Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها تأکید کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و پزشکی رویدادی ارزشمند است‌. جهاد دانشگاهی و دیگر سازمان‌ها توانسته‌اند به دستاوردهایی نائل شوند، اما این ظرفیت‌ها معرفی نشده است. هنگامی که دستاوردها معرفی نشوند، ظرفیت‌ها ناشناخته باقی می‌ماند و در چنین شرایطی، هم‌افزایی بین دستگاهی اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی رضائی‌ بجستانی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و پزشکی رویدادی ارزشمند است‌. جهاد دانشگاهی و دیگر سازمان‌ها توانسته‌اند به دستاوردهای نائل شوند، اما این ظرفیت‌ها معرفی نشده است.

وی با بیان اینکه معرفی‌نشدن دستاوردهای کشور در حوزه‌های گوناگون، آثار و نتایج منفی به همراه دارد، اظهار کرد: هنگامی که دستاوردها معرفی نشوند، ظرفیت‌ها ناشناخته باقی می‌ماند. در چنین شرایطی، هم‌افزایی بین دستگاهی اتفاق نمی‌افتد.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف خاطر نشان کرد: به عنوان عضو کوچکی از مجموعه آموزش عالی کشور، با ظرفیت‌های این مجموعه آشنا شدم. جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ، عملکرد موفقی دارد و فرصت‌های گران‌بهایی به دست آورده است که تا این لحظه، از این موارد اطلاعی نداشته‌ایم.

دبیر کمیته نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی، درباره پروژه اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: با دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گفتگو کردیم و تصمیم بر این شد از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای این موضوع بیشتر استفاده کنیم‌. گزارش‌هایی در صحن کمیته نظام فرهنگی تربیتی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و دبیرخانه این شورا ارائه می‌شود. امید است که این موضوع به سیاست‌گذاری فرهنگی آموزش عالی کشور کمک کند.

وی ادامه داد: متاسفانه میان حوزه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری، گسستگی وجود دارد. اگر پویش‌های جهاد دانشگاهی که سبقه‌ای طولانی دارد، به صورت شبکه‌ای اجرا شود، کشور را به رهنمودهای بهتری هدایت خواهد کرد.

رضائی بجستانی در پاسخ به این پرسش که دستاوردهای جهاد دانشگاهی چه تأثیری بر از پیش‌رو برداشتن تحریم‌ها دارد، گفت: اینطور باید مطرح کرد که دستاوردها بر از پیش‌رو برداشتن تحریم‌ها تاثیر داشته است، نه اینکه اثر خواهد گذاشت. مقام معظم رهبری همواره بر عزت ملی تاکید می‌کند. به واسطه این رهنمود، نهضت علمی به راه افتاده که بخشی از این نهضت، در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه محدودیت‌های تحریم در حوزه‌های پزشکی و تکنولوژی به واسطه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی شکسته شده، تصریح کرد: اگر بخواهیم با نگاهی آسیب‌شناسانه به این موضوع نگاه کنیم و نقاط ضعف خود را به عنوان دستگاه‌های دخیل در این حوزه ارزیابی کنیم، باید بگوییم که پیوستگی و همکاری شبکه‌ای وجود ندارد. برخی از نهادهای دولتی وظیفه دارند از دانشمندان حمایت کنند، اما بر سر راه آنها سنگ‌اندازی می‌کنند. این موضع سبب دلسردی نخبگان می‌شود.

وی با بیان اینکه میان دستگاه‌ها خودتحریمی وجود دارد، گفت: مجموعه‌های علمی همچون جهاد دانشگاهی، فعالیت علمی بسیاری دارند. دستگاه‌هایی در کشور حضور دارند که باید ایده‌های علمی را به محصول تبدیل کنند؛ آنها وظیفه دارند تا موانع را از سر راه بردارند، اما نه تنها موانع را حذف نمی‌کنند بلکه محدودیت جدیدی به وجود می‌آورند؛ به طور مثال، یکی از معاونت‌ها با صدور مجوز ورود به بازار یک دارو که توسط جهاد دانشگاهی تولید شده است، مخالفت کرد.

به گفته رضائی بجستانی، جهاد دانشگاهی حدود ۲۵۰ دفتر و نمایندگی در دانشگاه‌های کشور دارد. این سازمان توانسته است فعالیت مناسبی در زمینه مناظره علمی، اردوهای فرهنگی، و فعالیت خبرگزاری‌ها (ایسنا، ایکنا و سیناپرس) داشته باشد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از ظرفیت‌های سودمند جهاد دانشگاهی است. متولیان دیگر فرهنگی که در آموزش عالی فعالیت می‌کنند، با ساماندهی اقدامات خود می‌توانند فعالیت‌ها همپوشانی داشته باشد. فعالیت‌ها جزیره‌ای نباشد و در یک نگاشت نهادی ارائه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی دستاوردهای جهاد دانشگاهی توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی 1400 رهبری در دانشگاه ها جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی دستگاه ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۲۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان در گرو بصیرت‌افزایی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛  حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با بیان اینکه رهبری در چند سال گذشته به بصیرت سیاسی تأکید ویژه‌ای داشتند، گفت: رهبری فرمودند که شناخت دشمن نتیجه می‌دهد و این از اهمیت موضوع حکایت دارد.

وی با بیان اینکه دشمنان از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون تمامی برنامه‌های خود اعم از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های گوناگون را علیه کشور اعمال کرده اند، افزود: دشمن با اعمال برنامه‌های مختلف به اهداف خود نرسیده و بر این اساس جنگ فرهنگی را مورد توجه قرار داده است.

امام جمعه زنجان به ۹ اردیبهشت روز شورا‌ها اشاره کرد و گفت: در بیانیه گام دوم رهبری، یکی از قدرت‌های موفقیت انقلاب اسلامی مشارکت مردم در مسائل سیاسی و اجتماعی عنوان شده و در این میان مردم صاحبان و حافظان اصلی انقلاب هستند.

حجت الاسلام خاتمی به سال ۱۹۷۵ میلادی شکست آمریکا در جنگ ویتنام پس از ۱۰ سال اشاره کرد و افزود: این واقعه تخریب زیادی به جا گذاشت، اما مردم این کشور مقاومت کردند.

وی به موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: چشمان بیدار باید به این موضوع مهم آگاه باشند و در این میان رهبری در سال ۸۰ در فرمان هشت ماده‌ای به صورت جامع مبارزه با فساد را اعلام کردند که در صورت اجرایی شدن دقیق آن به طور حتم نتایج و آثار و برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

امام جمعه زنجان به روز یازدهم اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر اشاره کرد و ادامه داد: رهبری در جمع کثیری از کارگران کشور جامع‌ترین مطالب را بیان و به این مهم اشاره کردند این قشر پیشتازان جهادی اقتصاد هستند.

حجت الاسلام و المسلمین با بیان اینکه رهبر در این دیدار توصیه‌های عملی و موکد به مسئولان را یادآور شدند، گفت: تعبیر رهبری این بود کارگران قشر قانع، نجیب، رزمندگان عرصه جهاد اقتصادی هستند و ارتقای زندگی آنان ارتقای وضعیت کشور را به دنبال دارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه کارگران در کشور‌های دیگر وسیله‌ای برای ثروت افزایی ثروتمندان هستند، ادامه داد: کار و تلاش عبادت بوده و این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: بنا به فرموده رهبری ستون فقرات اقتصاد کشور تولید و ستون فقرات تولید نیز کارگران است و به نوعی لازم و ملزوم هم محسوب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی به دیدار اخیر فرماندهان نظامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند اگر مسیر و وظیفه خودمان را درست انجام دهیم خداوند نیز کمک حال خواهد بود.

دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان در گرو بصیرت‌افزایی است