Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:39:27 GMT

۱۳ میلیون جامانده از «زیر سقف مشترک»

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۷۳۸۲

۱۳ میلیون جامانده از «زیر سقف مشترک»

روزنامه ایران یکم دی در گزارشی به موانع ازدواج جوانان پرداخت و نوشت: سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان خبر داده است که در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم. وی که در نشست با تعدادی از مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج صحبت می‌کرد همچنین برای توسعه این مراکز خبر از رتبه‌بندی مراکز مشاوره تخصصی ازدواج استان تهران داد و از چالش‌های اجباری کردن مشاوره پیش از ازدواج گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مهدی متقی فر، در حال حاضر مشاوره پیش از ازدواج اجباری نیست و وجود مراکز مشاوره تخصصی مطمئن راهی برای این اجباری کردن است. وی همچنین از تهیه اطلس مراکز تخصصی مشاوره ازدواج نیز خبر داده است تا بر اساس این اطلس مخاطبان توسط اپلیکیشنی براحتی بتوانند از نزدیک‌ترین مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و از رتبه این مراکز مطلع شوند.

مراجعه به مشاوران پیش از ازدواج گرچه امروزه بیش از گذشته مورد توجه جوانان و خانواده‌ها قرار گرفته است اما هنوز هم تا مطلوب فاصله زیادی دارد. می‌دانیم که یک مشاور متبحر می‌تواند با سنجش زوجین در ابعاد مختلف از طریق پرسشنامه‌های کاربردی و مصاحبه چالش‌های احتمالی و میزان تفاهم طرفین در زندگی را با توجه به معیارهای فردی طرفین، شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی طرفین و تفاوت‌های اعتقادی و... بررسی کند تا با مشاوره‌های وی پایه‌های ازدواج سالم و پایدارتری ریخته شود. اما شاید یک قدم عقب‌تر از مبحث رسیدن پای جوانان به اتاق‌های مشاوره ازدواج و چالش‌های آن، موضوع اصلی موانع موجود در مسیر ازدواج برای قریب به ۱۳ میلیون جوان است.

همین‌که بدانیم قانون تسهیل ازدواج جوانان ۱۶ سال پیش تصویب و در قالب قانون به دولت ابلاغ شد اما پس از ۱۶ سال مسکوت ماندن نمایندگان مجلس در مرداد سال ۹۹ در کمیسیون فرهنگی مجلس؛ با طرح شکایت از دولت نزد قوه قضائیه؛ خواستار این شدند که این نهاد به تخلف مسئولانی که وظیفه داشتند طی این سال‌ها قانون را پیگیری کنند رسیدگی شود، نشان می‌دهد که تسهیل ازدواج جوانان کلاف پیچیده‌ای بوده و هست که همت بسیاری از نهادها و ارگان‌ها را می‌طلبد و چه بسا این قانون هم نیاز به بازنگری اساسی دارد. در این میان اما موانع و چالش‌ها چیست و آیا همه آنها به قوانین و پیگیری مسئولان بازمی‌گردد؟

احساس مثبت افراد در زیست مشترک!

محمدرضا ایمانی، مشاور خانواده و رفتارشناس، با اشاره به اینکه وجود شمار بالای افراد مجرد در کشور ناشی از دو مشکل بزرگ است، به «ایران» می‌گوید: ساختار فردی و ساختار خانوادگی دو مقوله‌ای هستند که باید به آنها پرداخته شود. پیمایش‌هایی که کمابیش از این خصوص صورت گرفته است نشان می‌دهد که در حال حاضر متأسفانه تعداد جوانانی که تمایل دارند مجرد باقی بمانند بیشتر شده و سؤال اینجاست که چه مسأله‌ای پیش آمده که نمی‌توانیم از زیست مشترک لذت ببریم؟ قطعاً زیست مشترک باید به افراد احساس بهتری نسبت به تنها بودن بدهد.

به‌گفته او، همه می‌دانیم که ازدواج با کیفیت زندگی، ارتباط مستقیمی دارد، اگر آگاهانه به سمت ازدواج پیش برویم، کیفیت زندگی‌مان بالا می‌رود و شاداب‌تر خواهیم بود، حتی در زندگی مشترک، ضریب شکست عاطفی هم کاهش پیدا می‌کند، مشکل تمایل نداشتن به ازدواج، ریشه در الگوهای تربیتی دارد. ما فرزندان خود را برای فردا به‌عنوان همسر تربیت نمی‌کنیم، بلکه به‌عنوان پدر و مادر تربیت می‌کنیم، این در حالی است که در قدم اول باید تکالیف زناشویی توأم با تعهد و صمیمیت را به آنها آموزش دهیم. خیلی از مشکلات عادی و ساده هستند و براحتی قابل حل، باید الگوهای نظام تربیتی درست شود و مسئولیت‌پذیری افراد افزایش پیدا کند.

لزوم بهره‌گیری از مشاوره‌های قبل از ازدواج

ایمانی در ادامه با بیان اینکه باید به‌دنبال کشف مشکلات و اصلاح آنها باشیم، می‌افزاید: گویی در یک بازی دو نفر ناشناس و ناشناخته وارد می‌شوند، هر چقدر آگاهی‌های آنها بالاتر رود، موفق‌تر بوده و دوام زندگی بیشتر می‌شود، در مشاوره‌های قبل از ازدواج، تست‌های روان شناسی و رفتارشناسی گرفته و تحلیل می‌شوند و افراد با موضوعات مختلف در زندگی آشنا می‌شوند و راهکار می‌گیرند. در عین حال، در قضیه ازدواج، رویکردهای خانواده و فرزندان نیز باید اصلاح شوند، تا این اتفاق نیفتد، نتیجه درستی نمی‌گیریم. احساس عدم امنیت و احساس مسئولیت دو مقوله مهمی هستند که باید از سنین کودکی به فرزندان آموزش داده شوند، این اصول باید فرهنگسازی و نهادینه شوند.

این مشاور خانواده توضیح می‌دهد: با وجود تمام مشکلاتی که به آنها اشاره شد، باید بپذیریم که فشارهای اقتصادی، بیکاری و مسئولیت‌های وسیع دولت در این حوزه‌ها قابل اغماض نیستند، اما لزوم ارائه مهارت‌های لازم به جوانان نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند در افزایش میل ازدواج در جوانان مفید باشند. قطعاً الگوهای غلطی مانند مهریه، جهیزیه و امثال آنها هم باید تغییر کرده و اصلاح شوند، در نهایت هم جوان، خانواده، دولت و جامعه چهارضلعی هستند که باید روز به روز آگاه‌تر شوند تا فرایند تشکیل خانواده بدرستی پیش برود.

ایمانی با اشاره به لزوم افزایش سواد عاطفی بیان می‌دارد: لازم است که سواد زناشویی و فرزندپروری هم در افراد افزایش پیدا کند و نگاه منفعت طلبی و خودخواهی نیز تغییر کند، آن احساسی که باید افزایش داشته باشد، صمیمت، دوست داشته شدن و دوست داشتن است، در کنار تمامی این موارد هم بهره‌مندی و استفاده از مشاوران خانواده و مشاوره‌های پیش از ازدواج و بکارگیری راهکارهای حمایتی می‌تواند در افزایش آمار ازدواج و حفظ و بقای خانواده‌ها کمک کننده و مؤثر باشد.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها توسعه اقتصادی ازدواج ساده محمدرضا ایمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادی ازدواج ساده محمدرضا ایمانی توسعه اقتصادی ازدواج ساده محمدرضا ایمانی مشاوره ازدواج پیش از ازدواج چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۷۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد

 
میثاق دست‌پاک   بیان کرد: شعار امسال هفته سلامت «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» است، علت نام‌گذاری این هفته با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت، حمایت‌طلبی و پررنگ کردن ضرورت دسترسی به خدمات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در هر نقطه از کشور که قرار داشته باشیم.

وی افزود: توجه به برابری در سلامت و حرکت به سمت رفع ناعدالتی‌های احتمالی در دریافت خدمات و پیامدهای سلامت به‌ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر یا حاشیه‌نشین باتکیه‌بر نقش بنیادین مردم در خلق، تأمین و حفظ سلامت همگانی، تقویت بهداشت و تاب‌آورتر سازی نظام سلامت جهت آمادگی روبروشدن با تهدیدات احتمالی سلامت با ابعاد و مشخصات ناشناخته از دیگر دلایل نام‌گذاری این شعار است.

رئیس مرکز بهداشت و سلامت ایرانشهر تصریح کرد: در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی خدمات گسترده‌ای مثل، شناسایی جمعیت تحت پوشش از نظر تعداد نفرات به تفکیک سن و جنس، تشکیل پرونده سلامت، شناسایی مشکلات اثرگذار بر به‌سلامت، ارائه بسته‌های خدماتی به افراد تحت پوشش، انجام واکسیناسیون روتین انجام می‌پذیرد.

وی در ادامه گفت: ارجاع شیرخوارانی که در 6ماهه اول تغذیه انحصاری با شیر مادر ندارند به مراکز مشاوره شیردهی، ارجاع مادران باردار به کلاس‌های آموزشی برای زایمان، مشاوره فردی و خانوادگی، مراقبت از بیماران در معرض خطر، ارجاع مراجعه‌کننده به پزشک در صورت نیاز و ارزیابی الگوی تغذیه به مردم شریف شهرستان در طیف‌های مختلف سنی از دیگر خدماتی است که در مراکز سلامت ارائه می‌شود.

میثاق دست‌پاک یادآور شد: تجویز مکمل‌های غذایی شامل اسیدفولیک، قرص مولتی‌ویتامین میترال یددار، مکمل یدو فولیک، قرص آهن، قطره آهن و ویتامین AD، قطره مولتی‌ویتامین و مکمل ویتامین D مطابق با دستور عمل‌های کشوری، ثبت اطلاعات پرونده سلامت در سامانه و پیگیری انجام مراقبت‌های دوره‌ای کلیه دانش‌آموزان و موارد دارای اختلال و نیازمند مراقبت ویژه از دیگر وظایف جامعه سلامت است.

وی در خصوص ارتباط سلامت خانواده و جوانی جمعیت تشریح کرد: واحد سلامت خانواده متشکل از زیر شاخه‌هایی است که به نوبه خود روی سلامت و بنیان خانواده کار می‌کنند، چرا که زمانی که هر یک از اعضای خانواده سلامت روح و روان و جسم خود را داشته باشند قطعاً باعث تشکیل خانواده سالم و ترویج تشکیل خانواده خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت اذعان کرد: برنامه‌های سلامت خانواده فرصتی برای جوان‌سازی جمعیت شد، برنامه‌های سلامت برنامه‌های متعددی هستند که در راستای توانمندسازی خانواده‌ها برای ازدواج و تحکیم نهاد خانواده و همچنین برای افزایش رضایت‌مندی زناشویی، کاهش عوارض سقط‌جنین و کاهش عوارض بارداری که موجب می‌شود ما بارداری را کمتر ببینیم و عوارض ناشی از زایمان‌ها پیگیری‌هایی انجام می‌دهد که در مجموع باعث می‌شود توانمندی خانواده‌ها در خصوص ازدواج و فرزندآوری بیشتر شود.

وی اظهار کرد: زمانی که جوانان ما فرصت مناسبی برای ازدواج داشته باشند، خانواده‌های جدید بیشتری تشکیل خواهد شد که به بهبود سواد سلامت باروری، امکان باروری ایمن کمک خواهند کرد.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: ما موارد برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم که در انتخاب خود در زمینه تعداد فرزندان و فاصله‌گذاری بینشان و جلوگیری از سقط‌های عمدی و غیرعمدی و همین‌طور در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر ۵ سال نقش به سزایی را سلامت خانواده ایفا می‌کند که باز هم به اهدافی که ما در زمینه جوانی جمعیت دنبال می‌کنیم برسیم.

وی افزود: تأخیر در ازدواج و نارضایتی از زندگی مشترک و مواردی که ذکر شد اگر وجود داشته باشد در خانواده منجر به افزایش طلاق خواهد شد و طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر را در جامعه خواهیم دید و نهاد خانواده مورد تهدید قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن کاهش نرخ ازدواج و تک‌فرزندی و شیوع بالای ناباروری است.

دست‌پاک همچنین در خصوص پزشک خانواده گفت: در حال حاضر برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی در شهرستان ایرانشهر در حال اجرا است، فقط در برنامه شهری مشکل کمبود پزشک را داریم که پیگیر حل مشکل مربوطه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور