Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@00:19:51 GMT

طعم تلخ گرانی در بلندترین شب سال

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۲۰۳۳

طعم تلخ گرانی در بلندترین شب سال

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شب یلدا یا همان شب چله طولانی‌ترین شب سال است. ایرانیان از دیرباز بر این باور بوده اند که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند.

کمتر از چند ساعت دیگر به شب یلدا باقیمانده، شبی که با بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سپری می‌شود، اما یلدای امسال را می‌توان متفاوت از یلداهای اخیر دانست، یلدایی که طعم گرانی میوه و خشکبار در آن سنگینی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انار، هندوانه آجیل و شیرینی مهمترین نمادهای شب یلدا هستند و مردم به دنبال خرید این نشانه‌های کهن در رسوم ایران زمین هستند اما این روزها تورم به جایی رسیده که اقشار آسیب پذیر یک به یک این نمادها را حذف می‌کنند و بلند ترین شب سال را تنها با داشته‌های خود جشن می‌گیرند.

یکی از شهروندان بیجاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شب یلدا از دیر باز شب هم نشینی به خصوص با بزرگان بوده است و ما هر ساله با خریدهای شب یلدایی به دنبال بهانه‌ای بودیم تا در کنار یکدیگر این شب را پاس بداریم.

محمد عباسی افزود: اما این شب‌ها طعم گرانی به حدی تلخ است که ما توان خرید را نداریم و سعی می‌کنیم از خرید رسومات این شب بگذریم.

یکی دیگر از شهروندان بیجاری نیز گفت: متأسفانه در روزهایی که به یلدا نزدیک می‌شود شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها هستیم که این موضوع موجب نگرانی خیلی از مردم شده است.

معصومه علیخانی گفت: متأسفانه قیمت بسیاری از اقلام افزایش یافته است و آجیل به بیش از ۲۰۰ هزار تومان موز ۳۰ هزار تومان، انار ۲۵ هزار تومان و هندوانه به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است.

این شهروند بیجاری اضافه کرد: با قیمت‌هایی که در حال حاضر وجود دارد هزینه یک شب دور هم ماندن به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد و شب یلدا برای بسیاری از افراد و به خصوص قشر نیازمند به آرزوی دیرینه تبدیل شده است.

شب یلدا تنها بهانه‌ای است برای یک دقیقه بیشتر در کنار هم ماندن اما در این شب فراموش نباید بکنیم که چشم فرزندان به دست پدر است و این شب باید به گونه‌ای برگزار شود که هیچ پدر و مادرش شرمنده فرزند خود نباشد.

رسومات یلدا در دیار گروس

جشن‌های شب یلدا در میان اقوام و در مناطق مختلف ایران با تفاوت‌هایی در جزئیات همراه بوده است، در دیار کهن گروس نیز مردم با شب نشینی خانواده و یا حضور در کنار بزرگان فامیل، قصه گویی، حافظ و شاهنامه خوانی و صرف آجیل و میوه شامگاه خود را به سپیدم زیبای زمستان می‌رسانند.

از رسم‌های زیبای مردم این کهنه دیار بردن شب چله برای نو عروسان است در این رسم زیبا خانواده داماد به بهانه تبریک این شب باستانی و برای باهم بودن و افزودن به شادمانی این شب ظرف‌ها و سبدهایی را با میوه آرایی تزئین می‌کنند و با بردن شیرینی و آجیل بلند ترین شب سال را به خانواده عروس تبریک می‌گویند.

کد خبر 5380977

منبع: مهر

کلیدواژه: بیجار شب یلدا گرانی ویروس کرونا بوشهر بارش باران شب یلدا بارش برف آمار کرونا خطبه های نماز جمعه عکس استانها گرگان کرمانشاه واکسن کرونا آتش سوزی ایلام هزار تومان شب یلدا شب سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۲۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | نماهنگ فلسطین تنها نیست

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در این نماهنگ تنها گوشه هایی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و البته نمایش اقتدار نظامی و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین  را مشاهده می کنید.

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • پای حرف شما هم استانی‌ها در صدای مردم
  • آجیل فروش گران‌فروش در زنجان جریمه شد
  • آجیل فروش متخلف در زنجان جریمه شد
  • تهران صاحب بلندترین سکو بانجی‌ جامپینگ دنیا
  • ببینید | نماهنگ فلسطین تنها نیست
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟