Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بررسی آمارها نشان دهنده نرخ بالای بیکاری بانوان تحصیل‌کرده مناطق استان خراسان شمالی در مقایسه بانوان با تحصیلات کمتر در مناطق روستایی است و این در حالی است که در دولت گذشته مدیران بر طبل حمایت از بانوان می‌کوبیدند! - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد ٬ بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور٬ 49.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 درصد از جمعیت استان خراسان شمالی را زنان تشکیل می‌دهند. بر این اساس 429 هزار و 459 نفر از جمعیت استان زن هستند که از این تعداد 240 هزار و 904 نفر در مناطق شهری و 188 هزار و 555 نفر در مناطق روستایی سکونت دارند. به ازای هر 100 نفر زن در سطح کشور 102.7 نفر مرد وجود دارد که این نسبت در خراسان شمالی 101 نفر مرد به ازای 100 زن است.

مشکلاتی نظیر طلاق٬ اعتیاد و حاشیه نشینی ناشی از مهاجرت روستاییان به شهرها٬ جمعیت زنان سرپرست خانوار را در استان خراسان شمالی به طرز ملموسی افزایش داده است تا جایی که جمعیت زنان سرپرست خراسان شمالی از کشور بیشتر است و بر اساس سرشماری در سال 85، 23 هزار و 701 زن سرپرست خانوار در این استان سکونت دارند که این آمار در سال 95 به 33 هزار و 295 نفر رسیده است.

زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که به دلایل متعددی از جمله فوت همسر، متارکه، طلاق، ازکارافتادگی و مفقودالاثر بودن همسر، سرپرستی خانواده خود را بر عهده دارند. در این میان سوال همیشگی محافل خبری٬ نوع تلاش دولت ها برای تقویت بنیان خانواده و وضعیت زنان در استان خراسان شمالی است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در این زمینه اظهار داشت: تقویت شاخص‌هایی که به تولید بهینه و کسب درآمد بیشتر بانوان استان کمک می‌کند جزو سیاست‌های کاری استان در حوزه اشتغال زنان است.

ملیحه یغمایی اشتغال زنان به مشاغل خرد و خانگی را از مزیت های استان عنوان کرد و افزود: تاکنون زنان ما در قبال کاری که انجام داده‌اند به درآمد مناسبی نرسیده‌اند بنابراین تقویت شاخص‌هایی که به تولید بهینه و کسب درآمد بیشتر کمک خواهد کرد جزو سیاست‌های استان است.

ویاز جایگاه سوم کشوری نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری زنان استان در مقایسه با میانگین کشوری پایین‌تر است. تقویت تولیدات از طریق آموزش، ارائه مجوزهای لازم از سوی دستگاه‌های متولی از جمله علوم پزشکی و تلاش در جهت برند سازی محصولات شاخص استان از محورهایی است که از سال گذشته پیگیری می‌شود.

تناقض آماری نرخ بیکاری استان ایلام رفع مشکل را غیر ممکن کرده استوعده‌های مقامات سعودی برای کاهش نرخ بیکاریثبت نرخ بیکاری 11.3 درصدی در عربستان طی سه ماهه سوم 2021

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی گفت: برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان و نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرامین حضرت امام(ره)، بنیاد برکت و بنیاد علوی که تکمیل زنجیره‌های تولید و پرداخت تسهیلات مناسب را که در دستور کار دارند، از اولویت‌های کاری استان است.

وی تصریح کرد: بر اساس رایزنی های انجام شده با بنیاد برکت در کشور تفاهم‌نامه‌ای با هدف ایجاد ظرفیت‌های مناسب در جهت تقویت مشاغل خرد و خانگی و خانوادگی در حال انعقاد است که امیدواریم با استفاده از این تفاهم‌نامه در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری گام برداریم.

یغمایی دسترسی تولیدکنندگان به بازارهای مناسب مجازی محلی و ملی را مهم دانست و گفت: در همین راستا پلتفرم‌هایی در استان ایجاد شده‌اند که در قامت پشتیبان پلتفرم‌های مطرح ملی کار می‌کنند و ایجاد نمایشگاه فصلی فروش محصولات خانگی نیز با همکاری چند دستگاه اجرایی و سازمان همیاری شهرداری‌ها در حال پیگیری و اقدام است.

با این اوصاف  خراسان شمالی در نرخ بیکاری زنان رتبه 29 کشور را دارد. این نرخ در این استان 18.6 درصد و در کشور 12.6 درصد است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در بین زنان تحصیل کرده شهری بالاتر از نرخ بیکاری در بین زنان با تحصیلات پایین و روستایی است. با وجود اینکه در خراسان شمالی از میانگین کشوری وضعیت بهتری داریم٬ اما نرخ موجود قابل توجه است. این استان در نرخ اشتغال در کشور نسبت به سایر استان ها وضعیت مناسب تری را دارا است.

انتهای پیام/311/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران بیکاری و اشتغال بحران بیکاری و اشتغال استان خراسان شمالی نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۰۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند