Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@19:02:50 GMT

چگونه ویزای ازبکستان را بگیریم؟

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۳۳۹۴

چگونه ویزای ازبکستان را بگیریم؟

سفر به ازبکستان، سفر به سرزمینی در قلب آسیای مرکزی، سفر به یکی از میراث‌داران کهن جاده ابریشم و بالاخره سرزمینی که زادگاه پدر شعر پارسی، ابوعبدالله جعفر بن محمد بن حکیم بن عبدالرحمن بن آدم متخلص به رودکی است، سرزمینی که دارای پیوندهای عمیق و مشترک با سرزمین پارس است.

ازبکستان سرزمینی است که زبان، ادبیات و فرهنگش تحت تاثیر تاریخ پرفراز و نشیب آن خاک قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاکی که در تاریخ کهن بخشی از قلمرو امپراطوری هخامنشیان بود، و بعد از هجوم اسکندر مقدونی متعلق به خاک یونان شد. این سرزمین پس از هم‌زیستی با خانات ترک در قلمرو امپراطوری ساسانیان قرار گرفت، و به یکباره با حمله اعراب و کمرنگ شدن زبان پارسی دچار تغییرات زبانی و فرهنگی شد، به گونه‌ای که با ورود اعراب به ماوراءالنهر زبان پارسی با خط عربی نگاشته شد.

اگر امروزه  با سفر به شهرهای سمرقند و بخارا میتوان شاهد پیوندهای دیرینه و بازمانده بین ایران و ازبکستان بود، به جرأت دلیلش اسماعیل سامانی و تاسیس حکومت سامانیان و احیای زبان پارسی بعد از حکومت اعراب و حمله مغول‌ها است. سامانیان با ترویج فرهنگ و زبان پارسی نقش بسزایی در زنده نگه داشتن زبان پارسی در ازبکستان داشته‌اند. با وجود حضور حکومت‌های ترک تبار بعد از سامانیان و ترویج زبان ازبکی، که ریشه ترکی دارد، پا گرفتن حصار آهنین کمونیست و ترویج زبان روسی در این کشور، همواره در سمرقند و بخارا شاهد آوای خوش زبان پارسی هستیم. زبانی که سبب‌ساز پیوندهای ناگسستنی بین ایران و ازبکستان است.

ازبکستان پس از رهایی از سایه سیاه کمونیست درسال ۱۹۹۱ میلادی، استقلال یافت. امروزه این کشور به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور آسیای میانه در بین کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و افغانستان محصور شده است. در واقع ازبکستان محصور در خشکی است و دارای مرز آبی نمی باشد. این سرزمین محصور در خشکی در کویر قزل قوم، بزرگترین معدن طلای رو باز جهان موسوم به مورونتا را در دل خویش جای داده است، و از صادرکنندگان بزرگ طلا در جهان به شمار می رود. ازبکستان علاوه بر طلا ، از بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در جهان نیز می باشد.

بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی مقاصد سفرشان به کشورهای ترکیه، امارات، قطر، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، کشورهای اروپایی شینگن، کشورهای آسیای شرقی، کشورهای مهاجرپذیر کانادا و استرالیا می‌باشد. همچنین بسیاری ازگردشگران در پی بازدید از کشورهایی هستند که دارای  شهرت فراوان در طول تاریخ‌اند و با پیشینه‌ای کهن و تمدنی غنی در جهان شناخته می‌شوند،که از آن جمله می‌توان به ایران، مصر، هند، یونان، روسیه و چین اشاره نمود. اما بسیاری از این گردشگران کمتر به سراغ کشورهای آسیای مرکزی می‌روند. این درحالی است که اگر آنها به دنبال جاذبه‌های کهن یا پیشینه غنی تاریخی باشند، کشورهای آسیای مرکزی را می‌توانند به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نمایند، چرا که این کشورها به سبب پیوندهای دیرینه با امپراطوری‌های ایران و یونان و سال‌ها سلطه‌گری شوروی آمیخته‌ای از فرهنگ، جاذبه‌های آن دوران و عصر مدرن امروز هستند. اما طبیعتی زیبا، کوه‌هایی سپیدپوش و سر به فلک کشیده و دامنه‌هایی سرسبز، خود، مهر دیگری‌ست بر جاذبه‌های زیبای این سرزمین تاریخی.

تاشکند

شهرتاشکند، پایتخت ازبکستان، به عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر این سرزمین و آسیای مرکزی، در شمال غربی ازبکستان واقع شده است، و به گواه تاریخ پیشینه‌ای کهن دارد. تاشکند امروزی شهری است که در اثر وقوع زلزله ۱۹۶۶ میلادی دیدگانش اشک‌آلود شد و  شاهد بی‌خانمان شدن فرزندانش در آن زمان بود. پس از زلزله این شهر به  یکباره  با خاک یکسان، و دوباره در دوران شوروی سابق مرمت و بازسازی شد. امروزه حاصل این بازسازی تلفیقی از اسلام و سوسیالیسم است. به عبارتی با سفر به ازبکستان می‌توان شاهد تلفیقی ظریف و زیبا از دو بافت مساجد بازسازی شده و معماری کلاسیک روسی بود.

سمرقند و بخارا

سمرقند و بخارا، دو شهر کهن در خاک ازبکستان، هر دو میراث جاودانه یونسکو می باشند. در سفر به ازبکستان و بازدید از این دو شهر می‌توانید شاهد آثار تاریخی فاخری از جمله ارگ بخارا، آرامگاه اسماعیل سامانی، رصدخانه الغ بیگ امیر تیموری ، و مجموعه تاریخی ریگستان باشید. در ادوار پیشین این دو شهر در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند. بخارا به عنوان  پنجمین شهر بزرگ ازبکستان و سمرقند به عنوان دومین شهر بزرگ این کشور یکی از مراکز تمرکز قدرت امپراطوری هخامنشی نیز محسوب می‌شدند. همانطور که روایت شد،  بعدها به دست اسکندر ، ترکان، مغولان و اعراب به تاراج رفت ولی سامانیان برای احیا نمودن امپراطوری‌های هخامنشی، اشکانی، ساسانی و پدید آوردن تیسفونی دیگر با پیشگامی اسماعیل سامانی و رشادت‌هایش سمرقند و بخارا را به پایگاه زبان، هنر و فرهنگ پارسی تبدیل کرد. به گونه‌ای که  پیدایش زبان پارسی که تا به امروز در ازبکستان و به ویژه در این دو شهر رایج است یادگاری به جا مانده از سامانیان است.

اگر کنجکاو تماشای جاده ابریشم هستید، ولی در عین حال فرصت سفر از چین تا ترکیه که سرآغاز و پایان جاده ابریشم هستند را ندارید، با اخذ ویزای ازبکستان و سفر به آن کشور می‌توانید اندکی از تاشکند فاصله بگیرید و به تماشای شکوه و جلال این میراث به جا مانده و با ارزش در شهرهای دیگر ازبکستان  بشوید. این شهرها شامل سه شهر «سمرقند»، «بخارا» و «خیوه» هستند که از توقف‌گاه‌های مهم تجار در این مسیر به حساب می‌آمدند. به علاوه این کنجکاوی سبب می‌شود تا با دیگر جاذبه‌های این شهرها از نزدیک آشنا شوید و سفر لذت بخش خویش را رنگ و بوی ابریشمی، سمرقندی و بخارایی بخشید!

جاده ابریشم

جاده ابریشم یا راه ابریشم از راهه‌ای به هم پیوسته‌ای بود که به منظور بازرگانی، نواحی غربی، شرقی و جنوبی آسیا را از یک طرف به اروپای شرقی و از سوی دیگر به شمال آفریقا پیوند می‌داد. جاده ابریشم به مدت ۱۷۰۰ سال تا قرن پانزدهم میلادی بزرگترین شبکه تجاری جهان به شمار می‌رفت. علت نامگذاری ابریشم ، حمل ابریشم چین از این مسیر به دریای مدیترانه بود.  ابتدای این مسیر از شهر توآن هوانگ در چین آغاز می‌شد. مسیر جاده ابریشم پس از چین به حوالی ترکستان شرقی می‌رسید و با گذر از آسیای مرکزی و شهرهای سمرقند و بخارا در قسمتی به مرو ، سرخس،گرگان و در نهایت به ری، همان تهران کنونی، منتهی می شد و با ادامه یافتن به سمت قزوین، زنجان و شمال همدان ( روستای کبودرآهنگ کنونی) به سوی شهرهای اردبیل، تبریز، ایروان و در نهایت به ترابزون در کرانه‌های جنوبی دریای سیاه از بنادر آن زمان در منطقه شام یا سوریه کنونی، ختم میشد. بندر ترابزون نقطه انتهایی جاده ابریشم به حساب می‌آمد، که امروزه از شهرهای بندری بزرگ ترکیه به شمار می رود.

نحوه اخذ ویزای ازبکستان

ایرانیان برای سفر به ازبکستان در نخستین گام باید اجازه سفر به این کشور را دریافت نمایند. اما چطور و چگونه ویزای توریستی ازبکستان را بگیریم؟

چندی پیش اخذ ویزای ازبکستان به هر دو صورت لیبلی و الکترونیکی قابل دریافت بود، اما در حال حاضر با اعلام جدید سفارت ازبکستان این ویزا به صورت آنلاین صادر نمی‌شود، بلکه فقط به صورت لیبلی صادر می‌گردد. صدور ویزای ازبکستان به صورت لیبلی ۵ روز کاری به طول می‌انجامد. متقاضیان سفر به ازبکستان با در دست داشتن ویزای توریستی لیبلی ازبکستان می‌توانند در ازبکستان به مدت یک ماه اقامت داشته باشند. مدت اعتبار این ویزا سه ماه است. متقاضیان سفر به ازبکستان باید درنظر داشته باشند که داشتن ویزای ازبکستان با سه ماه اعتبار و یک ماه اقامت بدین معناست که اگر روز هفتاد و پنجم وارد این کشور شوند از آنجایی که سه ماه اعتبار برای این ویزا در نظر گرفته شده، و تنها ۱۵ روز از آن باقی است، در نتیجه مدت اقامت یک ماهه به ۱۵ روز اقامت کاهش می یابد.

جهت اخذ ویزای ازبکستان به صورت لیبلی با هدف سفر توریستی به این کشور باید به صورت حضوری به سفارت ازبکستان در تهران مراجعه کرد. اما از آنجا که اخذ این ویزا نیاز به انگشت نگاری ندارد می‌توان به روشی دیگر جهت اخذ ویزای ازبکستان اقدام نمود. به این صورت که مجموعه سفرهالیدی با دریافت کارمزدی اندک به عنوان رجیستری سفارت ازبکستان می‌تواند هموطنان عزیز را جهت اخذ ویزای ازبکستان یاری نماید، در واقع مجموعه سفرهالیدی با دریافت مجوز از سوی سفارت ازبکستان قادر است به صورت مستقیم جهت ارسال درخواست ویزای توریستی لیبلی ازبکستان اقدام نماید.

با مراجعه به سایت سفرهالیدی علاوه بر اقدام جهت اخذ ویزای ازبکستان می‌توانید به صورت غیرحضوری، با پرداخت امن آنلاین برای اخذ ویزای کشورهای مختلف اقدام نمایید.

سفر به ازبکستان با محدودیت های خاص کرونایی همراه نیست، و همراه داشتن مدارک واکسیناسیون و تست منفی کرونا در بدو ورود به خاک این کشور کفایت می‌کند.

شایان ذکر است که مدارک لازم جهت اخذ ویزای توریستی لیبلی ازبکستان به شرح زیر می‌باشد:

اصل گذرنامه با اعتبار شش ماه از زمان ورود دوقطعه عکس ۴*۶ زمینه سفید رنگی جدید نام محل کار آدرس محل کار آدرس منزل شماره تماس کد خبر 1588199

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سفر به ازبکستان سفارت ازبکستان سمرقند و بخارا ویزای توریستی آسیای مرکزی جاده ابریشم زبان پارسی دو شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۳۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام ملتهای فوتسال آسیا | ازبکستان سوم شد

تیم ملی فوتسال ازبکستان با پیروزی در صربستان پنالتی به مقام سوم جام ملت های آسیا رسید.

طرفداری | دیدار رده بندی جام ملت های ۲۰۰۲۴ فوتسال آسیا امروز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بین تین های ازبکستان و قرقیزستان برگزار شد.

به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، تلاش دو تیم دررپایان وقت های قانونی با تساوی ۳ - ۳ همراه شد تا صربستان پنالتی تعیین کننده برنده بازی باشد.

ازبک ها توانستند در ضیافت پنالتی ۵ بر ۳ از سد حریف خود عبور کرده و به عنون سومی جام برسند.

شایان ذکر است ازبکستان میزبان جام جهانی فوتسال خواهد بود.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • باید حواسمان را جمع کنیم و امتیاز بگیریم
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • ازبکستان به عنوان سومی جام ملت‌های فوتسال آسیا رسید
  • جام ملتهای فوتسال آسیا | ازبکستان سوم شد
  • حالا آرون بروکس، تیلور جوان آمریکایی‌هاست؛ نه بزرگش کنیم نه دست کمش بگیریم
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • برگزاری دو رویداد بین‌المللی با موضوع «سمنان پایتخت جاده ابریشم»