Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، جمشید نفر در مورد وضعیت تجارت خارجی در دولت سیزدهم، گفت: در بخش تجارت خارجی با توجه به برخی اقدامات امیدواری به وجود آمده است، اما پیش از این نیز در ابتدای هر تغییری در دولت‌ها، با توجه به رویکرد مسئولان بوجود می‌آمد، اما بعد مدتی که می‌گذشت، مسئولان گفته‌های خود را فراموش می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه البته امیدوارم که این دولت، آن گونه نباشد، گفت: مشکلی که در 43 سال گذشته در بخش اقتصادی و تجارت خارجی کشور وجود داشته، این است که مشورت از ذینفعان گرفته نشده است و همیشه این احساس بوده است که تولید کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان یا فعالان تجارت خارجی کشور کسانی هستند که فقط به فکر جیب خودشان هستند و به فکر منافع ملی نیستند و به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنند، بنابراین آنچه آن ها می‌گویند شایسته نیست و نباید از آن پیروی کرد.

رییس سابق کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران بیان داشت: این نوع تفکر ضرر و زیان فوق‌العاده‌ای داشته است. همانطور که بیان داشتم مشورت با ذینفعان بخش های خصوصی در زمینه اقتصاد و تجارت صورت نگرفته است و اگر هم در برخی از جلسات دولتی‌ها از فعالان بخش خصوصی دعوت کرده اند نتیجه ای نداشته، زیرا به هیچ کدام از نظرات فعالان بخش خصوصی توجهی نشده است.

نفر بیان داشت: اما در 43 سال گذشته در بخش های سیاسی و اجتماعی اینطور نبوده است و حتی در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که با مشارکت مردم، جوانان این مملکت با دست خالی در مقابل زورگویی‌های دنیا ایستادند و موفقیت‌های بزرگی را هم بدست آوردند، لذا همانطور که در 8 سال دفاع مقدس توانستیم به نتایج خوبی برسیم، اگر می توانستیم در بخش‌های اقتصادی نیز این مشارکت را با مردم داشته باشیم، امروز از جایگاه ویژه‌ای در بخش اقتصادی و تجارت خارجی برخوردار بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عقب ماندگی‌های ما در بخش تجارت خارجی حاصل عوامل درونی است یا خارجی مانند تحریم است، گفت: تحریم حاصل یک دیپلماسی است، ولی نظر من به عنوان یک فردی انقلابی و از خانواده شهدا این است که  تا حدودی باید برخی از مواضع کلان سیاسی کشور تغییر کند و به نظر می‌رسد، برخی از این مواضع به ضرر اقتصاد کشور بوده است.

وی بیان داشت: ما در کشور دارای درآمد، توانایی، امکانات و موقعیت های استراتژیک فراوانی هستیم و با توجه به این امکانات باید در تمام بخش ها از جمله اقتصادی جزء  10 کشور اول دنیا باشیم، اما متاسفانه برخی تصمیمات کلان مانع رسیدن به این موقعیت شده است.

نفر با تاکید بر لزوم مشورت با ذینفعان حوزه اقتصاد و تجارت خارجی کشور، گفت: با وجود اینکه بسیاری از امکانات ما نسبت به کشور ترکیه در بخش های مختلف بهتر و بیشتر است، اما این کشور صادراتی به مراتب بیشتر از ما دارد، بنابراین لازم است تا مسئولان کشور در رابطه با این مسائل با فعالان تجاری مشورت کنند و دلایلی که این کشور در زمینه صادرات موفق بوده است را بررسی و کنکاش کنند و در صورت لزوم از آن ابزارها استفاده کنند.

وی گفت: زمانی که آقای همتی رییس کل بانک مرکزی کشور بود و در آن دوران برای بازگشت ارز حاصل از صادرات روش‌های مختلفی اعلام و سامانه‌هایی ایجاد شد تا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به این سامانه واریز و در آنجا معامله کنند، به مسئولان بانک مرکزی اعلام کردم که 10 هزار دلار از سرمایه کشور که گاهی اوقات میلیاردی هدر رفته است، به یکی از کارشناسان خبره که این قوانین را وضع می‌کند بدهید و از وی بخواهید که محصولی را صادر و ارز آن را به کشور بازگرداند تا گلوگاه های صادرات و بازگشت ارز را پیدا کند و آنگاه  این روش‌ها را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام کنید.  

رییس سابق کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با انتقاد از بخشنامه‌های غلط، غیرکارشناسی و غیرمشورتی با ذینفعان حوزه تجارت خارجی کشور در دولت قبل اظهار داشت: مسئولان دولت قبل هر گاه ما را دعوت می‌کردند، فقط می‌خواستند بگویند که ما با بخش خصوصی مشورت می‌کنیم، ولی واقعیت آن است که آنچه بخش خصوصی می‌گفت انجام نمی‌شد.  

وی اظهار داشت: با افزایش قیمت ارز در سه سال گذشته  واقعا صادرات می توانست به بیش از 100 میلیارد دلار برسد، اما با وجود بخشنامه‌های دست و پاگیر این موضوع محقق نشد.

نفر در این زمینه گفت: اما در دولت فعلی با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده به نظر می رسد، هم وزیر صنعت هم رییس کل سازمان توسعه تجارت گوش شنوایی برای نظرات فعالان بخش خصوصی داشته باشند و برخی از خواسته‌های ما نیز مثلا در بخش بازگشت ارزش افزوده صادرکنندگان عملیاتی شده  و امیدواریم تا وضعیت تجارت خارجی کشور بهبود یابد.

منبع: فارس این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: افزایش صادرات تجارت خارجی توسعه صادرات جمشید نفر رییس سابق کمیسیون تجارت خارجی کشور بازگشت ارز بخش خصوصی بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۶۶۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم

وزیر صمت گفت: ایران با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی وزیر صمت امروز در آئین گشایش نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشورهای شرکت کننده است؛ برگزاری نمایشگاهی با حضور مهمانانی از 100 کشور باعث شناخت ما از یکدیگر و تسهیل زمینه تجارت می‌شود.

وی افزود: ایران در زمینه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیلگر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد. توجه به جایگاه ژئوپلتیکی ایران در کنار ظرفیت‌های صنعتی، ‏معدنی و کشاورزی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند. چهره واقعی توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها زمینه برای افزایش تعاملات فراهم می‌شود.

علی آبادی به برنامه‌های وزارت صمت در حوزه تجارت اشاره کرد و گفت: وزارت صمت 3 برنامه اصلی دارد؛ جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی و تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط و پیشرفته و ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی با کمک بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری اقتصادی و حمایت‌های عملی از تحقیق و توسعه در شرکت‌ها در جهت افزایش رقابت پذیری بین‌المللی و صادرات در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه در مورد توسعه زیرساخت‌های تجاری چند برنامه داریم، تصریح کرد: اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی، ورود به بازارهای خارجی و دستیابی به فناوری، تعامل جدی، مثبت و سازنده با کشورهای منطقه در حوزه‌های انتقال فناوری و همکاری‌های صنعتی، فعال سازی میزهای کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای هدف با همکاری وزارت امور خارجه، بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازارهای جدید و توسعه شبکه تأمین، افزایش رایزنان بازرگانی جهت رصد رقبای ایران در بازارهای جهانی و ارائه اطلاعات لازم به صادرکنندگان به کمک وزارت امور خارجه، تنوع بخشی به روش‌های تجاری مانند تجارت به کمک ارزهای محلی و توسعه بازارهای مرزی جهت افزایش صادرات و بهبود دسترسی به منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک با سایر تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی در توسعه روابط خارجی و گسترش بازارهای صادراتی از چند نقطه محدود به سایر نقاط جهان از جمله برنامه‌های ما است.

وی اضافه کرد: اکنون ایران  با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر 153 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به 50 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود؛ کشورهای همسایه، آفریقایی و اسلامی و سایر کشورهای دوست در اولویت توسعه روابط هستند. ما اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه ای و بین المللی تعاملات سازنده ای با کشورها داریم.

علی آبادی ادامه داد: در سازمان اکو با 9 کشور همسایه و منطقه همکاری داریم؛ موافقت نامه‌های تجاری در دست پیگیری است. با 8 کشور اسلامی در حال توسعه موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کردیم و در حال اجرا هستیم. در سازمان‌های همکاری اسلامی با کشورهای عضو موافقت نامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را اجر می‌کنیم. با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت نامه تجارت آزاد امضا شده و با تعدادی دیگر از کشورها موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا شده و با برخی دیگر در دست امضا قرار دارد.

وزیر صمت گفت: ما آماده تعامل هستیم. ما دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را می‌فشاریم و برای تسهیل تجارت ایران با جهان تلاش می‌کنیم. امید می‌رود این نمایشگاه بتواند با ارائه شفاف توانمندی‌های صادراتی ایران و شناخت نیازمندی‌های طرف‌های دیگر گامی جدی در جهت توسعه روابط تجاری بردارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور