Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 28 MB

به گزارش ایرنا، امروزه توسعه گلخانه ها از جمله راهکارهای رفتن به سمت و سوی کشاورزی مدرن و حفظ امنیت غذایی به شمار می رود و این سیاست در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در کشور ما که با محدودیت منابع آبی و خشکسالی روبرو است، ضرورت توسعه گلخانه ها را دوچندان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در راستای پیشبرد همین سیاست و اجرای کشاورزی کنترل شده در بخش های زراعت و باغبانی، دام و شیلات در سالیان اخیر شرکت شهرک های کشاورزی در کشور و به دنبال آن در استان های مختلف شکل گرفته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) قزوین با هدف آشنایی مردم با وظایف و فعالیت های شرکت شهرک های کشاورزی و آخرین وضعیت اجرا و احداث شهرک های گلخانه ای در این استان با "محمدرضا حسینی" مدیر شرکت شهرک های کشاورزی قزوین به گفت و گو پرداخت که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.

ایرنا: وظایف شرکت شهرک های کشاورزی و تاریخچه تشکیل آن را بفرمایید.

شرکت شهرک های کشاورزی در سال ۹۱ از ادغام چندین شرکت زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی با هدف سیاست گذاری در حوزه ایجاد شهرک های کشاورزی از طریق ایجاد زیرساخت و جذب سرمایه گذاری و حرکت به سمت کشاورزی کنترل شده در حوزه زراعت و باغبانی، دامداری و شیلات ایجاد شد.

در حال حاضر ۲۰۹ شهرک کشاورزی در زمینه های گلخانه، شیلات و دام و چندین شرکت کشت و صنعت زیرمجموعه شرکت شهرک های کشاورزی کشور هستند.

در واقع این شرکت می کوشد تا محیط مناسب و فضای امنی را برای سرمایه گذاران بخش کشاورزی که خواستار فعالیت در حوزه کشاورزی مدرن هستند را فراهم کند.

شرکت شهرک های کشاورزی استان قزوین نیز از پنج سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و فعلا در زمینه شهرک های گلخانه ای در حال ارایه خدمات به متقاضیان سرمایه گذاری بخش کشاورزی هستیم.

ایرنا: از آخرین وضعیت شهرک گلخانه ای نودهک بفرمایید.

شهرک گلخانه ای نودهک در بخش خرمدشت شهرستان تاکستان و در ۶۵ کیلومتری غرب قزوین قرار دارد و احداث آن از مصوبات سفر هیات دولت وقت در سال ۹۵ بوده است.

ساخت این شهرک گلخانه ای با تملک زمین از اراضی ملی آغاز شد و پس از آن عملیات تسطیح زمین، فنس کشی به میزان ۷۱.۵ هکتار و همچنین حفر چاه آب و در ادامه انتقال خط آب به طول سه کیلومتر به همراه ساخت ۲ ایستگاه پمپاژ و مخزن پنج هزار متر مکعبی ذخیره آب و انتقال شبکه برق به طول پنج کیلومتر انجام شد.

در ادامه برای انتقال گاز به این شهرک اقدام شد و ابتدا قرار بود از نزدیکی شهرک برای گازگیری اقدام شود که با توجه به کافی نبودن ظرفیت مجبور شدیم برای انتقال از خط شبکه اصلی خطی به طول ۱۰ کیلومتر احداث کنیم، در حال حاضر ایستگاه تی بی اس گاز احداث شده و در حال پیگیری برای احداث ایستگاه سی جی اس و گازرسانی به واحدهای گلخانه ای هستیم.

افقی که برای این شهرک گلخانه ای ترسیم شده هزار هکتار است و فعلا فاز یک این مجموعه به مساحت ۷۱.۵ هکتار عملیاتی و دارای زیرساخت شده که از این مقدار ۶۵ هکتار به سرمایه گذاران واگذار شده و سایر اراضی مشاعی هستند.

تاکنون از محل اعتبارات ملی و استانی دولتی ۱۷ میلیارد تومان جهت ایجاد زیرساخت در این شهرک گلخانه ای هزینه شده و براساس مصوبه اخیر سازمان برنامه و بودجه مقرر شده ۴ میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان نیز برای تکمیل خط انتقال گاز اختصاص یابد و در مجموع حدود ۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل فاز یک این شهرک هزینه می شود.

ایرنا: تعداد سرمایه گذاران جذب شده در شهرک نودهک را بفرمایید؟

همزمان با ایجاد زیرساخت در این شهرک گلخانه ای کار جذب سرمایه گذار در آن نیز آغاز شد، روند واگذاری ها به این شکل است که در ابتدا فراخوانی در سطح ملی منتشر می شود و یک کمیته پنج نفر متشکل از مسوولان حوزه کشاورزی و اقتصادی در خصوص شرایط و صلاحیت و اهلیت متقاضیان تصمیم می گیرند.

شرایط خوبی برای سرمایه گذاری در شهرک های گلخانه ای ایجاد شده است، واگذاری اراضی شهرک های گلخانه ای به متقاضیان سرمایه گذاری به شکل اجاره به شرط تملیک است و افراد در ابتدا ۳۰ درصد هزینه اراضی دارای زیرساخت که نرخ آن کارشناسی شده را می پردازند و مابقی هزینه را در ۶ قسط با فواصل زمانی ۶ ماهه می پردازند.

تاکنون ۴۰ سرمایه گذار در این شهرک جذب شده و در مجموع حدود ۶۵ هکتار زمین برای ساخت و راه اندازی گلخانه به آنها واگذار شده است، البته تاکنون چندین فقره خلع ید از سرمایه گذارانی که بدلایل مختلف از جمله افزایش هزینه های ساخت به تعهدات خود در خصوص احداث گلخانه عمل نکرده اند داشتیم و اراضی خلع ید شده را دوباره به سرمایه گذاران جدید واگذار کرده ایم.

واحدهای گلخانه ای در دست ساخت در این شهرک از ۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند اما در مجموع ۱۵ واحد گلخانه ای با مساحت ۲۰ هکتار پیشرفت فیزیکی بالا و خوبی دارند و پیش بینی می کنیم تا سال آینده به مرحله بهره برداری و تولید برسند.

افراد دارای تجربه در ساخت و فعالیت در گلخانه ها، دارندگان تحصیلات مرتبط(کشاورزی)، تمکن مالی مناسب برای ساخت و راه اندازی گلخانه از جمله شرایطی است که سرمایه گذاران بخش گلخانه ای باید از آن برخوردار باشند.

ایرنا: در خصوص تسهیلاتی که به سرمایه گذاران شهرک های گلخانه ای اختصاص می یابد، توضیح دهید.

بهترین مشوق و تسهیلات برای سرمایه گذاران بخش گلخانه ای واگذاری زمین دارای زیرساخت و امکانات به آنهاست چرا که اگر یک سرمایه گذار بخواهد خارج از محیط شهرک گلخانه احداث کند متحمل هزینه های زیادی برای زمین، آب، برق و گاز می شود اما زمین شهرک گلخانه ای از منابع ملی تامین شده و هزینه ای ندارد و تنها هزینه های ایجاد زیرساخت آن هم به مقدار کمتر نسبت به فعالیت در خارج از شهرک ها و آن هم به شکل اقساطی از سرمایه گذاران دریافت می شود.

سرمایه گذاران پس از دریافت زمین به کمیته تسهیلات و در نهایت پس از دریافت پرونده برای گرفتن وام با نرخ سود ۱۲ درصد به بانک معرفی می شوند.

سال گذشته سه سرمایه گذار در شهرک نودهک و امسال نیز همین تعداد سرمایه گذار موفق به دریافت تسهیلات مصوب شدند.

برای ایجاد شرایط آسان تر در دریافت تسهیلات مقرر شده تا نیمی از اراضی واگذار شده به عنوان وثیقه بانک قرار بگیرد و ترهین شود تا سرمایه گذارانی که در تامین وثیقه دچار مشکل هستند بتوانند وام های مورد نظر خود را تکمیل طرح هایشان دریافت کنند.

ایرنا: از اجرای فاز دوم شهرک گلخانه ای نودهک چه خبر؟

همان طور که گفتم این شهرک در مساحت هزار هکتاری دیده شده است و فاز به فاز پیش خواهد رفت، با توجه به اتمام ساخت و آماده سازی فاز یک و واگذاری اراضی به سرمایه گذاران، به شرط تامین آب برای آماده سازی فاز دوم این شهرک آمادگی داریم.

سد نهب که پارسال آبگیری شد در ۳۰ کیلومتری این شهرک قرار دارد و قرار بود آب مورد نیاز فاز دوم را به میزان ۱۰ هزار متر مکعب تامین کند اما به دلیل شرایط ناشی از خشکسالی این اتفاق هنوز عملیاتی نشده و به تاخیر افتاده است و اگر این اتفاق رقم بخورد برای اختصاص اعتبار به منظور آماده سازی فاز دوم درخواست می دهیم و آماده ایم تا مطالعات فاز دوم را به شکل فوری انجام دهیم چرا که متقاضی سرمایه گذاری در حوزه گلخانه همچنان وجود دارد.

مشکل خاصی در خصوص گاز فاز دوم نیز نداریم چرا که خط انتقال انجام شده دااری ۲۰ هزار متر مکعب ظرفیت است که در فاز یک بیش از ۱۰ هزار متر مکعب نیاز به گاز نداریم.

ایرنا: راه اندازی شهرک گلخانه ای نودهک چه میزان اشتغالزایی می کند؟

به طور متوسط اشتغالی که برای هکتار گلخانه پیش بینی و برآورد می شود ۱۰ تا ۱۵ نفر است و در مجموع پیش بینی می کنیم بیش از ۶۰۰ نفر در واحدهای گلخانه فاز یک شهرک نودهک به طور مستقیم مشغول به کار شوند.

ایرنا: از سوی سرمایه گذاران چه میزان در این شهرک سرمایه گذاری می شود؟

در حال حاضر سرمایه گذاری برای احداث هر هکتار گلخانه به طور متوسط حدود هشت میلیارد تومان هزینه دربر دارد و با این حساب حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در فاز یک شهرک گلخانه ای نودهک سرمایه گذاری می شود.

ایرنا: به جز نودهک که شهرک گلخانه ای دولتی به حساب می آید، استان قزوین دارای چند شهرک گلخانه ای خصوصی است؟

در استان قزوین مجوز احداث چهار شهرک گلخانه ای به بخش خصوصی واگذار شده و متقاضیان سرمایه گذاری در حال احداث شهرک هستند.

این شهرک های گلخانه ای در شهرستان های آبیک، بویین زهرا و البرز قرار دارند و در مجموع دارای ۶۰ هکتار مساحت هستند و مراحل مختلف ساخت و ساز را پشت سر می گذارنند.

یکی از این شهرک های گلخانه ای خصوصی به مساحت ۱۶.۸ هکتار در شهرستان بویین زهرا قرار دارد که ۴.۷ هکتار آن تاکنون به بهره برداری رسیده و ۶ هکتار آن نیز آماده بهره برداری می باشد.

در شهرک های گلخانه ای خصوصی تامین زمین، احداث زیرساخت و راه اندازی واحدهای گلخانه ای برعهده سرمایه گذار بخش خصوصی است و شرکت شهرک های کشاورزی به آنها مجوز بهره برداری ارایه می کند و پس از آن سرمایه گذاران می توانند کار تولید را خود انجام دهند و یا اینکه واحدهای گلخانه ای را به دیگر افراد واگذار کنند.

امیدواریم با سرعت بخشی به ارایه تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در این شهرک ها شاهد تسریع در ساخت و بهره برداری این شهرک ها باشیم.

توسعه گلخانه ها نقش مهمی در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی دارد، ضمن آنکه به ما کمک می کند تا در یک محیط کنترل شده از حیث کشت، مقابله با آفات، مصرف کود و سموم اقدام به کشت محصولات شود.

ایرنا: آیا برای ایجاد شهرک های کشاورزی جدید در استان قزوین متقاضی وجود دارد؟

برای ایجاد یک شهرک دامپروری در شهرستان بویین زهرا تقاضا شده و در صورت حل مشکل آب مجوز آن صادر می شود و همچنین برای ایجاد سه شهرک دیگر نیز درخواست شده که در صورت جذب سرمایه گذار شاهد رشد قابل توجه شهرک های گلخانه ای استان خواهیم بود.

برچسب‌ها کشت گلخانه ای کشاورزی استان قزوین سرمایه گذاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای کشاورزی استان قزوین کشت گلخانه ای کشاورزی استان قزوین سرمایه گذاری متقاضیان سرمایه گذاری شرکت شهرک های کشاورزی شهرک گلخانه ای نودهک شهرک های گلخانه ای شهرک گلخانه ای واحدهای گلخانه ای سرمایه گذاران گلخانه ای سرمایه گذاری ایجاد زیرساخت میلیارد تومان استان قزوین بهره برداری شهرک ها واگذار شده برای ایجاد راه اندازی گلخانه ها هزار متر فاز دوم فاز یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۸۸۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر

ایسنا/بوشهر استاندار بوشهر با اشاره به تصویب احداث دو شهرک مولد کشاورزی به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار در استان گفت: در ساخت و اجرای این شهرک‌های مولد و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف تسریع شود.

به گزارش ایسنا ، احمد محمدی‌زاده ظهر امروز شنبه در جلسه شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرایی‌شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهراحداث 2 شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج‌فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت 850 هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه‌کرد: در مجموع در 2 شهر مولد کشاورزی استان بوشهر 2 هزار و 50 هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه 850 هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و 200 هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب