Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:06:34 GMT

افسانه ای که در شب یلدای کرمانی‌ها معروف است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۵۰۵۶

افسانه ای که در شب یلدای کرمانی‌ها معروف است

ایسنا/کرمان پژوهشگر تاریخی گفت: در میان کرمانی‌ها افسانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه هر کس شب یلدا را تا نیمه شب بیدار نباشد از هدیه "قارون" محروم می‌ماند.

سید محمدعلی گلاب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با پیشینه شب یلدا بیان کرد: قدمت این مراسم به قبل از اسلام و سنت‌های  نیاکان ما برمی‌گردد؛ در آن زمان هنوز اعتقادات اسلامی میان ایرانیان وجود نداشت اما در اصل این مراسمات با آن‌چه در اسلام تأکید شده مانند صله رحم همخوانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با این مراسمات زندگی رنگ‌ و بوی زیباتری به خود می‌گیرد اظهار کرد: یکی از نشانه‌های شب یلدا درست کردن کرسی است و در کنار  آن  افراد پیر و جوان خانواده همه در کنار هم به گپ‌وگفت پرداخته و تفألی به دیوان حافظ می‌زنند.

گلاب‌زاده ادامه داد: در کنار تفأل به حافظ، شاهنامه‌خوانی هم یکی از سنت‌های رایج این شب است که مردانگی و جوانمردی را در بین خانواده‌ها گسترش می‌دهد.

وی با اشاره به سنت شب چله‌ای عروس و داماد توضیح داد: در این شب برای دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند مراسمی می‌گیرند که در این مراسم هدایایی برای عروس برده می‌شود.

گلاب‌زاده اضافه کرد: هر کسی در حد توانایی هدیه‌هایی می‌برد، کسانی که وضعیت خوبی داشتند شال کرمان را به عنوان هدیه می‌بردند؛ شال کرمان حتی به عنوان هدیه برای ملکه انگلیس هم برده می‌شود.

این پژوهشگر تاریخی در ادامه گفت: آن‌ دسته از افرادی که استطاعت مالی زیادی نداشتند هم سبدهایی از میوه به همراه هدایای کوچکی می‌بردند؛ در این میوه‌ها حتی میوه‌هایی از تابستان هم وجود دارد.

گلاب‌زاده در رابطه با خوراکی‌های شب یلدا گفت: میوه‌های خشک تابستانی، هندوانه و انار از جمله خوراکی‌های رایج این شب هستند.

وی با اشاره افسانه‌ای در خصوص شب یلدا توضیح داد: در میان کرمانی‌ها افسانه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه هر کس شب یلدا را تا نیمه شب بیدار نباشد از هدیه قارون محروم می‌ماند. در واقع فکر می‌کردند در این شب قارون در خانه‌شان را می‌زند، دو عدد چوب خشک به آن‌ها می‌دهد که همین دو چوب برکت و تحولی را در زندگی‌شان ایجاد می‌کند.

گلاب‌زاده خاطرنشان کرد: شب یلدا یکی از موضوعاتش این بود که در این شب کشاورزان کار یک فصلشان تمام می‌شود و آغاز یک استراحت بیست تا چهل روزه را جشن می‌گرفتند.

وی بیان کرد: در حال حاضر مهمانی‌ها خیلی بی‌روح شده و همه در فضای مجازی غرق می‌شوند. زندگی امروز مانند گل کاغذی می‌ماند؛ بی‌روح و بی‌جان و بی‌ارزش.  

گلاب‌زاده تأکید کرد: نشان دادن سنت‌های این شب به تنهایی کافی نیست و ما باید به اهداف این مراسمات و تجمعات پی‌ ببریم و آن‌ها را نشر دهیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اخبار اجتماعی کرمان گلاب زاده افسانه ای شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۵۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، آلومینیوم امروز در اراک میزبان پرسپولیس در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی است. این دیدار باتوجه به به بازی‌های سال‌های اخیر دو تیم حساسیت زیادی دارد.

پیش از مسابقه یک هوادار تیم آلومینیوم چهره مجتبی حسینی، سرمربی تیم محبوبش را با تم سبز رنگ نقاشی کرده بود و در هتل محل اقامت این تیم این نقاشی را به حسینی هدیه داد.

این نقاش همچنین تصویری به یادگار با مجتبی حسینی، سرمربی تیم آلومینیوم انداخت.

دیگر خبرها

  • تصاویر| گل و گلاب میمند
  • (ویدئو) جشن تولد ۴۱ سالگی افسانه پاکرو
  • تجمع دانشجویان کرمانی در محکوم کردن رژیم صهیونیستی
  • مرحله سوم اردوی تیم ملی کاتا بانوان از ۱۰ اردیبهشت
  • (تصاویر) جشنواره گل و گلاب‌گیری میمند
  • از کوچه‌باغ تا باغ‌کاجی | طرشت هنوز به باغ‌هایش معروف است
  • مسی به یاد مربی افسانه‌ای: چقدر زود رفتی تیتو!‏
  • هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس
  • پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی