سعدیهای و حافظها درگیر امرار معاشاند/وقت رسیدن به اثر برتر داستانی در حوزه انقلاب است
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۰۶۹۱
پارسینژاد معتقد است: همچنان در جامعه ما سعدی، حافط و مولوی وجود دارد، اما به دلیل عدم حمایت اصولی متولیان فرهنگی، این سعدیها و حافظها در پی معاشاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگرچه فراوانی کتابهای منتشر شده در حوزه ادبیات داستانی انقلاب اسلامی نشان از توجه به این عرصه در میان اهالی قلم دارد، اما در مقام کیفیت باید گفت که نه تنها نتوانستهایم به اثری تراز انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم، بلکه از همان شاخصهای دهههای نخست نیز فاصله گرفتهایم، با وجود نهادهای مختلفی که در عرصه تربیت نویسنده فعال هستند، ادبیات داستانی ما چه در حوزه بزرگسال و چه در حوزه کودک و نوجوان در موضوع انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته است همپای انقلاب پیش رود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به طور مشخص در دهه 90 نیز باید گفت که ادبیات داستانی انقلاب کمرنگتر از همیشه در عرصه حضور داشته است، به باور منتقدان در این دهه ما نه تنها نتوانستهایم اثر شاخص جدیدی به این حوزه بیافزاییم، بلکه نویسنده شاخصی نیز در این عرصه تربیت نشده است. کامران پارسینژاد نویسنده معتقد است که غفلت نویسندگان از مطالعات عمیق چند جانبه و غفلت مراکز و نهادهای متولی موجب شده با گذشت 40 سال هنوز نتوانیم به اثر برتر در حوزه انقلاب دست پیدا کنیم. او میگوید: در جامعه ما سعدیها و حافظها به دنبال امرار معاشاند. مشروح گفتوگوی تسنیم با کامران پارسینژاد را میتوانید در ادامه بخوانید:
*تسنیم: آقای پارسینژاد بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد، اما داستان انقلاب هنوز آنچنان که باید و شاید هویت پیدا نکرده است، چرا چنین است؟
به طور کلی با وقوع انقلاب اسلامی ژانر ادبیات انقلاب شکل گرفت، اما اولین مسئلهای که موجب شد داستان انقلاب در گروه سنی بزرگسال و نوجوان یک مقدار مورد بیتوجهی قرار گیرد، در درجه اول وقوع جنگ تحمیلی بود. جنگ بلافاصله پس از شکلگیری انقلاب رخ داد، طبیعتاً تمام توجهات معطوف به جنگ شد، اغلب نویسندگان ادبیات داستانی احساس میکردند، باید در حمایت از دفاع مقدس وارد عمل شوند و آثاری در این راستا تولید کنند. اکثر داستانهایی که در آن مقطع زمانی خلق شد، جنبه حمایتی داشت تا بتواند پشتوانهای شود برای حضور رزمندگان در جبهه.
با توجه به اینکه زمان جنگ طولانی شد به تدریج داستان انقلاب فراموش و از نظرها محو شد، دیگر نویسندگان در پی این نبودند که در این حوزه کار کنند، از سویی متولیان امور فرهنگی هم هیچ تلاشی برای جریانسازی در این راستا نکردند تا این جریان حفظ شود. نویسندگان انقلابی نیز تمام تلاششان این بود که در حوزه داستان دفاع مقدس نوعی فعالیت داشته باشند و موجب شوند آثار داستانی مربوط به جنگ تولید شود، با گذشت زمان داستان انقلاب فراموش شد.
پس از جنگ، برخی سازمانها و نهادها مثل کانون پرورش فکری در حوزه کودک و حوزه هنری در حوزه بزرگسال جشنوارهای در حوزه ادبیات انقلاب راه انداختند، کانون در این حوزه آثاری هم منتشر کرد، اما این رودادها علی رغم اینکه میتوانست تاثیری داشته باشد و نوعی سرمایهگذاری در جریان ادبی کشور رخ دهد، تاثیر چشمگیر و همهجانبه نداشت.
* تسنیم: تصور میکنید، حالا دیگر برای رسیدن به داستان انقلاب دیر شده است؟
خیر، در دنیای غرب وقتی رویداد بزرگی مثل جنگ جهانی اولی یا دوم رخ داد، نویسندگان آثار اصلی و فاخر خود را حداقل 15 سال پس از گذشت حادثه نوشتهاند، چرا که آن زمان جنگ دیگر تبعات خود را نشان داده است، آن زمان میتوان با نگاه برتر جنگ را تحلیل کرد. در حوزه انقلاب هم همینگونه است. با توجه به گذشت زمان، هنوز میطلبد در این حوزه کار شود و دیر نشده است.
داستان انقلاب نوجوان نباید قافیه را به ژانر وحشت ببازدبرخی از مسئولان در این زمینه گاهی میگویند که زمانش گذشته است، در صورتی که متوجه نیستند، برای رویداد بزرگی مثل انقلاب اسلامی حداقل باید 15 سال صبر کرد تا به اثر برتر درست پیدا کنیم.
* تسنیم: وضعیت ادبیات داستانی انقلاب، همان کتابهایی را که تاکنون منتشر شده است، چگونه ارزیابی میکنید؟
داستانهایی که در حوزه انقلاب کار شده است، اغلب داستانهای حادثهمحور هستند، فقط حوادث شکلگیری انقلاب از تظاهرات گرفته تا درگیری با ساواک و ... بیان شده است، مسئله انقلاب به صوت ریشهای و عمیق تبیین نشده است. هنوز قشر کودک و نوجوان ما ضرورت شکلگیری انقلاب را متوجه نشدهاند، به نظر میرسد نویسندگان ما باید برای ورود به این عرصهها احساس ضرورت نکردهاند.
*تسنیم: چرا این احساس ضرورت به وجود نیامده است و یا به تعبیر دیگر، چرا با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی هنوز به اثر برتر دست پیدا نکردهایم؟
یک بخش قضیه مربوط میشود به نویسندگان بخشی هم به متولیان امور فرهنگی مربوط است، در بخش نویسندگان، باید بگویم که متاسفانه نویسندگان ما پژوهشمحور نیستند، فکر میکنند باید حادثهای در ذهن ایجاد شود؛ احساس نیاز برای مطالعات عمیق در حوزه جامعهشناسی تاریخ، فلسفه و...ندارند، در حالیکه اگر نویسنده اشراف کاملی به حوزه روانشناسی، جامعه شناسی، تاریخ و ... داشته باشد، ناخواسته به اثر مهم و قوی دست پیدا میکند. رمان نویس ما اگر لایههای مطالعاتی عمیق داشته باشند، اثری مانند «چنگ و صلح» در حوزه ادبیات داستانی ما خلق میشود.
از سوی دیگر متولیان فرهنگی هم در این راستا هیچ حمایتی نمیکنند، وقتی نویسندهای در ازای خلق یک اثر، اندک پولی را قرار است دریافت کند به تبع ناخواسته آنچنان وقت کافی برای تحقیق نمیگذارد و علاقهمند هم به این کار نیست.
اگر بخواهیم ادبیات کشور را غنا ببخشیم، لازمهاش این است که نویسنده را تامین کنیم وگرنه من معتقدم همچنان در جامعه ما سعدی، حافط و مولوی وجود دارد، اما به دلیل عدم حمایت اصولی متولیان فرهنگی، این سعدیها و حافظها در پی معاشاند و ادبیات در جا میزند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: ادبیات انقلاب اسلامی ادبیات انقلاب اسلامی ادبیات داستانی حوزه انقلاب داستان انقلاب انقلاب اسلامی اثر برتر پارسی نژاد دست پیدا معاش اند سعدی ها حافظ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
محمد برخوردار در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب در دو مرحله برگزار شده است که در مرحله اول ۱۹ استان و در مرحله دوم ۳۱ استان مشارکت داشتند که آثار آنان مورد داوری قرار گرفت و از ۸۵۰ اثر ارسالی، ۴۲ نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند.
وی با بیان اینکه رتبه برتر را در بخش داستان بزرگسالان رشته داستان کودک، کسب کرده است افزود: هنر قادر است در هم افزایی میان نسلها نقش داشته باشد و این درست است که شعر و قصه محصول چهار عنصر تفکر، خیال، احساس و تا حدودی تجربه خالق اثر است اما همه ی آثار خلق شده را میشود آتش زیر خاکستری دانست که نسیمی میتواند آنرا شعله ور کند.
مدیر ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان ادامه داد: قصه، بازگویی حوادث ممکن الوقوع زندگی است که خیال نویسنده به آن شاخ و برگ میدهد و آن را برای شنیدن جذابتر میکند و نوشته باید آیینهای باشد که بتواند سیمای جامعه را در خود منعکس کند.
برخوردار با اشاره به اینکه جشنواره ادبی دوست من کتاب، جشنواره ادبی است خاطرنشان کرد: در این جشنواره اهمیتی خوبی برای آثار ادبی قائل شده است و توانسته اعتبار کسب کند و همانگونه که میدانیم داستان نویسی برای کودکان کمک به پرورش عواطف و افکار کودکان خواهد کرد.
کد خبر 6096926