهیونیستی در جولان سوریه، از این رژیم اشغالگر خواست که از اقداماتی که نقض قوانین بین المللی است، دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید کرد که اقداماتی که رژیم اشغالگر اسرائیل با هدف تغییر ماهیت و وضعیت حقوقی جولان سوریه انجام می‌دهد یا انجام خواهد داد، باطل و بی‌اثر بوده و نقض آشکار قانون حقوق بین الملل است.

۱۴۹ کشور به قطعنامه با عنوان «جولان اشغالی سوریه» رای مثبت دادند و در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی و آمریکا به این قطعنامه رای منفی دادند و رأی ۲۳ کشور نیز به این قطعنامه ممتنع بود.

این قطعنامه از اسرائیل، به عنوان یک نیروی اشغالگر می خواهد تا تصمیمات مربوط به جولان اشغالی سوریه، به ویژه قطعنامه شماره ۴۹۷ شورای امنیت سال ۱۹۸۱ را که در آن تأکید شده است که تصمیم این رژیم برای تحمیل قوانین و صلاحیت خود بر جولان اشغالی سوریه باطل و فاقد اثر حقوقی بین المللی است، اجرا کند.

قطعنامه مذکور همچنین از اسرائیل خواست فوراً تصمیمات خود را لغو کند و تغییر چهره شهری، ترکیب جمعیتی و وضعیت حقوقی جولان اشغالی سوریه و بویژه شهرک سازی را متوقف سازد.

در این قطعنامه تاکید شده است که تمامی اقداماتی که اسرائیل، قدرت اشغالگر، با هدف تغییر ماهیت و وضعیت حقوقی جولان اشغالی سوریه انجام داده یا قرار است انجام دهد، باطل بوده و نقض آشکار حقوق بین الملل و کنوانسیون ژنو مربوط به حمایت از غیرنظامیان مؤرخ ۱۹۴۹ میلادی که در زمان جنگ است و هیچ اثر قانونی ندارد.

این دومین قطعنامه سازمان ملل متحد درخصوص محکومیت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه است، چند روز پیش نیز سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد و از رژیم اشغالگر صهیونیستی خواست به طور کامل از جولان اشغالی سوریه تا خط ۴ ژوئن ۱۹۶۷ عقب نشینی کند.

در آن قطعنامه نیز۹۴ کشور به آن رأی مثبت، ۷ عضو از جمله رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی دادند و ۶۹ کشور نیز رأیشان به این قطعنامه ممتنع بود.

بیانیه پنتاگون درباره پایان مأموریت نیروهای رزمی آمریکا در عراق

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ارتش این کشور به مأموریت جنگی خود در عراق پایان داد و مأموریت نیروهای آمریکایی به آموزش و مشورت نظامی تغییر کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، مأموریت جنگی نیروهای آمریکایی در عراق روز پنجشنبه پایان یافت و مأموریت آن‌ها به آموزش نظامی و مشورت نظامی تغییر یافته است.

براساس توافق آمریکا و عراق واشنگتن ماموریت جنگی خود علیه داعش در عراق را پایان داد اما همچنان ۲۵۰۰ سرباز در عراق باقی می‌مانند. این نیروها برای دادن مشورت نظامی و کمک به نیروهای امنیتی عراق در این کشور می‌مانند و این تغییری است که با پایان مذاکرات فنی میان واشنگتن و بغداد حاصل شده است. این مذاکرات پنجشنبه پایان یافت.

جان کربی گفت: این همان تحول طبیعی است که با تعهدات ما در قبال دولت عراق همسو است.

وی گفت که هیچگونه تحول "دراماتیکی" در تعداد نیروهای آمریکایی در عراق رخ نخواهد داد.

نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۱۴ برای رهبری ائتلاف ضد داعش که کنترل بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق را در دست گرفته بود در عراق هستند. سال ۲۰۱۷ داعش شکست خورد اما همچنان تعدادی از نیروهای این گروه عملیات‌هایی را انجام می‌دهند.

توافق صدر و بارزانی بر سر مذاکرات جدی درباره ائتلاف‌های آتی

رهبر حزب دموکراتیک اقلیم کردستان عراق و رهبر جریان صدر برسر انجام مذاکرات جدی درباره ائتلاف های آتی جهت تضمین منافع ملت و کشور عراق توافق کردند.

به گزارش  پایگاه شفق نیوز، مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکراتیک اقلیم کردستان و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در تماس تلفنی بر لزوم ارتباط و هماهنگی برای تحقق منافع کشور و ملت عراق تاکید کردند.

دو طرف بر لزوم انجام مذاکرات جدی درباره ائتلاف‌های آتی برای تضمین حفظ منافع کشور و ملتی که منتظر تصویب نتایج انتخابات است تا هیبت و کرامت خود را بازیابد، توافق کردند.

طی روزهای گذشته اقلیم کردستان عراق شاهد حضور هیئت‌هایی از فراکسیون‌های سیاسی شیعه و سنی برای گفت‌وگو با بارزانی درباره مکانیزم تشکیل دولت مرکزی آتی بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین روز پرستار سایت غنی سازی نطنز بودجه 1401 تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا آمریکا اسرائیل عربستان آلودگی هوا اومیکرون مذاکرات وین روز پرستار سایت غنی سازی نطنز بودجه 1401

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۲۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر را محکوم کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا که به واسطه همراهی و حمایت همه جانبه از جنایت علیه بشریت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه بیش از هر زمان دیگر تحت فشار افکار عمومی قرار دارد و جنبش های اعتراضی گسترده ای علیه سیاست های جنگ طلبانه و ضد حقوق بشری این کشور چه در داخل آمریکا و چه در سایر کشورهای جهان شکل گرفته، در یک اقدام مزوارنه دیگر به انتشار مجدد گزارش سالانه ادعایی درخصوص وضعیت حقوق بشر در کشور‌های مختلف از جمله ج.ا.ایران پرداخته است.

اگرچه در حقیقت این گزارش چیزی جز تکرار هدفمند داده ها و اطلاعات دروغین، بی اساس و غیر مستند منتشر شده در رسانه های ضد ایرانی نیست، با این حال واگویی این ادعاها توسط رژیمی که انواع و اقسام نقض های فاحش حقوق بشر و حقوق ملت ها از استعمار تا جنگ افروزی و استفاده از بمب اتمی، کودتا و براندازی دولت های مردمی و دموکراتیک، تولید و اشاعه و استفاده ابرازی از تروریسم، یک جانبه گرایی و لشگرکشی به سایر کشورها، غارت منابع، ذخایر و انرژی های دیگر کشورها، حمله عامدانه به هواپیمای مسافربری، استفاده ابزاری از تحریم های ظالمانه و غیر قانونی و یکجانبه علیه کشورهای مستقل به منظور تحت فشار قرار دادن آنها و ترور هدفمند شخصیت ها و مدافعان حقوق بشر، حمایت و همراهی تمام قد از جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در غزه و ... را در کارنامه سراسر سیاه و ننگین خود دارد، گزاف، تلخ، زننده و در عین حال طنزآمیز است.

سازمان جوانان حقوق بشر: دیگر زمان بزن و در رو نیست

اقدامات آمریکا در دهه های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، تروریسم و نقض حقوق بشر در منطقه غرب آسیا است. حمله به افغانستان، عراق و لیبی به بهانه دموکراسی سازی که به گواه آمارهای رسمی سازمان ملل متحد به کشتار هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان بی گناه انجامید، ایجاد گروهک تروریستی داعش و استفاده ابزاری از آن علیه ملت های منطقه از جمله در سوریه و عراق، جنایت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بزرگترین مدافع حقوق بشر ملت های منطقه و قهرمان مبارزه با تروریسم، و همراهان ایشان در یک کشور ثالث که به گواه گزارشگر وقت سازمان ملل متحد نقض آشکار حق حیات مندرج در ماده 6 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بود، نقض مستمر حاکمیت یمن و سوریه و حمایت همه جانبه از ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در غزه، تنها گوشه ای از جنایات این رژیم است که نه تنها هیچ گاه از خاطره ملت های منطقه زدوده نخواهد شد، بلکه به ظهور و بروز هر چه بیشتر نفرت و انزجار افکار عمومی ملت ها و درخواست خروج فوری نیروهای این رژیم متجاوز از منطقه منتج شده است.

لازم به یادآوری است که آمریکا در دهه های گذشته با اعمال طیف گسترده ای از تحریم های غیرقانونی و ظالمانه یکجانبه علیه کشورهایی چون ایران، سوریه، روسیه، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا و ...،آثار و عواقب زیان‌باری بر حقوق بشر و آزادی های اساسی انسان ها از جمله حق حیات، حق سلامت، حق آموزش، حق توسعه و حق برخورداری از بالاترین استاندارد زندگی و ... برجای گذاشته است؛ تحریم هایی که به تعبیر گزارشگر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه با رعایت افراطی تحریم ها توسط شرکت ها وموسسات مالی همراه بوده و چالش های انسانی و اقتصادی مضاعفی را بر کشورهای تحت تحریم تحمل کرده است و به واقع، جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

پر واضح است که مردم آمریکا نیز قربانی خوی نژادپرستی، خود برتربینی و استبداد زمامداران کاخ سفید هستند و موارد متعدد نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان و کودکان، سیاهان و رنگین پوستان، مهاجران، زندانیان و ... در این کشور قابل مشاهده است. بر هیچ کس پوشیده نیست که آمریکا بیشترین آمار زندانیان در جهان را دارد، بیش از دو میلیون نفر زندانی و 4.5 میلیون نفر دیگر با قید وثیقه آزادند. شمار زندانیان زن آمریکایی طی سه دهه اخیر 700 برابر شده است. افرادی که سابقه زندان دارند، از شرکت در انتخابات محرومند و عمدتاً به بیگاری گرفته می‌شوند.

موج افشاگری آزار و اذیت زنان و دختران در محیط کار و اماکن عمومی که با هشتکME TOO در رسانه‌های اجتماعی جنجالی به پا کرد، از وقوع مکرر و عادی تخریب شأن و کرامت انسانی در جامعه آمریکا پرده برداشت. خشونت نژادپرستانه گسترده و سیستماتیک پلیس آمریکا علیه آفریقایی‌تباران در ایالات متحده به یک الگوی مشخص و موثق از نقض‌های حقوق بشر و آزادی بنیادین شده است. علیرغم آنکه آمریکا مدعی آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز است، اعتراضات سال 2020 آمریکا ابعاد جدیدی از عدم تسامح و خشونت حکومت این کشور در تجمعات را آشکار ساخت و نشان داد که چگونه پلیس آمریکا در برابر ناظران شبکه های اجتماعی، به بدترین شکل معترضان را سرکوب می‌کند. بیش از 26 میلیون آمریکایی در اعتراضات مربوط به قتل جورج فلوید شرکت کردند. تجمعات در بسیاری از اوقات با سرکوب و خشونت پلیس علیه معترضان همراه بود.

آمریکا از جمله کشورهایی است که بیشترین میزان استفاده از شکنجه را در کارنامه دارد. شکنجه‌هایی که آمریکا در زندان‌های خود در این کشور یا در زندان‌هایش در دیگر کشورها استفاده می‌کند، تکنیک‌های غیرانسانی هستند که به اصطلاح تکنیک‌های بازجویی پیشرفته نامیده می‌شوند. تکنیک‌های مذکور که پس از مشورت با روانشناسان طراحی شده اند شامل خشونت، انزوا و محرومیت از خواب هستند که توسط افسران پزشکی مخفیانه اجرا می‌شوند. گروه‌های مختلف اقلیت در آمریکا هدف انواع تبعیض قرار دارند و به‌ویژه سیاه‌پوستان در این کشور به‌طور نامتناسبی هدف نژادپرستی هستند. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار از نظر اقتصادی-اجتماعی در میان اقلیت‌های به حاشیه رانده شده در این کشور هستند که بالاترین آمار را در محرومیت از حق رأی در انتخابات فدرال و ایالتی، حبس، قربانی سخنان نفرت پراکنانه در شبکه های اجتماعی و تبعیض دارند. یک سوم از جمعیت زندانیان در ایالات متحده متعلق به افراد آفریقایی تبار و یک سوم اسپانیایی و لاتین تبار هستند، و این در حالیست که این دو اقلیت به ترتیب تنها حدود 13 و 18 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این امر منجر به ایجاد موانعی از جمله طرد اجتماعی، عدم استخدام، عدم دسترسی به مسکن مناسب و برنامه‌ها و اعتبارات اجتماعی در زندگی افرادی که دارای سابقه کیفری هستند، می شود.

در این چارچوب و با توجه به کارنامه سیاه آمریکا در زمینه حقوق بشر، چه در عرصه بین المللی و چه در عرصه داخلی، این کشور در موضعی نیست که دیگران را در این حوزه موعظه یا به بررسی وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها بپردازد.

ستاد حقوق بشر با ابراز حمایت از جنبش های اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله آمریکا، انگلیس،فرانسه، آلمان و...،از سازوکارها و ترتیبات حقوق بشری بین المللی درخواست می کند که به وظیفه ذاتی و اساسی خود در پایان دادن به موارد گسترده نقض فاحش و جدی حقوق بشر، جنایت علیه بشریت و نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه عمل نموده و همت و توان خود را برای پیگیری مسئولیت عاملان و حامیان غربی این جنایات مصروف سازند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • عربستان پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه را به سازمان ملل می‌برد
  • بیانیه حمایت از اعتراضات جهانی دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی در همبستگی با مردم فلسطین
  • فقط ۱۰ درصد توان نظامی «وعده صادق» عملیاتی شد
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا