Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@02:18:45 GMT

از منافقین تا داعش

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۷۸۰۴

از منافقین تا داعش

نیروی هوایی در کشورهای مختلف جهان عمدتاً در سه حوزه عُمده به فعالیت مشغول هستند: تأمین امنیت آسمانِ سرزمینی، مقابله و انهدام اهداف متخاصم ورای مرزهای جغرافیایی و اقدامات مردم‌یاری.

روزنامه ایران:با پایان جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران که نیروی هوایی در آن کارنامه درخشانی از خود بجای گذاشت، کار برای خلبانان این نیرو به پایان نرسید و آنها علاوه بر مقاطع مختلف که در زمان وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله در خط مقدم مردم‌یاری بودند، در عملیات‌های مختلفی هم برای سرکوب دشمنان ایران شرکت کردند که در این گزارش به برخی از آنها به‌صورت اجمالی اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبیعتاً بسیاری از این موارد هنوز مکتوم باقی مانده‌اند اما امیدواریم در آینده نزدیک بتوان به شکلی مشروح و دقیق به جزئیات بیشتری از این عملیات‌ها پرداخت تا ملت ایران با فداکاری‌ها و مجاهدت‌های خاموش خلبانان تیزپرواز خود بیشتر آشنا شوند.

حملات به مقر منافقین در اردوگاه اشرف
3 سال پس از پایان جنگ، یعنی در سال ۱۳۷۰ بنا بر تصمیم مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی، دستور حمله به مقر منافقین در اردوگاه اشرف صادر شد. («در غربت جنگیدیم» خاطرات سرتیپ خلبان رضا پردیس فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش)
عملیاتِ نهاجا و متعاقب آن حمله موشکی که بعدها توسط نیروی هوایی سپاه صورت گرفت، یکی از نقاط درخشان نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با این گروهک تروریستی است که شاید چندان در طول این سال‌ها به آن پرداخته نشده است.
این طرح‌ها در زمانی اجرا شد که عراق بواسطه جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی، تحت نظارت شدید ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده قرار داشت و عملاً اجرای هر یک از این عملیات‌ها نیاز به برنامه‌ریزی‌هایی به مراتب خاص داشت تا از ایجاد مشکلات موازی جلوگیری به عمل آید.
با ابلاغ دستور توسط شهید منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش، طرح حمله به کمپ اشرف برنامه‌ریزی شد، چرا که این گروه پس از شکست در عملیات مرصاد همچنان به عملیات‌های خرابکارانه در منطقه غرب کشور ادامه می‌دادند و نیاز بود به اقدامات آنان پاسخی قاطع داده شود.
به همین منظور طی دستورالعمل عملیاتی، بنا شد تا ۹ فروند جنگنده بمب افکن F-4E فانتوم از پایگاه سوم شکاری همدان و ۹ فروند جنگنده بمب افکن F-5E تایگر از پایگاه چهارم شکاری دزفول به‌صورت دسته‌های ۳ فروندی و با فاصله زمانی ۵ دقیقه محل اردوگاه اشرف را مورد آماج بمب‌های خود قرار دهند.رهبری دسته پروازی نخست فانتوم‌ها به عهده «خلبان باهری»، دسته دوم «خلبان پردیس» و دسته سوم «خلبان امینی» گذاشته می‌شود که همراه با تایگرهای دزفول در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۰ آماده اجرای عملیات می‌شوند.مطابق این طرح، به فاصله ۵ دقیقه به ۵ دقیقه، ابتدا فانتوم‌ها و پس از آن تایگرها به هوا برخاسته و پس از دستیابی به هدف، نقاط مورد نظر اعم از زاغه‌های مهمات، مراکز لجستیکی، ستاد فرماندهی، پست‌ها و ایستگاه‌های رادیویی و... یک به یک مورد هدف قرار گرفته و منهدم می‌شود.
در این میان یک فروند از هواپیماهای فانتوم در آتش پدافند بعثی گرفتار شده و خلبانان آن (قاسم محمدامینی و ارسلان شریفی) مجبور به خروج از هواپیما می‌شوند. این دو خلبان که به اسارت دشمن درآمده بودند، ۵ سال بعد به همراه سایر آزادگان به کشور بازگشتند.
این عملیات مهم و راهبردی که اخبار آن به‌سرعت در مراکز مهم خبری دنیا بازتاب پیدا کرد، آنچنان موفقیت‌آمیز بود که تا مدت‌ها شیرازه فعالیت‌های اساسی این اردوگاه را از هم پاشید، ضمن آنکه حضور گسترده ۱۸ فروندی جنگنده بمب‌افکن‌های نیروی هوایی کشورمان در عمق خاک عراق، با بهره‌گیری از پوشش‌های طبیعی کوهستانی بدون کوچک‌ترین شناسایی و همچنین مکالمه رادیویی و بهره‌گیری از زبده‌ترین خلبانان کشور که توانایی دستیابی به هر هدفی را در سخت‌ترین شرایط داشتند، نشان از آن داشت که توان پاسخگویی ایران به هر تهدیدی -حتی در ورای مرزها- محدود به زمان خاصی نخواهد بود.
اگرچه بمباران سال ۱۳۷۰ تأثیرات ویرانگری بر فعالیت‌های اردوگاه اشرف داشت اما بازهم مقامات جمهوری اسلامی در خصوص پاسخ به برخی از فعالیت‌های خرابکارانه این گروه، نیروی هوایی را مأمور به طرحی جدید کردند و این دفعه نیز طبق دستور فرمانده وقت نیروی هوایی (شهید منصور ستاری) طرح‌ریزی صورت گرفته و پایگاه دوم شکاری تبریز آماده اجرای عملیات شد.
«مرحوم خلبان بالازاده» فرماندهی این عملیات را برعهده گرفت؛ عملیاتی که طی آن قرار بود ۴ فروند جنگنده بمب افکن F-5E تایگر به همراه یک فروند جنگنده دوکابین F-5F در نقش رهبر در تاریخ ۱۸ آبان ماه ۱۳۷۳ به سمت هدف رهسپار شوند. («آسمان مال من بود» خاطرات سرهنگ خلبان صمد بالازاده)
این عملیات نسبت به نمونه مشابه خود در سال‌های قبل تفاوتی شگرف داشت و آن هم حضور در منطقه‌ای بود که این بار تحت عنوان ناحیه پرواز ممنوع توسط نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌شدت محافظت می‌شد.
با شکست حکومت بعث در جنگ اول خلیج فارس، کشورهای درگیر در جنگ، دو منطقه پرواز ممنوع را در شمال و جنوب عراق تعیین کردند که هر هواپیمای حاضر در آن به جهت اجرای عملیات در صورت عدم هماهنگی هدف قرار می‌گرفت. لذا موقعیت هدف در بالای مدار ۳۲ درجه که به‌عنوان ناحیه پرواز ممنوع شمال عراق در نظر گرفته می‌شد، حساسیت عملیات را بیش از پیش می‌کرد.
به همین دلیل، رهبری دقیق دسته پروازی، اهمیت فراوانی داشت. در نهایت با عنایت به توان پروازی دسته مذکور که در آن بهترین‌های نهاجا حضور داشتند، علاوه بر سکوت کامل رادیویی و عدم شناسایی توسط رادارهای ائتلاف، محل مورد نظر به دقت کشف و سپس بمباران شد که از رهگذر آن آسیب فراوانی به آن وارد گردید، ضمن آنکه پس از اجرای عملیات، بنا بر آنچه در خاطرات خلبان بالازاده آمده است، ۳۰ فروند از جنگنده‌های ایالات متحده جهت رهگیری هواپیماهای ایرانی از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه و همچنین پایگاهی در شمال عراق به پرواز درمی‌آیند که البته راه به جایی نبرده و دسته پروازی تبریز به سلامت به پایگاه خود باز می‌گردد.

انهدام مواضع طالبان و مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر
اواخر دهه ۷۰ خورشیدی، کشورمان با معضل جدیدی در مرزهای شرقی رو‌به‌رو شد. کشور افغانستان که پس از حضور طولانی مدت نیروهای شوروی در هرج و مرج شدیدی به سر می‌برد، ناگهان با پدیده‌ تازه‌ای با نام طالبان مواجه شد.
این گروهک تروریستی که توسط برخی کشورهای منطقه تغذیه می‌گشت، نخست جنگ مسلحانه با مجاهدین افغان به رهبری احمدشاه مسعود را آغاز کرد و کمی بعد یک به یک شهرها سقوط کردند که نهایتاً و پس از وقایع یازدهم سپتامبر منجر به دخالت ایالات متحده گردید.
اما در میان کشورمان و در رأس آن نیروهای مسلح، تحرکات را به دقت زیر نظر داشته و طرح‌های عملیاتی تدوین شد تا در صورت اقدامات خصمانه علیه کشورمان از سوی طالبان پاسخی کوبنده داده شود اما رخدادی تلخ همه چیز را تحت شعاع خود قرار داد: حمله وحشیانه به کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت جمعی از دیپلمات‌ها به تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۷۷.
پس از عکسبرداری‌های صورت گرفته توسط جنگنده شناسایی RF-4E، بیش از پنجاه فروند هواپیمای شکاری شامل F-4E فانتوم [از مبدأ پایگاه نهم شکاری بندرعباس و متشکل از فانتوم‌های این پایگاه و سوم شکاری همدان و ششم شکاری بوشهر]، F-4D فانتوم [از پایگاه دهم شکاری چابهار]، F-5E/F تایگر [مستقر در پایگاه یازدهم شکاری زاهدان و از سه پایگاه دوم شکاری تبریز، چهارم شکاری دزفول و هفتم شکاری شیراز] و F-7N / FT-7N ایرگارد [از پایگاه دوازدهم شکاری بیرجند و مبدأ پایگاه‌های پنجم شکاری امیدیه و هشتم شکاری اصفهان] با پشتیبانی‌ هوایی جنگنده‌های F-14A تامکت از مبدأ پایگاه هشتم شکاری اصفهان و هواپیماهای فرماندهی هوایی از پایگاه یکم مهرآباد تهران، سنگین‌ترین مأموریت بمباران نهاجا پس از جنگ را با انهدام اهدافی در نقاط مرزی شرق و پس از آن انجام دادند، اگرچه در نهایت طرح حمله به افغانستان با دستور رهبری لغو شد اما همین مأموریت عزم ایران را برای پاسخگویی محکم به هر تحرک تروریستی به نمایش گذاشت.
این رخداد تنها تقابل نهاجا با نیروهای تروریستی نبود و به کرات در مرزهای شرقی و غربی عملیات‌هایی صورت گرفته است. همچنین انهدام مواضع قاچاقچیان سازمان‌یافته موادمخدر در شرق کشور نیز بعضاً به نیروی هوایی واگذار شده است.

سرکوب داعش
ظهور داعش در سوریه و سپس عراق و درگیر شدن کشورهای بسیاری در دنیا با اقدامات وحشیانه و تروریستی، کشورمان را در موقعیت ویژه‌ای قرار داد. چرا که بواسطه فاصله کم ایران از هسته مرکزی یا مرکز فرماندهی این گروهک، توجه خاص به تحرکات آنان بسیار احساس می‌شد و در همان زمان ایران اعلام کرد که محدوده چهل کیلومتری خاک عراق تا مرزهای کشورمان، خط قرمز محسوب شده و در صورت فعالیت داعش با واکنش شدیدی رو‌به‌رو خواهند شد.
اما سرعت گسترش داعش در خاک سوریه و سپس عراق، فرماندهان نظامی و سیاسیون را مجاب به طرح‌ریزی عملیات‌هایی کرد. در نهایت و به تاریخ تابستان ۱۳۹۳ این گروهک به محدوده نزدیک به مرزهای کشورمان رسید و نخستین واکنش‌ها از سوی توپخانه و هوانیروز نیروی زمینی ارتش آغاز شد اما این تمام آنچه نبود که برای پاسخ‌دهی نیاز می‌شد. لذا با اعلام نیاز به نیروی هوایی، جنگنده شناسایی RF-4E فتوفانتوم از مبدأ پایگاه سوم شکاری همدان و در شرایط فعالیت شدید جنگنده‌های ائتلاف در منطقه؛ مأموریت عکس‌برداری اهدافی در خاک عراق را عهده‌دار شد و پس از آن جنگنده - بمب‌افکن‌های F-4E فانتوم، اهدافی را در استان دیالی عراق به‌شدت در هم کوبیده و شیرازه داعش را در نزدیکی مرزهای کشورمان از هم گسستند، البته این تنها مأموریت نهاجا در مقابله و بمباران مواضع گروهک تروریستی محسوب نمی‌شود.

پشتیبانی از محور مقاومت
از دیگر اقدامات صورت پذیرفته در سال‌های اخیر، پشتیبانی لجستیکی و مستشاری از محور مقاومت است که با توجه به وضعیت بحرانی کشورهای سوریه و عراق، همچنین نیاز به انتقال سریع ملزومات و همچنین واکنش سریع هیچ راهی جز بهره‌گیری از ناوگان ترابری استراتژیک نیروی هوایی پیش روی مسئولان وجود نداشت.
در ماه‌های نخستین پروازها با توجه به محاصره اکثر فرودگاه‌ها در سوریه، خلبانان هواپیمای غول‌پیکر و بی‌دفاع ترابری، رشادت‌های ماندگاری را با شجاعت بی‌مثال خویش و در شرایطی که هر لحظه امکان اصابت احساس می‌شد، ثبت کردند.
پروازهای مختلفی با بهره‌گیری از هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۰۷ و ایلوشین ۷۶ به دمشق، بغداد، کردستان عراق و دیگر نقاط درگیر صورت گرفت که گزافه نیست اگر بگوییم این پل هوایی توانمند برقرار نمی‌شد به طور قطع شرایط کل خاورمیانه امروز به شکل دیگری بود.
در کنار پروازهای ترابری از مبدأ کشورمان، هواپیماهای سی ۱۳۰ هرکولس نیز نقش ماندگاری را در کمک‌رسانی اضطراری و باریزی تاکتیکی در شهرهای محاصره شده همچون نُبُل و الزهرا ثبت کردند که از مبدأ پایگاه حمیمیم سوریه یا فرودگاه دمشق و با استقرار در خاک سوریه صورت می‌پذیرفت که مجموع این اقدامات از نکات برجسته فعالیت‌های نهاجاست.

رهگیری و نظارت بر فعالیت نیروهای ائتلاف در منطقه
دیگر فعالیت مستمر و دائمی نهاجا، نظارت بر عملیات‌های نیروهای فرامنطقه‌ای یا همسایگان در مناطق مرزی‌ است. ده‌ها مورد اسکورت جنگنده‌ها و هواپیماهای پشتیبانی ائتلاف در جنوب کشورمان و محدوده آب‌های بین‌المللی حین جنگ اول و دوم خلیج‌فارس، رهگیری شکاری‌های بیگانه در محدوده FIR کشور، شناسایی شناورهای نظامی با بهره‌گیری از هواپیماهای گشت‌زنی دریایی P-3F و فوکر ۲۷، عکس‌برداری از خطوط مرزی با RF-4E فطوفانتوم، نظارت بر فعالیت‌های الکترونیکی متخاصم و مقابله با ورود ناخواسته جنگنده‌های کشورهای همسایه [همچون رهگیری F-16ها و F-4های ترکیه توسط MiG-29های پایگاه دوم شکاری تبریز] و نهایتاً فرود آوردن هواپیمای حامل نیروهای ائتلاف که بدون هماهنگی از حاضرین در آن، وارد کشورمان شد؛ از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جنگنده بمب افکن مبدأ پایگاه اجرای عملیات فروند جنگنده اردوگاه اشرف بهره گیری جنگنده ها عملیات ها صورت گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه

بین الملل تابناک: هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه، افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن، حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات، انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه و برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه

رییس آژانس مرکزی اطلاعات(سیا) آمریکا در گفت‌وگویی به تکرار ادعاهایی درباره روابط دفاعی ایران و روسیه پرداخته و درباره سطح فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کرد.

"ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد، برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه، کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.

روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.

ایران این ادعا را رد کرده و گفته که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، بر خلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است، ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست.

برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد.

برنز با ادعای این که ایران پیشتر در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را از سر گرفته باشد.

افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن

تعداد مجروحان حادثه در تمرین تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی سواحل فلوریدا به ۳۵ تن افزایش یافت؛ این حادثه در پی برخورد دو «هاورکرافت» نیروی دریایی آمریکا روی داد که برای جابه‌جایی تجهیزات و تفنگ‌داران از کشتی به ساحل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در ابتدا تعداد مجروحان این حادثه را ۳۰ تن اعلام کرده بود، ولی اکنون شمار زخمی‌ها به ۳۵ تن افزایش یافته است.

پنج تن از مجروحان که وضعیت وخیم‌تری داشتند، برای مراقبت ویژه به مرکز درمانی دانشگاه «ساوانا» منتقل شده بودند، اما پنتاگون اعلام کرد یکی از آن‌ها به مرکز پزشکی نیروی دریایی ایالات متحده در پورتسموث انتقال یافته تا مراحل درمان خود را در نزدیکی محل اقامت خود ادامه دهد.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات

مقاومت اسلامی عراق بار دیگر اهدافی در جنوب مناطق اشغالی فلسطین را آماج قرار داد.

در همین ارتباط، مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد، از طریق حملات پهپادی، پایگاه هوایی نظامی رژیم صهیونیستی در ایلات را هدف قرار داده است.

به گفته مقاومت اسلامی عراق، مجاهدان این گروه سحرگاه امروز پایگاه هوایی نظامی اشغالگران اسرائیل در ایلات واقع در جنوب فلسطین اشغالی را هدف قرار داده‌اند.

مقاومت اسلامی عراق بامداد یکشنبه هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی بندر نفتی حیفا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است. طبق اعلام مقاومت اسلامی عراق، حیفا با یک فروند موشک پیشرفته «الأرقب» مورد حمله قرار گرفته است.

در این بیانیه مقاومت اسلامی عراق آمده است: رزمندگان ما، بندر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین را با موشک کروز پیشرفته ارقب هدف قرار دادند. این عملیات در ادامه مقاومت در برابر اشغالگران و یاری مردم غزه و پاسخ به جنایاتی انجام شده که رژیم غاصب علیه زنان و کودکان و سالخوردگان فلسطینی مرتکب می‌شود.

مقاومت اسلامی عراق بر ادامه عملیات خود برای درهم کوبیدن مواضع دشمنان تاکید کرده است.

دو روز پیش نیز، مقاومت اسلامی عراق از حمله به اهدافی در عمق فلسطین اشغالی خبر داده بود. در همین ارتباط نیز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که مجاهدین ما بعدازظهر پنجشنبه با موشک‌های ارقب «موتور کروز» یک هدف حیاتی را در بئرشبه در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق همچنین افزوده بود که دو هدف حیاتی را در تل آویو در سرزمین‌های اشغالی با موشک ارقب هدف قرار دادیم. به گفته مقاومت اسلامی عراق، حمله به دو هدف در بئرشبه و تل آویو با موشک ارقب شد.

تصاویر ماهواره‌ای نیز از اهداف بمباران شده توسط مقاومت اسلامی در عراق در سرزمین‌های اشغالی حکایت دارد.

انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروی هوایی این کشور در سوریه دو پایگاه تروریست‌ها را در صحرای استان حمص منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه دو پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» ـ که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند ـ ثبت شده است.

برنامه آمریکا برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» 

شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمدهای خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

 عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند؛ از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال، بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند، عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

دیگر خبرها

  • خوابگردهایی که مزدوری پیشه کردند
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • واشنگتن، جنگنده‌ها و پهپادهایش را به قطر منتقل کرد
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد