Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان دانشگاه لوند یک نقشه سه بعدی از جو یک سیاره فراخورشیدی "WASP-۱۸۹b " تهیه کرده‌اند که به یافتن سیارات دیگر مشابه زمین کمک می‌کند. در این غول گازی فوق داغ، آهن در دمای بالا ذوب می‌شود و دمای این سیاره در طول روز به ۵۸۰۰ درجه فارنهایت می‌رسد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ بسیاری از سیارات فراخورشیدی کاملاً غیرقابل سکونت هستند اما مطالعه درباره آنها می‌تواند در جستجوی جهان‌های موازی و سیارات شبیه کره زمین مفید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیمی از دانشمندان دانشگاه لوند سوئد، یک نقشه سه بعدی از جو غول گازی فوق داغ WASP-189b تهیه کرده‌اند که می‌تواند بینشی از آسمان سیارات دور را ارائه دهد.

این تیم از یک طیف‌نگار با وضوح بالا برای مطالعه نور ستاره میزبان در حین عبور از جو این سیاره استفاده کرد و این برای نخستین بار است که دانشمندان شواهد محکمی از "اکسید تیتانیوم" در جو این غول گازی داشتند. همچنین این سیاره فراخورشیدی دارای مواد شیمیایی از جمله آهن، کروم و منیزیم است.

دمای این سیاره در طول روز به نزدیک 5800 درجه فارنهایت می‌رسد و مدار 2.7 روزه آن کمکی به مسائل نخواهد کرد. با این حال، تکنیک‌های طیف‌نگار درگیر در اینجا می‌توانند به سایر مطالعات جوی سیاره فراخورشیدی کمک کنند. محققان می‌توانند جوها را مقایسه کرده و تعیین کنند که آیا یک سیاره می‌تواند از حیات پشتیبانی کند یا خیر که این به نوبه خود می‌تواند به تمرکز مطالعات بر روی امیدوار‌کننده‌ترین سیارات کمک کند.

"WASP-189b" فراسیاره‌ای است که به دور ستاره "HD 133112" که یکی از داغ‌ترین ستاره‌های شناخته شده دارای سیستم سیاره‌ای است، می‌چرخد. WASP-189b که در حدود 322 سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی میزان قرار دارد، بیش از یک و نیم برابر مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، جرم دارد. دلیل اینکه این سیاره مورد توجه قرار دارد این است که این فراسیاره غولی، گازی است که بسیار نزدیک به ستاره میزبان خود می‌چرخد. کمتر از سه روز طول می‌کشد تا به دور ستاره‌اش بچرخد و 20 برابر به ستاره‌اش نزدیکتر از فاصله زمین با خورشید است.

"مونیکا لندل" یک منجم درباره این فراسیاره می‌گوید: اجرام سیاره‌ای مانند WASP-189b بسیار عجیب و غریب هستند. آنها یک سمت روز (سمتی که سیاره‌ رو به ستاره اصلی خود قرار دارد) دائمی دارند که همیشه در معرض نور ستاره است و بر این اساس یک سمت شبانه دائمی دارند. این بدان معنی است که آب و هوای آن کاملاً متفاوت از غول‌های گازی مشتری و زحل در منظومه شمسی است. براساس مشاهدات چئوپس، ما دمای WASP-189b را 3 هزار و 200 درجه سانتی‌گراد تخمین می‌زنیم. سیاره‌هایی مانند WASP-189b مشتری‌های فوق‌العاده داغ نامیده می‌شوند که شاید بتوان آنها را داغ‌ترین فراسیارات دانست. آهن در چنین دمای بالایی ذوب شده و به گاز  تبدیل می‌شود. این فراسیاره یکی از دورترین سیاراتی است که تاکنون شناسایی کرده‌ایم.

تازه‌ترین تصاویر کاوشگر چینی از سیاره مریخثبت نخستین تصویر سه‌بعدی از جو سیاره مشتریجدیدترین فیلم ناسا از بیابان‌گردی "مریخ‌نورد استقامت" در سیاره سرخکشف یک سیاره جوان فراخورشیدی در فاصله چند میلیون ساله

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تلسکوپ فضایی هابل تلسکوپ فضایی جیمز وب ایستگاه فضایی بین المللی سیاه چاله فضایی بعدی از جو یک سیاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۹۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد

حسین سلطانی با بیان اینکه  وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد گفت:‌ این شرایط جوی تا اواسط هفته جاری ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه تا اواسط هفته جاری بارندگی برای استان پیش بینی نشده است، یادآور شد: تا روز سه شنبه هفته جاری دمای هوا نیز به صورت تدریجی افزایش و از روز چهارشنبه تا آخر هفته دمای هوا در اغلب مناطق استان کاهش می یابد و هوا خنک خواهد شد.

سلطانی اظهار داشت: دمای فعلی شهر زنجان ۱۲ درجه سانتیگراد بوده که این میزان نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان چهار و ۲۵ درجه، ابهر چهار و ۲۵، خرمدره ۶ و ۲۳ درجه، آب‌بر ۱۴ و ۲۹ درجه، قیدار ۶ و ۲۱ درجه، سلطانیه ۲ و ۲۳ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۲۷ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • افزایش چند درجه‌ای دمای هوا در اردبیل پیش‌بینی می‌شود
  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان 
  • نقشه بارسا برای ستاره بایرن: مجانی یا 30 میلیون!
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد
  • اتمام طرح تحقیقاتی تهیه و تدوین نقشه راه صنعت استان کرمانشاه
  • آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری طی ۵ روز آتی
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات