Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام عسگری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای طرح تنفس جنگل های شمال و برای تامین نیاز چوب کشور طرح های زراعت چوب برمبنای کشت گونه های سریع الرشد تهیه و سازمان جنگل های کشور تعهداتی را نیز برای استان پیش بینی شده است.

وی افزود: با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی خراسان شمالی یکی از گونه های سریع الرشدی که برای استان در نظرگرفته شده گونه «صنوبر نیگرا» ست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عسگری با بیان اینکه این گونه صنوبر که به نام سپیدار نیز شناخته می شود آب دوست است افزود: با توجه به بحران آبی که در کشور وجود دارد در کشت این نوع صنوبر در گام نخست منابع تامین آب آن در نظر گرفته می شود و به همین منظور در اسفراین ۱۲۰ در عبدل آباد حصار گرمخان ۵۶۰ در جاجرم ۲۵ در روستای نجف مانه سملقان و بهکده رضوی نیز هریک ۱۰ هکتار طرح زراعت چوب اجرا خواهد شد که منابع تامین آب آن ها نیز باید پساب فاضلاب باشد اما هنوز شرکت آب و فاضلاب در این مورد موافقت خود را اعلام نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در مستثنیات از محل آب های مازاد که از تغییر کشت حاصل می شود این طرح ها اجرا و نهاده ها مانند نهال و تسهیلات به متقاضیان داده می می شود اما در اراضی دولتی مستعدی که شناسایی شده آب مورد نیاز زراعت چوب باید از محل پساب تامین شود.

وی افزود: بر اساس آن چه که سازمان جنگلها از طریق وزرات کشاورزی و شورای سیاستگذاری استان ها اعلام کرده  اجرای طرح های زراعت چوب در استان ها نیاز به همکاری برخی شرکت ها مانند آب و فاضلاب و آب منطقه ای دارد و  بر اساس ابلاغ دستورالعمل ها و مصوبات متولی تامین منابع آبی در اراضی ملی که استعداد زراعت چوب را دارندٰ بر عهده شرکت های آب و فاضلاب و از محل پساب است اما تاکنون با درخواست هایی که در این زمینه اعلام شده موافقت نشده است.

وی با بیان این که در سال جاری باید  در ۴۱۰ هکتار از اراضی ملی،  مستثنیات و دولتی طرح های زراعت چوب اجرا شود گفت: ۱۰۰ هکتار از این مساحت در اراضی دولتی و مستثنیات و بقیه در اراضی ملی  و از محل پساب باید اجرا شود.

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در نیمه نخست امسال هزار و ۵۶۰ مترمکعب چوب از محل زراعت چوب، قطع درختان باغی و هرس درختان جنگل‌های دست کاشت تولید و به استان‌های دیگر حمل شد.

جنگل های استان خراسان شمالی در گستره چهار میلیون و ۳۴۵ هزار هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود و برداشت چوب صنعتی از سطح این جنگل ها صورت نمی پذیرد.

بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور قرار بود از سطح ۷۵ هزار هکتار عرصه‌های ملی، مستثنیات و باغی کشور ۲۰ هزار هکتار آن در استان‌های شمالی زیر پوشش طرح زراعت چوب برود ولی تاکنون بر اساس آمار تنها هفت هزار هکتار زیر پوشش قرار گرفته است.

بذر طرح ملی زراعت چوب در سال ۸۴ کاشته شد تا بتوان به جای برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها راه نجاتی برای قطع درختان  پیدا کرد و البته این طرح از آن زمان تاکنون با فراز و نشیب‌هایی در استان‌های مختلف کشور به مرحله اجرا درآمد.

برچسب‌ها اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی جنگل خراسان شمالی منابع طبیعی قطع درختان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگل خراسان شمالی جنگل خراسان شمالی منابع طبیعی قطع درختان خراسان شمالی هزار هکتار زراعت چوب اراضی ملی استان ها جنگل ها بر اساس طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۲۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد

رئیس کل دادگستری استان کردستان، گفت: در فروردین‌ماه ۷۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان رفع تصرف و به بیت‌المال بازگشت. - اخبار استانها -

‌حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، از رفع تصرف 75 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کردستان در فروردین ماه سال جاری خبر داد.

وی افزود: از این میزان قریب به 22 هکتار مربوط به شهرستان سنندج، 15 هکتار مربوط به شهرستان بیجار ، 10هکتار مربوط به شهرستان سقز و مابقی مربوط به سایر شهرستانهای استان است.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان صیانت از اراضی ملی و نظارت مستمر بر اموال عمومی را یکی از اصلی‌ترین مصادیق حقوق عامه دانست و تصریح کرد: دستگاه قضایی در امر مبارزه با فساد و زمین‌خواری عزمی راسخ دارد و بدون هیچ گونه اغماض با متخلفان در این زمینه با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

وی گفت: مبارزه بی‌امان با فساد جزو برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی در استان است.

حسینی با هشدار به متصرفان اراضی ملی و دولتی، یادآور شد: هر گونه تصرف این اراضی و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و منابع‌طبیعی خلاف قانون است و با مرتکبان آن وفق مواد قانونی برخورد خواهد شد. 

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • طرح جهاد میدانی محققان زراعت و حفظ نباتات در سرعین اجرا شد
  • طرح نور در خراسان شمالی با بهترین شکل انجام شده است
  • ۲۰ هزار تن کلزا در دهلران برداشت شد
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان
  • ۷۵ هکتار از اراضی ملی کردستان رفع تصرف شد
  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی