Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@23:06:47 GMT

دلایل افول خودروسازان داخلی‌ چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۰۵۸۵

دلایل افول خودروسازان داخلی‌ چیست؟

کارشناس صنعت خودرو گفت: در صنعت خودروسازی ما، کسب سود و اشتغال به عنوان ۲ اولویت مهم تعریف شده و دلیل نبود کیفیت در محصولات ۲ خودروساز داخل، بی‌توجهی به اولویت «حقوق مصرف‌کننده» است.

به گزارش مشرق، فربد زاوه‌ درباره صنعت خودرو کشور و نارضایتی مردم از خودروهای تولیدی ۲ خودروساز داخل، اظهار داشت‌: ‌در صنعت خودرو تاکنون اولویتی به نام حقوق مصرف کننده وجود نداشته است و با توجه به اینکه اولویت در این صنعت، خودکفایی، ایجاد اشتغال و سایر مسائل بوده است از مساله کیفیت غفلت شده است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* ‌اولویتی به نام مصرف کننده در صنعت خودرو مطرح نبوده است

وی در پاسخ به این گفته مبنی بر اینکه بیش از نیم قرن است که ایران تولید کننده خودرو است ‌و صنعت خودرو ایران تقریبا همزمان با صنعت خودروسازی در کره کار خود را آغاز کرده است اما به لحاظ کیفیت و تولیدات حرفی برای گفتن در این حوزه نداریم طوری که رهبر معظم انقلاب هم نبود کیفیت خودرو را به تولیدکنندگان این صنعت گوشزد می‌فرمایند، این وضعیت خودروسازان ما ناشی از چیست؟ ‌بیان کرد: قبل از این، آنچه در صنعت خودروسازی مهم بود، ارزبری، خودکفایی و ایجاد اشتغال بوده است و اولویتی به نام مصرف‌کننده در این حوزه مطرح نبوده است. 

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: وقتی اولویت در یک صنعت آن است که ارز از کشور خارج نشود، طبیعی است که باید ۴۰۵ تولید کنیم زیرا هر چیز دیگری تولید کنیم باید مدتی قطعات آن را از خارج کشور وارد کنیم. 

زاده ادامه داد: یا وقتی در صنعت خودروسازی ما یکی از اهداف مهم فقط ایجاد اشتغال است، ‌طبیعی است که خط تولیدی خودرو حتی در شهرهایی راه‌اندازی می‌شود که غیراقتصادی است؛ بنابراین این مسائل ناشی از اشتباه در تعریف اولویت‌ها بوده است، اگر اولویت را مصرف کننده و بازار مصرف قرار دهید، خود به خود بقیه مسائل نظیر خودکفایی، صادرات و سایر مسائل درست می‌شود اما در واقع در این صنعت اولویت‌ها و ارزش‌ها را روی مواردی گذاشته‌اند که قابلیت دروغ گفتن را دارد و می‌توان در صورت عدم رسیدن به آنها، به راحتی درباره آن دروغ گفت. 

وی توضیح داد:برخی مدیران در این صنعت به راحتی دروغ می‌گویند و مقامات کشوری را با دادن اطلاعات غلط گمراه می‌کنند، اگر از روز اول این نگاه‌ رهبر معظم انقلاب یعنی «توجه به مصرف کننده» در تولیدات مطرح بود و در همه حوزه‌ها از جمله لوازم خانگی، کشاورزی و غیره ملاک قرار می‌گرفت وضعیت کیفیت در صنعت خودرو یا صنایع دیگر اینگونه نبود. 

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اگر هدف از تولید یک محصول‌ فقط رضایت مشتری و مصرف کننده باشد حتما تولید کننده تمام تلاش خود را برای رضایت مصرف کننده انجام می‌دهد به عنوان مثال اگر قرار است که مثلا برنج با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد، قطعا تولید کننده تلاش می‌کند که این مساله تحقق یابد و به دنبال راهکار برای آن خواهد بود، به عنوان مثال اگر هزینه تولید هر کیلو برنج در شمال کشور مثلا ۳ دلار می‌شود و در تایلند ۲ دلار می‌شود بنابراین‌ منطق اقتصاد می‌گوید تولید را تایلند انجام دهد تا بتواند رضایت مشتری را حفظ کند. 

* افزایش کیفیت خودرو با رقابتی شدن بازار ‌/اگر بازار رقابتی شود نخبه‌نماهای صنعت‌ حذف می‌شوند

زاوه در پاسخ به این سؤال که به نظر شما خودروسازان ما توان تولیدات با کیفیت دارند و می‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند؟ گفت‌: توان ایجاد می‌شود، در شرایط رقابتی نخبگان جامعه جای نخبه‌نماها جامعه را می‌گیرند، الان ما نخبه‌نما داریم، درصدی از شرکت‌های دانش بنیان و مدیران ارشد در صنایع دولتی،‌ نخبه‌نما هستند که با هزینه‌های سنگین یک محصول بی‌کیفیت را به عنوان یک محصول با کیفیت عالی معرفی می‌کنند اما در واقع اینگونه نیست؛ بنابراین اگر بازار خودرو رقابتی شود، نخبه نماها توسط بازار خود به‌خود حذف می‌شوند.

* برخی مدیران خودروسازان جدید را هم به شراکت با قبلی‌ها تشویق می‌کنند

وی در پاسخ به این سؤال که بازار رقابتی را چگونه باید به وجود آورد؟ یا واردات؟ بیان کرد: یکی از راه‌ها واردات است، از طریق واردات باید حق انتخاب را به مردم داد، اما راه دیگر این است که اجازه داده شود که بازیگران جدید وارد صحنه تولید کشور شوند و اگر خودروی جدیدی قرار است به کشور وارد شود فلان وزیر نگوید که بروید با رفیق من شراکت کنید، این اتفاقات دائما در حوزه صنعت خودروسازی در کشور ما رخ می‌دهد.

* تعرفه واردات خودرو فقط فشار به مصرف‌کننده را بیشتر می‌کند

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر می‌خواهیم صنعت خودرو متحول شود باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که ‌تاجر، تولید کننده یا عرضه کننده مخاطب آن باشند نه اینکه فقط به مصرف‌کنده فشار وارد شود، وقتی برای واردات کالایی تعرفه می‌گذاریم در واقع فشار نهایی این تعرفه‌ به مردم وارد می‌شود نه تاجر. 

زاوه در پاسخ به این گفته که با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب همواره نکات مختلف اقتصادی را گوشزد می‌کنند و در سال‌های اخیر برای هر سال یک نام اقتصادی انتخاب کرده‌اند، اما شاهد کم‌توجهی برخی صنایع هستیم، گفت:‌ ‌در همین صنعت خودرو، افرادی بوده‌اند که گفته‌اند در نقاط مختلف جهان خط تولید راه‌اندازی می‌کنیم اما با اینکه بعضا ۲۰ سال از این ادعاها گذشته است، هیچ اتفاقی در این مورد نیفتاده است و مدعیان نیز تنبیه نشده‌اند.

* ضرورت تعیین شرایط کیفیت و ایمنی‌ در هدفگذاری تولید ۱.۶ میلیون خودرو در سال ‌

‌ وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت امروز خودروسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو با امکانات موجود امکان پذیر است؟ بیان کرد:‌ در رابطه با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال آینده باید این سوال مطرح شود که این خودروها با چه کیفیت و شرایطی قرار است تولید شود؟ اگر قرار است باز هم خودروهایی مانند ۴۰۵ یا پارس که خودروهای ۴۰ سال پیش است، تولید شود قطعا زیان تولید این خودروها از منفعت تولید آن بیشتر است. 

* خودروسازان در مورد وضعیت تولید خود آمار صحیح نمی‌دهند

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: انجمن‌های‌های خودروسازی و خودروسازان در مورد وضعیت تولید خود آمار صحیح نمی‌دهند با این حال هیچگاه هم بابت این اطلاعات غلط، تنبیه نشده‌اند و متاسفانه مسولان وزرات صمت هم که هر کدام سکان این وزارتخانه را بر عهده گرفته‌اند در رابطه با صنعت خودرو از وزیر قبل انتقاد کرده‌اند بدون اینکه خودشان کاری برای رشد این صنعت انجام داده باشند.‌

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار  جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را افسران، و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با امریکا خواندند.

ایشان ضمن تاکید بر اینکه  مسئولان پرتلاش با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود گلایه‌های از دو حوزه صنعتی خودروسازی و لوازم خانگی نیز داشتند و تاکید کردند که با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است. 

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت خودرو کیفیت مردم قیمت خودرو ایران خودرو سایپا اخبار خودرو بازار خودرو خودروسازان خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت کارشناس صنعت خودرو رهبر معظم انقلاب صنعت خودروسازی صنعت خودرو تولید کننده مصرف کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل کوبش زیاد 405 در دست انداز

تین نیوز

در این مطلب به طورکامل دلایل مختلف کوبش زیاد 405 را معرفی خواهیم کرد و به شما توضیح می دهیم که چگونه از مواجهه با این مشکل جلوگیری کنید.

به گزارش تین نیوز به نقل از اتوموبی، کوبش زیاد 405 در دست انداز یکی از معضل های بزرگ و دردسرساز است که رانندگان این نوع ماشین با آن مواجه می شوند. معمولا تمامی افراد هنگام مواجهه با کوبش های زیاد با این سوال مواجه می شوند که دلیل کوبش زیاد 405 در دست انداز چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کوبش خودرو 405 دلایل مختلفی دارد و هر کدام از آن ها خساراتی را برای شما به همراه خواهد داشت.

برای اینکه بتوانید دلایل کوبش 405 را به راحتی تشخیص دهید و قبل از ایجاد خسارت های مختلف آن ها را برطرف کنید، در مرحله اول باید تمام دلایل را به خوبی بشناسید. 

مهم ترین دلایل کوبش زیاد 405

بدون شک کوبش خودرو 405 یکی از بدترین اتفاقاتی است که رانندگان این خودرو با آن مواجه می شوند، مواجهه با این مشکل دلایل مختلفی دارد که در ادامه مهم ترین و اصلی ترین آن ها را معرفی خواهیم کرد:

خرابی کمک فنر

با اینکه دلایل زیادی باعث کوبش خودرو 405 می شوند، اما اصلی ترین دلیل آن، ایجاد مشکل در سیستم جلوبندی ماشین است. هنگامی که یکی از اجزای سیستم جلوبندی از جمله کمک فنر دچار مشکل شود، احتمال کوبش ماشین و انتقال صدای آن به داخل کابین بیشتر می شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، اهمیت بالای کمک فنر در سیستم جلوبندی ماشین و ایجاد مشکلاتی دیگر است.

هنگامی که خرابی کمک فنر تشخیص داده شد، برای رفع کوبش و جلوگیری از آسیب های بیشتر باید آن را تعویض کنید. تنوع کمک فنرهای پژو 405 بسیار زیاد است، اما گزینه های محبوبی مانند کمک فنر گازی جلو پژو 405 کوشاوران دو عددی از آن دسته کمک فنرهای پرطرفدار به شمار می آید که می تواند مشکل کوبش 405 را به خوبی برطرف کند.

عدم تنظیم باد تایرها

تنظیم باد لاستیک یکی از مسائل بسیار مهم است که باید برای سلامت خودرو به آن توجه کرد. در واقع اصلاً فرقی نمی کند باد لاستیک بیشتر از حد معمول است یا کمتر، درهرحال عدم تنظیم بودن باد لاستیک باعث ایجاد مشکلات مختلفی مانند کوبش خواهد شد.

هنگامی که میزان باد لاستیک ها بیشتر باشد، در بخش میانی لاستیک ساییدگی بیشتر می شود و قابلیت های لاستیک و پایداری آن کم می شود. همچنین در صورت کاهش باد لاستیک، قسمت های بیرونی عاج لاستیک دچار ساییدگی خواهند شد و احتمال انحراف فرمان افزایش می یابد. تمامی این اتفاقات که در اثر عدم تنظیم باد تایر به وجود می آیند، احتمال کوبش ماشین را بالا می برند.

استفاده از سوخت بی کیفیت

یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی که باعث کوبش 405 می شود، استفاده از سوخت بی کیفیت است. رانندگان تمامی خودروها از جمله خودرو 405 باید بدانند که عدم استفاده از سوخت باکیفیت به موتور آسیب می رساند و کوبش ماشین تنها یکی از ترکش های آن به شمار می آید. توجه داشته باشید که منظور از سوخت استاندارد، سوخت هایی با عدد اکتان مناسب است. یعنی برای جلوگیری از کوبش 405، بادی سوخت آن دارای عدد اکتان مناسب باشد.

فرسودگی و یا خرابی یاتاقان ها

یاتاقان از آن دسته قطعات موتور است که با گذشت زمان دچار فرسودگی و یا خرابی می شود. هنگامی که این قطعه دچار فرسودگی شود، حرکت پیستون و میل لنگ دچار مشکل می شود و در نهایت صدای نامتعارفی از موتور ماشین به وجود می آید. باتوجه به خسارت های فرسودگی یاتاقان می توان گفت که یکی دیگر دلایل کوبش 405 همین امر است؛ بنابراین باید توجه ویژه ای به این قطعه موتور داشته باشید تا در صورت ایجاد کوچک ترین مشکل آن را عوض کنید.

اختلال در زمان بندی موتور 405

موتور خودرو 405 و سایر خودروهای دیگر چهار مرحله مختلف را پشت سر می گذارد تا قدرت لازم برای حرکت ماشین را ایجاد کند. در واقع موتور ماشین چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را در کمترین زمان ممکن انجام می دهد تا شرایط را برای فعالیت ماشین فراهم کند. در صورتی که مراحل اصلی موتور به درستی و با هماهنگی کامل اجرا نشود، موتور ماشین دچار مشکلات خاصی می شود که کوبش یکی از آن ها به شمار می آید.

خرابی کامپیوتر خودرو یا ECU مهم ترین عامل اختلال در زمان بندی موتور و کوبش 405 است؛ بنابراین در زمان مواجهه با این مشکل، باید سریعا خرابی کامپیوتر را برطرف کنید.

اختلال در قطعات جلوبندی 405

هنگامی که برای سیستم جلوبندی ماشین شما مشکلی ایجاد شود، تعلیق خودرو در حرکت با مشکل مواجه می شود و در نهایت مشکلات خاصی مانند کوبش ماشین را به همراه خواهد داشت.

برای اینکه احتمال مواجهه با کوبش 405 را کاهش دهید، باید از سیستم جلوبندی ماشین خود به خوبی مراقبت کنید. مواردی که در ادامه معرفی می کنیم، اصلی ترین دلایل آسیب دیدن جلوبندی و ایجاد کوبش 405 هستند:

● عبور ناگهانی از روی چاله ها و دست اندازها

● تنظیم نبودن زاویه چرخ ها و عدم بالانس وزنی آن ها

● خرابی بلبرینگ چرخ ها

● رعایت نکردن میزان بار مجاز خودرو

● استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد

بهترین راه های رفع کوبش زیاد 405

برای رفع کوبش زیاد 405 راه های مختلفی وجود دارد. موارد زیر بهترین راه های رفع کوبش زیاد 405 به شمار می آیند:

● تنظیم باد تایرها و تعویض تایرها در صورت خرابی

● استفاده از کمک فنرهای گازی باکیفیت

● بررسی سیستم جلوبندی ماشین در فواصل زمانی مشخص

جمع بندی

کوبش زیاد 405 در دست انداز یکی از بدترین مشکلاتی است که پس از خرابی سیستم جلوبندی و موتور ماشین با آن مواجه شوید. در این مطلب به طورکامل دلایل مختلف کوبش زیاد 405 را معرفی کردیم و به شما توضیح دادیم که چگونه از مواجهه با این مشکل جلوگیری کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست انداز
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است