Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نه‌تنها باعث سردرگُمی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ شده، بلکه مسئولان را نیز دچار ابهام و سردرگمی کرده است.

به گزارش قدس آنلاین، تغییر در برگزاری کنکور موضوعی که سال‌ها نَقل محافل بود و هیچ‌گاه تغییرات جدی در برگزاری این ماراتن علمی حاصل نشد تا اینکه از اوایل امسال زمزمه تغییرات عمده در برگزاری کنکور مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲،‌ کنکور دو بار در سال برگزار خواهد شد،‌ حذف دروس عمومی و برگزاری کنکور سراسری از میان دروس تخصصی رشته‌های تحصیلی ۳ سال آخر مدرسه، تأثیر ۶۰ درصدی قطعی سوابق تحصیلی و سهم ۴۰ درصدی کنکور و تعیین حدّ نصاب معدل توسط دانشگاه‌های کشور برای پذیرش داوطلبان از جمله تغییرات کنکور خواهد بود.

به دنبال این تغییرات عمده که اجرای آن از ۱۴۰۲ بنا برگفته مسئولان امر قطعیت پیدا کرده است، دانش‌آموزان و به بیانی دقیق‌تر داوطلبان ورود به دانشگاه دچار سردرگُمی شده‌اند.

مصوبه کنکوری و سردرگمی دانش‌آموزان و مسئولان

مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که این سردرگُمی حتی در بین مسئولان نیز وجود دارد و با دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در حیطه قانون‌گذاری که جزو وظایف مجلس شورای اسلامی است هم‌اکنون شورای سنجش و پذیرش دانشجو نمی‌داند برای کنکور ۱۴۰۲ باید به قانون مجلس عمل کند یا مصوبه شورا؟ آیا تأثیر معدل را قطعی اعلام کند یا به شیوه مثبت (غیر قطعی)، به هر حال تصمیم بر آن شد تا بررسی بیشتری انجام شود تا بدانند برای کنکور ۱۴۰۲ چه باید بکنند.

عباس سلطانیان مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش در این باره  گفت: در ۱۵ تیر ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ۸۴۳ را ابلاغ کرد و مطابق این مصوبه که ۹ بند داشت از سال ۱۴۰۲ کنکور به شکلی متفاوت برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۲، ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون دروس اختصاصی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مدنظر است.

سلطانیان در پاسخ به این پرسش که برخی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲، بابت نحوه مطالعه برای دروس عمومی و مطالعه نکات تست و کنکور دچار ابهام شده‌اند، آیا عناوین دروس برای آزمون مشخص شده است یا خیر، گفت: درباره عناوین این دروس حتماً باید شورای سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل شود و بعد از تصویب آنها را ابلاغ کنند.

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تمام دبیرستان‌های کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد: در بحث سوابق تحصیلی (معدل) دروس عمومی و اختصاصی پایه دوازدهم هر رشته در شاخه نظری در نظر گرفته می‌شود و در آزمون کنکور سراسری هم دروس تخصصی در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی کاملاً مشخص است.

وی متذکر شد: برای ارزیابی دروس تخصصی داوطلبان باید در آزمون سراسری شرکت کنند تا سهم ۴۰ درصدی محقق شود اما دفترچه دروس عمومی در جلسه آزمون نداریم، البته جزئیات آزمون و ضوابط اجرای کار و مدت زمان جلسه کنکور را سازمان سنجش مشخص می‌کند.

منبه: تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دانش آموزان کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور ۱۴۰۲ دروس عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت و آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ عصر امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی از صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بیش از ۶۰۰ حوزه اصلی برگزار شد.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده‌اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی با حضور ۵۰۱ هزار و ۸۱۰ داوطلب برگزار شد که از این تعداد تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۰۸ نفر معادل ۶۷ درصد داوطلبان زن و تعداد ۱۶۶ هزار و ۳۰۲ نفر معادل ۳۳ درصد داوطلبان مرد بودند.

براساس قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در کنکور سراسری از سال گذشته اعمال شده است که بر اساس آن دیگر داوطلبان تنها به سوالات دروس اختصاصی در جلسه آزمون پاسخ می دهند و ۵۰ درصد نمره مختص آزمون و ۵۰ درصد نمره داوطلب به سوابق تحصیلی فرد اختصاص دارد.

در آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی سه دفترچه اختصاصی با سه پاسخنامه به داوطلبان داده شده است که اکنون در سایت سازمان سنجش قابل مشاهده است.

این دفترچه ها شامل دفترچه درس زیست شناسی، دفترچه دروس فیزیک و شیمی، دفترچه دروس ریاضی و زمین شناسی است که داوطلبان باید به ۱۵۵ سوال در مدت ۱۸۰ دقیقه پاسخ می دادند.

در آزمون اختصاصی گروه علوم تجربی علاوه بر سه دفترچه یادشده یک دفترچه شماره ۴ ویژه دیپلمه‌های بهیاری با ۳۰ سوال و ۲۰ دقیقه زمان پاسخگویی داده شده است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان نیز برای داوطلبان متقاضی دانشگاه فرهنگیان در این گروه آزمایشی اختصاص یافت.

کد خبر 6089085

دیگر خبرها

  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • مجزا برگزار شدن آزمون دانشگاه فرهنگیان از سال آینده
  • خسروپناه: تقلب در کنکور سراسری صفر است
  • دفترچه سوالات کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سؤالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد