Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- توجه به الگوهای مهم تغذیه، ورزش و پیشگیری از بیماری‌های مختلف به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردها در حفظ سلامت و افزایش ایمنی بدن مورد توجه قرار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، توجه به جنبه‌های مختلف نظام سلامت از جمله رویکردهایی است که طی قرن‌های گذشته در روایات و آیات اسلامی مد نظر قرار گرفته و باید در حوزه نظام سلامت به آن توجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش مصرف غذاهای نامناسب، بی‌توجهی به ورزش صحیح و عدم رعایت الگوهای صحیح مصرف مواد غذایی و رعایت سلامت در سبک زندگی، از موضوعاتی است که این روزها کمتر مورد بحث قرار می‌گیرد.

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه سبک زندگی اسلامی، افزایش فرهنگ‌سازی در این زمینه و ارتقای جایگاه آن در حوزه سلامت، بیش از گذشته مد نظر قرار گرفته است.

یکی از این موضوعات، توجه به سبک زندگی صحیح در الگوی زندگی اسلامی و همچنین اصلاح روندهای این مسئله به شمار می‌رود که طرح طبیب مشاور، با این موضوع، از سوی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مطرح شده است.

حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به مسئله طبیب مشاور در کشور  اظهار داشت: در مجموعه‌ آیات و روایاتی که مرتبط با حوزه سلامت است، ما به سه نوع طبابت و دخالت در مسئله سلامت، توصیه شدیم که به دلیل اینکه در آغاز نظام‌سازی در حوزه سلامت قرار داریم، باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در آیات و روایات عنوان شده که طبیب، مهمتر از اینکه برای درمان بیماری نسخه بنویسد این است که مجموعه‌ای از مشاوره‌ها را به مسئولین و امرای کشور ارائه دهد که نظم جامعه بر ضدسلامت عمل نکند، تصریح کرد: مسئولان باید زیرساخت‌ها و تدابیری را مورد توجه قرار دهند که اگر از این تدابیر و زیرساخت‌ها غفلت شود، بیماری گسترش پیدا می‌کند.

استفاده از سبک زندگی اسلامی برای افزایش سلامتی

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه دلسوزی طبقه پزشکان، پرستاران و سیاست‌گذاران حوزه سلامت کشور برای ما واضح است، تصریح کرد: دلیل اینکه با وجود این چهره‌های دلسوز، ساختار اجتماعی ما درحال تولید بیماری است، این است که سواد پزشکی نوین دچار نقصان است که قدرت پیشگیری ندارد. قدرت جلوگیری از بیماری‌ها را به پزشکان ما نمی‌دهد.

وی با اشاره به رویکرد حوزه علمیه قم با عنوان طبیب مشاور در کشور ادامه داد: کار طبیب مشاور این است که می‌گوید چه تغییراتی در نظم اجتماعی ایجاد کنید تا مردم بیمار نشوند. این تدابیر را به تفصیل بحث می‌کند. بنابراین یک نوع نسخه دیگر را ما باید در جامعه به اسم نسخه مشاوره رواج دهیم.

حجت‌الاسلام کشوری تصریح کرد: در حال حاضر همه طرح‌های کشور، باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشد. و از نظر ما در تصمیمات کشوری پیوست سلامت باید لحاظ شود یعنی تصمیمی که یک مسئول در کشور جمهوری اسلامی می‌گیرد و در سایر نقاط دنیا هم این امر جاری است، آن تصمیم اگر پیوست سلامت نداشته باشد، ولو اینکه سود اقتصادی و10 فایده داشته باشد، درنهایت منجر به گسترش بیماری‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: باید بجز نسخه درمان که برای یک بیمار نوشته می‌شود، نسخه مشاوره هم تهیه کنند، به این معنا که باید پیوست‌های سلامت را در همه حوزه‌ها، به مدیران جمهوری اسلامی پیشنهاد داده شود و قالب انتقال فهم جدید از پزشکی به مسئولان، برگزاری نشست‌های تخصصی متعدد هست.

بخش‌های مهم مورد توجه در این الگو

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تصریح کرد: توجه به نسخه‌های مشاوره برای نیروهای مسلح، آموزش و پرورش و سایر بخش‌ها اهمیت بسیاری دارد چراکه باید سلامت در سنین پایین تامین شود و درک احداث، درک نوجوان‌ها و جوان‌های ما راجع‌به مسئله سلامت، افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ورزشکاران عزیز کشور، دربخش‌های مختلف به این پیوست نیاز دارند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

دوره سبک زندگی اسلامی در بقعه‌های شاخص استان زنجان برگزار می‌شود

دعوت به زندگی| مدل معنویت اسلامی در سبک زندگی باید از متن قرآن و دعا کشف شود + فیلم

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه ملاک در نسخه مشاوره اصلاح نظم اجتماعی است، اظهار داشت: پس نظم اجتماعی به هر میزان بُعد دارد، نسخه شما هم باید به همان میزان بُعد داشته باشد. مثلا اگر نظم اجتماعی ده بخشی است، نسخه مشاوره شما هم باید ده بخش داشته باشد. این اساس کار است.

وی با بیان اینکه توجه به ایمنی بدن بخش‌های مختلف جامعه مد نظر قرار دارد، تصریح کرد: توجه به تغذیه صحیح و استفاده از گوشت، میوه‌جات و سایر مواد غذایی صحیح از جمله مواردی است که طی قرن‌ها از بزرگان دین مورد توجه قرار گرفته و باید در این خصوص توجه لازم در بخش‌های مختلف جامعه صورت پذیرد.

روش‌های طبخ نان باید اصلاح شوند

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی درباره اهمیت اصلاح روش طبخ نان گفت: مصرف خرما، مصرف سویق، مصرف زیتون و مصرف سرکه طبیعی از جمله نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و باید در خصوص آنها در نظام سلامت کشور اتفاق مهمی صورت گیرد چراکه در حال حاضر با روش‌های نامناسب طبخ نان، ارزش غذایی آن از بین می‌رود بنابراین باید طبخ نان اصلاح شود.

وی افزود: مردمان قدیم ما در ایران فقط حدود چهارصد نوع نان داشتند و این نان‌ها هر کدام خاصیت‌هایی داشتند. اما امروز مردم ایران تنها پنج نوع نان می‌خورند و باید مدل طبخ نان در کشور برای افزایش سلامت مردم تغییر پیدا کند.

ورزش صحیح، حلقه مفقوده بخش‌هایی از جامعه

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه روش صحیح تغذیه و توجه به میوه‌ها و مواد غذایی توصیه شده در روایات ائمه معصومین زمینه افزایش ایمنی بدن را فراهم می‌کند، تصریح کرد: مصرف میوه‌هایی نظیر «به» و نحوه مصرف آن می‌تواند زمینه افزایش ایمنی بدن را فراهم کند و ضرورت دارد که در این خصوص اقداماتی صحیح انجام شود.

وی با اشاره به تأکیدات اسلام به موضوع اسب‌سواری گفت: دلیل تأکید ویژه به این موضوع آن است که اسب دوانی یک بدن‌سازی طبیعی است و من بعید می‌دانم که حتی در سایر تدابیر، حتی شنا به اندازه اسب دوانی تاثیر مثبت بر بدن داشته باشد، بنابراین باید از طریق اجرای مسابقات اسب‌دوانی و اسب‌سوانی زمینه بهبود شرایط بدنی و ساخته شدن عضلات بدن به صورت طبیعی را فراهم کرد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار نظم اجتماعی نسخه مشاوره حوزه سلامت ایمنی بدن طبخ نان بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۱۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود

عبدالامیر یاقوتی، استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور را با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه دانست که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، وی تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه را بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف ذکر و تصریح کرد: به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.

وی الگوی مصرف مناطق عادی در فصل گرم را ٣٠٠ کیلووات ساعت عنوان کرد و افزود: هزینه برق مشترکان خانگی که از کولر‌های آبی استفاده می‌کنند در هر دوره ٢ ماهه حدود ٨٠ هزار تومان است که در صورت جایگزینی کولر گازی، مصرف سرمایشی از ١٠٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت به بیش از ٧٠٠ کیلووات ساعت افزایش می‌یابد که با احتساب مصرف سایر لوازم برقی، مصرف دوره بیش از ٣ برابر افزایش و از ٣٠٠ کیلووات ساعت به حدود ٩٠٠ تا ١٢٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد و مشترک باید بیش از ٢ میلیون تومان هزینه برق پرداخت کند.

یاقوتی با اشاره به تقسیم بندی کشور به ٥ اقلیم آب و هوایی شامل مناطق گرم یک تا ٤ و مناطق عادی گفت: تقریباً ٨٠ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی و معتدل مانند شمال غرب و شمال شرق کشور ساکن هستند که استان‌های تهران، زنجان، قزوین، همدان و لرستان، اغلب مناطق استان کردستان و کرمانشاه همچنین بخش‌هایی از اصفهان را در بر می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • به‌دنبال تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» هستیم
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی