Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در مراسمی که با مناسبت دهه فجر در خانه کارگر برگزار شد، گفت: امروز یکی از مسائل مهم ما مسئله‌ی جوانان و اشتغال آن‌هاست. تقریبا تا آخر دهه‌ی ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بیکاری جوانان خیلی به موضوع حادی تبدیل نشده بود. در تهران بیکاری زیر ۵دصد بود و حتی برخی جاها مثل یزد و مشهد برای اشتغال مهاجر می‌پذیرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به مرور دو پدیده اتفاق افتاد؛ اول افول نرخ رشد جمعیتی که به ۴.۲درصد رسید و دوم افزایش جوانان تحصیلکرده. در حالیکه مراکز دانشگاهی افزایش پیدا می‌کرد و فارغ‌التحصیلان بیشتر می‌شد اما به تناسب این وضعیت اشتغال ایجاد نشد.

محجوب گفت: در دهه‌ی ۹۰ به بعد با وجود اینکه نرخ رشد جمعیت به ۲.۲ دهم کاهش پیدا کرد اما هرگز بازار کار برای جوانان مناسب نبود. این روندِ کاهش جمعیت روز به روز بیشتر خواهد شد تا جایی که سی سال بعد حدود ۳۵درصد از جمعیت را سالخوردگان تشکیل خواهند داد.

دبیرکل خانه کارگر افزود: در سال ۱۳۷۶ زمانی که من به مجلس رفتم هنوز موج رشد جمعیتی آغاز نشده بود. من در آن زمان طرحی به مجلس پیشنهاد کردم مبنی براینکه تحصیل‌کردگان باید به اندازه‌ی تقاضای بازار باشند و امکانات آموزشی به اندازه‌ی مشخص رشد کند اما خب با این طرح مخالفت شد. حرف ما این بود که هر کس تحصیل می‌کند چند سال بعد متناسب با تحصیلش کار می‌خواهد.

محجوب گفت: از نیمه‌ی دهه‌ی ۹۰ در برخی از رشته‌ها صندلی‌ها خالی ماند چون وقتی جوانان دیدند مسیر تحصیل در برخی از رشته‌ها بی‌فایده است، از تحصیل ناامید شدند.

وی با تاکید بر اینکه سرخوردگی از تحصیل یکی از مسائل اساسی ماست، گفت: امروز جمعیت تحصیل‌کرده‌ی ما بسیار است و ما نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز آن‌ها برای کار باشیم.

محجوب بیان کرد: برخی می‌گویند قوانین کار باید کم شود اما ما معتقدیم باید این قوانین تقویت شود چراکه در این وضعیت است که اگر کاری به جوانی پیشنهاد شد که متناسب با تحصیلات او بود می‌تواند کار را بپذیرد.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی گفت: در این اصل از بیمه بیکاری برای همه سخن گفته شده است درحالیکه در حال حاضر بیمه بیکاری فقط برای کسانی است که بیمه اجباری هستند و ۶ ماه سابقه‌ی بیمه‌پردازی دارند. البته بر اساس دادنامه‌ها همین ۶ ماه به یک سال سابقه‌ی بیمه‌پردازی درآخرین کارگاه افزایش پیدا کرده که این هم مورد اعتراض ما است.

محجوب گفت: اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه بیکاری را حق همه می‌داند اما متاسفانه دولت‌ها به این اصل توجهی نکردند.

وی ادامه داد: ما طرحی را برای اجرای بیمه بیکاری در سه دوره به مجلس بردیم اما شورای نگهبان با آن موافقت نکرد. ما در قانون اساسی حکمی برای پرداخت یارانه نداریم اما برای پرداخت بیمه بیکاری حکم داریم. دولت‌ها یارانه می‌دهند اما پرداخت بیمه بیکاری را که نص صریح قانون است اجرا نمی‌کنند.

محجوب گفت: من همیشه‌ گفته‌ام پرداخت یارانه بدترین چیز است چون باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد. اگر طرح ما در مجلس در مورد بیمه بیکاری تصویب می‌شد از شدت ناامیدیِ جوانان کم می‌شد و از طرفی دولت متوجه می‌شد باید متناسب با شغلی که می‌تواند ایجاد کند امکان تحصیلات را فراهم کند.

دبیرکل خانه کارگر گفت: بیمه بیکاری از جمله حمایت‌های اساسی است. این حمایت‌ها در قانون اساسی دیده شده بود اما هیچ وقت اجرایی نشده است.

محجوب گفت: با شعار نمی‌شود از جوانان حمایت کرد. حمایت یعنی جوان در سن جوانی پولی داشته باشد نه اینکه از والدینش پول بگیرد. حرمت جوانان را اینگونه باید نگه داشت.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: علیرضا محجوب بیمه بیکاری یارانه دبیرکل خانه کارگر قانون اساسی بیمه بیکاری محجوب گفت ی جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۵۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه‌ها برای خرید شیر خشک پول ندارند

آفتاب‌‌نیوز :

هادی احمدی افزود: در کل کشور ۱۶ هزار داروخانه فعالیت دارد که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند و سازمان‌های بیمه گر هم باید به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: وضعیت داروخانه‌ها به علت تأخیر در پرداخت مطالبات مناسب نیست هر سه سازمان بیمه گر تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح به داروخانه‌ها بدهکار هستند.

احمدی گفت: سازمان‌های بیمه گر باید یک ماه پس از دریافت اسناد مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت که تا کنون این مهم اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی آخرین پرداختی که به داروخانه‌ها داشته مربوط به آذر پارسال بوده آن هم فقط در بخشی از داروخانه‌های کشور و آخرین پرداخت بیمه سلامت هم مربوط دی پارسال است و در بیمه نیرو‌های مسلح نیز به همین صورت است.

احمدی گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها در خرید شیرخشک مشکل دارند و چرخه اقتصادی داروخانه‌ها مشکلات جدی دارد، چون پولی جهت تهیه شیرخشک ندارند.

وی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت منابع تهیه شیر خشک را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • داروخانه‌ها برای خرید شیر خشک پول ندارند
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند