Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:55:48 GMT

گلدسته شمالی حرم مطهر علوی آماده رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۹۳۴۰

گلدسته شمالی حرم مطهر علوی آماده رونمایی شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ستاد توسعه عتبات عالیات، محمد کریمی اظهارداشت: این بنای باشکوه توسط استادکاران ایرانی در عصر صفوی و زیر نظر شیخ بهایی ساخته و با کاشی‌هایی به رنگ سبز، نماکاری شده بود که بعدها به دستور نادرشاه افشار، با پوشش نازکی از طلا، آبکاری شد.

وی تصریح کرد: از آن زمان تاکنون به دلیل عوامل مختلف، این بنای تاریخی دچار آسیب و فرسایش شده بود که ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در چند مرحله اقدام به ترمیم و مرمت آن کرده است، همچنین کتیبه‌های میناکاری شده با اشعار فارسی، ترکی و هندی، صدها سال روی ایوان تاریخی نجف اشرف، نصب شده بود که در زمان حکومت صدام از روی ایوان کنده شد و پس از سقوط دیکتاتوری صدام، با همت متخصصان ستاد توسعه و بازسازی عتبات این کتیبه‌های تاریخی دوباره بازسازی و مرمت و در جای خود نصب شدند که شعر معروف «زایران درگهت را بر در خلد برین* می‌دهند آواز طبتم فادخلوها خالدین» یکی از آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کریمی گفت: سید عیسی الخرسان تولیت آستان مقدس علوی با حضور در جمع استادکاران ایرانی، آخرین خشت بازسازی و مرمت شده گلدسته شمالی ایوان نجف را نصب کرد.

وی ادامه داد: براساس طرح، حدود ۴ هزارو ۵۰۰ خشت مسی که قرن‌ها پیش توسط استادکاران ایرانی با روکش نازکی از طلا آبکاری شده بود ابتدا شماره‌گذاری شده و پس از جدا سازی از گلدسته، در کارگاه مخصوص ترمیم و دوباره با پوشش نازکی از طلا به قطر چند میکرون پوشیده و در نهایت سرجای قبلی نصب ‌شد.

کریمی با بیان اینکه در مرحله بعدی پروژه، کار بر روی ترمیم خشت‌های بخش مرکزی ایوان نجف آغاز خواهد شد تاکید کرد: تمامی هزینه‌های مربوط به تامین طلا، توسط تولیت آستان مقدس علوی و خیران عراقی صورت می‌گیرد.

مدیر صنعتی هنری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: مناره جنوبی ایوان نجف در سال ۹۸ به دست استادکاران ایرانی مرمت شده بود.

برچسب‌ها ایرنا محمد کریمی نجف اشرف صدام نجف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا محمد کریمی نجف اشرف ایرنا محمد کریمی نجف اشرف صدام نجف استادکاران ایرانی ستاد توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۹۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مجری طرح‌های بنیاد علوی در استان اصفهان گفت: بنیاد علوی امسال در سه محور توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق محروم و روستاها، در حوزه سلامت و درمان و ارتقای عدالت آموزشی و تمرکز بر رشد دانش آموزان موفق در مناطق محروم فعالیت می‌کند.
محمد رضایی افزود: در راستای شناسایی محرومیت و نیاز‌های مناطق مختلف استان اصفهان بیش از هزار داوطلب در سطح کشور و ۱۰۰ داوطلب در استان اصفهان برای همکاری و تسهیل گری ثبت نام کرده اند.
وی گفت: برای جذب تسهیلگران بنیاد علوی در استان اصفهان در دو مرحله آزمون و مصاحبه روانشناسی و استعدادیابی انجام شد که ۵۰ تسهیلگر برای فعالیت در استان اصفهان انتخاب می‌شوند.

دیگر خبرها

  • رونمایی از جوان ایرانی در لیگ روسیه
  • کشف ۵۰۰ میلیون ریال چک‌پول تقلبی در ایوان
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • اجرای پویش کاشی حرم در لرستان
  • ده‌‌روسی: بازگشت رم به چمپیونزلیگ غیرممکن بود
  • مواکب اربعینی استان سمنان تجمیع می‌شوند
  • ۱۰۰ نفر در استان داوطلب تسهیل گری در محرومیت زدایی
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • بازگشت ایوان اندیکا به تمرینات گروهی رم