Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌ دنبال کشته‌شدن «ابو ابراهیم الهاشمی القرشی» رهبر داعش توسط آمریکا در سوریه، اقدامات این گروه تروریستی یک‌ بار دیگر در سطح بین‌المللی مطرح شد.

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی نگران قدرت‌گرفتن دوباره داعش در سوریه و کشورهای دیگر هستند. اگرچه داعش سال ۲۰۱۷ پس از چهار سال عملیات تروریستی گسترده در سوریه و عراق و اشغال بخش‌های عمده از این دو کشور متلاشی شد و شکست خورد؛ اما با این وجود هنوز بقایای آن در عراق و سوریه اقدام به انجام عملیات علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه داعش در پی ازدست‌دادن آخرین پایگاه‌های خود در منطقه باغوز واقع در حومه شرقی دیرالزور در مرزهای سوریه و عراق در مارس ۲۰۱۹ و با توجه به تغییرات به‌وجودآمده ازجمله ازدست‌دادن بسیاری از رهبران و نیروهای خود، محدود شدن توانایی‌های مالی، از دست‌دادن تجهیزات سنگین و کاهش توانایی جذب عناصر جدید برای جبران خسارت‌های انسانی، استراتژی‌ جنگی خود را تغییر داد.

این گروه تلاش می‌کند که بیابان‌های شام واقع در غرب فرات در حومه دیرالزور را به‌عنوان مرکزی برای سازمان‌دهی عناصر خود قرار دهد زیرا این مناطق به‌ دلیل جنگ داخلی موجود در سوریه از امنیت کافی برخوردار نیستند.

با کشته‌شدن رهبر داعش، عراق اعلام کرد که رهبر داعش توسط دستگاه امنیت ملی این کشور شناسایی و در اختیار ائتلاف بین‌المللی قرار گرفت که به پیداکردن مخفیگاه و کشتن او انجامید.

به‌ گفته نخست‌وزیر عراق، کشته‌شدن سرکرده داعش در ادامه تلاش‌های نیروهای امنیتی عراق در همه اشکال آن انجام شد. این اقدام با کشته‌شدن ده‌ها نفر از سرکردگان و عناصر تروریستی و دستگیری صدها نفر از آنها و جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی بود که منجر به ویرانی لانه رئیس فاسد این سازمان تروریستی شد.

طبق شواهد موجود، آمریکا برای برنامه‌ریزی جهت عملیات شمال غرب سوریه برای کشتن رهبر داعش از قبل با نیروهای روسیه هماهنگ کرده بود. روسیه در واکنش به کشته‌شدن رهبر داعش توسط آمریکا در سوریه مدعی است این کشور نقش سرنوشت‌سازی در ازبین‌بردن کانون تروریسم بین‌المللی در خاک سوریه داشت.

مسکو از تلاش‌های کشورهای دیگر از جمله اعضای ائتلاف آمریکا برای مبارزه با تروریسم حمایت کرده و آماده همکاری با تمام کشورها برای مقابله با این خطر مشترک است. به‌ باور روسیه مخفی‌شدن رهبر داعش در ادلب دلیل دیگری برای این مسئله است که این منطقه که تحت سیطره نیروهای دولتی سوریه نیست همچنان از سوی تروریست‌ها به‌عنوان یک پناهگاه امن استفاده می‌شود.

این نشان می‌دهد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن مخفیگاه تروریست‌ها در ادلب براساس توافقی که با ترکیه در این باره وجود دارد از بین برود، چراکه ادامه وضعیت کنونی به نفع گروه‌های تروریستی است. تنها راه برای تضمین امنیت در سوریه این است که دولت این کشور کنترل تمام خاک سوریه را در دست بگیرد.

درست سه سال پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد «جنگ با داعش با پیروزی به پایان رسیده است»، گروه تروریستی داعش با یک حمله گسترده دوباره در شرق فرات ظاهر شد. داعش در حملات اخیر خود با بمب‌گذاران انتحاری آغاز و به زندان الحسکه در شمال شرق سوریه شبیخون زد و زندانی که هزاران داعشی در آنجا نگهداری می‌شدند را آزاد کرد.

این درگیری‌ها حدود یک هفته به‌ طول انجامید و حدود ۳۵۰ نفر از نیروهای داعش به هلاکت رسیدند. گروهی معتقدند این حمله پیروزی استراتژیک برای داعش بود. نه‌تنها از منظر تبلیغاتی، بلکه عمدتا به این دلیل که بسیاری از نیروهای با تجربه فنی و تشکیلاتی لازم آزاد شدند. آنها بیشتر به صحرای بادیه در شرق سوریه رفتند. این مرکز، مرکزی است که اعضای داعش برای تبادل دانش و تخصص گرد هم می‌آیند.

حمله داعش می‌تواند به فعالیت‌ها در زمینه راه‌حل سیاسی برای سوریه که اخیرا آغاز شده است، ضربه بزند. حمله اخیر داعش برای آنکارا که مدام مدعی است پ.ی.د/ی.پ.گ شاخه گروه پ.ک.ک در سوریه است، فرصتی را ایجاد کرد تا دوباره خطرات و زیان‌های تشکل موجود در شرق فرات را در دستور کار قرار دهد. دولت ترکیه اعتقاد دارد با همکاری با تشکلی که خود نیز از تروریسم تغذیه می‌کنند، در سوریه ثبات برقرار نخواهد شد.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل در فوریه ۲۰۲۱، حدود ۱۰ هزار نفر از عناصر داعش در سوریه و عراق فعالیت دارند، علاوه بر این نیز تعدادی از عناصر داعشی در آفریقا، افغانستان، لیبی، سومالی و جنوب شرق آسیا پراکنده هستند.

حدود ۱۲ هزار تروریست داعشی هنوز در زندان‌هایی در منطقه تحت کنترل گروه پ.ی.د/ی.پ.گ نگهداری می‌شوند. زندانیان داعشی که از اتباع حدود ۵۰ کشور هستند، عمدتا سوری و عراقی هستند و در چنین شرایطی کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند به‌ جای بازپس‌گیری، محاکمه و نگهداری اتباع داعشی خود این وظیفه را بر عهده دیگران بگذارند.

منبع: شرق

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کشته شدن رهبر داعش ابو ابراهیم الهاشمی القرشی رهبر داعش کشته شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۰۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق

اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق، ۱۹۱ خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول سوریه را از این اردوگاه به عراق بازگرداند.

به گزارش ایسنا، اداره خودمختار کُردها در شمال و شرق سوریه با هماهنگی پارلمان عراق ۱۹۱خانواده آواره عراقی ساکن اردوگاه الهول روز یکشنبه این اردوگاه را ترک کرده و به عراق برگشتند.

به گزارش کردپرس، از ابتدای سال  میلادی جاری، این دومین دسته از آوارگان عراقی ساکن اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه هستند که به عراق باز می‌گردند.

اردوگاه الهول در مسافت حدود ۱۰ کیلومتری مرزهای عراق واقع شده است. این اردوگاه که در استان الحسکه در شمال شرقی سوریه قرار دارد بیش از ۵۷ هزار تن را در خود جای داده که بیشتر آنها از اعضای خانواده گروه تروریستی داعش هستند.

اردوگاه الهول سوریه به ویژه با حضور تعداد زیادی از خانواده‌های داعشی با تابعیت‌های مختلف، عامل نگرانی کشورهای منطقه عربی است.

طی ماه‌های گذشته، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق، سلسله نشست‌هایی با سفرای کشورهای خارجی و عربی در بغداد برگزار کرد و در آن از آنها خواست تا اتباع خود را از داخل این اردوگاه بازگردانند.

وی این اردوگاه را یک بمب ساعتی توصیف کرده و گفته است: بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان اردوگاه الهول زیر ۱۸ سال دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت