Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سید «مصطفی نچواک» روز سه‌شنبه به ایرنا افزود: این افراد کمتر از افراد عادی جامعه دچار چاقی، دیابت و برخی سرطان ها می شوند اما افراد گیاه خوار باید از نظر رژیم مواد غذایی مواظب جذب یک سری مواد مغذی و ویتامین ها در بدن خود باشند که دچار مشکل نشوند.

وی اضافه کرد: مطالعات علمی نشان دهنده این است که میزان دریافت ویتامین ها و مواد مغذی در افرادی که گیاه خوار هستند کمتر از افراد عادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از این مواد پروتئین و ویتامین B۱۲ است که کمبود پروتئین می تواند مشکلات جدی برای عملکرد سلول‌ها ایجاد کند و کمبود ویتامین B۱۲ نیز می تواند عوارض خطرناک و حتی مرگ آوری را برای انسان به همراه داشته باشد.

 وی افزود: کمبود کلسیم، ویتامین D، ماده مغذی روی، اسیدهای چرب امگا ۳ و نیز آهن در افراد گیاه خوار بسیار شایع است.

نچواک عنوان کرد: کمبود آهن در خانم های گیاه خوار قبل از دوران یائسگی موجب شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن می شود، بنابراین بایستی رژیم گیاه خواری حتما تحت نظر پزشک و با کنترل ویتامین ها و مواد مغذی بدن صورت گیرد تا در صورت کمبود هر یک از آنها توسط پزشک مصرف مکمل تجویز شود.

 وی تصریح کرد: رژیم گیاه خواری خوب است اما بهترین نیست، ما در مقابل گیاه خواری رژیم های غذایی داریم که اگر اصول و توصیه های آن رعایت شود سودمندی های بیشتری را نسبت به رژیم غذایی گیاه خواری عاید بدن انسان می کند.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: ما باید در مصرف مواد غذایی تابع ۲ اصل باشیم که یکی اصل تعادل و دیگری اصل کفایت یعنی کافی بودن است.

وی گفت: ما می توانیم از تمام پنج گروه ماده غذایی بخوریم اما فقط به میزانی که مورد نیاز بدن است به عنوان مثال در هفته فقط ۲ بار گوشت قرمز بخوریم، اما چهار بار از گوشت سفید مانند مرغ و ماهی در کنار آن استفاده کنیم یا اینکه از لبنیات، میوه و سبزیجات، پروتئین، نان و غلات به طور متعادل استفاده کنیم اما تحقیقات و بررسی ها در کنار آن توصیه به کم خوردن کرده اند.

نچواک افزود: گیاه خواری انواع و اقسام گوناگونی دارد، اولین نوع گیاه خواری این است که فرد هیچ نوع محصولی را که منشأ حیوانی داشته باشد استفاده نمی کند و صرفاً از محصولات و موادغذایی گیاهی مصرف می کند.

وی اضافه کرد: نوع دیگر که لاکتووجترین نام دارد فرد علاوه بر موادغذایی گیاهی از لبنیات هم استفاده می کند.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: گروه دیگری از گیاه خواران «اوو وجترین» هستند که علاوه بر گیاه خواری از تخم مرغ نیز استفاده می کنند و  گروه بعدی که لاکتواوو وجترین هستند علاوه بر مصرف گیاه از تخم مرغ و لبنیات نیز استفاده می کنند.

وی گفت: گروهی دیگر از گیاه خواران نیز علاوه بر مصرف محصولات گیاهی از فرآورده های پروتئینی دریایی مثل ماهی نیز استفاده می کنند.

نچواک یادآور شد: در میان انواع و اقسام گیاه خواری نوعی از گیاه خواری به نام شبه گیاه خواری وجود دارد که از نظر ما بهترین نوع گیاه خواری است که در آن افراد علاوه بر مصرف گیاه به عنوان پایه اساسی رژیم غذایی و نیز مصرف تخم مرغ و لبنیات مقدار کمی هم گوشت مصرف می کنند.

وی تصریح کرد: پرخوری یکی از آفت های بزرگ بدن انسان است و می تواند عوارض سویی را برای انسان به همراه داشته باشد.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بنابراین ما از بین انواع رژیم های غذایی گیاه خواری شبه گیاهخواری را بیشتر می پسندیم که در آنها مصرف تخم مرغ و لبنیات و مقدار کمی گوشت نیز وجود دارد زیرا ما باید مراقب دریافت انواع ویتامین ها و مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا ۳ باشیم.

وی در پایان افزود: با رعایت یک سری اصول می توانیم یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم که خیلی بهتر از رژیم غذایی گیاه خواری برای بدن ما باشد.

به گزارش ایرنا، گیاه خوار بودن برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برای بعضی از افراد، این کلمه ممکن است به سادگی یک رژیم باشد، راهی که باعث بهبود سلامتی و تندرستی می شود.

برای افراد دیگر، گیاه خواری اعتقاد عمیق تری به رابطه اخلاقی بین انسان و سایر حیوانات اشاره دارد، اعتقادی که آن ها را وادار می کند گوشت و سایر محصولات حاصل از ذبح حیوانات را مصرف نکنند.

همچنین گیاه خواری می تواند بخشی از هویت اجتماعی و جامعه یک فرد و یا امری کاملا خصوصی و شخصی باشد. به طور خلاصه، به همان اندازه که گیاه خواران مختلفی وجود دارد، گیاه خواری نیز معانی متفاوتی دارد.

برچسب‌ها گوشت قرمز ماهی کلسیم گوشت مرغ کرمانشاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گوشت قرمز ماهی کلسیم گوشت قرمز ماهی کلسیم گوشت مرغ کرمانشاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دیابت غذایی گیاه رژیم غذایی گیاه خواری ویتامین ها گیاه خوار مواد مغذی تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟

آفتاب‌‌نیوز :

مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌کند که میوه‌ها را در یک رژیم غذایی متعادل بگنجانند. با این حال، برخی از محصولات میوه مانند آب میوه‌ها و میوه‌های خشک دارای محتوای قند بالایی هستند. اجتناب از این میوه‌ها می‌تواند به کاهش خطر افزایش قندخون کمک کند.

ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری در بسیاری از میوه‌ها می‌توانند به بهبود سلامت کمک کنند و خوردن میوه‌ها و سبزیجات ممکن است فرد را کمتر در معرض خطر کمتر ابتلاء به بیماری قلبی و سرطان قرار دهد.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که خوردن میوه می‌تواند به پیشگیری از دیابت کمک کند. با این حال، مهم است که از محتوای غذایی کامل میوه‌ها آگاه باشید و رژیم غذایی را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

میزان قند موجود در همه میوه‌ها یکسان نیست و برخی از آن‌ها به طور قابل‌توجهی محتوای قند بیشتری نسبت به بقیه دارند.

میوه‌های پُر قند

هندوانه

موز بیش از حد رسیده

آناناس

خوردن این میوه‌ها برای افراد دیابتی هنوز بی خطر است و نیازی به حذف آن‌ها از رژیم غذایی نیست. با این حال، مهم است که از محتوای قند آن‌ها آگاه باشید و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

در حالی که این میوه‌ها سرشار از کربوهیدرات هستند، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی نیز هستند. اولویت دادن به میوه‌ها به عنوان منبع کربوهیدرات می‌تواند به شکل بخشی جدایی ناپذیر از یک رژیم غذایی مناسب دیابت کمک کند.

منبع معتبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می‌کند که نوشیدن آب میوه در طول وعده غذایی یا به تنهایی به سرعت سطح قند خون فرد را افزایش می‌دهد.

برخلاف خوردن میوه‌های تازه که حاوی فیبر هستند، آب میوه منبع غلیظی از قند است که می‌تواند به سرعت قند خون فرد را افزایش دهد.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف میوه‌های تازه خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش می‌دهد. محققان همچنین دریافتند افراد مبتلا به دیابت که به طور منظم میوه‌های تازه می‌خورند کمتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

افراد همچنین می‌توانند میوه‌های خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانند، البته به شرطی که با شکر اضافه خشک نشده باشند.

ترکیب میوه‌های خشک با آجیل نیز می‌تواند به مدیریت قند خون کمک کند. آجیل سرشار از چربی، فیبر و پروتئین است. این سه ماده مغذی هضم را کند می‌کنند و می‌توانند از افزایش قند خون جلوگیری کنند.

در مطالعه‌ای محققان ارتباط مثبتی بین مصرف آجیل و میوه‌های خشک و پیشگیری از دیابت نوع ۲ پیدا کردند. با توجه به حذف آب در فرآیند خشک کردن، میوه‌های خشک از نظر حجم نسبت به میوه‌های تازه غلظت قند بسیار بالاتری دارند و انجمن دیابت آمریکا (ADA) تأیید می‌کند که خوردن میوه‌های خشک در حد متعادل می‌تواند گزینه خوبی برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

این میوه‌های خشک قند بالایی دارند

زردآلو

آناناس

کشمش

نتایج مطالعات نشان می‌دهد افراد باید به دنبال کاهش سایر کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی خود باشند و میوه‌ها را به عنوان بخشی از برنامه غذایی عادی خود قرار دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد