Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:07:43 GMT

لزوم نگاهی فرا شهرستانی به پیست اسکی سخوید تفت

تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۰۴۵۶۸۳

لزوم نگاهی فرا شهرستانی به پیست اسکی سخوید تفت

به گزارش ایرنا، دیروز/جمعه/ مسیرهای منتهی به پیست اسکی سخوید در شهرستان تفت مملو از خودروهایی بود که به امید سپری کردن بخشی از اوقات تعطیل خود در طبیعت، عازم این منطقه شده بودند.

خیل حضور جمعیت در این مکان به حدی بود که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت و عکس ها و فیلم هایی هم در همین زمینه در این شبکه ها منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حضور این جمعیت در شرایطی کرونایی و همچنین در حالی که فقط چند سانتیمتر برف، منطقه سخوید و پیست اسکی آن را پوشانده بود قابل تامل است، اضافه کنید غیر استاندارد بودن این پیست اسکی که به عقیده کارشناسان و مسوولان در زمره پیست به حساب نمی‌آید و در حقیقت باید برای آن نام "محل بازی روی برف" را انتخاب کرد و نه پیست اسکی.

کمبود مراکز تفریحی و اشتیاق مردم به حضور در طبیعت 

استان یزد از جمله مناطق کشور است که از کمبود مراکز تفریحی و رفاهی رنج می برد و هنوز از وجود یک مرکز بزرگ رفاهی قابل اتکا بی بهره است و وجود چند بوستان پراکنده و کوچک در اطراف شهر نمی تواند پاسخگوی شهروندان باشد.

ساخت بوستان کوهستان نیز هر چند توانست جمع زیادی از مردم را در نیمه نخست سال و ۲ فصل گرم به دور خود جمع کند اما این پارک بزرگ نیز که در جاده تفت واقع شده علنا در نیمه دوم سال به دلیل شرایط سرما و زمستان تعطیل است.

متاسفانه یزد از مراکز تجاری بزرگ و مجهز نیز که بتواند در فصل زمستان، بخشی از اوقات شهروندان را به بهانه خرید به سوی خود جلب کند هم بی‌بهره است. 

تنها بهانه و منطقه تفریحی مردم استان یزد در فصل زمستان همین پیست اسکی سخوید شهرستان تفت است که با بارش کمترین برف یا بارانی، یزدی ها را به سوی خود می کشاند و شاید این کمترین واکنش مردم استان خشک و کویری یزد به نبود امکانات تفریحی و قابل اتکا باشد.

کرونا و پیست اسکی تفت 

حضور ۲ ساله کرونا در جهان و ایران و از جمله استان یزد موجب شد تا مردم تمایلی به حضور در اجتماعات و مراکز رفاهی و از جمله پیست اسکی سخوید از خود نشان ندهند.

با فروکش کردن تب داغ کرونا در چند ماه گذشته و دریافت واکسن از سوی مردم که توانست تا حدی زیادی به مردم و جامعه، ایمنی لازم را تزریق کند شهروندان به دنبال بهانه ای بودند تا همه سختی های این ۲ ساله را تخلیه کنند و چه بهانه ای بهتر از پیست اسکی سخوید؟

مردمی که در این ۲ سال، مدام با توصیه ها و هشدارهای مسوولان و کارشناسان مبنی بر عدم حضور در اجتماعات را دریافت کرده بودند حالا با بارش برف (هر چند اندک) فرصتی به دست اورده بودند تا خود و خانواده را به دل طبیعت ببرند و پیست اسکی، بهترین مکان برای این هدف بوده و هست.

پیست اسکی سخوید، غیر استاندارد است

یکی از نکاتی که مسوولان و کارشناسان ذیربط در استان یزد و شهرستان تفت بارها مورد تاکید قرار داده اند غیر استاندارد بودن پیست اسکی سخوید است.

این پیست یک نعمت خدادادی است که دست بشر در راه اندازی آن هیچ دخالتی نداشته است و طی سال های اخیر توانسته بعلت شرایط خاص خود ، مردم استان و حتی خارج استان را به سوی خود جلب کند.

متاسفانه بازی با انواع وسایل و از جمله لاستیک بر روی برف این پیست در سال های گذشته، تلفات جانی هم بر جا گذشته و موجب مصدومیت تعداد زیادی از شهروندان شده است اما همچنان محل مورد اطمینان یزدی ها برای بازی و سپری کردن اوقات فراغت است و این یکی دیگر از دلایلی که استان یزد از فقر مراکز تفریحی و رفاهی رنج می‌برد.

مسوولان همت کنند/ بخش خصوصی ورود کند

اما پیست اسکی سخوید (محل بازی روی برف) از نبود امکانات لازم رنج می برد و همانطور که گفتیم آنچه در این محل مشاهده میشود همه خدادادی است و مسوولان به دلایل مختلفی که نبود اعتبار، مهمترین آن است، کمتر به آن پرداخته اند.

طول این مسیر از تفت تا محل پیست حدود ۴۰ کیلومتر و از شهر یزد تا این محل حدود ۶۰ کیلومتر است؛ از خروجی تفت و یزد تا دو راهی علی آباد، جاده، همه جا ۲ بانده است اما از این ۲ راهی تا محل پیست که حدود ۲۰ کیلومتر است جاده یک بانده و غیر استاندارد و بسیار کم عرض است و از ۲ روستای فیض آباد و سانیج عبور می کند.  

این مسیر کم عرض و یک بانده علاوه بر ایجاد خطرات زیاد برای رانندگان، برای اهالی ساکن در این ۲ روستا نیز خطراتی به دنبال دارد؛ مسوولان ذیربط برای دو بانده سازی این مسیر، اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان را طلب کرده اند که هنوز تامین نشده است.

در صورت دو بانده شدن این جاده کوهستانی که در روزهای تعطیل زمستان و تابستان مسیر عبور هزاران خودرو از سراسر استان است بخش قابل توجهی از حوادث و ترافیک های این مسیر حل خواهد شد.

متاسفانه اداره کل ورزش و جوانان استان به دلیل غیر استاندارد بودن این مکان، مسوولیت آن را عهده دار نمی شود و حاضر به سرمایه گذاری در آن نیست.

بخش خصوصی هم به دلیل آنکه این محل فقط حدود ۲ ماه در سال را فعال است( در صورت بارش برف) حاضر به سرمایه گذاری در این مکان و جاده منتهی به آن نیست و این در حالیست که فرمانداری تفت به جد دنبال این موضوع است تا از طریق بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در این مکان، اقدام کند که امیدواریم به نتیجه برسد.

در محل خود پیست نیز امکانات لازم و مورد نیاز شهروندان وجود ندارد، جای پارک خودرو نیست، امکانات رفاهی لازم را ندارد و هیچ بیمه ای هم حاضر به بیمه کردن این مکان نمی باشد.

مسوولان استان باید با جدیت به این موضوع ورود کنند چون چه بخواهند و چه نخواهند با بارش اندک برفی، هزاران نفر از مردم استان یزد عازم پیست اسکی سخوید می شوند پس باید همت کنند و از طریق تامین اعتبار (دولتی یا خصوصی) نسبت به ۲ بانده کردن جاده، استاندارد نمودن پیست و تجهیز این مکان اقدام کنند. 

برفی دیگر و حضوری دوباره در پیش است!

آن طور که اداره کل هواشناسی استان یزد اعلام کرده طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری، باز هم باران شدید، استان یزد را در بر می گیرد که این بارشها در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.

از هم اکنون مشخص است که پس از این بارش و بخصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه پیش رو که تعطیل است، یزدی ها دوباره و این بار با طیب خاطر بیشتر (بعلت اطمینان از بارش برف بیشتر) عازم پیست اسکی سخوید خواهند شد.

این می طلبد تا مسوولان استان یزد از هم اکنون نسبت به ساماندهی این پیست و جاده های منتهی به آن اقدام کنند؛ ترافیک سنگینی که در روزهای زمستانی در این مسیر حاکم میشود علاوه بر ایجاد خطرات، موجب معطلی چندین ساعته رانندگان شده و یک مسیر ۵۰ دقیقه ای، گاها تا چند ساعت طول می‌کشد. 

هزینه‌های حضور در پیست را شهرستان میزبان متحمل می‌شود!

یک نکته قابل توجه دیگر اینکه اغلب آنهایی که در روزهای برفی عازم این محل میشوند شهروندان سایر نقاط استان (غیر تفتی‌ها) هستند و این در حالیست که هزینه های آن را باید مردم تفت متحمل شوند.

هزینه هایی چون افت فشار آب به دلیل حضور جمعیت زیاد، آلودگی محیط زیست و بخصوص ریخت و پاش زباله در جاده های منتهی به این مکان و همچنین نارضایتی اهالی روستاهای این مسیر به دلیل بروز  برخی مشکلات از جمله این مسائل است .

لازم است مسوولان استان یزد نسبت به تامین اعتباری ویژه به شهرستان برای مقابله با این مشکلات اقدام کنند.

دهستان سخوید در ۶۰ کیلومتری مرکز استان یزد واقع شده است.

شهرستان ییلاقی و سرسبز تفت که مرکز آن در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد همه ساله در فصول مختلف سال، میزبان گرمان زدگان کویر و دوستداران طبیعت از سراسر استان است و در روزهای تعطیل جاده های منتهی به روستاهای ییلاقی این شهرستان، مملو از خودروهایی است که از نقاط دور و نزدیک این استان، عازم این مناطق هستند.

برچسب‌ها یزد بارش برف تفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد بارش برف تفت یزد بارش برف تفت پیست اسکی سخوید غیر استاندارد مردم استان استان یزد بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۴۵۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار

شمال شرق ایران دارای مناطق متعددی است پارک ملی ساریگل در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی واقع شده است. این منطقه کوهستانی با آب و هوای نسبتا سرد است و یکی از جاذبه‌های طبیعی و بسیار دیدنی این استان محسوب می‌شود طبیعت زیبا و پوشش گیاهی و جانوری ویژه‌ای دارد به همین دلیل مورد توجه گردشگران است. این منطقه علاوه بر رشد انواع گیاهان، محلی برای رشد قارچ است.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از طبیعت این منطقه و قارچ کوهی به نمایش گذاشته است که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروند خبرنگار - خراسان شمالی

بیشتر بخوانید:

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین مرکز موتور آمبولانس شهرستانی در مهاباد
  • «عاقل منش» عضو شورای شهر رشت شد
  • نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • برگزاری مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی با استقبال ویژه تماشاگران
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • (ویدئو) رکورد جهانی اسکی پرش شکست
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفر‌های شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفرهای شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • نگاهی به دومین بازی ذوب‌آهن در جام حذفی؛ دوئل انتقامی