Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدا ی ایران رضا ذبیحی درباره آخرین نتایج به دست آمده از دور هفتم مذاکرات وین که از هشتم آذر شروع شد،اظهار داشت: توافق به موقع و مناسب ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز 23 آذر و در خلال برگزاری مذاکرات وین ، کمک شایانی به ادامه این مذاکرات کرد و از فشارها علیه تیم مذاکره کننده ایرانی کاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این استاد دانشگاه ادامه داد: کشورهای اروپایی به همراه آمریکا قصد داشتند برای انعقاد توافق در مذاکرات وین ضرب الاجل تعیین کرده و برگزاری جلسه فوق العاده آژانس انرژی اتمی  را درخواست کنند اما توافق ایران و آژانس حداقل برای مدتی این فشارها را کاهش داده و مدیریت کرد.



وی ادامه داد: این توافق باعث شد به برخی نگرانی های مطرح شده توسط کشورهای غربی در خصوص عدم امکان راستی آزمایی برنامه هسته ایران به ویژه در خصوص سایت تسا کرج پاسخ داده شود و همین امر زمینه ای فراهم کرد تا مذاکرات با آرامش بیشتری پیگیری شود.  



این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: البته مهم است که بدانیم فشارهای کشورهای غربی علیه ایران و تیم مذاکره کننده ایرانی برای مدت حداکثر چند هفته ای کنترل شده است و این کشورها به بهانه های دیگر دوباره تلاش خواهند کرد که ایران را برای احیای هر چه سریع تر برجام متقاعد کنند.



ذبیحی افزود: در حال حاضر غرب دو نگرانی عمده را مطرح می کند و مدعی است که اگر به این دو نگرانی پاسخ داده نشود، برجام تبدیل به پوسته ای بی ارزش می شود. نگرانی اول در ارتباط با عدم امکان راستی آزمایی به دلیل کاهش تعهدات ایران است که انعقاد تفاهم اخیر میان ایران و آژانس تا حد قابل توجهی در مرحله کنونی به این نگرانی پاسخ داد.


این استاد دانشگاه ادامه داد: نگرانی دوم مرتبط با ادعای رسیدن ایران به نقطه گریز هسته ای است و ادعاهایی است که پیرامون ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران مطرح می شود. اگر چه این ادعاها بارها توسط ایران رد شده است، اما غرب به دلیل افزایش میزان و درصد غنی سازی توسط ایران، فعال شدن سانتریفیوژهای جدید و نیز افزایش ذخایر غنی شده ایران آنها را مطرح می کند.



ذبیحی افزود: این ادعاهای غرب در حالی مطرح می شود که منطبق با بندهای خود برجام از جمله موارد مندرج در پاراگرف سی و ششم متن برجام، در صورت تخطی سایر اعضا از مفاد برجام، توافق مذکور به ایران اجازه انجام دادن اقدامات جبرانی را می دهد و تمامی اقدامات جبرانی ایران نیز پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام صورت گرفته است.   



این پژوهشگر روابط بین الملل خاطر نشان کرد: در عین حال بهانه های مذکور برای غرب کافی است تا بار دیگر سعی کند از طرق مختلف تیم مذاکره کننده ایرانی را تحت فشار قرار دهد و لذا پیش از اینکه موضوع دوباره به نقطه بحرانی خود نزدیک شود، لازم است نهایت تلاش انجام شود تا مذاکرات با حفظ منافع ملی کشور به نقطه مطلوب خود برسد.


وی تصریح کرد: پس از اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی پیش نویس جدید مدنظر خود را مطرح کرد، غربی ها برخورد منتقدانه ای با آن داشتند. اما پس از آن، نوع مواجهه ایران با برخورد غربی ها عاقلانه بود، چرا که رئیس تیم مذاکره کننده ایران ضمن تاکید بر رویکردی منعطف عنوان کرد که ایران حاضر است در مورد تک تک موارد مورد اختلاف با پیش نویس وین 6 بحث و مذاکره کند.



ذبیحی افزود: آنچه این فضای حیاتی را فراهم کرد تا مذاکرات در خصوص بررسی اختلافات میان پیش نویس وین 6 با پیش نویس جدید ایران ادامه یابد، توافقی بود که میان ایران و آژانس منعقد شد و باعث شد کشورهای طرف مذاکره کننده با ایران بار دیگر رویکرد صبورانه و معقولانه تری را در پیش بگیرند.


این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به هرحال غرب باید این توجه را داشته باشد که کشور ناقض برجام آمریکا بوده است و لذا منطقی آن است که با رویکرد صبورانه تری با موضوع برخورد نماید تا سایر دغدغه های باقی مانده نیز برطرف شود و برجام به نقطه عقلانی و منطقی خود برگردد.



ذبیحی در پایان تصریح کرد: در نهایت انتظار این است که طرفین با تداوم رویکرد منطقی و منعطف زمینه احیای برجام را طی هفته های آتی فراهم آورند، چون با توجه به مجموعه منافع متقابلی که احیای برجام برای همه شرکای فعلی و سابق آن خواهد داشت، همچنان امید قابل توجهی برای حصول توافق در مدت باقی مانده وجود دارد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: رضا ذبیحی مذاکرات برجام تیم مذاکره کننده ایرانی تیم مذاکره کننده ایران ایران و آژانس پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۸۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • استان فارس ظرفیت‌های قابل توجهی در ایجاد زنجیره‌های ارزش دارد
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان