Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@04:46:20 GMT

اُمیکرون از کجا آمده است؟

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۶۱۷۷

اُمیکرون از کجا آمده است؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از هلث نیوز، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در نوامبر ۲۰۲۰ سویه اُمیکرون سارس-کوو-۲ یا سویه B.۱.۱.۵۲۹ را یک سویه نگران‌کننده (VOC) طبقه‌بندی و آن را به‌عنوان پنجمین VOC ثبت کرد که از زمان شروع همه‌گیری پدید آمده است.

اُمیکرون از زمانی که برای اولین بار شناسایی شد به سرعت منتشر و به رایج‌ترین سویه در بسیاری از مناطق جهان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باوجود نرخ انتقال بالای آن، به نظر می‌رسد این سویه نسبت به سایر سویه‌های ویروس مانند دلتا بیماری با شدت کمتری ایجاد می‌کند.

نتایج مطالعات نشان داده‌اند، سویه اُمیکرون بسیار قابل انتقال است و در فرار از محافظت ایمنی ارائه شده توسط واکسیناسیون کووید و عفونت‌های قبلی سارس-کوو-۲ بهتر از دلتا عمل می‌کند با این حال منشاء اُمیکرون نامشخص است.

دانشمندان در سرتاسر جهان با دقت کار کرده‌اند تا منبع واقعی سویه اُمیکرون را کشف کنند و اگرچه می‌دانند از سویه‌ای که در اواسط سال ۲۰۲۰ در گردش بود، ایجاد شده است اما هیچ نسخه واسطه‌ای را با شکل کنونی اُمیکرون مشاهده نکرده بودند.

نظریه‌ رایجی بیان می‌کند که اُمیکرون یک حیوان را آلوده کرده و جهش‌ها با گسترش آن در بین جمعیت حیوانات رخ داده و در نهایت به انسان منتقل شده است. در طول تاریخ، موش‌ها ناقلان بدنام بیماری بوده‌اند اکنون، محققان شواهدی را یافته‌اند که از تئوری حیوانات حمایت می‌کند و نشان می‌دهد محتمل‌ترین میزبان مستقیم اُمیکرون یک موش بوده است.

پروفسور جیانگ یو، مدیر این مرکز گفت: «مطالعه ما میانگین تعداد جهش‌ها را در پنج سویه نگران‌کننده محاسبه و جهش‌های کلیدی در پروتئین S ویروسی جایی که عفونت منشا می‌گیرد را بررسی کرد. ما دریافتیم که سویه اُمیکرون حاوی جهش در پنج مکان کلیدی پروتئین یعنی K۴۱۷، E۴۸۴، Q۴۹۳، Q۴۹۸ و N۵۰۱ است.

این پروفایل جهش نشان می‌دهد که ویروس برای آلوده کردن سلول‌های موش سازگار شده است. علاوه بر این، درخت فیلوژنتیک با مقیاس زمانی نشان می‌دهد که دودمان اُمیکرون و گاما احتمالا در اواسط سال ۲۰۲۰ در گردش بوده‌اند که این فرضیه را تایید می‌کند، اُمیکرون ممکن است در گونه‌های حیوانی غیر انسانی تکامل یافته باشد. ما معتقدیم که قبل از اینکه اُمیکرون از طریق بیماری مشترک بین انسان و دام به انسان منتقل شود ویروس کرونا به آرامی جهش‌ها را در طول زمان در موش‌ها انباشته کرده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که محققان باید بر سویه‌های سارس-کو-۲ جدا شده از حیوانات وحشی به‌ویژه جوندگان تمرکز کنند. اگر مشخص شود که اُمیکرون از موش نشات گرفته است، پیامدهای انتشار آن در بین میزبان‌های غیر انسانی چالش‌های جدیدی را در پیشگیری و کنترل این همه‌گیری ایجاد خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Biosafety and Biosecurity منتشر شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی ویروس کرونا اومیکرون کووید 19 سویه های جدید مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی سویه ا میکرون نشان می دهد ا میکرون جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۶۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور را محکوم کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

در متن این بیانیه آمده است:

«بلوغ و باروری جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا، در محکومیت صهیونیسم ، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است.دانشجویانی که از کالیفرنیا تا تگزاس، غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده‌اند هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد. شکل گیری، تثبیت و استمرار  این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را ازچشم فاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی  آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید می‌دهد.

گستردگی، آگاهی و استقامت سه رکن اصلی این جنبش بی سابقه در آمریکا محسوب می‌شود. جنبشی که با سرعتی مثال زدنی در حال تعمیم به دیگر حوزه‌های جغرافیایی و آموزشی غرب است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها که علی‌رغم خفقان ناشی از سلطه لابی‌های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم نوعان خود در غزه آمده‌اند، جنایت و برخوردهای صورت گرفته علیه آنها را قویا محکوم می‌کند. همچنین این سازمان، خواستار حمایت گسترده همه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی جهان، فارغ از هر نژاد و مذهبی، از حرکت انسان دوستانه و تاریخی دانشجویان آمریکایی مدافع حقیقت و حقانیت است.

بدیهی است که اتحاد جهانی در حمایت از دانشجویان به پاخاسته در برابر جریان زور و اشغالگری، حداقلی‌ترین مسئولیت انسان‌های آزاده و خیراندیش دنیا در قبال این جوانان غیور خواهد بود. به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها شود. انشاالله.»

در ادامه عکس‌هایی از تظاهرات دانشجویان امریکایی در حمایت از مردم مظلوم غزه را می‌بینید:

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • منطقه آزاد اروند و ارس بعنوان مناطق برتر انتخاب شدند
  • رانندگی خودرو دیزلی با سوخت زیستی
  • اخباری: به ستوه‌ آمده‌ایم، برایمان دعا کنید!
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • به ستوه آمده‌ایم!
  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی
  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد