Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۶۹ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۱ هزار و ۱۲۴ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۹ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۱۹ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۸۲ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۵۴ هزار و ۵۵ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۳ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۴۵۶ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۱۱ هزار و ۵۱۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز تزریق دوز سوم به افراد بالای ۱۸ سال

وزیر بهداشت: ۳ دوز واکسن زده‌ها در برابر امیکرون ایمنی بیشتری دارند

***

حذف ارز 4200 و افزایش رقم یارانه‌ها

به گزارش ایلنا، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام کرد: ما در سند بودجه یارانه‌ها را برای سال آینده دو برابر کردیم، جناب آقای رئیس‌جمهور تاکید داشتند که همین ۳ ماه هم همین کار را بکنیم ان‌شاالله مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد که ما همین سه ماه هم یارانه‌ها را دو برابر کنیم.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم اگر این قانون خوب اجرا شود، هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهد داشت، این مساله از دی ماه باید اجرا شود، به مسئولان اجرایی هم گفته شده است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته مشکلی پیش آمد که اجرای این مساله از آذرماه به دی ماه افتاد و آن بن کارتی است که بخشی از یارانه به صورت کالا به مردم داده می‌شود و آن آماده نشد وگرنه باید زودتر اجرا می‌شد، الان از مسئولان اجرایی خواسته شده کار بودجه از سال آینده در این سه ماه آغاز شود.

همشهری نوشت: «دولت عزم خود را جزم کرده تا دست به یک جراحی بزرگ بزند و به دوران حیات 3 ساله سیاست ارز 4200تومانی پایان دهد؛ اقدامی که پیش از این با تقدیم یک لایحه دوفوریتی به مجلس نتیجه نداد چرا که نمایندگان به فوریت لایحه پیشنهادی دولت رأی ندادند و حالا تصمیم پاستورنشینان این است که از اختیارات قانونی خود برای افزایش یارانه نقدی 6دهک از زمستان امسال استفاده کنند.

...خبرها حکایت از آن دارد که مبلغ 126هزار تومان به یارانه نقدی 35میلیون نفر در دهک‌های پایین و 90هزار تومان به یارانه نقدی 25میلیون نفر متوسط جامعه افزوده خواهد شد. قرار است این یارانه نقدی پیش از توقف اختصاص ارز با نرخ ترجیحی به کالاهای اساسی به‌حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز شود. البته این کار به‌صورت موقتی خواهد بود چرا که قرار است یکی از بانک‌های عامل احتمالا بانک ملی ایران یک کارت ویژه خرید کالاهای اساسی با قیمت‌های مصوب را آماده کند تا در اختیار خانوارهای مشمول قرار گیرد.»

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با مهر با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی گفت: قبلاً به اتحادیه مرغ تخم گذار عنوان شده بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات این اقلام در دی ماه حذف می‌شود که با توجه به خالی بودن دست دولت و نداشتن ارز به احتمال قوی این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در تعیین قیمت محصولات پروتئینی بحث عرضه و تقاضا نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند ضمن اینکه در تابستان امسال وزارت جهاد کشاورزی از تشکل‌های تولیدی درخواست کرد قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ را با ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند که ما نیز این کار را انجام دادیم و براین اساس اگر ارز ترجیحی از روی نهاده‌های دامی حذف شود قیمت هر شانه تخم مرغ به ۱۱۰ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد.

نبی پور گفت: آن زمان قرار بود به دهک‌های یک تا سه ۱۰۰ هزار تومان و چهار تا هفت ۵۰ هزار تومان یارانه داده شود که الان این ارقام به ترتیب به ۱۲۰ و ۹۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاقی است که باید رخ دهد و چاره‌ای جز این کار وجود ندارد، افزود: دولت باید به صورت تدریجی این کار را انجام دهد و به قدرت خرید مردم توجه کند در حال حاضر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و به راحتی قادر به تأمین اقلام مورد نیاز خود نیستند.

***

 واکنش سخنگوی شورای نگهبان به نامه لاریجانی

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت و گو با ایرنا درباره اظهارات علی لاریجانی گفت: پرونده ایشان مثل سایر افراد در یک فرآیند قانونی در شورای نگهبان بررسی شده است و برای رسیدگی به صلاحیت ایشان مطالب موجود در پرونده که بخشی نیز به بیرون منعکس شده، مورد به مورد در جلسات شورا مطرح و پس از انجام مباحث متعدد و بیان نظرات مخالف و موافق رای گیری به صورت مخفی انجام شده است. البته نسبت به برخی مطالب هم که به بیرون منعکس شده نه شورای نگهبان مسبب آن بود و نه راضی به آن.

وی اضافه کرد: جمع بندی اعضای شورا با توجه به محتوای پرونده و گزارش‌های متعدد بر احراز صلاحیت نبود که نتیجه هم اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همان گونه که بارها گفته شده در انتخابات ریاست‌جمهوری بحث رد صلاحیت مطرح نیست و شرایط مذکور در اصل ۱۱۵ قانون اساسی باید احراز شود. شورای نگهبان یک جمع تخصصی است و هر یک از اعضای آن بر اساس تشخیص خود عمل می‌کنند و ورود سیاسی به موضوعات ندارند. ملاک نیز نظر اکثریت اعضا است.

طحان نظیف اضافه کرد: البته اینکه نامه شخصی و محرمانه شورا توسط یک فرد خارج نشین منتشر شود، جای بررسی دارد اما به هر حال انتخابات تمام شده و بازی با آرامش مردم و فضاسازی رسانه ای صحیح نیست هر چند ما در شورای نگهبان گوش شنوا داریم و مطالب هر کسی را که نقد داشته باشد می‌شنویم.

وی گفت: نقد و انتقاد حق افراد است و ما در این باره کسی را منع نمی‌کنیم و همان طور که بارها گفته شده اگر اشکالی باشد، اصلاح می‌کنیم ولی اینکه عده‌ای بخواهند اعتبار یک نهاد قانونی را زیر سوال ببرند و جایگاه آن را مخدوش کنند، راه به جایی نخواهند برد.

طحان نظیف اظهار کرد: انتخابات ۶ ماه است که تمام شده و شورای نگهبان مشغول بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین شرع و قانون اساسی و رسیدگی به استعلامات دیوان عدالت اداری است و  برخی حاشیه‌سازی‌ها بر فعالیت‌های تخصصی شورای نگهبان اثر نخواهد گذاشت.

***

تناقض‌های مجلس درباره طرح صیانت

فرهیختگان نوشت: «سوای ناامیدی از مجلس و مرکز پژوهش‌ها و اساسا اعمال تغییرات در طرح صیانت یا همان حمایت از حقوق کاربران و... یک بی‌اعتمادی حسابی هم ما هم منتقدان و هم مردم را آزار می‌دهد و آن تناقض‌ها و سیاست یک بام و دو هوای مجلسی‌هاست. همین الان از فضای نخبگانی و تخصصی که فاصله بگیریم، از مردم کوچه و بازار که درباره طرح صیانت و چیستی‌اش بپرسیم، اصلی‌ترین حرف و کلیدواژه تمام توصیفات آنها، مسدودسازی یا همان فیلترینگ است.

مساله‌ای که از همان ابتدای انتشار طرح وجود داشت، انکار شد اما وجود داشت و همچنان هم وجود دارد. منتها نه نمایندگان و نه طراحان، راست و حسینی زیربار آن نرفتند و مدام می‌گفتند که خبری از فیلترینگ نیست.

تا اینکه بالاخره دم خروس بیرون زد. رضا تقی‌پور از نمایندگان مجلس و رئیس همین کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که بارها و بارها در رسانه‌های مختلف اصل فیلترینگ را رد می‌کرد و منکر می‌شد، طی ادعایی جدید و به‌عنوان یک خبر خوش اعلام کرد که موضوع مربوط به فیلترینگ از طرح حذف شده است! عجب! خب اگر خبری از فیلترینگ و صحبتی از مسدودسازی در طرح صیانت نبود، اینکه الان این مساله از آن حذف شده چه موضوعیتی دارد؟

غرض اینکه چنین مواجهاتی که از سوی نمایندگان مجلس در جریان همین طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی مجازی به کرات دیده و شنیده شده، اعتماد بین مردم و نمایندگان را از بین برده و اصلا به فرض وجود تغییرات اساسی هم خوش‌بینی نسبت به آینده وجود ندارد و این یعنی کار مجلس، مدام در مسیر سخت‌تر شدن است.»

***

هشدار معنادار سردار رشید

یک مقام مطلع نظامی به «نورنیوز» گفت: سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) در جمع فرماندهان ارشد سپاه در رزمایش پیامبر اعظم۱۷ گفته است: هرگونه تهدید مراکز هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی از سوی رژیم صهیونیستی بدون چراغ سبز و حمایت آمریکا امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به حضور فعال ایران در مذاکرات وین و تعامل جدی با جامعه بین‌المللی افزوده است: در صورتی که تهدیداتی از این دست جنبه عملی به خود بگیرد، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبورو مبداء تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.

***

نتایج یک نظرسنجی درباره عملکرد اژه‌ای و رئیسی

براساس نتایج یک نظرسنجی که توسط موسسه ایسپا انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد، «آیا می‌دانید درحال حاضر رئیس قوه قضائیه کیست؟» براساس نتایج به دست آمده، ۳۸.۴ درصد از پاسخگویان می‌دانند رییس قوه قضاییه کیست و اسم ایشان (آقای محسنی اژه‌ای) را به درستی ذکر کرده‌اند. در مقابل ۶۱.۶ درصد پاسخگویان نام رییس قوه قضاییه را نمی‌دانند.

 از افراد نمونه که از نام آقای محسنی اژه‌ای اطلاع داشتند پرسیده شد «آقای محسنی اژه‌ای چند ماه پیش به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده است. شما عملکرد ایشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟»

از بین کسانی که می‌دانند رئیس قوه قضائیه کیست، ۳۷.۷ درصد عملکرد ایشان را خوب، ۱۹.۹ درصد متوسط و ۱۵.۵ درصد ضعیف ارزیابی کرده‌اند. ۲۶.۹ درصد نیز به این سوال پاسخ ندادند یا گزینه نمی‌دانم را انتخاب کردند. 

از پاسخگویان پرسید شد«آیا سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را به عنوان رئیس جمهور تأیید می‌کنید یا خیر؟» طبق نتایج، ۶۶.۷ درصد مردم سیاست‌ها و اقدامات آقای رئیسی را تأیید می‌کنند و در مقابل ۲۱.۷ درصد گفته‌اند تأیید نمی‌کنند. ۱۱.۷ درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

***

پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودرو در کیش و قشم

به گزارش تسنیم، طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها که از دو سه سال پیش به‌طور جد از سوی کارشناسان و مراکز پژوهشی مطرح شده است، و در دولت قبل هم تا آستانه اجرا پیش رفت، ولی عملی نشد؛ بار دیگر در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

در همین راستا پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها در دو منطقه آزاد قشم و کیش در دولت مطرح شده است تا در صورت اجرای موفق در خصوص گسترش این طرح تصمیم‌گیری شود.

بر اساس نظر اکثر کارشناسان حوزه اقتصاد و انرژی، با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور خودرو ندارند و بر همین اساس از یارانه بنزین ارزان بی‌بهره هستند، اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها به عدالت نزدیک‌تر هست.

***

توضیحات جدید اژه‌ای درباره گسترش مجازات های جایگزین حبس

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به ایده اخیر قوه قضاییه در راستای صدور احکام جایگزین حبس با محوریت خدمات اجتماع محور و عام المنفعه گفت: در حال سنجش راهکار‌هایی هستیم که به موجب آن برخی از محکومین به جای رفتن به زندان و انتظار برای عفو و آزادی مشروط،  از ابتدا یا در اثنای تحمل محکومیت، مشمول مجازات جایگزین حبس شوند و از هنر، مهارت و توان مالی ان‌ها در راستای نفع اجتماعی بهره گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ایده‌ای که در جریان سفر به استان گلستان برای نمونه در رابطه با لایروبی خلیج گرگان با استفاده از ظرفیت و استعداد مالی و فکری محکومین به حبس مطرح شد، گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه و معاونت حقوقی ابعاد مختلف و همه جانبه ایده بهره‌گیری از ظرفیت‌های مالی و فکری محکومین به حبس در راستای ارائه خدمات اجتماعی و عام المنفعه را سنجش و ارزیابی کنند.

رئیس عدلیه اضافه کرد: در گذشته و قبل از رسانه‌ای شدن این ایده با نمایندگان مجلس هم موضوع مطرح شد که با استقبال تعدادی از نمایندگان مواجه گشت و اعلام شد اگر نیاز به لایحه وجود دارد ارائه شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه قانون کاهش مجازات حبس تعزیری را یکی از اقدامات ارزنده دستگاه قضایی در راستای توسعه مقولاتی نظیر حبس‌زدایی و اعمال مجازات جایگزین حبس دانست و گفت: برای توسعه و بسط اعمال مجازات جایگزین حبس با ماهیت خدمات اجتماع محور و عام‌المنفعه و بهره‌گیری از خدمات احتمالی محکومینی که زندان رفتن آن‌ها چندان عایدی و دستاوردی ندارد، لازم است در مواردی قانون جدید وضع شود و در سایر موارد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود و تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌هایی، بر مقوله مورد اشاره اهتمام ورزید.   

رئیس عدلیه با بیان اینکه طبیعتاً برخی مجرمین و محکومین بواسطه آسیبی که از ناحیه آن‌ها به امنیت و عِرض و مال مردم وارد می‌شود نباید مشمول مجازات جایگزین حبس شوند و از تأسیسات ارفاقی قانونی بهره‌مند گردند، گفت: وقتی قانونگذار با واقعیت‌های موجود در جامعه مواجه می‌شود بر قانون سابق استثنائات و الحاقاتی می‌افزاید که نمونه این امر اقدام قانونگذار در استثناء کردن جرائم اقتصادی از مقوله تعلیق مجازات در سال ۹۲ و به مدت کوتاه مجددا افزودن الحاقیه بر آن استثناء در سال ۹۹ است.    

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: سخنگوی شورای نگهبان مجازات جایگزین حبس رئیس قوه قضائیه محسنی اژه ای یارانه نقدی قوه قضاییه هزار تومان رئیس جمهور طرح صیانت یارانه ها ارز ۴۲۰۰ مطرح شد بر اساس حذف ارز ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۵۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: لایحه دو فورویتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • نامه محمدباقر قالیباف به رئیسی +جزئیات
  • در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیسی، رئیس هیات امنا حضور داشت!
  • توجیه روزنامه دولت: در جلسه اهدای مدرک افتخاری به رئیس جمهور ، رئیس هیات امنا حضور داشت!