Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران قفل صفحه تلفن هوشمند، یکی از اولین مواردی است که در هنگام خرید موبایل، تنظیم می‌کنیم. برای حفاظت از حریم شخصی خود و اطلاعات موجود در تلفن هوشمند، انتخاب یک قفل صفحه مناسب با روش‌های موجود، حیاتی است. به طور عمومی، رمز عبور یکی از مشهورترین روش‌ها برای قفل تلفن هوشمند است، مواردی دیگر مانند پترن یا قفل تشخیص چهره نیز توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به تازگی قفل بیومتریک اثرانگشت موجب شده تا روشی بسیار امن و آسان برای کاربران به جهت قفل کردن تلفن هوشمند خود در دسترس باشد. فراموش کردن رمز عبور یکی از متداول‌ترین مشکلات کاربران محسوب می‌شود اما با ورود حسگر اثرانگشت، این مشکب به دست فراموشی سپرده خواهد شد. البته گاهی بر اثر ایجاد زخم یا مانعی بر روی انگشت یا به واسطه مرطوب بودن دست یا آسیب دیدن حسگر اثرانگشت نیز، استفاده از رمز عبور برای کاربران واجب می‌شود.



در هر صورت روزانه میلیون‌ها کاربر با رمز عبور، قفل تلفن هوشمند خود را باز می‌کنند و فراموش کردن این رمز امری متداول است. کاربران بسیاری، از اعداد معنی دار مانند کد ملی، تاریخ تولد یا موارد مشابه برای زمر عبور خود استفاده می‌کنند که فراموش کردن آن را دشوار می‌سازد، اما تعداد زیادی به دنبال استفاده از یک رمز کاملا جدید و منحصربه‌فرد هستند تا پیش‌بینی قفل ورودی آن‌ها برای دیگران غیرممکن شود. مورد دوم به خصوص یکی از دلایل فراموش کردن رمز عبور قفل تلفنن هوشمند به شمار می‌رود.



با توجه به فراگیر بودن مشکل فراموشی رمز عبور، در این گزارش چند راه حل برای افرادی که رمز عبور خود را فراموش کرده و قادر به باز کردن قفل تلفن هوشمند خود نیستند، ارائه می‌دهیم. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند، با ادامه گزارش با ما همراه باشید:




اگر نتوانیم قفل تلفن هوشمند را باز کنیم چه می‌شود؟

قبل از هرچیزی بهتر است به آخرین راه حل موجود در زمان فراموشی رمز عبور بپردازیم، اگر کاربر رمز عبور قفل گوشی خود را فراموش کرده و به هیچ طریقی نتواند آن را باز کند، آخرین راه، ریست کارخانه تلفن همراه است که با این کار تمامی اطلاعات داخل گوشی حذف خواهد شد. به همین دلیل کاربران برای از دست ندادن اطلاعات خود و درگیر نشدن با راه حل‌های موجود، بهتر است از یک رمز عبور کوتاه اما نه‌چندان ساده برای قفل تلفن هوشمند خود استفاده کنند.

یک رمز عبور ۴ یا ۶ عددی که ترکیبی از شماره دانشجویی و تاریخ تولد یا ارقام ابتدایی کارت بانکی یا مواردی از این دست باشد، مناسب خواهد بود. این اعداد هم به آسانی به خاطر سپرده می‌شوند و هم در صورت فراموش کردن آن می‌توان با مراجعه به منبع انتخاب مانند کارت دانشجویی یا کارت بانکی، رمز عبور را به یاد آورد، همچنین این گونه رمزها به آسانی قابل پیش‌بینی نیستند. اما در هر صورت اگر رمز عبور تلفن هوشمند خود را فراموش کردید از طریق چندین روش اعلام شده می‌توانید قفل گوشی را باز کنید.






از قفل هوشمند استفاده کنید

قفل هوشمند یا Smart Lock، یک ویژگی برای دستگاه‌های اندرویدی به شمار می‌رود که به کاربر اجازه می‌دهد در موارد خاص، با راه حل‌هایی به جز وارد کردن رمز عبور، تلفن هوشمند خود را باز کند. اگر در حال حاضر رمز عبور تلفن هوشمند خود را فراموش کرده‌اید، تنها در صورتی که گزینه‌های قفل هوشمند پیشتر فعال شده بودند، قادر به استفاده از این ویژگی هستید. در غیر این صورت بهتر است برای جلوگیری از ایجاد مشکل در آینده، حال به سراغ این ویژگی رفته و خود را برای آینده و زمانی که شاید رمز عبور خود را فراموش کنید، آماده نمایید.



برای تغییر تنظیمات این بخش باید به مسیر Settings > Security & location > Smart Lock بروید، حال باید رمز فعلی خود را وارد کرده و وارد تنظیمات این بخش شوید، در این قسمت با توجه به نحوه استفاده خود از گوشی، باید یک یا چند گزینه از ۵ روش موجود برای بازکردن تلفن هوشمند بدون واردکردن رمز عبور را انتخاب کنید. این گزینه‌ها شامل:



    On-body detection: با انتخاب این گزینه زمانی که گوشی در جیب شما قرار دارد، به حالت آماده به کار درمی‌آید و قفل آن باز می‌شود.




    Trusted places: می‌توانید مکانی مانند خانه خود را از روی نقشه انتخاب کرده و به عنوان محل مورد اعتماد خود مشخص کنید تا گوشی همواره در خانه بدون قفل باشد.




    Trusted devices: با این گزینه زمانی که گوشی به دستگاه‌های مشخص شده شما (مانند دستبند یا ساعت هوشمند، هدفون بلوتوث و غیره) با اتصال بلوتوث متصل باشد، قفل نمی‌شود.




    Trusted face: با این گزینه می‌توان به جای رمز عبور، با قابلیت تشخیص چهره قفل گوشی را باز کرد.




    Voice match: این قابلیت نیز کمک می‌کند تا به جای رمز عبور، با صدای کاربر، گوشی باز شود.

قابلیت‌هایی اختصاصی برای گوشی‌های سامسونگ

شرکت سامسونگ دو ویژگی اختصاصی برای بازکردن قفل تلفن هومند برای کاربران خود ارائه داده است:



استفاده از رمز عبور پشتیبان (برای نسخه‌های قدیمی اندروید)

اگر از یک تلفن هوشمند قدیمی سامسونگ استفاده می‌کنید، به احتمال فراوان در هنگام تنظیم رمز عبور یا پترن خود، یک کد پین به عنوان پشتیبان نیز فعال کرده‌اید. این کد در هنگام فراموشی رمز عبور به کمک شما می‌آید، به این منظور در صفحه قفل گوشی گزینه Backup PIN را انتخاب کنید و با نوشتن رمز پشتیبان، وارد گوشی شوید. در ادامه می‌توانید رمز عبور خود را دوباره تنظیم کنید. نکته مهم آن است که این ویژگی برای نسخه‌های اندروید ۴.۴ قدیمی‌تر فعال است.





سامسونگ برای تمامی گوشی‌های خود ویژگی را ارائه می‌دهد که با آن می‌توان از راه دور به برخی تنظیمات تلفن هوشمند دسترسی داشت. برای استفاده از این ویژگی باید به سایت findmymobile.samsung.com رفت. البته برای استفاده از این قابلیت باید ارتباط اینترنت گوشی از طریق وای‌فای یا داده همراه، فعال باشد. در اکثر تلفن‌های هوشمند با وجود قفل صفحه نیز می‌توان اتصال به اینترنت را فعال کرد. با اتصال گوشی به اینترنت، از یک دستگاه دیگر مانند رایانه شخصی به سایت مذکور رفته و وارد اکانت سامسونگ خود شوید. در ادامه با انتخاب گزینه Unlock my Device می‌توانید قفل تلفن خود را باز کنید.




استفاده از گزینه فراموشی رمز عبور (برای نسخه‌های قدیمی اندروید)

متاسفانه این گزینه نیز برای اندروید نسخه ۴.۴ و قدیمی‌تر فعال است، با این وجود اگر یک تلفن هوشمند قدیمی دارید و الگوی قفل خود را فراموش کردید بعد از چندبار اشتباه وارد کردن الگو با پیام You have made several unsuccessful attempts. Try again in ۳۰ seconds مواجه خواهید شد. این پیام به معنای آن است که باید ۳۰ ثانیه تا تلاش بعدی برای وارد کردن پترن صبر کنید. با نمایش این پیام، گزینه Forgot Pattern به صفحه قفل اضافه می‌شود که با لمس آن به صفحه اکانت گوگل خود هدایت می‌شوید. با وارد کردن ایمیل و رمز عبور، وارد حساب کاربری گوگل شده و با انتخاب گزینه Screen Unlock، یک الگو جدید برای خود تنظیم کنید. متاسفانه قابلیت‌های کاربردی اینچنینی در نسخه‌های جدید اندروید حذف شده است.




استفاده از چند راه حل مخفی

زمانی که راه حل‌های گفته شده پاسخگو نبود باید از راه‌های دشوارتری وارد عمل شد. دو روشی که در ادامه گفته می‌شود توسط برخی هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت عمل نکردن دقیق به روش انجام کار، ممکن است به تلفن هوشمند شما آسیب وارد کند. بنابراین باید با دقت کامل و در صورت نداشتن چاره‌ای دیگر به سراغ این دو روش رفت:



حذف رمز عبور با ADB

پل عیب‌زدایی اندروید یا ADB یک راه میانبر برای دسترسی به برخی تنظیمات گوشی‌های اندرویدی است، با این روش می‌توان رمز عبور گوشی را نیز از بین برد، اما برای این کار در ابتدا باید صفحه عیب‌زدایی توسط USB در گوشی فعال باشد. اگر تاکنون به پنل Developer Options گوشی وارد نشده‌اید، احتمالا این گزینه غیرفعال است. اما در صورت فعال بودن این گزینه باید عیب‌یابی از طریق درگاه USB در ویندوز را نیز فعال کنید. (توضیح این عمل از مبحث گزارش خارج است، با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید روش فعال‌سازی عیب‌یابی از طریق درگاه USB برای ADB را پیدا کنید). شرط نهایی برای استفاده از این ویژگی داشتن سیستم عامل اندروید ۶ و قدیمی‌تر است. در صورت فراهم نبودن هر کدام از این سه شرط، به سراغ راه حل بعدی بروید.



اما اگر سه شرط گفته شده برقرار است، دستورات زیر را به ترتیب انجام دهید:

    گوشی خود را با یک کابل USB به رایانه متصل کنید.


    یک پنجره Command Prompt یا Terminal را با دایرکتوری ADB باز کنید.


    عبارت adb shell rm /data/system/gesture.key را تایپ کرده و دکمه اینتر را فشار دهید.


    گوشی خود را ریستارت کنید، خواهید دید که پنجره قفل از بین رفته است.


    این یک راه حل موقت است، بنابراین سریعا یک رمز عبور جدید برای گوشی تنظیم کنید.



از بین بردن قفل صفحه



این راه حل نیز تنها برای گوشی‌هایی که به اندروید ۵.۰ تا ۵.۱.۱ مجهز هستند قابل استفاده است و تعداد کمی از کاربران می‌توانند از این روش استفاده کنند.



برای از بین بردن قفل صفحه در این روش باید اقدامات زیر را انجام دهید:



    گزینه تماس اضطراری یا Emergency Call را انتخاب کنید.


    از صفحه شماره گیری، ۱۰ رقم به صورت تصادفی وارد نمایید.


    دو بار بر روی عدد ۱۰ رقمی لمس کنید تا کل متن انتخاب و سپس آن را کپی کنید.


    همان اعداد کپی شده را در انتهای عدد ۱۰ رقمی Paste کنید.


    حال عدد ۲۰ رقمی را کپی و پیس کنید، این کار را انقدر ادامه دهید تا اعداد دیگر با دوبار لمس انتخاب (هایلایت) نشوند.
    دوربین گوشی را از قسمت میانبر فعال کنید و سپس پنل اعلان‌ها را پایین بکشید.


    بر روی آیکون settings ضربه بزنید، حال از شما خواسته می‌شود تا رمز عبور را وارد کنید.


    کادر رمز عبور را لمس کرده تا گزینه Paste نمایان شود، با انتخاب این گزینه عدد چند ده رقمی انتخاب شده Paste می‌شود، این کار را چند بار تکرار کنید تا رقمی بزرگ درون کادر وارد شود.

 


    این کار را انقدر ادامه دهید تا قفل اصطلاحا کراش شده و صفحه باز شود.



گوشی را ریست کارخانه کنید

همانطور که در ابتدا گفته شد، اگر هیچکدام از این روش‌ها جواب نداد، باید گوشی ریست کارخانه شود. این کار در تلفن‌های هوشمند مختلف، متفاوت است، با جست‌وجو در اینترنت روش ریست کارخانه گوشی خود را پیدا کنید.



به طور کلی راه‌ حل ‌های زیادی برای عبور از صفحه قفل صفحه نیست، رعایت شدن موارد امنیتی از طرف گوگل و سازندگان تلفن هوشمند، باز کردن گوشی بدون وارد کردن رمز عبور را بسیار دشوار و تاحدودی غیرممکن کرده است. اما روش‌های گفته شده برای بسیاری از کاربران دردسترس است و می‌توان از آن استفاده کرد. اگر تاکنون به چنین مشکلی برخورد نکرده‌اید، بهتر است رمز عبور خود را جایی یادداشت کنید تا مجبور به ریست گوشی و پاک کردن تمامی اطلاعات خود نشوید. در گوشی‌های جدید نیز گزینه قفل هوشمند بسیار کارآمد است.

 

 

 

 

باز کردن قفل اندروید

 

 


اگر الگو قفل گوشی اندرویدی خودرا فراموش کرده اید دیگر نگران اطلاعات خود نباشید چون به روشی آسان می توان آن را باز کرد.

 

باز کردن قفل اندروید, باز کردن قفل آندروید, باز کردن قفل گوشی اندرویدی, باز کردن قفل پترن گوشی اندرویدی, فراموشی رمز پترن اندروید, فراموشی پترن آندروید, فراموشی پترن گوشی, فراموشی پترن, فراموشی الگوی صفحه،ترفندهای موبایل


باز کردن قفل اندروید

 

مراحل باز کردن قفل اندروید :

 

۱-ابتدا گوشی خود را خاموش کنید. برای این
که مطمئن شوید گوشی آندرویدیتان کاملا خاموش شده است بهتر است باتری گوشی
را درآورده و پس از ۲۰ ثانیه دوباره باتری را در داخل گوشی قرار دهید.

 


۲- این قسمت ما با دو کلید پاور و ولوم
گوشی کار داریم پس ابتدا کلید کاهش ولوم را نگه دارید و سپس دکمه پاور را
بزنید(دکمه ولوم کم + دکمه قفل(یا دکمه خاموش کردن) + دکمه home رانگه
داری)در صورت درست انجام دادن این کار ، محیط H-Boot برای شما ظاهر خواهد
شد.

 


کلید پاور= به وسیله فشار دادن این کلید ، گزینه مورد نظری که به صورت رنگی نسبت به گزینه های دیگر مشخص شده است انتخاب می شود.

 


کلید های ولوم= می توانید با فشار دادن ولوم زیاد ، به سمت بالا و همین طور با فشار دادن ولوم کم به سمت پائین بروید.

 


۳- با استفاده از کاربردهای بیان شده از دو کلید ولوم و پاور ، گزینه Recovery را انتخاب کنید.

 


۴- هر وقت علامت مثلث زرد رنگ با پس زمینه لوگوی آندروید ظاهر شد > این بار دکمه افزایشی ولوم را نگه دارید و کلید پاور را بزنید.

 


۵- صفحه ی جدیدی برای شما ظاهر می شود ، گزینه wipe reset factory را انتخاب کنید.

 


۶- بعد از انتخاب tracball ، برای شما پیغامی مبنی بر موافقت برای انجام عملیات می آید که شما گزینه ‘yes’ را انتخاب کنید.

 


عیب ها: متاسفانه در این روش تمامی پیام ها ، ای میل ها و مخاطبانتان پاک می شود.

 


نکته :
گفتن این نکته ضروریست که این کار را زمانی انجام بدهید که دیگر چاره ای
جز این کار وجود ندارد، زیرا با انجام این کار تمامی تنظیمات و برخی
اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی حذف خواهد شد.

 


روش دیگر و راحتر بدون از دست دادن اطلاعات:
پیدا کردن قفل گوشی اندروید
اگر
به صورت مداوم ۵ بار الگوی انتخابی را برای گشودن قفل اشتباه وارد کنید
پیغامی بر روی گوشی نمایش داده می شود که باید پس از گذشت ۳۰ ثانیه مجددا
اقدام به گشودن قفل گوشی نمایید.

 

باز کردن قفل اندروید, باز کردن قفل آندروید, باز کردن قفل گوشی اندرویدی, باز کردن قفل پترن گوشی اندرویدی, فراموشی رمز پترن اندروید, فراموشی پترن آندروید, فراموشی پترن گوشی, فراموشی پترن, فراموشی الگوی صفحه،ترفندهای موبایل


باز کردن قفل پترن(الگوی صفحه) گوشی اندرویدی

 


با تایید آن گزینه ای به نام Forgot
pattern در بخش زیرین الگو اضافه می شود که با انتخاب آن صفحه ای باز می
شود که در صورت داشتن یک اکانت گوگل (دارنده یک اسمارت فون اندرویدی اکانت
گوگل دارد!) و با لاگین به اکانت خود می توان یک الگوی جدید برای گوشی
تعریف و یا از آن صرف نظر کرد.

 

باز کردن قفل اندروید, باز کردن قفل آندروید, باز کردن قفل گوشی اندرویدی, باز کردن قفل پترن گوشی اندرویدی, فراموشی رمز پترن اندروید, فراموشی پترن آندروید, فراموشی پترن گوشی, فراموشی پترن, فراموشی الگوی صفحه،ترفندهای موبایل


باز کردن قفل پترن(الگوی صفحه) گوشی آندرویدی

 


در هر دو حالت قفل گوشی باز شده و در صورت تعریف الگوی جدید، این الگو، جایگزین الگوی فراموش شده می شود .
البته قبلا باید گوشی اندرویدی خود را به حساب گوگل متصل نموده باشید.

 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: گوشی های اندروید تلفن هوشمند خود خود را فراموش کرده قفل گوشی اندرویدی فراموشی رمز عبور قفل تلفن هوشمند رمز عبور خود انتخاب کنید کردن قفل گوشی کردن رمز عبور ریست کارخانه فراموش کردن رمز عبور گوشی خود الگوی صفحه قفل هوشمند برای گوشی وارد کردن قفل صفحه گفته شد یک رمز قفل آن راه حل روش ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۱۴۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم رئیسی، در جریان دومین مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از قاب صدا و سیما به صراحت وعده داد؛ «ما گشت ارشاد خواهیم داشت اما نه برای مردم بلکه برای مدیران»، زمان گشت و رئیسی به عنوان رئیس دولت پا به پاستور گذاشت، او باز هم این وعده را تکرار کرد و در نشستی از عملی شدن وعده «گشت ارشاد مدیران» خبر داد و گفت؛ «گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و به دستگاه‌های مختلف سرکشی می شود.»

رئیسی در ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، بار دیگر از لزوم برخورد با فساد و برکناری مدیران فاسد و ناکارآمد روایت کرد و گفت؛ «از ابتدای دولت تاکید کردم که دولت مردمی به هیچ مدیری چک سفید امضا نداده است و همه مسئولان از سطح وزیر تا دیگر مدیران به شکل دائم تحت نظارت و ارزیابی هستند.»

او همچنین در تاریخ ۱۸ اسفندماه سال ۱۴۰۲، در جریان سفر به سیستان و بلوچستان گفت: «اگر مردم مطالبه ای دارند حتما باید در دستور کار قرار گیرد و به آنچه را مردم بخواهند دولت اجرایی خواهد کرد و به مدیران دولتی هم می‌گویم ادارات باید نماد کارآمدی باشند و گره گشای کار مردم باشند و وقتی کسی در ادارات حضور پیدا کرد احساس گره گشایی داشته باشند؛ مبادا بشنوم ادارات رشوه می‌گیرند یا فساد نفوذ کرده است.»

این وعده‌ها درحالی یکی بعد از دیگری از زبان رئیسی مطرح شده است که طی دو سال و اندی که از عمر این دولت می گذرد، نه تنها وعده گشت ارشاد مدیران عملیاتی نشده و خروجی دیده نشده بلکه همان گشت ارشاد حجاب نیز با تصمیم رئیسی و با محوریت وزارت کشور، بار دیگر با ون‌هایش به خیابان بازگشته است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس، در گفتگویی با هم‌میهن، دو گشت ارشاد را مقایسه کرده و هر دو گشت ارشاد را طرح‌هایی شکست خورده دانسته و گفته است؛« مقایسه دو گشت ارشاد حاکی از آن است که دو بار این طرح شکست خورده است و هر دو شکست جزو موضوعات منفی کارنامه دولت است. گشت ارشاد عفاف و حجاب بدون قانون، کار خود را انجام می‌دهد. وقتی قانون وجود ندارد مردم در بلاتکلیفی دچار ظلم می‌شوند. متاسفانه اصرار جدی نیز در این رابطه صورت گرفته درحالی‌که هنوز لایحه حجاب و عفاف تعیین‌تکلیف نشده عده‌ای بدون پشتوانه قانونی در حال وارد آوردن فشار بر مردم هستند. گشت دوم مربوط به فساد و سوءاستفاده‌های اقتصادی است که در سکوت دچار شکست شده است.»

فرزند رفت، مادر نرفت /عصبانیت مردم از فساد چای دبش

از سوی دیگر مواجهه دولت در برخی اشتباهات و رفتارهای پرحاشیه مدیران میانی و رده بالای دولت حکایت از آن داشته است که دولت نه تنها چندان گشت ارشاد مدیران را جدی نگرفته است بلکه حتی برخی مدیران تبدیل به خط قرمزهایی در دولت شده اند.

سال ۱۴۰۱ مهدی عرفاتی، دبیر وقت شورای‌ اطلاع‌رسانی‌ دولت،‌ در توئیتی به نقل از ابراهیم رئیسی و با هشتگ گشت ارشاد نوشته بود که؛ «رئیس‌جمهور در واکنش به مهاجرت فرزند یکی از معاونان وزرا گفته «پسر اگر رفت، پدر هم برود». پس از انتشار این توئیت خبر مهاجرت پسر انسیه خزعلی به کانادا جنجال به پا کرد و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهور در توئیتی از موقتی بودن سفر پسر خود گفت. اما برخلاف انتظارات و توقعات برای کنار گذاشته شدن انسیه خزغلی از دولت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت تنها از تذکر به معاون رئیسی و بازگشت پسرش به ایران خبر داد.

پرونده فساد چای دبش، فساد در پرونده نهاده‌های دامی و اختلاس ۲ میلیون دلاری در بندر امام خمینی از دیگر مواردی بود که پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در طی دو سال گذشته حاشیه ساز شدند. هر چند که در جریان پرونده نهاده های دامی، دولت ابراهیم رئیسی سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی را برکنار کرد اما همان برکناری نیز مبهم و سوال برانگیز بوده است. در پرونده فساد چای دبش و اختلاس ۲ میلیون دلاری در بندر امام خمینی نیز دولت به جز چند موضع گیری خنثی و محدود، سکوت پیشه کرده و انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است. سوال منتقدان این است که چرا «قرارگاه گشت ارشاد مدیران» به این مسائل ورود نکرده است.

رحیم ابوالحسنی، استاد علوم سیاسی در گفت‌وگو با هم‌میهن، با اشاره به این موضوع گفته؛ «در موضوع چای دبش یا فساد برنج و مفاسدی که در وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد، در نهایت آماری از این اتفاقات بیرون نیامد و شفاف‌سازی صورت نگرفت. اشکال در اینجاست که در کشور ما یک پدیده بسیار مهمی که مغفول مانده، موضوع شفافیت است و تا زمانی که مسئله شفافیت در کشور روشن و نهادینه نشود و مجموعه فعالیت‌ها، هزینه‌کردها و اقدامات مشخص نباشد، نمی‌توان گفت ایشان یا هر فرد دیگری به قول خود عمل کرده است.»

فلاحت‌پیشه هم تاکید بر پنهانکاری در مساله فساد و خطای مدیران دارد و می گوید؛ «متاسفانه دولت نه‌تنها به وظیفه ارشادی خود عمل نمی‌کند بلکه دستگاه‌های مختلف به سمت لاپوشانی حرکت کرده و این پرونده‌ها را مشمول قاعده زمان می‌کنند. مشمول قاعده زمان شدن این پرونده‌ها دو وجه دارد؛ بخشی از آن شامل مسائل حقوقی شده و اگر پرونده بعد از زمان مشخص بررسی نشود، عملاً امکان پیگرد قضایی برای بررسی آن وجود ندارد. ولی مد نظر من؛ مشمول قاعده زمانی از نظر فراموش کردن نزد اذهان عمومی است. عده‌ای بر این عقیده‌اند که اگر موضوعی مطرح نشده و از دستور اخبار خارج شود، از محل توجه مردم نیز دور می‌شود درحالی‌که انباشته شدن پرونده‌های فساد در حال بررسی یا غیرشفاف، به افکار عمومی در جامعه ضربه می‌زند.»

اخیرا هم، غلامعلی جعفرزاده، نماینده ادوار مجلس در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، بیان کرده بود؛«کاش آقای رئیسی شجاعانه می‌گفت که آقای ساداتی‌نژاد را برای ایجاد چه مشکلاتی در وزارت کشاورزی برکنار و حذف کرد. چرا حکم دادگاه آقای ساداتی‌نژاد بخشیده می‌شود؟ چرا نتیجه دادگاهش را مکتوم می‌گذارید؟ آقای رئیسی بد متوجه شده است و می‌خواهد بگوید در دولت من اصلاً فساد اتفاق نمی‌افتد؛ مگر می‌شود؟ مگر اینجا مدینه فاضله است؟ برای مردم این مهم است که بگویند آقای صدیقی خلاف کرد، محاکمه‌اش کردیم و نتیجه‌اش هم این شد. هیچ‌کس انتظار ندارد که هیچ اختلاسی و دزدی اتفاق نیفتد. انتظار مردم همان عبارتی است که حضرت آقا در شب مبارک ماه رمضان فرمودند: «عدالت»

۹۰ نفر برکنار شدند اما...

از سوی دیگر اگر چه بازرس ویژه رئیس جمهور، در اسفند ماه سال گذشته، خبر از برکناری ۹۰ مدیر متخلف و ترک فعل کرده داد اما این شائبه وجود دارد که مدیران برکنار شده در دولت سیزدهم، یا همان مدیران دولت دوازدهم بودند که نتوانستند از زیر تیغ خالص‌سازان عبور کنند یا به دلیل انتقاد از دولت سیزدهم برکنار شدند و مشمول گشت ارشاد مدیران و تعریفی از راه اندازی این گشت شده بود، نخواهد بود. خاصه آنکه لیست مشخصی از این افراد بیرون نیامده است و برخی نیز معتقدند این ادعاها چیزی شبیه به آن چیزی است که محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم درباره لیست مفسدان اقتصادی تکرار می کرد، لیستی که می گفت در جیبم است ولی هیچ وقت از جیب او بیرون نیامد.

از جمله افرادی که به نظر می رسد در لیست گشت ارشاد مدیران دولت تعریف شده اند، معاون اقتصادی پیشین بانک مرکزی بود، در ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲، محمدرضا فرزین، با حکمی پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی که از دی ماه سال ۱۳۹۲ روی این صندلی نشسته بود را تغییر داد و محمد شیریجیان، یار قدیمی خود که در بانک‌های کارآفرین و ملی با هم کار می‌کردند را به عنوان معاون اقتصادی بانک مرکزی معرفی کرد.

مجید مشعلچی، قائم مقام وقت بیمه مرکزی، هم چند روز پیش از آنکه سیدرضا فاطمی امین، وزیر وقت صمت توسط نمایندگان مجلس استیضاح شود، از وزیر صمت و بدهکاری خودروسازها به صنعت بیمه انتقاد کرد و از سمت خود برکنار شد.

رئیسی جا پای احمدی نژاد گذاشت؟

از سوی دیگر نوع چینش‌های کابینه ابراهیم رئیسی و جابه‌جا شدن افراد در آن حکایت از آن دارد که دولتمردان سیزدهم به یک خط قرمز برای رئیس خود تبدیل شده اند که خواهان تغییر یا خارج کردن آنان از دولت نیست. همانند سیدرضا فاطمی امین که پس از عملکرد ضعیف خود در وزارت صمت و فاش شدن واگذاری خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس، در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ استیضاح و برکنار شد اما بلافاصله ۱۰ روز پس از آن، یعنی در روز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، با حکم ابراهیم رئیسی به‌ عنوان مشاور رئیس‌جمهور در نظارت بر روند اجرای طرح‌های تولیدی منصوب شد.

حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، از دیگر چهره‌های پرحاشیه دولت سیزدهم بود. او یکی از وزرایی بود که بیشترین تذکر و انتقاد بهارستانی ها را از آن خود کرده بود و اولین طرح استیضاح نیز به نام او ثبت شده بود. استیضاحی که به دلیل استعفای عبدالملکی در ۲۴ خرداد ماه به سرانجام نرسید و در ۱۴ آبان سال ۱۴۰۱ به سمت دبیر شورای عالی مناطق آزادی تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد.

یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش نیز در ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۲، به علت پرداخت دیر هنگام حقوق معلمان در اسفندماه سال ۱۴۰۱ و عدم اجرای قانون رتبه بندی، از سمت خود استعفا داد، هر چند که برخی‌ها معتقدند که او توسط رئیس دولت سیزدهم عزل شده و این استعفا صرفا برای تلطیف ساختن تغییرات کابینه بوده است؛ با این حال وی طی روزهای اخیر کلید استانداری مازندران را از رئیسی گرفت.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897868

دیگر خبرها

  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • شب فراموش نشدنی اراکی‌ها با ۱۹ گل تاریخی
  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • اوسمار به پرسپولیسی‌ها: رو پا بایستید، فراموش کنید!
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • یادآوری یک خاطره فراموش‌نشدنی: نساجی قهرمان!
  • قدردانی از پهلوانان و قهرمانان نباید کم‌رنگ شود