Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ در حالی که تا شب یلدا کمتر از ۱۰ روز باقیمانده است برخی از فروشندگان خشکبار و میوه با افزایش اجناس به دنبال فذصت طلبی و سودجویی هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند  ، شهر روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد، خیابان‌های پرترافیک و بازارهای شلوغ نشان از جنب و جوش مردم برای خرید شب یلدا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یلدا آیینی سنتی در نزد ایرانیان است که گرامی داشته می‌شود و به واسطه طولانی‌تر بودن آن به نسبت دیگر ایام سال، به محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع شدن‌های خودمانی تبدیل شده است.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که مردم را گرد یکدیگر جمع می‌کند تا این شب را با شادی و گفت‌وگو سپری کنند و با خوردن آجیل‌های مخصوص، شیرینی و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که نمادی از برکت و فروانی و شادکامی هستند، جشن خود را کامل ‌کنند اما امسال هم طعم گرانی نیز به این جشن‌ها باز شده و کام مردم را تلخ کرده است.

با توجه به فراگیر شدن همه‌گیری کرونا، توصیه‌ها و پندها و اندرزها به شهروندان با توجه به نزدیک شدن به طولانی‌ترین شب سال، پرهیز از حضور و یکجانشینی و دوری از دورهمی‌های سنتی است.

طرح نظارتی میوه شب یلدا از 25 آذر آغاز می‌شودطرح نظارتی تعزیرات برای شب یلدا از امروز آغاز شدافزایش قیمت اقلام یلدایی در بازار ایلام ادامه دارد

کارشناسان و کارگزاران بهداشتی این مفهوم را بارها به جامعه منتقل کرده‌اند که هر نشست خانوادگی و دورهمی برابر با خطر مرگ عزیزان است.

یلدای امسال نیز می‌تواند همین گونه خطرآفرین و مرگبار باشد و می‌تواند همراه با طعم شیرین انار و هندوانه در یک دورهمی خانواده، شوکران مرگ را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد.

هنوز زمستان شروع نشده قیمت‌ها از نوسان بسیار یخ زده و مسئولان در پی نظارت و کاهش و یا ثبات قیمت‌ها هستند.

در آستانه شب یلدا، به بازار سری می‌زنیم. تفاوت قیمت‌ها از این مغازه به آن مغازه به اندازه فاصله زمین تا آسمان است، انگار بی ثباتی در حال موج زدن است و مردم نگران از گرانی مواد غذایی و میوه شب یلدا.

 آجیل شب یلدا را مگر در خواب ببینیم

یکی از شهروندان به خبرنگار ما گفت: خریدن آجیل شب یلدا که از محالات است و تنها باید در رویا دید چراکه آنقدر قیمت‌ها بالاست که ترجیح می‌دهیم امسال آجیل نخوریم.

وی بیان کرد: وقتی مسئولان از مردم می‌خواهند شب یلدا را در خانه بمانند باید تدابیر لازم برای ماندن در خانه نیز تعبیه شود، وقتی من حتی نمی‌توانم برای فرزندانم میوه مناسب بخرم و یخچال خانه‌ام را برای ماندن در خانه پر کنم، چگونه می‌توانم قرنطینه خوبی را برای کودکانم بسازم.

در این میان مغازه داران هم از گرانی می‌گویند و اظهار می‌کنند: میوه را با قیمت بالا می‌خرند و مجبورند به قیمت بالا بفروشند.

به چند مرکز خرید میوه در سطح شهر بیرجند رفتیم و با چند نفر از همشهریان که مشغول خرید میوه هستند هم کلام شدیم.

بانویی بیرجندی که در حال خرید انار است در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این روزها جرات نمی‌کنیم که پا به بازار بگذاریم و حتی یک کیلو میوه خریداری کنیم چرا که قیمت میوه روزانه تغییر می‌کند.

دیگر شهروند بیرجندی هم با گلایه از گرانی میوه هر ساله در ایام شب یلدا گفت: امسال گویی انار بسیار گران است آنقدر که در سطح شهر قیمت‌ها از 17  تا 20 هزار تومان است و قیمت پرتقال و نارنگی نیز افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در این آشفته بازار قیمت‌های نجومی مردم گویی باید دور مرکبات و میوه هم خط بکشند آن هم در شب یلدا و مسئولان تنها حرف از نظارت می‌زنند اما خبری از نظارت و رصد قیمت‌ها در بازار نیست.

این شهروند بیرجندی گفت: امسال قیمت هندوانه و خربزه زیاد گران نیست اما دیگر میوه‌ها گران است.

بانوی خانه داری که خرید آجیل شب یلدا را برای خود تحریم کرده در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شوهرم کارمند است و درآمدمان کفاف مخارج ماهیانه را نمی‌دهد و برای کمک به شوهرم ناچارم در بیرون از خانه کار کنم.

وی تصریح کرد: خرید آجیل و میوه‌های مخصوص شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست و نمی‌توانیم شب یلدا را متفاوت از دیگر شب‌های سال سپری کنیم.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: قیمت انواع آجیل مخلوط در بازار خراسان‌جنوبی از حدود 130 هزار تومان شروع می‌شود.

شریف افزود: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی پسته فندقی با قیمت 260 هزار و تخم آفتابگردن به قیمت کیلویی 70 تومان و تخم کدو به قیمت 140 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی بیان‌کرد: بادام زمینی نیز به عنوان یکی از ارزانترین انواع آجیل نیز در خراسان جنوبی به قیمت حدود 60 هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند گفت: هر چند قیمت انواع آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته مقداری افزایش داشته اما این صحبت‌ها که در فضای مجازی مطرح می‌شود و می‌گویند قیمت پسته به بالای 340 هزار تومان رسیده درست نیست.

شریف، درباره چرایی قیمت آجیل‌های تولید داخل گفت: دو چیز بر قیمت آجیل تأثیر می‌گذارد که یکی صادرات و دیگر هم کاهش و کمبود تولید آن است که در مورد برخی از انواع آجیل مثل پسته هر دو مورد رخ داده و هم صادر می شود و هم به واسطه خشکسالی کمبود تولید بوده است.

وی، با بیان اینکه علت افزایش قیمت برخی از انواع آجیل وارداتی مثل تخمه کانادایی نوسانات قیمت ارز بوده است اظهار داشت: در مورد خشکبار نیز قیمت به نسبت مطلوب است به شرط اینکه در روزهای نزدیک به شب یلدا نظارت باشد.

رئیس اتحادیه خوار و بار بیرجند با اشاره به اینکه نمی‌توان قیمت کلی برای خشکبار داد چرا که بسته به کیفیت و انواع و وارداتی و تولید داخل بودن بسیار متفاوت است ادامه‌ داد: ممکن است برخی از افراد در روزهای نزدیک به شب یلدا از نیاز مردم سوء استفاده کرده و قیمت را افزایش دهند.

استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: مردم باید در فضایی که نظارت بر آن حاکم است، بدون دغدغه، مایحتاج شان را تامین کنند.

 جواد قناعت افزود: از این پس ستاد تنظیم بازار هرماه برگزار می‌شود تا مشکلات مربوط به بازار به حداقل رسد.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه‌ای که فی مابین معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان بسیج مستضعفین منعقد شده قرار است 248 نیروی بسیجی در بازرسی و نظارت کمک کنند گفت: لازم است آموزش‌های لازم به این بسیجیان ارائه شود تا بتوانند با هماهنگی بیشتر با نیرو‌های سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت و بر اساس چارچوب تفاهم نامه بهتر کمک کنند.

استاندار خراسان جنوبی همچنین خواستار رصد بازار شب یلدا و تامین کالا‌های ضروری در نوروز 1401 شد و گفت: مردم باید به راحتی اقلام مورد نیاز شب یلدا و پایان سال را تهیه کنند و بازار در این زمینه نباید کمبودی داشته باشد.

انتهای پبام/254/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان جنوبی هزار تومان انواع آجیل خبرنگار ما شب یلدا قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۱۱۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به ۲ زبان ترجمه شد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران
  • ۱۱۰ فرصت اقتصادی استان به ۲ زبان زنده دنیا ترجمه شد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است