Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:20:34 GMT

پلاسکویی دیگر بیخ گوش جمعه بازار یاسوج

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۲۱۵

پلاسکویی دیگر بیخ گوش جمعه بازار یاسوج

به گزارش ایرنا، بازار حراج گرم گرم است، همه جنس می خرند و می برند و آرامشی پر تلاطم بر بازار حاکم است.هر چه بخواهی در این بازار پیدا می شود و فقیر و غنی نمی شناسد و آنقدر تنوع محصولات بالاست که دوست داری برای یک بار هم که شده در آن قدم بزنی و خرید کنی.

نامش جمعه بازار است اما برخلاف اسمش این بازار مختص روزهای جمعه نیست و در طول هفته بازار خرید و فروش در آن داغ داغ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال های گذشته بارها رسانه ها و مسئولان نسبت به ناایمن بودن این بازار و خطرات امنیتی آن که همچون بمب ساعتی خطرناک خواهد بود، هشدار داده اند اما تاکنون هیچ هشداری مانع بسته شدن غرفه های این بازار و یا ساماندهی اصولی آن نشده است.

با بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان همه غرفه های فعال جمعه بازار در این شهر غیر استاندارد و غیر ایمن است. کسی در این شلوغی به حادثه فکر نمی کند اما حادثه هیچگاه خبر نمی دهد. تاکنون بیش از یکصد اخطار ایمنی از سوی شهرداری به جمعه بازار یاسوج داده شده است ولی کسی گوشش بدهکار نیست. 

بیش از ۱۵ سال است‌ ساماندهی جمعه بازار یاسوج در خم وعده ها مانده و کوچکترین کاری برای تامین امنیت جانی کاسبان این بازار از سوی دستگاههای متولی صورت نگرفته است.

یازدهم مهرماه سال ۹۷ جمعه بازار یاسوج آتش گرفت و آتش سوزی آن ساعتی بعد با تلاش آتش نشانان و عملکرد به موقع آنها مهار شد.این حادثه گرچه تلفات جانی نداشت اما موجب بروز خسارات مالی به میزان ۱۵ میلیارد ریال شد. 

شهردار : فعالیت غرفه داران جمعه بازار یاسوج را به صلاح نمی دانم

آنگونه که شهردار یاسوج می گوید: جمعه بازار یاسوج از جمله کانون‌های حادثه خیزی است که احتمال وقوع هر حادثه‌ای در آن وجود دارد.

نستهن مقدم افزود : وجود تعداد زیادی غرفه‌های پارچه فروشی، لباس و فرش در این مکان خطر وقوع آتش سوزی را افزایش می‌دهد.

شهردار یاسوج اضافه کرد: حتی یک لحظه ماندن و فعالیت غرفه داران در جمعه بازار یا بازار روز یاسوج را به صلاح نمی دانم و تاکید جدی دارم که هرچه زودتر به این مساله خاتمه داده شود. 

 مقدم افزود: غرفه های جدید باید بدور از هرگونه واسطه گری و مافیایی به کسانی واگذار شوند که حق دار هستند و  و هم اکنون مشغول کسب و کار در غرفه های فعلی می باشند.

وی اضافه کرد: خطرات بالقوه و بالفعل جمعه بازار یاسوج به عنوان مکانی ناایمن و غیراصولی بارها از سوی شهرداری یاسوج تذکر داده شده است.

نماینده اصناف : نگرانی صنوف جامعه بازار یاسوج از جابجایی 

به گفته متولیان امر هم اینک مجموعه بازارچه سنتی توسط فرد سرمایه گذاری در یاسوج در دست اجراست و قرار بود با تکمیل آن جمعه بازار یاسوج به آن مکان انتقال یابد.

جابه جایی جمعه بازار یاسوج سال های پیش در شورای شهر به تصویب رسید اما کاسبان جمعه بازار یاسوج توان مالی مناسبی برای عزیمت به مکان جدید دیگری ندارند زیرا که عمده فروشندگان در این بازار قشر متوسط و رو به پایین جامعه از لحاظ اقتصادی هستند.

کاسبان جمعه بازار یاسوج دل نگرانند و نمی خواهند جابه جا شوند و از مسئولان خواسته اند همین مکان فعلی را برایشان ایمن و ساماندهی کنند. 

نماینده اصناف جمعه بازار یاسوج در این ارتباط گفت : اصناف جمعه بازار یاسوج بیش از ۱۵ سال است که در این مکان مشغول به کار و فعالیت هستند.

محسن تیربند افزود: ساماندهی جمعه بازار یاسوج علاوه بر دغدغه مسئولان دغدغه ما کسبه نیز است، و در یک نشست در زمان معاونت عمرانی استانداری سابق قرار بر ساماندهی مکان فعلی بود.

تیربند بیان کرد: این موضوع مورد موافقت متولیان و اصناف جمعه بازار یاسوج قرار گرفت و مصوب شد ولی بعد از مدتی ورق برگشت و اتفاقات دیگری افتاد.

نماینده کسبه جمعه بازار یاسوج بیان کرد: قریب به ۹۸۰ کسبه در این بازار مشغول به فعالیت هستند و هم‌اکنون در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برند.

تیربند گفت: این تعداد صنف درجمعه بازار یاسوج دارای شناسنامه و پروانه کار از طرف شهرداری هستند و عوارض پرداخت می‌کنند.

فرماندار : عزم برای جابجایی جمعه بازار یاسوج جدی است

فرماندار شهرستان بویراحمد نیز گفت: بنا به شرایط خطرآفرین جایگاه جمعه بازار، عزم برای انتقال، جدی است و در این خصوص جلسات متعدد کارگروه ها برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شده است و شورای تامین شهرستان هم بر تسریع در انتقال تاکید جدی دارد.

مجید احمدی افزود: در این کارگروه ها همه موانع و مشکلات در انتقال به جایگاه جدید بررسی و ارزیابی لازم انجام گرفته و در این خصوص دستورالعمل های فوری و جدی جهت رفع هرگونه موانعی اتخاذ شده است. 

وی ابراز داشت: نگاه و هدف ما به جمعه بازار، منفعت عمومی، امنیت شغلی، امنیت جان و مال و سرمایه گذاران، سلامت کسب و کار در محیطی برخوردار از استاندارهای لازم جهت ارائه خدمت به مشتریان و شهروندان است.

احمدی قول مساعد داده تا در اولین فرصت نسبت به تعیین تکلیف این وضعیت و خواسته اهالی جمعه‌بازار اقدامات لازم را داشته باشد.

نماینده مجلس: جمعه بازار یاسوج از بلاتکلیفی کنونی خارج شود

 نماینده مردم، بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبه به حق و قانونی کسبه جمعه بازار یاسوج در ساماندهی آن دیده خواهد شد.

مهدی روشنفکر ابراز داشت: باید موارد قانونی دیده شده برای ساماندهی بازار اجرایی شوند و مصوبات شورای تامین جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: در این بازار حدود هزار نفر مشغول به کارند و باید فکری اساسی برای حفظ اشتغال این تعداد افراد شود.

روشنفکر تاکید کرد: همه می دانند که ایجاد اشتغال برای یکهزارنفر توسط دولت چقدر زمان می برد پس نباید اشتغال موجود در این بازارنادیده گرفته شود .

وی عنوان کرد: مسائل ایمنی و خواسته های به حق این کسبه ها باید در نظر گرفته شود و تصمیمات معقول در رابطه با ساماندهی این مکان انجام گیرد.

معاون استاندار : ابراز نگرانی از ناایمنی جمعه بازار یاسوج 

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه وبویراحمد شرایط امنیتی جمعه بازار یاسوج را نامناسب و نگران کننده خواند و خواستار تسریع در انتقال این بازار به مکانی مطلوب شد.

سیدجواد هاشمی اظهار داشت: در این بازار نزدیک به ۹۸۰ غرفه فعالیت دارند و هر لحظه امکان ایجاد خطر جانی و مالی برای صاحبان و مشتریان در این بازار دور از انتطار نبوده و یک لحظه ماندن در این مکان را جایز نمی دانم.

وی افزود: به دلیل عدم دسترسی و نامناسب بودن مکان، هرگونه اتفاق در این بازار قابل کنترل نیست و در این بازار با سازه های غیراستاندارد هرگونه اتفاق منجر به بحران می شود.

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به دنبال جایگاه امن و شغل پایدار هستیم، جایگاه جدیدی برای کسبه و صنوف و انتقال به این بازار مهیا شده و آمادگی کامل برای جابجایی در این مکان فراهم است.

هاشمی ادامه داد: انتقال مالکیت و یا اجاره غرفه ها در مکان جدید وجود دارد و در این خصوص تصمیمات لازم برای جلوگیری از هرگونه واسطه گری گرفته شده است. 

هاشمی تصریح کرد: خود غرفه داران بازار روز و یا جمعه بازار یاسوج از شرایط و وضعیت موجود این مکان و از ناامنی و نداشتن زمینه برای هرگونه ارائه خدمات ناراضی هستند.

وی تاکید کرد: با وجود برگزاری نشست‌ها و جلسات متعدد، انتقال جمعه بازار نزدیک به یک دهه است که مطرح بوده و هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می برد. 

هاشمی گفت: عزم بر انتقال است و تصمیمات جدی بوده و در این بین به همکاری  متولیان امر و به خصوص خود غرفه داران نیاز است تا در جابجایی جمعه بازار یاسوج تسریع به عمل آورده شود.

جمعه بازار یاسوج در مکانی بعد از میدان جهاد به مساحت ۱۷ هزار مترمربع و اغلب غرفه های ۱۲ متری به صورت امتیازی به متقاضیان واگذار شده و هم اکنون بیش از ۹۸۰ غرفه  و ۴۸۰ صنف در آن مشغول به فعالیت بوده و امرار معاش حدود ۶ هزار نفر را فراهم کرده است.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد اشتغال زایی یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد اشتغال زایی یاسوج کهگیلویه و بویراحمد اشتغال زایی یاسوج جمعه بازار یاسوج بازار یاسوج جمعه بازار جمعه بازار غرفه داران غرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز

هادی عیدی پور با اعلام وقوع این حادثه در خیابان حضرتی و سرایت آتش به طبقه فوقانی انبار مجاور آن عنوان کرد: این واقعه ساعت ۱۸:۵۹ دقیقه به مرکز ۱۲۵ اعلام شد و بلا فاصله پس از دریافت گزارش، ۹ ایستگاه آتشنشانی به محل اعزام شدند.

او با بیان اینکه ۳۲ آتش‌نشان به همراه ۱۲ دستگاه خودرو در این عملیات حضور داشتند، خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان پس از تخلیه منازل و تصرفات مجاور و انتقال افراد به مکان امن اقدام به اطفاء آتش کرده و از سرایت آن به سایر مکان‌های مجاور و خسارات بیشتر پیشگیری کردند.

به گفته رییس سازمان آتش‌نشانی شیراز خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت و علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی میباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • مصدومیت ۱۷۴ نفر در تصادفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۰۰۰کیلوگرم چوب قاچاق از یک کامیون در یاسوج کشف شد
  • اردوی آماده سازی تیم ملی هاکی امید جوانان در یاسوج
  • رصد و پایش بازار لاستیک خودرو در یاسوج
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم در یاسوج
  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز
  • تجلیل مسئولان از مقام شامخ معلم در کلاسهای درس
  • دیدافقی درشهر یاسوج تا۱۰۰متر کاهش یافت/هشدار قرمز بارشهابرای فردا
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد