Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@06:04:58 GMT

شهرک ۱۰ هزار نفری در ورامین مسجد و مدرسه ندارد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۱۳۳۸

شهرک ۱۰ هزار نفری در ورامین مسجد و مدرسه ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ورامین، شهرک مسکونی شقایق واقع در ابتدای جاده ورامین به پیشوا که جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر را در خود جای داده است بزرگ ترین شهرک شهرستان ورامین به حساب می آید، که متاسفانه با گذشت بیش از ۶ سال از ساخت این شهرک، اهالی این شهرک از نبود مسجد و مدرسه رنج می برند.

حدود شش ماه از مراسم کلنگ زنی تنها مسجد شهرک شقایق که با حضور معاون سابق استاندار و دیگر مسئولان شهرستان برگزار شد می‌گذرد در حالیکه هیچ تغییری در روند احداث این مسجد مشاهده نمی شود و از طرف دیگر هیچ مکانی برای مدرسه این شهرک تعبیه نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرک شقایق با جمعیت چند هزار نفری خود به عنوان یکی از بزرگترین شهرک های ورامین به حساب می آید که حتی یک مسجد و مدرسه را در خود ندارد و مردم این شهرک مطالبه به حقی در راستای ساخت این مسجد و مدرسه دارند.

مسوولین به وعده هایی که می دهند عمل کنند 

حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روزی که کلنگ مسجد نبی در شهرک شقایق بر زمین خورد بنا بر این شد مسوولین هزینه های اولیه ساخت مسجد را تامین کنند و برخی از هزینه ها نیز توسط مردم و خیرین شهرستان تهیه شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به آنکه شهرک شقایق در حاشیه شهر ورامین وجود دارد و مردم منطقه تمکن مالی ندارند، پیگیری هایی صورت گرفت و از مسوولین مسجد با من تماس گرفته شد و بنده نیز از معاون استاندار این موضوع را پیگیری کردم که قول داد پیگیری کند اما تا این لحظه کاری صورت نگرفته است.

امام جمعه موقت ورامین با اشاره به اینکه این شهرک در مناطق حاشیه ای قرار دارد، افزود: انتظار می رود زمانی که مسوولین می آیند و وعده ای می دهند به وعده خودشان عمل کنند و جای نقد دارد که چرا نسبت به این موضوع توجه نشده است.

حجت الاسلام محمودی با اشاره به کمک نیکوکاران در این خصوص گفت: خیرینی که می توانند در جهت ساخت مسجد کمک کنند به میدان بیایند و برای ساخت مسجد اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان نیازهای ابتدایی تشکیل یک شهرک بیان کرد: جای تأسف دارد شهرکی با چند هزار جمعیت در حاشیه شهر بنا می شود و از همان ابتدا و قبل از صدور مجوز، مسیولینی که ناظر هستند و مجوز می دهند هیچ پیش بینی برای مدرسه، مسجد و سایر اماکن نیازهای یک شهرک نمی شود.

استانداری تهران به وعده خود در تامین بودجه اولیه عمل نکرد

حجت الاسلام سید یاسر موسوی رییس اداره رسیدگی به امور مساجد ورامین در گفت وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: وظیفه ساخت مسجد بر عهده اداره امور مساجد نیست و همانطور که از نامش پیداست وظیفه رسیدگی به امور مساجد در شهرستان ها را برعهده دارد.

وی افزود: در ساخت مسجد نبی شهرک شقایق که ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و سال گذشته با حضور معاون سابق استاندار کلنگ آن بر زمین خورد قرار بر این شد استانداری تهران در جهت تخصیص بودجه اقدام کند و با تامین بودجه اولیه ساخت مسجد این مهم پیگیری شود.

رئیس رسیدگی به امور مساجد ورامین در ادامه گفت: وظایف و مراحل ثبت و امور اداری که برعهده مرکز رسیدگی به امور مساجد در شهرستان بوده انجام و پیگیری‌ شده است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به تامین زمین از سوی شهرداری گفت: با هماهنگی هایی که با استانداری تهران و دیگر مسوولین شهرستانی داشتیم قرار بر این شد مسؤولین سابق استانداری تهران با تامین بودجه اولیه ساخت مسجد و شهرداری ورامین با تامین زمین به روند ساخت این مسجد کمک کنند.

وی ادمه داد: زمین مورد نیاز ساخت مسجد شهرک تامین شد و در سال گذشته کلنگ زنی شد، پیش بینی می شد که روند ساخت تنها مسجد این شهرک بزرگ آغاز شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ورامین در پایان تصریح کرد: متأسفانه پس از گذشت حدود ۹ ماه، هنوز هزینه ساخت اولیه مسجد نبی اکرم(ص) شهرک شقایق تأمین نشده است و می توان گفت ساخت این مسجد صفر درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ساخت مدرسه در شهرک شقایق وظیفه انبوه ساز است 

امیر محمدی رییس سابق آموزش و پرورش شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طبق قانون و مصوبه شورای آموزش هر انبوه سازی که تعداد بالای ۲۰۰ منزل مسکونی می سازد، با توجه به تعداد منزل مسکونی می بایست یک مدرسه در آن شهرک احداث کند.

وی گفت: در اوایل ساخت این شهرک با توجه به عدم استقرار و سکونت برخی شهروندان در شهرک شقایق، قانون به انبوه ساز اجازه می دهد با تاخیر به ساخت مدرسه بپردازد و این امر با کمی تاخیر انجام شود.

محمدی با بیان اقدامات آموزش و پرورش پیرامون ساخت مدرسه گفت:  آموزش و پرورش شهرستان ورامین در راستای احداث مدرسه در این شهرک، ۲ اقدام را در پیش گرفت؛ اول آنکه معاونت حقوقی آموزش و پرورش ورامین نامه ای را به وزارت مسکن و شهرسازی ارسال کرد با این مضمون که طبق قانون، انبوه ساز سازنده شهرک شقایق باید مدرسه نیز در کنار این شهرک بنا کند.

وی ادامه داد: دومین اقدام آموزش و پرورش ورامین این بود که از طریق ماده ۱۶ قانون مصوبه شورای آموزش مبنی بر تقاضای زمین از شهرداری، آموزش و پرورش ورامین برای احداث مدرسه در شهرک زمینی را از شهرداری درخواست کرده است و با زمینی در اطراف میدان الغدیر در حال تهاتر است که با اهدای زمین و با توجه به آماده بودن خیر مدرسه ساز، روند ساخت این مدرسه آغاز می شود.

رییس سابق آموزش و پرورش شهرستان ورامین ضمن اشاره به دسترسی ناحیه حقوقی آموزش و پرورش اظهار کرد: معاونت حقوقی آموزش و پرورش ورامین دسترسی زیادی ندارد و می طلبد وزارت مسکن و شهرسازی، فرد انبوه ساز را به ساخت مدرسه مجاب و در غیر این صورت فرد را از طریق مراحل قانونی به پرداخت جریمه محکوم کند.

عدم وجود یک مسجد و مدرسه در شهرک برای مردم بسیار سخت است 

یکی از اهالی شهرک شقایق در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: مسجد یکی از پایگاه های مردمی در محله است که در آن علاوه بر انجام امور مذهبی، فعالیت های فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و حتی طرح های مواسات نیز صورت می گیرد.

وی افزود: با توجه به آنکه شهرک شقایق در حاشیه شهر جا نمایی شده است، نبود مدرسه و مسجد برای اهالی این شهرک که فقط در یک مجتمع ۷۰۰ واحد مسکونی دارد بسیار سخت شده است تا جایی که اهالی این روستا برای رفتن به مسجد چند صد متر را باید بروند تا به اولین مسجد نزدیک خود بروند یا برای رفتن به مدرسه، فرزندان ما سرگردان هستند.

یکی دیگر از اهالی این شهرک با اشاره به این مطلب که مردم خواستار ساخت و احداث مسجد نبی در شهرک شقایق هستند بیان کرد: با گذشت ۶ ماه از کلنگ زنی تنها مسجد این شهرک، هنوز تغییری در زمین جا نمایی شده حاصل نشده است و ما در خواست داریم هر چه زودتر است این مسجد ساخته شود.

دادستان شهرستان ورامین ورود کند 

با توجه به موضوع عدم ساخت مدرسه شهرک شقایق پس از گذشت بیش از ۵ سال و سرگردانی دانش آموزان این شهرک، لازم است دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین به این موضوع ورود کند و با جدیت با خاطیان برخورد شود.

عدم وجود یک مدرسه و یک مسجد در شهرک چند هزار نفری شقایق که بزرگ ترین شهرک شهرستان ورامین نیز محسوب می شود برای اهالی شهرک تبدیل به معضلی شده است که می طلبد هر چه زودتر مسوولین شهری نسبت به دو موضوع مدرسه و مسجد پیگیری های لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/۶۷۰۳۷/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس شهرک شقایق شهرک ورامین ورامین آموزش و پرورش ورامین رسیدگی به امور مساجد استانداری تهران خبرنگار فارس شهرستان ورامین شهرک شقایق مسجد و مدرسه حجت الاسلام ساخت مدرسه ساخت مسجد انبوه ساز مسجد نبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۱۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساتبا، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق (ساتبا) درباره روند توسعه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس کشور خاطرنشان کرد: در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس و آموزش و پرورش داشتیم تا سامانه‌های خورشیدی در مدارس کشور توسعه پیدا کنند؛ این تفاهم‌نامه بین سازمان توسعه مدارس، ساتبا و خیرین مدرسه‌ساز منعقد شده است که خیرین علاوه بر ساخت مدارس، هزینه‌های احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس را هم متقبل شوند.

وی ادامه داد: ساتبا برق تولیدی این نیروگاه‌ها را با نرخ مناسب می‌خرد و عوائد حاصل از برق تولیدی به تأمین هزینه‌های جاری و نگهداری مدارس کمک بزرگی می‌کند. قم در این زمینه پیشتاز است و ۱۱ مدرسه در این استان به سامانه‌های خورشیدی تجهیز شده است.

کمانی با اشاره به افتتاح سه سامانه ۲۰ کیلوواتی در مدرسه خیر ساز غلام رضا زیرک در شهر قم، عنوان کرد: امیدواریم ساخت سامانه‌های خورشیدی در مدارس توسعه پیدا کند چرا که ظرفیت فوق العاده‌ای در کل کشور وجود دارد، این امر زمینه فرهنگ‌سازی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور را فراهم می‌کند و به تولید برق پاک کمک می‌کند؛ هم اکنون ۱۰۰ مدرسه در کل کشور وجود دارد که نسبت به نصب سامانه خورشیدی اقدام کرده‌اند که امیدواریم توسعه پیدا کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور اظهار کرد: در کنار مدل‌های مختلفی که وزارت نیرو و ساتبا برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر شامل نیروگاه‌های بزرگ و بخش صنعت دارد، ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس را در حوزه مدارس و نیز نهادهای حمایتی در حال پیگیری هستیم.

وی درباره جزئیات ساخت ۸۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدید پذیر در دست ساخت در کشور بیان کرد: ما برای دو بسته نیروگاهی از شورای اقتصاد مجوز گرفته‌ایم که شامل یک بسته ۴۰۰۰ مگاواتی و بسته ۴۵۰۰ مگاواتی است؛ مناقصات مربوط به آن در سال گذشته، برگزار و برندگان آن اعلام و از این حجم نیروگاهی، ساخت ۲۵۰ مگاوات در استان قم قرار دارد که در چند ساخت گاه در حال پیگیری است؛ امیدواریم با تخصیص زمین، احداث این نیروگاه‌ها بزودی شروع شود.

بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته، قرار است نیروگاه‌های خورشیدی در ۲۰ هزار مدرسه ساخته شوند؛ از این سطح ۱۶ نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و ۵۶ پروژه در سطح کشور در حال اجراست.
لازم به ذکر است، تفاهم نامه همکاری میان سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری برق (ساتبا)، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در خردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت ۵ سال منعقد شده است.

هدف از امضای این تفاهمنامه، احداث سامانه‌های خورشیدی مقیاس کوچک و پاک توسط خیرین و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در مدارس کشور و توسعه فرهنگ بکارگیری انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق در جامعه معلمان و دانش آموزان است. با اجرای این تفاهم‌نامه‌، نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با ظرفیت حداقل ۲۰ کیلووات و غیر انشعابی در ۲۰ هزار مدرسه منتخب کشور با سرمایه‌گذاری خیرین برای انتفاع مدارس ساخته می‌شوند.

کد خبر 6090189 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ۲ مدرسه خیر ساز در جوادآباد ورامین افتتاح می‌شود
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای شهرک صنعتی در بویراحمد
  • تعرض بیش از ۵۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی+ فیلم
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)/ محدودیت‌ها در قدس اشغالی برای نمازگزاران