Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- فیلم‌های مستند طبیعت معمولا روش مشابه و سرراستی را در پیش می‌گیرند. از آنجایی که هزینۀ فرستادن گروه به نقاط مختلف جهان و صبر کردن برای دیدن یک حیوان خاص خیلی زیاد می‌شود، بیشتر مستند‌ها سعی می‌کنند که با توضیحات کلامی جای خالی تصاویر را پر کنند به صورتی که برای مخاطب عام هم جذابیت داشته باشد. حتی مثلا در مستند‌های دیوید اتنبرو هم گاهی به نظر می‌رسد که توضیحات مقداری بیش از حد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته مسلما توضیح اضافی بهتر از این است که تصاویر بدون توضیح نشان داده شوند.   به گزارش فرارو؛ اما مستند تازۀ ماری آمیگت با عنوان «ملکۀ مخملی» واقعا یک شگفتی در صنعت مستندسازی طبیعت است. این یکی از معدود مستند‌های طبیعت است که هم بر خلاف شیوۀ معمول عمل کرده و هم در عین حال استفادۀ خیلی خوبی از کلام روی فیلم کرده است. فیلم عنوان شاعرانه و زیبایی هم دارد. در طول یک ساعت و نیم زمان فیلم ما عکاسی به اسم وینسنت مونیه و جهانگردی به اسم سیلون تسون را دنبال می‌کنیم که دارند در فلات هیمالیا به دنبال یک حیوان بسیار منزوی یعنی پلنگ برفی می‌گردند. بیشتر زمان فیلم به همین فرایند جستجو مربوط است؛ جستجویی که بیشتر ذهنی است تا فیزیکی و فنی. برجسته‌ترین شاهکار فیلم «ملکۀ مخملی» تغییری است که در دیدگاه بیننده ایجاد می‌کند. فیلم با نشان دادن صحنۀ وسیع برهوت‌های کوهستانی و جستجوی دشوار مونیه و تسون دائما جایگاه ما در جهان را به ما یادآوری می‌کند. ما با دیدن فیلم در برابر جهان احساس کوچکی می‌کنیم و مهم‌ترین کار فیلم ایجاد این پذیرش در بیننده است که پلنگ برفی هرگز پیدا نخواهد شد. صدای راوی فیلم را می‌شنویم که می‌گوید: «همۀ موجودات برای چشم انسان ساخته نشده‌اند». جنبه‌های روانشناسانۀ فیلم‌سازی را در این اثر به خوبی می‌توان دید. «ملکۀ برفی» مستندی آموزنده است از این‌جهت که به بیننده می‌فهماند که انسان سرور همۀ عالم نیست.   مسافرت به دل طبیعت بهترین راه برای ایجاد تغییر در رابطۀ فرد با دیگران است. تنهایی نیرومندی که در اینگونه سفر‌ها هست به شکلی دوست‌داشتنی و دیدنی در این مستند به تصویر کشیده شده است؛ در این سفر ساکت و آرامی که در دل فضا‌های بسیار گسترده صورت می‌گیرد. فیلمبرداری فیلم با نما‌های بازی که از کوهستان می‌گیرد و کلوزآپ‌هایی که از مونیه و تسون نشان می‌دهد، این احساس را به خوبی منتقل می‌کند. موسیقی فیلم هم که توسط وارن الیس ساخته شده، بلافاصله احساس عظمت و تاثیرگذاری طبیعت را در مخاطب برمی‌انگیزد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی این نکات در کنار هم کافی بودند برای اینکه «ملکۀ برفی» را به فیلمی درخشان تبدیل کنند. اما هنوز یک نکتۀ درخشان دیگر هم هست. در پایان فیلم چرخشی ناگهانی اتفاق می‌افتد و مونیه و تسون بالاخره پلنگ برفی را می‌بینند. صحنه‌های پایانی واقعا پر از شور و احساس هستند و به بیننده احساس قدرشناسی بزرگی نسبت به طبیعت می‌بخشند. «ملکۀ برفی» به ما می‌آموزد که هر قطعه از طبیعت و هر تصویری از دنیای اطراف ما یک هدیۀ ارزشمند است.   کارگردان: ماری آمیگت (Marie Amiguet). چهره‌ها: وینسنت مونیه (Vincent Munier)، سیلون تسون (Sylvain Tesson). امتیاز: ۸.۱/۱۰ منبع: inreviewonline.com

منبع: فرارو

کلیدواژه: نقد فیلم مستند حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۰۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد

ستاره‌شناسان به تازگی دنباله‌داری را کشف کرده‌اند که وقتی سال آینده در آسمان نمایان شود می‌تواند از بسیاری از ستاره‌ها درخشان‌تر باشد.

به گزارش ایسنا، اخترشناسان دنباله‌دار جدیدی را کشف کرده‌اند که پتانسیل آن را دارد که خبر مهم سال آینده باشد. اگرچه این دنباله‌دار که C/۲۰۲۳ A ۳ یا «سوچینشان-اطلس» (Tsuchinshan–ATLAS) نامیده می‌شود هنوز بیش از ۱۸ ماه تا نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین و خورشید باقی مانده است، اما در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی سر و صدا به پا کرده است و مقالات خوش‌بینانه‌ای درباره اینکه چگونه می‌تواند منظره‌ای تماشایی ایجاد کند نوشته شده است.

معرفی دنباله‌دار سوچینشان-اطلس

هر ساله، چند ده دنباله‌دار جدید کشف می‌شود. دنباله‌دار‌ها گلوله‌های برفی هستند که در مسیر‌های بسیار طولانی به دور خورشید حرکت می‌کنند. اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها آنقدر ضعیف هستند که با چشم غیر مسلح نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. اما شاید یک دنباله‌دار در سال آینده به لبه دید با چشم غیر مسلح نزدیک شود.

گاهی اوقات، یک دنباله‌دار بسیار درخشان از راه می‌رسد. از آنجا که دنباله دار‌ها اجرامی با زیبایی زودگذر و گذرا هستند، کشف یک دنباله‌دار درخشان همیشه هیجان‌انگیز است.

دنباله‌دار سوچینشان-اطلس مطمئنا یک گزینه مناسب است. این دنباله‌دار که به‌طور مستقل توسط ستاره‌شناسان رصدخانه کوه بنفش در چین و سامانه آخرین هشدار برخورد زمینی سیارک کشف شد، در حال حاضر بین مدار مشتری و زحل، در فاصله یک میلیارد کیلومتری زمین قرار دارد و به سمت داخل در حال حرکت است و در مداری حرکت می‌کند که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ آن را به فاصله ۵۹ میلیون کیلومتری از خورشید می‌رساند.

این حقیقت که این دنباله‌دار در حالی که بسیار دور است پیدا شده، بخشی از دلیل هیجان ستاره‌شناسان است. اگرچه در حال حاضر نور آن بیش از حد ضعیف است که با چشم غیر مسلح بتوان دید، اما برای جرمی بسیار دور از خورشید درخشان است؛ و مشاهدات نشان می‌دهد که مداری را دنبال می‌کند که می‌تواند به آن اجازه دهد واقعا تماشایی شود.

دستور العملی برای عظمت دنباله‌دار

وقتی دنباله‌دار‌ها به خورشید نزدیک‌تر می‌شوند، گرم می‌شوند و یخ‌های سطح آن‌ها بخار می‌شود. این گاز که از سطح دنباله‌دار فوران می‌کند، گرد و غبار را با خود حمل می‌کند و هسته را در ابری غول‌پیکر از گاز و غبار که گیسو نامیده می‌شود، می‌پوشاند و سپس توسط باد خورشیدی، گیسو از خورشید دور می‌شود و در نتیجه یک دُم مستقیما به سمت خورشید قرار می‌گیرد.

هر چه یک دنباله دار به خورشید نزدیک‌تر شود، سطح آن داغ‌تر و فعال‌تر می‌شود. از نظر تاریخی، اکثریت درخشان‌ترین و دیدنی‌ترین دنباله‌دار‌ها مدار‌هایی را دنبال کرده‌اند که آن‌ها را به خورشید نزدیک‌تر از مدار زمین کرده است.

به نظر می‌رسد که این دنباله‌دار هسته بزرگی دارد که آن را درخشان‌تر می‌کند و به اندازه کافی روشن است که بتوان آن را تا این اندازه دور از خورشید کشف کرد. قرار است یک برخورد بسیار نزدیک با ستاره ما داشته باشد و سپس تقریبا مستقیم از بین زمین و خورشید عبور کند و تنها دو هفته پس از حضیض یعنی نزدیک‌ترین حالتش به خورشید به فاصله ۷۰ میلیون کیلومتری از ما برسد. هر چه یک دنباله‌دار به زمین نزدیک‌تر شود، برای ما درخشان‌تر خواهد بود.

نفرین پیشگویی

پیش‌بینی رفتار دنباله دار‌های تازه کشف شده یک بازی خطرناک است. برخی ممکن است دیدنی و جذاب باشند، در حالی که برخی پیش‌بینی‌ها شکست می‌خورند.

برای مثال، دنباله‌دار کوهوتک در سال ۱۹۷۳ را در نظر بگیرید. این دنباله‌دار مانند سوچینشان-اطلس، به‌طور غیرمعمولی دور از خورشید کشف شد و در مداری نزدیک به ستاره ما حرکت می‌کرد. ستاره شناسان به مردم وعده «دنباله دار قرن» را دادند و پیش بینی کردند کوهوتک می‌تواند به اندازه کافی درخشان شود که در روز روشن دیده شود.

اما کوهوتک همانطور که به سمت خورشید می‌چرخید، روشن شد، اما آهسته‌تر از حد انتظار. به جای اینکه در روز روشن قابل مشاهده باشد، فقط به اندازه درخشان‌ترین ستاره آسمان روشن شد و پس از حضیض به سرعت محو شد. اگرچه این هنوز هم نمایش خوبی بود، اما دنباله دار قرن نبود. به دلیل تبلیغات زیاد، بسیاری به کوهوتک لغب یک ناامیدی تماشایی را دادند.

این احتمال وجود دارد که سوچینشان-اطلس، مانند دنباله دار کوهوتک، برای اولین بار به درون منظومه شمسی نزدیک شود. ما هنوز مطمئن نیستیم، اما اگر اینطور باشد، ممکن است کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد تماشایی باشد.

وقتی همه چیز به هم می‌ریزد

این می‌تواند حتی بدتر نیز باشد. دنباله دار‌ها مستعد فاجعه هستند. آن‌ها اغلب تکه تکه می‌شوند، از هم می‌پاشند و به طرز شگفت انگیزی متلاشی می‌شوند. آن‌هایی که برای اولین بار وارد منظومه شمسی داخلی می‌شوند، به طور ویژه‌ای شکننده هستند.

برای مثال زمانی که دنباله‌دار سوان (SWAN) کشف شد، امیدوارکننده به نظر می‌رسید و تصور می‌شد در ماه مه سال ۲۰۲۰ با چشم غیر مسلح دیده شود. اما با نزدیک شدن به خورشید، ناگهان درخشان شد، سپس شروع به محو شدن کرد. در زمانی که باید درخشان‌ترین حالت آن می‌بود، تماما ناپدید شد و در مقابل چشمان ما از پاشید.

آیا سوچینشان-اطلس ارزش انتظار را دارد؟

ما به طور قطع نمی‌دانیم که دنباله‌دار سوچینشان-اطلس تماشایی خواهد بود یا خیر. ممکن است از هم بپاشد و کمتر روشن شود، یا ممکن است ما را غافلگیر کند؛ و حتی می‌تواند بیش از حد انتظار روشن شود و یک منظره شگفت‌انگیز در آسمان صبح در اواخر ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ ایجاد کند.

اما ما نمی‌دانیم. ما اولین نکات را در ماه‌های آینده دریافت خواهیم کرد. با ردیابی نحوه درخشان شدن ستاره دنباله‌دار در حین حرکت آن به سمت خورشید، اولین نشانه‌های خود را در مورد سرنوشت واقعی آن به دست خواهیم آورد و بنابراین فعلا باید منتظر بمانیم.

دیگر خبرها

  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • مسی، مسی است و هر کار بخواهد می‌کند!
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است / طرح‌ شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید