Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-29@00:35:49 GMT

تعامل حوزه های علمیه با نهادهای علمی

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۸۷۵۸۴

تعامل حوزه های علمیه با نهادهای علمی

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه علمیه سراسر کشور در آئین افتتاحیه کتابخانه تخصصی علوم انسانی که عصر امروز در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار داشت: امام باقر (ع) بنیانگذار یک عصر حدیثی و علمی و فرهنگی بودند و اوج این شکوفایی مربوط به دوران امام صادق (ع) می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان هنگام شهادت می‌فرمایند این سرمایه و محصول بزرگ را به تو فرزندم سپردم و مراقب آن باش و امام صادق (ع) در پاسخ می‌فرمایند من این علم را شکوفا کرده و کاری می‌کنم که عالمان این علم در قله باشند.

مدیر حوزه علمیه سراسر کشور ادامه داد: خروجی این سخن همان آینده‌ای است که برای ما باقی مانده است که شامل چند هزار محدث، عالم و دانشمند می‌شود، احادیث ایشان همه قلمروهای معرفتی را پوشش داده است و حضور بسیار عالمانه و مقتدرانه در تمام قلمروها و مناظرات علمی و بنیان گذاری یک گفتمان نو و اسلامی محسوب می‌شود. همه امت از این گفتمان بهره بردند.

وی به قلمروی علوم انسانی اسلامی اشاره و تصریح کرد: در این کتابخانه هم باید داشته‌ها و هم باید کمبودها و ناداشته ها را نشان دهد. اگر به حوزه علوم انسانی اسلامی و تئوری سازی برسیم و گامی به پیش برداریم یک سلسله شرایطی وجود دارد که باید انجام شود، همچنین یک سری اقدامات در بنیان‌ها و پایه‌های علوم انسانی باید رقم بخورد که کم و بیش انجام شده اما راه درازی در پیش رو است.

تعلیم و تربیت مباحث مهم فقهی دارد که در فقه موجود نیست

اعرافی به اقتضائات و الزامات لازم برای عمق بخشی به نظام سازی و تولید علوم انسانی اسلامی اشاره و بیان کرد: نخست، حوزه فقه است. در فقه که دانش بسیار غنی و تاریخی شیعه به شمار می‌رود افتخارات ما فراوان است. آنچه که در فقه باید رقم بخورد مجموعه ای از مسائل است که می‌توان گفت فقه شیعه در بعضی جهات گیرنده و در برخی بخش‌ها فعال است. در اینجا نیز افراط و تفریط وجود دارد که برخی می‌گویند فقه شیعه پیشرو و عده ای نیز می‌گویند این فقه منفعل است در حالی که چنین افراط و تفریط‌هایی پذیرفته شده نیست.

مدیر حوزه علمیه سراسر کشور ادامه داد: در عرصه فقه نیازمند تطوراتی هستیم تطوراتی که معطوف به حوزه علوم انسانی و مباحث معرفتی دنیای امروز باشد. این تطور باید در کتاب‌های فقهی صورت بپذیرد و مسائل موجود غنی سازی شود، همچنین در همین فصول و ابواب موجود باید مسائل نو شناخته و در این کتاب‌ها گنجانده شود و دیگر اینکه در این کتاب‌ها ابواب نو پایه گذاری شود و آخر اینکه در این کتاب‌ها که شامل بیش از ۶۰ عدد می‌شود باید کتاب‌های جدید افزوده شود.

وی افزود: بخش مهم این چهار لایه باید در یک داد و ستد و تعامل با حوزه علوم انسانی و اجتماعی شکل بگیرد و رقم بخورد با این گام نزدیک می‌شویم به یک علم انسانی اسلامی که بر پایه‌های عمیق اجتماعی استوار است.

نیازمند ۲۰ قلمرو در فقه هستیم

وی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت مباحث مهم فقهی دارد که در فقه موجود نیست، بیان کرد: منابع ما غنی است. نظام تربیت اسلامی و علم تربیت اسلامی هم لازم است و هم فراتر از فقه تربیت به شمار می‌رود که خشت اول آن فقه تربیتی غنی است و باید اجتهادی تولید شود.

اعرافی با بیان اینکه در حوزه خانواده چند فقه لازم است، تصریح کرد: قریب به ۲۰ قلمرو در فقه نیازمند هستیم؛ کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما در منظومه فکری امروز باید به صورت رشته و کتاب در بیاید. ۱۵ کار جدید یا تقویت کارهایی که پایه ریزی شده باید به آن پرداخته شود تا استوارتر و قوی‌تر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه یکی از اقداماتی که دنبال می‌شود ورود در تعامل با نهادهای علمی است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله اعرافی حوزه علمیه انسانی اسلامی علوم انسانی حوزه علمیه کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۷۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز و در حاشیه رویداد روز جهانی مالکیت فکری، توافق‌نامه‌ای میان معاونت فناوری وزارت علوم و مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با موضوع گسترش همکاری و مشارکت طرفین با هدف ترویج، فرهنگسازی، برنامه ریزی و مدیریت توسعه فناوری و کمک به بهره برداری از دارایی های فکری ایجاد شده در وزارت علوم به امضا رسید.

این توافق نامه با توجه به اهمیت نشانه‌های جغرافیایی و طرح‌های صنعتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و با عنایت به ظرفیت‌های موجود در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگی دکتر سجاد محمد علی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به نمایندگی دکتر شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری منعقد شد.

تهیه اسناد سیاستی و فرایندهای اجرایی مدیریت دارایی های فکری در وزارت علوم و مجموعه های تابعه، توسعه و ترویج و ظرفیت‌سازی سرمایه‌های انسانی مدیریت زنجیره ارزش توسعه و مدیریت فناوری با تأکید بر مدیریت دارایی‌های فکری از مسیر آموزش و تامین محتوای مکتوب و چندرسانه‌ای،تدوین استراتژی مالکیت فکری برای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک ها، تسهیل در خصوص بسترسازی برای بهره برداری از دارایی های فکری، راه اندازی نشریه تخصصی مالکیت فکری، پیگیری راه اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی مالکیت فکری در حیطه های تخصصی مدیریت، اقتصاد و فناوری های نوین مالکیت فکری از زمینه های همکاری این دو نهاد به شمار می رود.

در این توافقنامه وزارت علوم متعهد به راه اندازی واحد مالکیت فکری در دانشگاه، پژوهشگاه ها و پارک ها و پیاده سازی و راهبری سامانه نان در حوزه مالکیت فکری و ایجاد ارتباطات بین سامانه با هماهنگی مرکز توسعه فناوری های راهبردی شده است. همچنین همکاری فنی در سیاستگذاری و تدوین استراتژی مالکیت فکری برای دانشگاه ها و پژوهشگاه، همکاری در جهت طراحی و پیاده سازی فرایند ساز و کار ارزش گذاری دارایی های فکری از تعهدات معاونت علمی به شمار می رود.

کد خبر 6090889 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟