Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:09:49 GMT

بازار گرمی سلامتی در یک ورزش انرژی ساز

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۲۲۴۶

بازار گرمی سلامتی در یک ورزش انرژی ساز

ایسنا/خراسان جنوبی یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: در زمان کوهپیمایی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و پر خون شدن عضلات سبب می‌شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی‌تر شوند.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کوهپیمایی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس می‌کند،  اما این تنها فایده‌ی کوهپیمایی و پیاده روی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کوهپیمایی هورمون‌های آدرنالینی که از یک هفته‌ کاری پر استرس در بدن تولید شده است را آزاد می‌کند و باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود؛ کوهپیمایی هر نوع ورزش، خطر ابتلا به فشار خون، دیابت و انواع بیماری‌های قبلی را به شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند تراکم استخوان را افزایش دهد و به طور موثر اثرات ناشی از پوکی استخوان را معکوس کند.

این متخصص طب سنتی که خود نیز کوهنورد است، اظهار کرد: مویرگ‌های بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار ۱۵ درصد ظرفیت خود باز و فعال هستند، ولی در حین کوهپیمایی مویرگ‌ها ۹۵ درصد فعال می‌شوند، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگ‌ها به نقاط مختلف بدن می‌رسد. بنابراین با باز شدن و فعال تر شدن مویرگ‌ها مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمندتر به مغز و عضلات بدن می‌رسد.

نواب زاده ادامه داد: در موقع کوهپیمایی متابولیسم (سوخت و ساز) مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین‌ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می‌گیرد و در نتیجه‌ سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی تصریح کرد: در موقع فعالیت ورزشی به ویژه‌ کوهپیمایی کالری مورد نیاز بدن به سه برابر افزایش پیدا می‌کند؛ بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود بالجبار چربی‌های بدن را می‌سوزاند و مصرف می‌کند. از طرفی در موقعیت فعالیت ورزشی انسان به شدت عرق می‌کند و مقدار چربی‌های زیر پوست در اثر تعریق دفع می‌شود.

نواب زاده بیان کرد: در موقع کوهپیمایی مقدار خون موجود در عضلات بدن ۲۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و پر خون شدن عضلات سبب می‌شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی‌تر شوند.

وی افزود: بانوان به دلیل آناتومی خاصی که از نظر استخوان‌ها و عضلات دارند نسبت به مردان، نیاز بیشتری به برخی ورزش ها از جمله کوهپیمایی و پیاده روی دارند، چرا که اولاً مقدار آب و چربی در بدن بانوان به طور طبیعی، ۱۵ درصد بیشتر از آقایان است؛ و ثانیاً به دلیل مسائل باردار شدن و زایمان، مقداری از کلسیم بدنشان به جنین منتقل شده و مستعدتر به بروز درگیری‌های استخوانی و آرتروز در میانسالی هستند.

وی بیان کرد: در کنار نقش مهمی که فعالیت و ورزش بر سلامت جسم و روان افراد عادی داراست، از تأثیر مفید فعالیت و ورزش بر جسم و روان افراد با شرایط خاص بسیار زیاد یاد شده است؛ در بین افراد با شرایط خاص، یقیناً می توان به زنان باردار اشاره کرد؛ طبیعی است برای این عده که تغییرات ساختاری و عملکردی مهمی را برای یک مدت نسبتاً طولانی متحمل می‌شوند، توجه خاص لازم است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: امروزه بر خلاف گذشته به دلیل آگاهی بیشتر متخصصان پزشکی از تأثیر مثبت فعالیت و ورزش بر سیستم‌های بدن، فعالیت و ورزش در کنار تغذیه مطلوب، استراحت کافی، داروهای تقویتی و مکمل‌ها، برای زنان باردار شدیداً توصیه می‌شود.

نواب‌زاده اظهارکرد: ناگفته نماند که فعالیت برای این عده باید تحت نظارت پزشک متخصص و براساس دستورالعمل صحیح، متناسب با وضعیت فرد انجام شود؛ مقدار، شدت و نوع فعالیت، سه عامل مهم به شمار می‌آید که در تجویز فعالیت برای این عده توجه بیشتر و دقیق تری را طلب می‌کند.

کوهنوردی؛ مطلوب ترین ورزش برای اسکلت بندی بانوان 

وی بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد پوکی استخوان نیز در سنین پیش از یائسگی شروع می‌شود؛ برای پیشگیری از پوکی استخوان و دردهای عضلانی در سالهای آینده، ضرورت دارد از سنین جوانی با ورزش‌هایی که سیستم اسکلتی آنها را مستحکم تر می‌کند و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخی از بیماریها بیشتر  می‌کند همگام شوند.

نواب زاده بیان کرد: کوهنوردی یکی از مفیدترین ورزش‌هایی است که سیستم عصبی، اسکلتی بدن دختر و بانوان را تقویت می‌کند چراکه در جریان کوهپیمایی بر میزان برون ده قلبی افزوده خواهد شد و مقدار خون در عضلات به ۲۰ برابر افزایش می‌یابد؛ البته دقت شود در هوای گرم و با تعریق زیاد نباشد و قواعد ورزش در طب ایرانی نیز رعایت شود.

وی تصریح کرد: برای آب و هوای خراسان جنوبی این ورزش مفرح بسیار مفید است و این امر با توجه به آب و هوا سطح سروتونین و آندورفین که هورمون‌های نشاط و شادی است را در مغز افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی طب سنتي كوهنوردي درمان بیماری ها کوهنوردان فعالیت و ورزش پوکی استخوان برابر افزایش نواب زاده مویرگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۲۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران

مدیر کل ورزش و جوانان استان مازندران گفت: انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، علی رجبی مدیر کل ورزش و جوانان مازندران از ابلاغ دستورالعمل برگزاری انتخابات دبیرخانه‌های استانی شبکه‌های تخصصی سمن‌ها خبر داد و اظهار داشت: این انتخابات در مازندران برگزار می‌شود.

رجبی با تاکید بر اهمیت برگزاری صحیح و شایسته این انتخابات گفت: دبیرخانه‌های استانی نقش مهمی در عملکرد شبکه‌های تخصصی دارند و به عنوان بازوان اجرایی دبیرخانه ملی عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل هم‌اکنون در موضوعات مختلف شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد که سمن‌های جوانان و سایر تشکل‌های فعال در حوزه جوانان در این شبکه‌ها عضویت دارند.

رجبی شبکه‌های  تخصصی سمن‌های  وزارت ورزش و جوانان را مشتمل بر شبکه ازدواج و جوانی جمعیت، شبکه سبک زندگی ایرانی اسلامی، شبکه میراث فرهنگی و گردشگری، شبکه نشاط و اوقات فراغت، شبکه ترویج گفتمان دینی انقلابی و جهاد تبیین، شبکه سلامت اجتماعی، شبکه محیط زیست، شبکه امداد و نجات، شبکه فعالیتهای جهادی، شبکه فعالیت‌های فرهنگی در حوزه ورزش، شبکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ( حاشیه نشینی )، شبکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شبکه فعالیت‌های خلاق و نوآور، شبکه کارآفرینی و اشتغال‌پذیری عنوان کرد.

وی افزود: شبکه‌های تخصصی در راستای هم‌افزایی و تعامل اعضاء شبکه در موضوع تخصصی و ایده‌پردازی و ارائه طرح و برنامه خلاقانه و اجرای هوشمندانه و مدبرانه در بستر فراهم شده در شبکه سازی تخصصی فعالیت خواهند کرد.

به گفته رجبی در این شبکه‌ها ساز و کار مناسبی در راستای رشد و تعالی فعالان اجتماعی و فرهنگی جوان در تشکل‌ها و سازمان های مردم نهاد فراهم می‌شود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • همایش پیاده‌روی میمند
  • برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران
  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • کشف بیش از ۲ هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود
  • قیمت رحم اجاره‌ای سر به فلک کشید/ بازار اجاره رحم در چارتر دهه هفتادی‌ها
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی
  • همایش پیاده روی در یاسوج
  • اونتادور SVJ ؛ این لامبورگینی طبیعت گرمی دارد! (فیلم و عکس)
  • بعد از ورزش بدن‌درد دارید؟ برای تسکین، این روش‌ها را امتحان کنید