Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@03:00:34 GMT

چند نکته تخصصی درباره درمان سرماخوردگی

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۳۷۴۵۰

چند نکته تخصصی درباره درمان سرماخوردگی

با این حال به‌طور کلی بزرگسالان ممکن است دو تا پنج‌بار در سال و کودکان در سنین مدرسه هفت تا ده‌بار در سال سرماخوردگی را تجربه کنند.

در سرماخوردگی علائم التهاب بینی و سینوس بروز می‌کند که شامل احساس گرفتگی و انسداد بینی، ترشحات پشت حلقی یا آبریزش از بینی، گاهی درد صورت و گاهی کاهش بویایی است.

در بچه‌ها سرفه هم می‌تواند از علائم تشخیصی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عفونت ویروسی شایع معمولا کمتر از ده روز طول می‌کشد و بعد از پنج روز فرد احساس بهبودی دارد.

جالب است بدانید برخلاف تصور عموم فقط نیم تا دو درصد از سرماخوردگی‌ها به سینوزیت چرکی ختم می‌شود.

از معیارهای تبدیل‌شدن به سینوزیت چرکی می‌توان ترشحات رنگی بینی، تب، درد و فشار صورت را نام برد. طبق مطالعات جدید، ورزش مداوم و مصرف پروبیوتیک‌ها در کاهش ابتلا به سرماخوردگی نقش دارد.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در جریان یک سرماخوردگی معمولی جایگاهی ندارد و فقط باید در صورت تبدیل به سینوزیت چرکی با تحویز پزشک مصرف شود.

تجویز داروی استامینوفن از درمان‌های موثر بر گرفتگی و آبریزش بینی است. شست‌وشو با آب‌نمک با غلظت مناسب نیز توصیه می‌شود.

جالب است بدانید مصرف مکمل‌های حاوی روی در روزاول بیماری از شدت علائم کم می‌کند. طبق مطالعات علمی، داروهای استاندارد مشتق از گیاهانی مانند اکیناسه که از خانواده کاسنیان است نیز در درمان علائم سرماخوردگی موثر بوده‌اند و تجویز کورتون در درمان سرماخوردگی معمولی جایگاه ندارد.

هنوز داده‌های علمی نتوانسته‌اند اثر پیشگیری‌کننده ویتامین‌C در جلوگیری از بروز از سرماخوردگی را نشان دهند؛ البته چون مصرف ویتامین‌C عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند افراد از مصرفش منع هم نمی‌شوند.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌وحلق‌وبینی / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سرماخوردگی اکیناسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۷۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دمنوشی مناسب و متعادل برای تمام افراد مبتلا به سینوزیت (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: با خوردن این نوشیدنی هنگام خواب چربی بسوزانید (فیلم) دمنوش‌های مفیدی که به کاهش التهاب مفاصل و درد آن کمک می‌کند (فیلم) مواد غذایی موثر در کنترل استرس ناباروری (فیلم)

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • دمنوشی مناسب و متعادل برای تمام افراد مبتلا به سینوزیت (فیلم)
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • ‌رویداد تخصصی بازساختی ـ پزشکی آینده در شیراز برگزار می‌شود